5 دلیل مهم برای اینکه چرا حسابداری شخصی مهم است؟

0

حتما شما هم با افرادی رو به رو شده اید که با داشتن درآمد کافی، هیچ سرمایه ای نداشته و  حتی اکثر اوقات با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کنند! یکی از دلایل مهم این اتفاق، نداشتن نظم و انضباط مالی است.

در دنیای امروز با پیشرفت تکنولوژی، ابزارهای مالی زیادی به کمک افراد آمده اند. به عنوان مثال صاحبان کسب و کار به کمک فاکتور آنلاین می توانند در کمتر از 3 دقیقه فاکتور را صادر کرده و با پرداخت مشتری، مبلغ خدمات ارائه شده خود را دریافت کنند!

از آنجایی که به طور کلی حسابداری، کار ساده و معمولی نبوده و پیچیدگی های خاص خودش را دارد، بنابراین نرم افزارهای حسابداری شخصی طراحی شده اند که به مدیریت بهتر امور مالی شما کمک می کنند.

در این مقاله می خواهیم به این موضوع بپردازیم که حسابداری شخصی چیست و چرا اهمیت دارد؟ همچنین به سایر سوالاتی که ممکن است برای شما ایجاد شده باشد پاسخ بدهیم. از جمله:

  • حسابداری شخصی به چه کسانی کمک می کند؟
  • چرا حسابداری شخصی مهم است؟
  • نرم افزار حسابداری شخصی چه امکانات مهمی دارد؟
  • مزایای استفاده از اپلیکیشن حسابداری شخصی چیست؟
  • 6 ویژگی مهم برنامه حسابداری شخصی برای کامپیوتر
  • بهترین نرم افزار حسابداری شخصی اندروید دارای چه امکاناتی است؟
  • آشنایی با حسابداری شخصی تحت وب و قابلیت های مهم آن
  • منظور از حسابداری شخصی رایگان چیست؟
  • چرا به اپلیکیشن حسابداری شخصی نیاز داریم؟
  • چه کسانی باید از اپلیکیشن حسابداری شخصی استفاده کنند؟

بنابراین اگر برای محاسبه دقیق مخارج خود به دنبال یک راهکار ساده و آسان هستید تا حساب و کتاب های خود یا اعضای خانواده را مدیریت کنید، پیشنهاد می کنیم خواندن این مطلب را ار دست ندهید و تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

حسابداری شخصی چیست و به چه کسانی کمک می کند؟

به طور کلی در حسابداری شخصی به مدیریت امور مالی مثل: درآمد، هزینه، میزان پس انداز وسرمایه گذاری پرداخته می شود و برای این حساب ها برنامه ریزی می گردد.

البته فراموش نکنید که مدیریت دارایی، جنبه های مختلفی داشته و در کسب و کار و زندگی شخصی با هم متفاوت است؛ اما در هر صورت تاثیر به سزایی در پیشرفت شغلی و زندگی شخصی دارد.

به عنوان مثال با کمک سیستم حسابداری شخصی، میزان هزینه ها به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه برآورد شده و به این ترتیب می توان برای مقدار پس انداز برنامه ریزی کرد. بنابراین تمامی افراد با تهیه نرم افزار حسابداری رایگان و غیر رایگان شخصی می توانند اهداف مالی خود را دنبال کنند.

چرا حسابداری شخصی مهم است؟

با کمک حسابداری شخصی، می توان میزان هزینه و درآمدها را به خوبی بررسی کرده و برای مبالغ اجاره و پرداخت اقساط و قبوض، برنامه ریزی دقیق داشت

در ادامه به پنج علت مهم برای اینکه چرا حسابداری شخصی مهم است، می پردازیم پس با ما همراه باشید.

1. برنامه ریزی هدفمند برای میزان درآمد:

درآمد، نقطه آغاز برای فرآیند برنامه ریزی مالی است که فرد دریافت کرده و برای تامین مخارج زندگی از آن استفاده می کند. مهم ترین منابع درآمد عبارتند از: حقوق، پاداش، سود سهام و… که در حسابداری شخصی با یک برنامه ریزی دقیق، در خصوص جزئیات آن تصمیم گیری می شود.

2. کنترل هزینه ها

هر نوع خرجی که فرد بابت خرید کالا و یا دریافت خدمات متحمل می شود، هزینه نام دارد که شامل: اجاره بها، مالیات، اقساط و… است. دانش حسابداری کمک می کند تا در خصوص تک تک این مخارج به طور منطقی و صحیح برنامه ریزی شود.

