آیا در صورت سقوط بیت کوین، اتریوم نیز سقوط خواهد کرد؟

0

بازار ارزهای دیجیتال از سال 2021، وارد روندی نزولی شده است. در این مدت بسیاری از ارزهای دیجیتال مانند لونا نابود شدند یا ارزش بازار خود را از دست دادند. اتریوم اما به عنوان لیدر آلت کوین ‌ها توانسته تا حدی قدرت خود را در بازار حفظ کند. اما تا چه زمانی سایه بیت کوین بر سر اتریوم سنگینی خواهد کرد؟ آیا زمان خرید اتریوم فرا رسیده است؟ برای پاسخ به این سوالات تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

قیمت بیت کوین تا کجا سقوط خواهد کرد؟

قیمت بیت کوین از نوامبر 2021 تا زمان نگارش این مقاله حدود 70 درصد افت قیمت داشته است. این موضوع برای افرادی که در روند صعودی سال 2021 به خرید ارز دیجیتال روی آوردند، بسیار دردناک بود. اما دلیل نارضایتی سرمایه‌گذاران تازه وارد، عدم شناخت این بازار است. قیمت بیت کوین در نوامبر 2011، تنها 3 دلار بود و در نوامبر 2021، یعنی ده سال بعد، به 69000 دلار رسید؛ بیش از 23 هزار برابر! اما روند افزایشی قیمت بیت کوین یکنواخت نبود و در این مدت بازار ارزهای دیجیتال فراز و فرود زیادی را متحمل شد. کارشناسان، بازار ارزهای دیجیتال را در چرخه‌های 4 ساله بررسی می‌کنند. هر 4 سال زمستانی سخت بازار ارزهای دیجیتال را در برمی‌گیرد. همانطور که گفته شد، طی یک سال قیمت بیت کوین بیش از 70 درصد کاهش داشته اما آمارها نشان می‌دهد که ادوار گذشته ریزش قیمت بیت کوین، شدیدتر بوده‌اند.

نمودار قیمت بیت کوین

همانطور که در نمودار قیمت بیت کوین مشاهده می‌کنید، این ارز دیجیتال از سال 2013 در کانالی صعودی قرار گرفته اما هر 4 سال، ریزشی شدید نیز گریبانگیر بیت کوین بوده است. اولین ریزش در این کانال مربوط به سال 2013 است. کاهش قیمت بیت کوین در این روند ریزشی 86 درصد بود و 413 روز به طول انجامید. در دومین ریزش، قیمت بیت کوین در طول 357 روز، 84 درصد افت قیمت را تجربه کرد. اما در روند ریزشی فعلی که از نوامبر 2021 شروع شد، افت قیمت بیت کوین تا کنون حدود 70 درصد بوده و 300 روز نیز ادامه داشته است. تحلیل‌گران صندوق سرمایه گذاری گری اسکیل، پیش‌بینی می‌کنند که روند ریزشی قیمت بیت کوین تا اواسط سال 2023 ادامه داشته باشد. با توجه به اینکه زمان دقیق بازگشت بازار را نمی‌توان پیش‌بینی کرد، تحلیلگران توصیه می‌کنند حتما مقداری از سرمایه خود را آماده داشته باشید تا با اولین نشانه‌های تغییر روند در بازار، به صورت پله‌ای خرید بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال را انجام دهید.

آیا پس از سقوط قیمت بیت کوین باید منتظر صعود آن باشیم؟

همانطور که گفته شد، چرخه‌های موجود در قیمت بیت کوین 4 ساله هستند و پس از هر دوره نزولی، روندی صعودی و البته پرقدرت! آغاز می‌شود. در حال حاضر نشانه‌‌های زیادی وجود دارند که نشان می‌دهند در آینده‌ای نزدیک می‌توان به رشد قیمت ارزهای دیجیتال امیدوار بود. اما به این نکته توجه داشته باشید که تحلیل‌های ارائه شده در تایم فریم بلند مدت ارائه می‌شوند و نیاز به صبر و حوصله بیشتری دارند.

