علائم و دلایل خرابی کولر گازی اسپیلت

0

علائم و دلایل خرابی کولر گازی اسپیلت

کولر گازی یک دستگاه تبریدی تراکمی است که به منظور ایجاد تهویه مطبوع در محیط داخلی یک ساختمان از آن استفاده می شود.

امروز از کولرهای گازی علاوه بر سرمایش به منظور گرمایش نیز استفاده می شود.

این کولرها در مقایسه با کولرهای آبی عملکرد بهتری دارند و خنک کنندگی آنها بالاتر است.

خنک کننده های گازی را می‌توان به سه دسته تقسیم نمود که شامل کولر یک تکه، دو تکه و چند تکه یا مولتی پنل تقسیم می شوند. در این مطلب به مشکلات و انواع خرابی کولر گازی می پردازیم.

علت های خرابی کولر گازی

  • داشتن فیلتر هوای کثیف

  • کولر گازی باد گرم می دهد

  • کولر گازی خنک نمی کند

  • چکه کردن آب از داخل

  • چکه کردن آب از بیرون

  • خرابی کابل ها و سیم کشی آن

  • خرابی کندانسور

  • خراب شدن برد الکتریکی

  • وجود برفک در اطراف لوله های کولرگازی

  • کولر گازی صداهای زیادی می دهد

  • روشن نشدن کولر گازی

  • نشتی گاز

  • خرابی ترموستات کولر

  • خرابی کمپرسور

  • خرابی فن پنل داخلی دستگاه

  • خاموش نشدن کولر گازی

  • بوی بو کولر گازی

  • وجود برق در بدنه دستگاه

  • روشن نشدن دستگاه توسط کنترل از راه دور

  • دلایل پرتاب دوده و سیاهی

  • بسته شدن دریچه کولر گازی

  • خاموش و روشن شدن کولر

فیلتر هوای کثیف

از مشکلات شایع و خرابی کولر گازی می توان به کثیف بودن فیلتر هوا اشاره کرد فیلتر هوای کولر های گازی در صورتی که تمیز نشود باعث پایین آمدن عملکرد کولر های گازی شده و طی گذشت زمان نيز باعث خرابی قطعات دیگر می شود.

کولر گازی باد گرم می دهد

برای این مشکل در وهله اول ریموت کولر را چک کنید و مطمئن شوید که درجه آن روی cool تنظیم باشد و اگر مشکل از درجه آن نبود سریعا کولر را خاموش کرده و موارد دیگر را بررسی کنید.

کولر گازی خنک نمی کند

اگر بخواهیم به صورت ساده توضیح دهیم یک واکنش شیمیایی در مبرد و سیستم کولرهای گازی موجب تولید هوای خنک شده و اگر در این زمینه مشکلی به وجود آمده در ۹۰ درصد مواقع این ضعف به دلیل نشتی گاز کولر گازی می باشد.

چکه کردن آب از داخل کولر گازی

زمانی که کولر های گازی از داخل آبریزی دارند یکی از احتمالات ممکن است گرفتگی مسیر تخلیه آب در کولر گازی باشد پس این مشکل را رفع کرده اما اگر همچنان کولر شما نشتی داشت ممکن است تشت تخلیه زنگ زده باشد یا پمپ فشرده آن خراب شده باشد.

خرابی کابل ها و سیم کشی آن

زمانی که آمپر مصرفی کولر گازی به صورت ناگهانی بالا می رود یکی از علائم خرابی سیم کشی آن است.

خرابی کندانسور اسپیلت

قلب یک کولر گازی کمپرسور آن است اگر این قطعه از کار بیوفتد یا بسوزد عملکرد تمامی قطعات مختل می شود و یکی از روش های فهمیدن این خرابی تولید باد گرم به جای باد سرد است پس اگر با این مشکل مواجه شدید سریعا کولر را خاموش کرده زیر این عملکرد باعث فشار زیاد به کمپرسور شده و باعث سوختن این قطعه می شود.

خراب شدن برد الکتریکی

نوسانات برق، سیم کشی اشتباه، استفاده از کابل های نامناسب، نصب اشتباه کولر گازی و عدم سرویس دوره ای از علائم خراب شدن برد الکتریکی است.

وجود برفک در اطراف لوله های کولرگازی

این مشکل نشان دهنده کثیف بودن فیلتر و کم بودن گاز است در این شرایط کولر گازی خود را تا زمانی که درست نکردید روشن نکنید.

