تغییرات همه جانبه در دنیای امروز سرعت بسیار بالایی دارند و بیشتر از همه شاهد سرعت بالای تغییرات در کسب و کارها هستیم. بیزینس ها مدل کسب و کار خود را از سنتی خارج کردند و وارد دنیای دیجیتال شدند. ورود هر روزه ی تعداد بالایی از کسب و کارها به این دنیا باعث بالا رفتن رقابت میان آنان شد.
یکی از اصلی ترین جنبه های حضور هر کسب و کاری در دنیای آنلاین، وب سایت آنان است. برای موفقیت وب سایتتان و دیده شدن در نتایج سرچ گوگل باید از یک مشاور سئو حرفه ای کمک بگیرید. مشاور سئو به شما کمک می کند تا در بین رقبا حرفی برای گفتن پیدا کنید و بتوانید به مشتری های هدف خود برسید و درآمدزایی کنید.
در ادامه این مقاله به بررسی ویژگیها و وظایف مشاور سئو میپردازیم و یک تیم خوب را هم در این زمینه معرفی میکنیم.
مشاور سئو کیست ؟
یک مشاور دیجیتال مارکتینگ که در زمینه سئو و بهینهسازی موتورهای جستجو فعالیت میکند، سعی میکند راهحلها، ابزارها و همه آنچه برای بهبود سئوی سایت شما لازم است را ارائه دهد. چنین فردی در زمینه راهاندازی کمپینها، سئو داخلی، خارجی، سئو تکنیکال و … مهارت دارد.
سئوی سایت فرآیندی برنامهریزی شده و دائمی است که توسط کارشناس سئو به طور مستمر روی سایت انجام میشود. عملکرد درست باعث میشود ترافیک بالایی به سایت وارد شود و بازدید، نرخ کلیک، دانلود، فروش و درآمد افزایش پیدا کند.
مشاور سئو فردی است که بهترین روشهای بهبود سئو را میشناسد و به این فرآیند سرعت میبخشد. البته مشاور هیچ وقت تضمینی برای نتیجه نهایی ارائه نمیدهد و تنها وظیفه او نشان دادن بهترین راه و روش است. او معمولا چندین سال در زمینه سئو کار کرده است و تجربه بالایی دارد. برای هر نوع کسب و کار و جایگاهی روشهای متنوعی دارد و به اصطلاح برای همه یک نسخه نمیپیچد.
مشاوره سئو سایت بهترین کلمات کلیدی را برای تولید محتوای سایت پیدا میکند، برای سئو داخلی و خارجی سایت برنامهریزی کند، با کدهای HTML آشنایی دارد و قبلا در همه این زمینهها کار کرده است. او به شما کمک میکند رتبه صفحات سایتتان را در serp گوگل بالا ببرید و به این صورت آگاهی از برندتان را افزایش داده و باعث افزایش لیدها و در نهایت مشتری شوید.
مشاور حرفه ای سئو از الگوریتمهای گوگل اطلاع دارد، در جریان آخرین آپدیتهای گوگل مثلا آپدیت الگوریتم مرغ مگس خوار هست و در راستای الگوریتمهای این موتور جستجو به کسب و کارها مشاوره میدهد.
یادتان هست تا چند سال پیش وارد هر سایتی که میشدیم هزار تا صفحه pop-up باز میشد و خیلی از سایتها هم به خرید بکلینک روی میآوردند؟! اما امروز همه این روشها برای رشد سایت یا کسب درآمد منسوخ شده است. مشاور روشهای مناسبتری به شما پیشنهاد میدهد تا نتایج بهتری از بهینهسازی سایت بگیرید.
خدمات مشاوره سئو شامل موارد زیر است و یک مشاور در این زمینهها تخصص دارد:
- تکنیکال سئو (Technical SEO)
- سئوی داخلی (On-Page SEO)
- سئوی خارجی (Off-Page SEO)
- برنامهریزی و اجرای استراتژی سئو
چرا باید از مشاور سئو کمک بگیرید؟
کسب و کارها در دنیای امروز از حال و هوای سنتی بیرون آمدهاند. دیگر خبری از بازاریابی سنتی (تلفنی، تراکت و …) نیست و اکثرا تبلیغات در اینترنت انجام میشود. شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام، فیسبوک و توئیتر به محلی برای راهاندازی فروشگاههای آنلاین تبدیل شدهاند. از طرفی وبسایتها هم کاملا قابل اعتماد هستند و درصد بالایی از افراد جامعه از وبسایتهای فروشگاهی خرید میکنند.
