علت ریزش مو کمبود کدام ویتامین است؟

0

امروزه به دلیل نقش مهم موها بر زیبایی و چهره فرد، تقریبا همه به دنبال راههایی برای داشتن موهایی سالم و پرپشت هستند. اما با این وجود ریزش مو مشکلی است که اغلب افراد با آن درگیرند و اکثرا با شروع ریزش افراد به روش هایی مثل کاشت مو می اندیشند.

علل ریزش مو مختلف است و استرس، آلودگی، ژنتیک و بیماری میتواند بر آن تاثیر زیادی بگذارد. همچنین، یک رژیم غذایی نادرست می تواند ریزش موها را تشدید کند.

بنابراین، باید از انواع ویتامینها و مواد معدنی در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

املاح معدنی موثر در پیشگیری از ریزش مو

علت ریزش مو می تواند کمبود برخی از املاح در بدن باشد. برخی از املاح معدنی موثر در پیشگیری از ریزش مو عبارتند از:

  • زینک
  • آهن
  • کلسیم
  • سلنیوم

زینک یا روی

یکی از مواد معدنی مهمی که کمبود آن در بدن موجب ریزش مو میشود، زینک است.

روی ماده موثری است که در رشد و ترمیم بافت مو نقشی مهم دارد. این ماده معدنی به بهبود عملکرد غدد چربی اطراف فولیکول مو و در نهایت سلامت مو کمک میکند و کمبود روی در بدن ممکن است موجب شکنندگی موها شود.

آهن

کمبود آهن می تواند علت ریزش مو باشد؛ چرا که به دنبال کمبود آهن، شخص دچار کم خونی شده و ریزش مو رخ می دهد.

آهن کمک می کند تا گلبولهای قرمز خون، اکسیژن را به سایر سلولهای بدن انتقال دهند؛ در نتیجه، وجود این ماده معدنی برای رشد موها بسیار ضروری است.

از نشانه های کمبود آهن در بدن ریزش مو، ضعف جسمانی، رنگ پریدگی و سرگیجه است.

کلسیم

اکثر مکملهای غذایی مرتبط با رشد مو حاوی کلسیم هستند که این نشان از اهمیت این ماده معدنی برای حفظ سلامت مو است؛ لذا، کلسیم نقش مهمی در سلامت مو دارد.

اگر موهایی نازک یا ریزش مو دارید، ممکن است، علت ریزش مو در شما کمبود کلسیم باشد.

سلنیوم

سلنیوم نیز یکی از مواد معدنی موثر در رشد و سلامت مو است. البته، با اینکه کمبود سلنیوم در بدن نادر است، اما در صورت رخ دادن، در عملکرد غده‌ی تیروئید اختلال بوجود آمده و منجر به کم کاری تیروئید شده که در نهایت ریزش مو اتفاق می افتد.

برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم؟

اما برای رفع ریزش مو چه تغذیه ای باید داشت؟ تغذیه یکی عوامل اصلی در پیشگیری از ریزش مو است و تغذیه ای نامناسب می تواند علت ریزش مو باشد.

بنابراین، یک رژیم غذایی مناسب باید بتواند نیازهای بدنتان را رفع کند تا بدین صورت سلامت موها حفظ شوند.

برخی از موادی که در رژیم غذایی باید گنجانده شوند، عبارتند از:

  • آهن
  • پروتئین
  • ویتامین سی
  • امگا 3
  • بیوتین
  • زینک
  • مکملها

مصرف آهن

کمبود آهن و به دنبال آن کم خونی باعث میشود تا مواد غذایی کافی به فولیکولهای مو نرسد و ریزش مو رخ دهد.

بنابراین، لازم است که از مواد غذایی گیاهی یا حیوانی که در تامین آهن بدنتان موثرند نظیر مرغ، ماهی، عدس، تخم مرغ و گوشت قرمز بطور مرتب استفاده کنید.

پروتئین ها

کمبود پروتئین در بدن باعث ضعیف و شکنندگی موها می شود؛ بنابراین می تواند علت ریزش مو باشد.

برای داشتن موهایی سالم باید از مواد غذایی پروتئین دار نظیر پنیر، شیر، تخم مرغ، ماست، مرغ و… استفاده کنید.

افرادی که گیاهخوارند نیز می توانند از مواد غذایی نظیر لوبیا، کره بادام زمینی، نان کامل و عدس استفاده کنند.

ویتامین ها

از تاثیرات ویتامین C بر بدن، افزایش کلاژن سازی و نیز افزایش جذب آهن است. از منابع سرشار از ویتامین سی می توان به انواع کلم، توت فرنگی، مرکبات، بلوبری و گوجه فرنگی اشاره کرد.