3. سپرده سازی

در صورتی که با پرداخت هزینه ها مقداری از درآمد فرد باقی بماند، می تواند آن را صرف سرمایه گذاری یا سپرده سازی کند. حالت های مختلف سپرده سازی عبارت است از: نگهداری اسکناس ( که در دنیای امروز عملا منسوخ شده است) و حساب بانکی و…

حسابداری شخصی این امکان را فراهم می کند تا با مدیریت صحیح درآمد، درصدی از آن را به سپرده سازی اختصاص دهید تا به این ترتیب علاوه بر داشتن پس انداز، درآمد خود را نیز افزایش دهید.

4. سرمایه گذاری

خرید دارایی که به منظور حفظ ارزش پول و کسب سرمایه بیشتر صورت می گیرد، سرمایه گذاری نامیده می شود. البته لزوما نرخ بازگشت سرمایه آن مثبت نخواهد بود و گاهی با ضرر هم همراه است.

رایج ترین روش های سرمایه گذاری بازار سهام، صندوق سرمایه گذاری، اوراق و… است.

به کمک دانش حسابداری می توانید بر میزان دخل و خرج خود تسلط داشته و از انواع روش های سرمایه گذاری که در بالا اشاره شد استفاده کنید.

5. محافظت از دارایی

به این معنی که اموال و دارایی های خود را در برابر حوادث غیرمترقبه محافظت نمایید. به طور مثال: بیمه زندگی، سلامت و …

به وسیله نرم افزار حسابداری شخصی، می توان در خصوص استفاده از خدمات بیمه ای به راحتی تصمیم گرفت و به این ترتیب از اموال و دارایی خود را در برابر سرقت و دیگر اتفاقات محافظت نمود.

نرم افزار حسابداری شخصی چه امکانات مهمی دارد؟

اگر بخواهید حساب و کتاب زندگی شخصی خود اعم از خوراک، پوشاک، اجاره و پرداخت قبوض مختلف را به طور دقیق برآورد کنید، نیاز است یک دفتر حسابداری شخصی داشته باشید تا مبلغ هر کدام را ثبت کنید. به مرور زمان و با افزایش دخل و خرج، مدیریت این مخارج سخت تر و پیچیده تر می شود.

به همین منظور نرم افزارهای زیادی برای این امور طراحی شدند که امکانات و قابلیت های زیادی از جمله: امکان بودجه بندی، گزارش موجودی حساب و… را دارند.

نرم افزار حسابداری شخصی تمامی هزینه های شما را در دسته بندی های مختلف قرار می دهد تا به طور دقیق تشخیص دهید که چند درصد درآمدتان صرف هزینه اجاره و چند درصد صرف خوراک و پوشاک و… می شود.

در ادامه به دیگر قابلیت های این نرم افزار اشاره می کنیم:

1. بانکداری آنلاین

می توانید به راحتی بر تراکنش های مالی خود نظارت داشته باشید و مبلغ دریافتی و پرداختی های خود را مشاهده و مدیریت نمایید.

2. نمودار گزارش ها

برای اینکه تصویری واضح از میزان هزینه و درآمدهای خود داشته باشید، نیازاست تا گزارش این اطلاعات را به صورت نمودار نیز مشاهده کنید. به کمک این نرم افزار امکان مشاهده گزارش های تصویری برای شما فراهم شده است.

3. یادآورها

چنانچه معاملات تکراری دارید که در یک برنامه زمانی مشخص انجام می شود، می توانید آلارم یا یادآور را در برنامه حسابداری خود تنظیم کنید تا در موعد مقرر به شما یادآوری کند.

4. گروه بندی هزینه

این ویژگی سبب شده تا بتوانید هزینه و درآمدهای مختلف خود را دسته بندی کرده و جزئیات هر کدام را ثبت کنید و به این ترتیب به حساب های خود نظم ببخشید.

5. پیش بینی موجودی

به کمک این قابلیت می توانید میزان مانده حساب خود را در روزهای آینده برآورد کرده و در نهایت از کمبود بودجه و ورشکستگی جلوگیری کنید.

6. ورود اطلاعات و گرفتن خروجی:

ورود و خروج اطلاعات (Import and export data) از مهم ترین امکانات یک نرم افزار حسابداری به شمار می رود؛ چرا که از اتلاف وقت شما جلوگیری کرده و دیگر نیازی به وارد کردن دستی اطلاعات نخواهید داشت.

7. پشتیبانی از ارز چندگانه

در صورتی که هنگام انجام حسابداری شخصی بخواهید موجودی حساب خود را با ارزهای مختلف , به حساب های دیگر انتقال دهید، این نرم افزار با پشتیبانی از ارزهای موجود دنیا گزینه ای عالی برای شما به شمار می رود.

8. احراز هویت دو عاملی

این قابلیت بی نظیر کمک می کند تا امنیت حساب های شما چند برابر شود؛ چرا که با هر بار ورود به نرم افزار، یک کد به تلفن همراه شما ارسال می شود تا از دسترسی کاربران دیگر به اطلاعات مالی شما جلوگیری گردد.

