هارد در گوشی های موبایل چیست؟ تمامی نکات در مورد خرابی هارد

0

در گوشی موبایل حافظه های مختلفی با اسامی هارد گوشی،رم گوشی ،مموری کارت وجود دارد که ممکن است در برخی موارد کاربران در کاربرد و مفاهیم آن دچار اشتباه شوند. این مقاله که با کمک کارشناسان نمایندگی تعمیرات گوشی سامسونگ نگارش شده است قصد داریم تمامی نکات در مورد مفهوم هارد گوشی ، علت های خرابی هارد و راه حل و روش های جلوگیری از سوختن هارد را بیان کنیم پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

هارد موبایل

هارد گوشی چیست؟

گاها پیش آمده که گوشی خود یا اقوام  دچار خرابی شده و زمانی که به تعمیر کار مراجعه کردن در پاسخ با خرابی هارد مواجه شده اند اما واقعا هارد چیست و چه کاربردی دارد؟

هارد گوشی یک قطعه سخت افزاری است و در بین تعمیرکاران موبایل با نام آیسی هارد معروف است و دارای چندین پایه برای اتصال به برد گوشی است و وظیفه اصلی آن ذخیره اطلاعات مثل عکس،فیلم،برنامه ها ،مخاطبین و…. را برعهده دارد و در حافظه های مختلف از ۸گیگ تا ۱ترابایت موجود است. در هنگام خرید گوشی هر مدل گوشی در حافظه های مختلف در بازار موجود است و بر اساس میزان حافظه هارد قیمت آن متفاوت است.

البته اگر شنیده باشید هنگام خرید گوشی فروشنده به غیر از میزان حافظه هارد گوشی از میزان حافظه رم گوشی هم نام می برد که بهتر است بدانید رم قطعه ای مجزا است و به عنوان حافظه موقت گوشی استفاده می شود و هیچ اطلاعات اصلی روی آن ذخیره نمی شود و تنها اطلاعات موقت مثل اطلاعات موقت برنامه های در حال اجرای گوشی روی آن پردازش می شود و هیچ اطلاعات اصلی مثل عکس ها و… روی آن ذخیره نمی شود و به نوعی یار کمکی قطعه cpu برای پردازش و اجرای گوشی است.

بیشتر بخوانید: شارژ نشدن گوشی سامسونگ

رم گوشی هم در حافظه های مختلفی وجود دارد و در گوشی های جدید از حافظه رم ۴ تا رم ۱۲ موجود هستند و هر چقدر حافظه رم بیش تر باشد سرعت پردازش گوشی بیش تر است.

 

کاربرد هارد در گوشی چیست؟

همانطور که گفته شد هارد در گوشی های موبایل وظیفه ذخیره سازی اطلاعات دائمی گوشی را برعهده دارد که در اصل حافظه گوشی هست که انواع مختلفی دارد و در گوشی های جدید اعداد آن به صورت زوج بالا میرود مثل (۳۲,۶۴,۱۲۸,۲۵۶) البته بخشی از این فضا توسط سیستم عامل خود گوشی اشغال می شود.

هارد گوشی موبایل

اما انواع هارد به این شرح می‌باشد:

تقسیم بندی هارد گوشی در بین تعمیرکاران معمولا بر اساس تعداد پایه ها زیر آیسی انجام می شود همانطور که در پایین مشاهده می کنید نام گذاری بصورت bga و تعداد پایه ها می باشد. کلمه bga مخفف سه کلمه ball grid array به معنای آرایه شبکه توپ است و این نام گذاری بخاطر توپ های قلع در زیر آیسی است.

BGA 153

BGA 162

BGA 169

BGA 221

شرکت های سازنده نیز به شرح زیر می‌باشد:

Samsung

Toshiba

skhynix

Kingston

SanDiskS

anDisk

و….

علت های خرابی هارد در گوشی موبایل

دلیل اول انجام بیش از حد بازی های گرافیکی و سنگین هست که باعث وارد شدن فشار به این قطعه و در نتیجه خرابی آن میشود.

علت بعدی آب خوردگی هست که این قطعه نسبت به آب بسیار حساس هست و نفوذ مقدار کمی آب نیز باعث خرابی آن میشود.

خرابی در مدار نیز یکی از علت هایی است که عملکرد هارد را در گوشی دچار اختلال میکند برای تعمیر این مورد باید مسیر روی برد برسی شود تا نسبت به حل این مشکل اقدام شود.

گرمای بیش از حد نیز یکی از عوامل ی است که  باعث فرسایش و به اصطلاح پیری قطعه میشود در این مورد تعمیر امکان حفظ اطلاعات وجود دارد.

وارد شدن ضربه های فیزیکی به گوشی موبایل یکی از علت های شایع خرابی هارد است زیرا آسیب دیدن این قطعه یا جابجایی آن از روی برد نیز عملکرد آن را مختل می‌کند

استفاده از شارژر بی کیفیت نیز یکی دیگر از دلایل خرابی هارد است زمانی که جریان نامرتب یا کم و زیاد به گوشی وارد میشود نه تنها برای هارد بلکه برای باتری نیز مضر است.

هارد گوشی موبایل

علائم خرابی هارد در گوشی موبایل

۱-عدم انتقال اطلاعات

وقتی شما نمیتوانید اطلاعات را از گوشی خود انتقال بدهید و یا اطلاعاتی را وارد کنید متاسفانه باید بگویم که هارد گوشی شما دچار مشکل شده و نیاز به تعمیر دارد.