همچنین، مصرف مواد غذایی دارای ویتامین E نظیر دانه های آفتابگردان، بادام و آووکادو در سلامت مو موثرند و کمبود این ویتامین ممکن است علت ریزش مو در شما باشد.

ویتامین D نیز در ایجاد فولیکولهای جدید مو تاثیر زیادی دارد؛ لذا مصرف مواد غذایی نظیر روغن کبد ماهی، قارچ و ماهیهای چرب توصیه می شود. همچنین، نور خورشید منبعی برای تامین ویتامین دی میباشد.

ویتامین A با اینکه می تواند از ریزش مو جلوگیری کند اما مصرف زیاد آن، عاملی بر ریزش مو است. بنابراین باید در مصرف این ویتامین حد تعادل را در نظر داشت. سبزیجات برگ دار نظیر اسفناج، کلم پیچ و کلم بروکلی، سبزیجات نارنجی رنگ مثل کدو تنبل، هویج و سیب زمینی شیرین و سبزیجات زرد رنگ مانند کدو حلوایی حاوی ویتامین آ هستند.

علاوه بر این، کمبود ویتامین ب می تواند علت ریزش مو باشد. از جمله ویتامینهای گروه B که برای سلامت مو ضروری است، ویتامین B7 یا بیوتین و ویتامین B12 می باشد.

ویتامینهای گروه ب را از طریق مصرف انواع مواد غذایی نظیر گوشت، تخم مرغ، آجیل، آووکادو، غلات کامل و ماهی می توان به بدن رساند.

بیوتین، ویتامین ب محلول در آب است که از شکنندگی و ریزش مو پیشگیری میکند. برخی از مواد غذایی حاوی بیوتن شامل گردو، غلات و تخم مرغ هستند.

امگا 3

علت ریزش مو می تواند کمبود امگا 3 در بدن باشد. امگا 3 در پیشگیری از شکنندگی و خشکی موها بسیار موثر است. این نوع چربی موجب مرطوب ماندن موها و پوست می شود. از مواد غذایی سرشار از امگا 3، تخم کدو، غذاهای دریایی و ماهی سالمون و گردو می باشند.

مکمل ها

استفاده از مکملها بر جلوگیری از ریزش مو بسیار مهم است. بنابراین، مکملهای حاوی آهن، ویتامین سی و بیوتین را البته با توصیه پزشک می توان مصرف کرد.

روی یا زینک

مصرف روزانه مواد حاوی روی نظیر غلات، گوشت گاو، عدس، تخم کدو و اسفناج می تواند به سلامت موها کمک کند و از علت ریزش مو ناشی از کمبود زینک در بدن جلوگیری شود.

کلسیم

با تغذیه ای صحیح و استفاده از لبنیات که منابعی غنی از کلسیم هستند، می توان کمبود این ماده معدنی را در بدن جبران کرد.

بهترین ویتامین برای ریزش موی شدید

اگر ریزش موی شدید دارید، بهتر است مصرف ویتامینها را فراموش نکنید. برخی از ویتامینهایی که موجب تقویت و رشد موها می شوند، عبارتند از:

  • ویتامین A
  • ویتامین B
  • ویتامین C
  • ویتامین D
  • ویتامین E

بهترین ویتامین برای ریزش مو در شیردهی

تجویز اولیه پزشکان برای رفع علت ریزش مو ناشی از کمبود ویتامینها معمولا مصرف مکملها و قرصهای تقویت موی دوران شیردهی است.

از آنجا که بهترین ویتامینها برای جلوگیری از ریزش موی شدید ویتامین A، ویتامین B، ویتامین C، ویتامین D و ویتامین E هستند، بنابراین اغلب مکملها شامل ویتامینهای گروه ب، به ویژه بیوتین و مواد معدنی چون روی، آهن و سلنیوم می باشند؛ چرا که کمبود ویتامینهای گروه B و الی الخصوص بیوتین از مهمترین علل ریزش مو در دوران شیردهی است.

اما اگر مصرف مکملها برای درمان ریزش موها در دوران شیردهی موثر واقع نشد، مزوتراپی توصیه می شود. در مزوتراپی انواع ویتامینها و مواد معدنی به ناحیه سر تزریق خواهد شد.

اگر شما هم از ریزش مو رنج می برید و به دنبال راه درمان آن هستید می توانید با مشاوران ما در کلینیک زیبایی ایرانیان تماس بگیرید تا بعد از تشخیص بهترین روش درمان به شما پیشنهاد شود. شما می توانید به سایت iranianclinic.com مراجعه کرده و یا با شماره ۰۲۱۲۲۱۷۶۰۲۰ تماس بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.