مزایای استفاده از نرم افزار حسابداری شخصی چیست؟

یک نرم افزار حسابداری در وهله اول کاربر را با مفهوم بودجه، درآمد و پس انداز آشنا کرده و سپس با نظم بخشیدن به امور مالی و کنترل هزینه ها سبب حفظ سرمایه و دارایی وی می شود.

از مهم ترین مزیت های یک نرم افزار حسابداری شخصی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

·        سهولت در استفاده

در صورتی که رابط کاربری نرم افزار نامناسب و پیچیده باشد، کاربر پس از کار کردن با صفحات و ورود اطلاعات به شدت خسته شده و حتی ممکن است برای همیشه کار با برنامه را کنار بگذارد!

در طراحی برنامه حسابداری شخصی تلاش شده تا هر زمان که لازم بود به آسانی و تنها با چند کلیک اطلاعات شما به روز شود تا بتوانید به پیگیری هزینه های خود پرداخته و برای امور مالی شخصی خود تصمیم گیری کنید.

·        دسترسی در مکان ها و سیستم های مختلف

طبق یک نظرسنجی که توسط نرم افزار مدیریت رسانه اجتماعی در سال 2019 انجام شد، بیش از 90 درصد شرکت کنندگان تمایل داشتند که به صورت دورکاری به انجام وظایف خود بپردازند.

بنابراین بسیار مهم است که یک برنامه حسابداری این امکان را به کاربر بدهد که بتواند عملیات مختلف مثل: ثبت هزینه، پرداخت ها و… را در دستگاه ها و مکان های مختلف انجام دهد.

·        دقت

همان طور که گفتیم طراحی نرم افزار حسابداری باید به گونه ای باشد که کار با آن راحت بوده و کاربر را خسته نکند چرا که در نهایت سبب ایجاد اشتباه می شود. نرم افزار حسابداری شخصی به دلیل انجام اتوماتیک بخشی از محاسبات، امکان خطا را به حداقل رسانده و دقت ثبت امور مالی را افزایش می دهد.

·        رابط کاربرپسند

امروز به لطف پیشرفت در فناوری، طراحی نرم افزارها نیز دچار تغییر و تحولات فراوانی شده است. در برنامه حسابداری شخصی هم تلاش شده تا ابزارهای مختلف به شکل ساده و جذاب کنار هم قرار بگیرند و علاوه بر این کاربر به راحتی بتواند به مدیریت حساب خود بپردازد.

·        برآورده کردن اهداف مالی

به کمک گزارش های شفاف و دقیقی که برنامه حسابداری شخصی ارائه می دهد، به جزئیات دخل و خرج خود آگاه شده و در بلندمدت می توانید برای دست یابی به اهداف بزرگ مالی خود برنامه ریزی کنید. به عنوان مثال ارسال ایمیل های ماهانه که روند تصمیم گیری شما برای امور مالی را تحلیل و بررسی می کند تاثیر به سزایی در پیشرفت و تصمیم گیری های بهتر شما خواهد داشت.

در ادامه به انواع نرم افزار حسابداری شخصی و ویژگی هر کدام می پردازیم.

6 ویژگی مهم نرم افزار حسابداری شخصی برای کامپیوتر

به طور کلی، نرم افزار حسابداری شخصی برای کامپیوتر به منظور کمک به افراد برای مدیریت مؤثرتر امور مالی خود با ارائه ابزارهایی برای ردیابی و پیگیری هزینه ها، تعیین و دستیابی به اهداف مالی طراحی شده است.

در اینجا به مهم ترین ویژگی های این نرم افزارها اشاره می کنیم:

  1. می توانید به تعداد نامحدود به تعریف طرف حساب های مختلف بپردازید.
  2. ثبت اطلاعات چک های دریافتی و پرداختی و یادآوری تاریخ سررسید هرکدام
  3. امکان بایگانی اطلاعات قدیمی و بازیابی هر کدام هنگام نیاز
  4. قابلیت تعریف رمز عبور برای امنیت بیشتر
  5. قابل اجرا در ویندوزهای 11 , 10 , XP , Vista , 7 , 8
  6. قابلیت تهیه نسخه پشتیبان از داده ها

بهترین نرم افزار حسابداری شخصی اندروید باید چه امکاناتی داشته باشد؟

برای انجام امور حسابداری شخصی در تلفن همراه خود، باید نکاتی را در نظر بگیرید و بدانید چه امکانات و قابلیت هایی در نرم افزار ازاولویت بیشتری برخوردار است.

به عنوان مثال داشتن پشتیبانی و امکان ارسال تیکت در داخل برنامه، قابلیت مهمی است که به شما در استفاده راحت تر از اپلیکیشن کمک می کند.