در روندهای ریزشی قبلی بیت کوین، قیمت با رسیدن به میانگین متحرک 200 هفته نشانه‌های برگشت را بروز داده است. در نقاط یاد شده، RSI نیز به محدوده بیش فروش رسیده است. از طرف دیگر، قیمت به کف خط کانال صعودی 9 ساله خود نیز واکنش نشان داده است. در حال حاضر بیت کوین پس از تجربه ریزش سنگین، در محدوده میانگین 200 هفته و کف کانال صعودی قرار دارد. از سوی دیگر، RSI نیز در محدوده بیش خرید قرار گرفته که می‌تواند امیدها را برای برگشت قیمت در بازار افزایش دهد.

آیا قیمت اتریوم نیز تحت تاثیر سقوط بیت کوین قرار میگیرد؟

برای بررسی تاثیر بیت کوین بر ارز اتریوم و اینکه آیا زمان خرید اتریوم فرا رسیده است یا خیر، ابتدا باید دلیل ریزش قیمت را بدانیم. در بحبوحه بحران کرونا، کشورهای جهان مجبور به چاپ پول و تزریق آن به بازار سرمایه شدند تا بتوانند رکود ناشی از کرونا را تا حدی جبران کنند. اما چاپ پول، تورم شدیدی را در اروپا و امریکا به دنبال داشت. بانک‌های مرکزی دنیا برای حل این بحران، دست به دامن سیاست‌های انقباضی شدند تا بر خلاف روند قبلی، پول را از بازارهای مالی جمع‌آوری کنند. خروج پول از بازار، ریزش بازارهای مالی را به دنبال داشت. ارزهای دیجیتال در این میان بیشترین آسیب را متحمل شدند و بسیاری از آلتکوین‌ ها تا مرز نابودی پیش رفتند. قیمت اتریوم در این بازه زمانی بیش از 70 درصد کاهش داشت.

بنابراین سیاست‌های انقباضی و نبود پول در بازار باعث افت قیمت بیت کوین شد. از طرف دیگر بیت کوین را به عنوان رهبر ارزهای دیجیتال می‌شناسند و در تمامی ریزش‌های قیمت بیت کوین، آلتکوین‌ها نیز افت قیمت شدیدی را تجربه کردند. قیمت بیت کوین به نوعی نقش شاخص را در بازار ارزهای دیجیتال ایفا می‌کند و منفی یا مثبت شدن آن، تمامی بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد. حال بیاییم تاثیر قیمت بیت کوین را بر روی نمودار قیمت اتر بررسی کنیم:

قیمت بیت کوین و قیمت اتریوم

مقایسه قیمت بیت کوین و اتر در تایم فریم هفتگی

نمودار بالا، مقایسه قیمت بیت کوین و اتریوم را نشان می‌دهد. همانطور که مشاهده می‌کنید، ضریب همبستگی بیت کوین و اتریوم بسیار بالاست و این دو ارز دیجیتال در تمامی مسیرهای بازار همراه یکدیگر بودند. بنابراین در صورت ریزش شدید قیمت بیت کوین، نمی‌توان اهداف خوبی را برای اتریوم متصور شد. و برای خرید اتریوم می‌بایست منتظر صادر شدن سیگنال مثبت از سوی بیت کوین باشیم.

چه زمانی برای ورود به بازار مناسب است؟

پیش از آنکه زمان ورود به بازار را بدانید باید هدف از سرمایه‌گذاری را تعیین کنید. اینکه به دنبال چه هستید؟ دانش خود را نسبت به بازار ارزهای دیجیتال ارزیابی کنید. تا چه حد با ریسک‌های موجود در بازار آشنا هستید؟ قصد دارید سرمایه‌گذاری بلند مدت انجام دهید یا کوتاه مدت؟

زمان ورود به بازار برای تایم فریم‌های مختلف، می‌تواند فرق داشته باشد. اما اگر به دنبال ورود در پایین‌ترین قیمت و خروج در بالاترین نقطه هستید، بدانید که این کار بیشتر به رویا شباهت دارد تا واقعیت. روند بازار را شناسایی کنید و زمانی که احساس کردید روند نزولی به اتمام رسیده است، به صورت پله‌ای وارد بازار شوید. و در نهایت حتما حد ضرر را در معاملات خود اعمال کنید تا بتوانید در بازار بمانید و از سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال لذت ببرید.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.