کسب و کارها برای اینکه مشتریان بیشتری جذب کنند، باید رتبه خوبی در موتورهای جستجو به دست بیاورند تا سریعتر دیده و شناخته شوند. به همین دلیل اجرای استراتژیهای سئو اهمیت زیادی دارد. برای همین بهتر است از یک مشاور سئو کمک گرفته شود تا همه چیز با روند بهتر و درستتری طی شود.
خدمات مشاوره سئو چیست ؟
فردی که در زمینه سئو مشاوره میدهد، باید دانش عمومی و تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ داشته باشد. در ضمن با اصول بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو هم آشنا باشد. در ادامه همه آنچه یک مشاور سئوی باتجربه و کارآزموده از پس آن برمیآید را معرفی کردهایم:
- تدوین استراتژی سئو برای انواع کسب و کارها در هر حوزهای
- ارائه مشاوره در زمینه پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب و یا به اصطلاح keyword research (با جستجوی بالا و رقابت پایین)
- مشاوره در زمینه تولید محتوای سئو شده (متنی، پادکست، گرافیکی و ویدئویی)
- بررسی سایت از لحاظ فنی یا تکنیکال
- مشاوره در زمینه برطرف کردن مسائل و مشکلات وبسایت
- بررسی سرعت وبسایت
- آنالیز رقبا
- توانایی کار با ابزارهای آنالیز سایت مثل گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول
- ارائه گزارش از عملکرد سایت با توجه به ابزارهای آنالیز سایت
- ارائه استراتژی بازاریابی محتوایی
- ارائه پیشنهاد و راهحل برای افزایش نرخ تبدیل سایت (افزایش تعداد کاربران به لید و سپس مشتری)
- ارائه پیشنهاد برای بهینهسازی طراحی و ظاهر سایت
- ارائه پیشنهاد برای بهینهسازی تصاویر و ویدئوهای سایت
- معرفی بهترین روشها برای ایجاد CTA (Call to Action یا فراخوان عمل)
- ارائه راهحل و پیشنهاد برای فعالیت در شبکههای اجتماعی
- ارائه راهحل برای لینکسازی داخلی و خارجی
- مشاوره در زمینه الگوریتمهای گوگل و چگونگی استفاده بهینه از این قوانین
- مشاوره در زمینه انتخاب هاستینگ
- مشاوره سئو در زمینه بهبود تجربه کاربری سایت
- و …
وظایف مشاور سئو
مشاور حرفه ای سئو آگاهی و دانش کاملی در زمینه دیجیتال مارکتینگ دارد و باید توانایی عملی کردن استراتژیهای برنامهریزی شده را داشته باشد. وقتی یک مشاور خود را در این زمینه معرفی میکند، یعنی توانایی بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو را دارد و میتواند برگ برندهای برای بیزنس شما محسوب شود.
مشاور سئو از سایر بخشهای بازاریابی سازمان مانند بازاریابی و فروش جدا نیست و میتواند در این زمینهها همکاری کند و راهحلهایی ارائه دهد. همین که اهداف شرکت را بداند و بتواند رقبا را تحلیل کند، کلی راهحل و روش جدید و مفید ارائه میدهد.
دغدغه اصلی مشاور سئو این است که جایگاه و رتبه خوبی برای صفحات سایت شما کسب کند. به همین دلیل سعی میکند کلمات کلیدی مناسبی پیدا کند یا شما را در این زمینه راهنمایی کند، سئوی داخلی سایت را بهبود ببخشد، روشهایی برای بکلینکسازی ارائه دهد و ساختار و معماری سایت را بررسی کند. همچنین در مورد سیستمهای مدیریت محتوا و ابزارهای آنها شناخت و اطلاعات کافی دارد.
در بخش قبلی خدمات و وظایفی که یک مشاور سئو باید انجام دهد را آوردهایم. اما متخصص یا مشاور وظایف دیگری هم دارد. مثلا:
- اولویتبندی کلیدواژهها
- آنالیز کلی سایت
- بررسی مقالات و صفحات ایندکس شده یا نشده
- آنالیز کدها مخصوصا تگهای HTML
- آشنایی کامل با همه تکنیکهای سئو کلاه سفید، کلاه خاکستری و کلاه سیاه
- رساندن سایت به صفحه اول گوگل و رتبههای اول
- بهبود تجربه کاربری
- کاهش بانس ریت یا نرخ خروج از صفحه کاربران
- شناسایی و رفع خطاهای ۴۰۴، ۳۰۱، ۳۰۲، لینکهای شکسته یا خراب، خطای سرور، کراول نشدن و canonicalization
- بهینهسازی صفحات برای موبایل
- داشتن دانش کافی در زمینه دامنه، هاستینگ، پسوند و …
- شناسایی kpi ها و استفاده از آنها برای عملکرد بهتر
- و …
اهداف مهم و استراتژیک مشاور سئو
کسب و کارها معمولا به دلایل خاصی مشاوران سئو را استخدام میکنند یا از آنها به صورت پروژهای کمک میگیرند. در واقع این افراد در سه مورد خاص به مشاغل کمک میکنند. این سه هدف را در ادامه به طور کامل بررسی میکنیم.