۲-خاموش شدن خودکار

یکی دیگر از علائم خرابی هارد خاموشی خودکار گوشی شماست اگر به صورت ناگهانی گوشی شما خاموش شود احتمالا یکی از دلایل آن خرابی هارد گوشی شماست

۳-زمانی که گوشی روشن می‌شود اما روی لوگو گیر می کند

گیر کردن گوشی روی لوگو یکی از موارد شایع در موبایل هست که دلایل مختلفی دارد یکی از این دلایل آن خرابی هارد در گوشی شما هست

۴-خاموشی شدن کامل گوشی

حتی در برخی موارد خاموشی گوشی سامسونگ و سایر برندها نیز مربوط به هارد شما می شود در صورتی که این قطعه دچار خرابی شود احتمال روشن نشدن گوشی هم وجود دارد

 سوالات متداول در مورد هارد گوشی

آیا با خرابی هارد اطلاعات نیز پاک می شود؟

در برخی موارد هارد های گوشی دچار اختلال هایی می شوند که باعث از بین رفتن اطلاعات شما میشود ولی همیشه اینطور نیست فقط در زمان هایی که نتوان هارد شمارا تعمیر کرد و آسیب جدی به آن وارد شده باشد اطلاعات شما قابل بازیابی نیست اما اگر نیاز به تعویض هارد نباشد و آسیب وارد شده به مقداری باشد که بتوان آن را تعمیر کرد به احتمال زیاد اطلاعات شما قابل بازیابی هست.

اگر هارد گوشی را تعویض کنم اطلاعات پاک می شود؟

از آنجای که هارد محل ذخیره سازی تمامی اطلاعات روی گوشی هست شما باید قبل از تعویض هارد گوشی در صورت امکان اطلاعات را انتقال دهید زیرا با تعویض این قطعه همه اطلاعات شما پاک می شوند.

آیا انتقال هارد و اطلاعات به یک گوشی دیگر ممکن است؟

اگر گوشی شما دچار ضربه شدیدی شده باشد که دیگر قابل تعمیر نباشد اما شما به اطلاعات خود نیاز داشته باشد باید چه عملی انجام داد؟ باید بگویم که برخی موارد ممکن است برد گوشی دچار شکستگی شود و قابل تعمیر نباشد  اما نگران نباشید شما میتوانید با انتقال هارد و سی‌پی‌یو گوشی به یک برد جدید همه اطلاعات موجود در گوشی را بازیابی کنید ، باز تاکید میکنم که انتقال هارد و سی‌پی‌یو یا به اصطلاح عمل (سواپ) نیاز به علم و دانش بالایی دارد و هر تعمیرکار موبایلی قادر به انجام این عمل نیست.

سوال دیگری که ممکن است برای شما  پیش بیاید ارتقا هارد در گوشی موبایل است،آیا واقعا امکان پذیر است؟

در بالا توضیح دادیم که منظور از هارد فضای فضای ذخیره سازی دائم گوشی هست که مقدار مشخصی دارد گاهی موارد پیش میاد که حافظه گوشی شما مخصوصا در گوشی های آیفون پر میشود و میخواهید حافظه داخلی آن را ارتقا بدید خب باید بگویم که این کار ممکن است،شما میتوانید حافظه داخلی و دائم گوشی را تعویض کنید البته این کار اصلا راحت نیس و حتما باید توسط تعمیرکار حرفه ای و با تجربه تعویض شود تا در آینده مشکلی برای گوشی شما پیش نیاید.

چگونه هارد گوشی را تعمیر کنیم؟

اگر به دنبال تعمیر هارد گوشی خود هستید باید بگویم متاسفانه تعمیر هارد گوشی توسط کاربر ممکن نیست زیرا این کار نیاز به سال ها تجربه و دستگاه های مخصوص دارد و نمیتوان به هر تعمیر کاری اعتماد کرد در نمایندگی تعمیرات گوشی تعمیرکاران ما با تجربه بالا و دستگاه های مخصوص گوشی شمارا تعمیر میکنند و اطلاعات شمارا بازیابی میکند.

هزینه تعمیر هارد گوشی چقدر است؟

خب همانطور که گفته شد خرابی هارد علت های مختلفی دارد و باید با توجه به ایراد پیش آماده هزینه تعمیر را براورد کرد گاهی ممکن است حتی با تعمیر نرم افزاری مشکل شما حل شود اما برخی موارد هم ممکن است نیاز به تعویض کلی هارد باشد که هزینه متفاوتی دارند، برای راهنمایی بیشتر میتوانید با پشتیبانی سایت نمایندگی سامسونگ به آدرس samsung20.ir ارتباط برقرار کنید و در کمترین زمان نسبت به ایراد گوشی خود اقدام کنید.

تعویض و یا تعمیر هارد در نمایندگی چه مقدار طول می کشد؟

در نمایندگی تعمیرات موبایل پس از تحویل گوشی بلافاصله تعمیر کاران ما نسبت به عیب یابی و تعمیر گوشی شما اقدام میکنند ،درمورد هارد نیز بسته به ایراد پیش آمده معمولا بین ۲۴ الی۴۸ ساعت تعمیر آن زمان نیاز دارد جهت مشاوره رایگان در مورد تعمیرات گوشی به سایت smasung20.ir مراجعه کنید.این مجموعه علاوه بر برند سامسونگ تعمیرکاران متخصصی دارد که در زمینه سایر برندها هم تعمیرات موبایل را پذیرش می کنند.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.