کولر گازی صداهای زیادی می دهد

از مواردی که باعث می شود یک کولر گازی صداهای غیر عادی بدهد خرابی پروانه فن، بلیور فن و فن آن می باشد زیرا ممکن است یکی از قطعات خراب شده یا گیر کرده باشد.

روشن نشدن کولر گازی

اول از سه شاخه اطمینان حاصل کنید و اینکه محل مورد استفاده دارای برق باشد، بعد سیم های ورودی کولرگازی را چک کرده اگر هیچ کدام از این موارد نبود عوامل دیگر را بررسی کنید.

نشتی گاز

یکی دیگر از علائم خرابی کولر گازی نشتی گاز است که ممکن است باعث شود باد خنک ندهد زیرا گاز (فریون) به عنوان ماده ای خنک توسط کمپرسور فشرده شده و کمپرسور گرما آن را از بین برده و با تبدیل کردن این ماده به مایع، مایع موجود در کندانسور خنک شده و باعث انتقال سرما به محیط می‌شود.

خرابی ترموستات کولر

در صورت خرابی ترموستات کولر گازی را از حالت خودکار به دستی تغییر داده همچنین ممکن است ترموستات کولر گازی به خوبی نصب و تنطیم نشده است.

خرابی کمپرسور

از عوامل خرابی کمپرسور می توان به خرابی ترموستات، خازن، خرابی برد فرمان کولر گازی، خراب شدن سنسور دمای کولر گازی و در آخر

خرابی فن پنل داخلی دستگاه

در اولین مرحله چک کنید درون فن چیزی گیر نکرده باشد و بعد از آن بررسی کنید که فیلتر هوا کثیف یا مسدود نشده باشد اگر از سلامت این موارد مطمئن شدید لوله های مبرد را نگاه کنید اگر لوله ها یخ زده بود منتظر شوید تا یخ ذوب شده و اگر بعد از آن همچنان فن خراب بود و نوز فن شما سالم بود ممکن است ایراد از رله فن یا موتور فن باشد.

خاموش نشدن کولر گازی

زمانی که ترموستات خراب باشد اجازه خاموشی به دستگاه را نداده زیرا ترموستات دمای ولتاژ فن و کمپرسور را کنترل کرده و در صورت بروز مشکل ترموستات به صورت مداوم به کمپرسور ولتاژ فرستاده و اجازه خاموش شدن را به آن نمی دهد‌.

بوی بد کولر گازی

کولرهای گازی با داشتن لوله هایی، هوا درون خانه را گرفته و به سینی منتقل کرده و سپس از آنجا خارج می شود حال اگر این لوله ها دچار گرفتگی شود آب درون سینی راکد مانده و تخلیه نمی شود و به درون کولر گازی برگردد و باعث می شود کولر بوی بد بدهد.

وجود برق در بدنه دستگاه

لخت شدن سیم رابط، عدم اتصال کولرگازی به سیم آرت، سرایت برق از کمپرسور یا موتور کولر گازی به بدنه،جدایی اتصال کابل برف کولر از محل کنتاکت ها و اتصال کنتاکت های قطعات الکتریکی به بدنه از عوامل دیگر وجود برق در بدنه کولر است.

روشن نشدن دستگاه توسط کنترل از راه دور

اگر دستگاه با کنترل آن روشن نشد ممکن است برد کنترل اصلی خراب باشد و یا باطری ریموت آن تمام شده باشد همچنین کریستالی روی برد ریموت وجود دارد که ممکن است از عوامل خرابی آن باشد.

دلایل پرتاب دوده و سیاهی

اگر محل قرار گیری کولر نزدیک به آشپرخانه باشد به دلیل وجود ذرات چربی که به مرور بر روی کولر می نشیند باعث کاهش خنک کنندگی و پرتاب دوده و سیاهی می شود.

خاموش و روشن شدن کولر

اکر کولر شما مدام خاموش و روشن می شود می توان به خرابی برد کولر، اور لود، خراب شدن مسیر جریان گاز، خرابی ترموستات، خرابی کویل کندانسور و خرابی کمپرسور اشاره کرد.

جمع بندی

با توجه به تمامی مطالب گفته شده امیدواریم توانسته باشیم به شما برای رفع مشکلتان در زمینه خرابی کولر گازی کمک کرده باشیم اما اگر در این مواقع، متوجه اشکال در کولرتان نشدید از متخصصان درزمینه تعمیر کولرهای گازی کمک بگیرید یا در دوره آموزش تعمیر کولر گازی شرکت نمایید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.