۱. آگاهی از برند (Brand Awareness)
کمترین سودی که راهاندازی وبسایت و بهبود سئو برای کسب و کارها انجام میدهد، آگاهی از برند است. برخی تصور میکنند تا زمانی که در رتبههای اول گوگل قرار نگرفتهاند، شانسی برای شناخته شدن ندارند. اما چنین چیزی واقعیت ندارد. به هر حال با کار بیشتر روی سایت میتوان به رتبههای بالا رسید، اما از همان ابتدا میتوانید با تبلیغات، راهاندازی فروشگاه آنلاین و پشتیانی در اینستاگرام کسب و کارتان را معرفی کنید.
۲. افزایش ترافیک وبسایت
هدف بعدی که برای مشاور سئو اهمیت زیادی دارد، افزایش ورود کاربران به وبسایت، بازدید و ترافیک بیشتر است. مثل این است که شما مغازهای در یکی از کوچههای فرعی شهر بزنید. در ابتدا کسی شما را نمیشناسد؛ اما با تبلیغات، ارائه محصول و خدمات باکیفیت و افزایش آگاهی از برند، کلی مشتری پیدا میکنید و به اصطلاح پاخور مغازه بالا میرود.
سایت شما هم چنین وضعیتی دارد؛ پس از مدتی ترافیک بالایی میگیرد. البته به شرطی که از یک مشاور زبده کمک بگیرید و همه پیشنهادات و توصیههای او را رعایت کنید. در این صورت کلی مخاطب و مشتری جدید پیدا میکنید و هر روز شناخته شدهتر میشوید.
برای اینکه اوضاع را بهتر مدیریت و کنترل کنید، باید با ابزارهای آنالیز وبسایت آشنایی داشته باشید و از آنها استفاده کنید.
۳. بازگشت سرمایه، یکی از دلایل اصلی استخدام مشاور سئو
یکی از اصلیترین مزایای بازاریابی اینترنتی و دیجیتال، بازگشت سریع سرمایه است. هر شرکتی در ابتدای کار مقدار خاصی هزینه سرمایهگذاری میکند و زمان خاصی هم طول میکشد تا هزینهای که کرده است برگردد و شرکت به سود برسد.
دیجیتال مارکتینگ و سئو سایت این زمان را کاهش میدهد و از طرفی با افزایش مشتریان نسبت به فروشگاههای حضوری و فیزیکی، باعث سودآوری بیشتری میشود. پیدا کردن لید و مشتری در فضای آنلاین راحتتر است و از طرفی گستره جغرافیایی بیشتری را هم دربرمیگیرد.
کسب و کارها میتوانند به جای شهروندان یک شهر، کل یک کشور را هدف قرار دهند.
آژانس دیجیتال مارکتینگ عظیم مدیا با فعالیت در حوزه دیجیتال مارکتینگ، خدمات دیجیتال مارکتینگ زیر را ارائه میدهد:
- خدمات سئو
- طراحی سایت سئو محور
- افزایش فروش آنلاین
- آنالیز تکنیکالی رقبا
- برگزاری کمپینهای دیجیتال مارکتینگ
شما میتوانید برای رشد بیزینس خود از مشاوره رایگان سئو سایت استفاده کنید. برای آشنایی بیشتر با دیجیتال مارکتینگ و خدمات آن و همچنین آژآنس دیجیتال مارکتینگ عظیم مدیا، به شبکه های اجتماعی آنها سر بزنید:
Instagram: https://www.instagram.com/azim.media.agency
Linkedin: https://www.linkedin.com/company/azim-media
Aparat: https://www.aparat.com/Azim.Media
Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCdc13wsKcZ-OrdNyfFb27tQ
برای دریافت مشاوره و راهنمایی های بیشتر می توانید با این شماره با عظیم مدیا در ارتباط باشید:
02191004543