و اما…

دیگر امکانات مهم که لازم است به آن توجه داشته باشید عبارتند از:

  • یادآوری تاریخ پرداخت اقساط و زمان سررسید چک ها
  • ثبت میزان هزینه و درآمد
  • امکان تهیه گزارش حسابداری از بخش های مختلف حساب ها
  • تعریف نامحدود حساب های بانکی
  • امکان ثبت وام به منظور برنامه ریزی برای نحوه پرداخت آن
  • کاربری آسان و راحت
  • طراحی ابزارهای مختلف برای بودجه بندی

آشنایی با حسابداری شخصی تحت وب و قابلیت های مهم آن

تمامی فعالیت های مالی یک فرد که می تواند شامل: بودجه بندی برای مخارج زندگی، پس انداز و حتی برنامه ریزی برای دوران بازنشستگی باشد، نیاز است تا با یک نرم افزار حسابداری مدیریت شود.

حسابداری شخصی تحت وب ابزاری کارآمد و مهم برای کنترل هزینه ها، بررسی بدهی ها و میزان درآمد است که کمک می کند تا هیچ دخل و خرجی از دید شما پنهان نماند.

نکته قابل توجه در استفاده از این نوع برنامه های حسابداری، حفظ حریم شخصی و امنیت بالای اطلاعات کاربران است؛ چرا که هیچ اطلاعات خصوصی از کاربر دریافت نمی شود.

به لطف این نرم افزار حسابداری در هر زمان و مکان می توانید از میزان درآمد و هزینه های خود آگاهی پیدا کنید. بنابراین به تدریج نظم و انضباط مالی و مدیریت صحیح درآمد به یک اصل اساسی در زندگیتان تبدیل می شود.

در میان امکانات مهم این نرم افزار، به چند مورد مهم اشاره می کنیم که عبارتند از:

  1. تعیین وضعیت مالی فعلی و پس اندازهای فرد
  2. خرید بیمه به منظور محافظت فرد در مقابل ریسک های مختلف و اطمینان از داشتن امنیت مالی کاربر
  3. محاسبه آسان مالیات که در نهایت به پس انداز و سرمایه گذاری بهتر کمک زیادی می کند.
  4. برنامه ریزی دقیق و اصولی حتی برای دوران بازنشستگی افراد

منظور از حسابداری شخصی رایگان چیست؟

به طور کلی شرکت هایی که به ارائه انواع نرم افزار حسابداری می پردازند، یک نسخه رایگان از برنامه را در اختیار کاربران قرار می دهند تا به این ترتیب افراد با فضای کلی نرم افزار بیشتر آشنا شوند.

نرم افزار حسابداری شخصی نیز از این قاعده مستثنی نیست و نسخه رایگان آن در دسترس کاربران قرار می گیرد تا تمامی افراد حتی کسانی که اطلاعاتی از دانش حسابداری ندارند نیز بتوانند با فضا و امکانات آن آشنا شوند.

از مهم ترین ویژگی های آن می توان به تعریف نامحدود طرف حساب، درآمد و اشخاص مختلف اشاره کرد.

چرا به اپلیکیشن حسابداری شخصی نیاز داریم؟

همه ما این تجربه را داشتیم که با رسیدن به آخر ماه، پولی برایمان نمانده و متعجب شده ایم که حقوقمان دقیقا صرف چه چیزهایی شده است؟ در این گونه مواقع نمی توانیم تمام جزئیات مخارج خود را به یاد بیاویم و این موضوع باعث می شود تا احساس ناامنی کنیم و دچار استرس شویم.

اما فراموش نکنید این یک حقیقت اجتناب ناپذیر است که هرچه بیشتر بر میزان دخل و خرج خود تسلط داشته باشیم و آن را به عادت همیشگی تبدیل کنیم، به فردی منظم تر و ثروتمندتر نسبت به سایرین تبدیل خواهیم شد.

در دنیای امروز که شاهد پیشرفت تکنولوژی هستیم، اپلیکیشن های زیادی طراحی شده اند تا به ساخت عادت های خوب کمک کنند. مثل برنامه حسابداری شخصی که به وسیله آن می توانید به طور کامل میزان دخل و خرج خود را کنترل کرده و نگرانی بابت اتلاف درآمد و سرمایه خود نداشته باشید.

بنابراین اگر می خواهید مدیریت مالی زندگی خود را به دست بگیرید، استفاده از نرم افزارهای حسابداری شخصی می تواند بهترین انتخاب برای شما باشد.

چه کسانی باید از اپلیکیشن حسابداری شخصی استفاده کنند؟

یک سوال مهم که برای اکثر افراد پیش می آید این است که آیا استفاده از اپلیکیشن حسابداری شخصی برای من گزینه مناسبی است یا خیر؟

در پاسخ باید بگوییم که این نرم افزار کاربردی به افراد زیر پیشنهاد می شود:

·        افراد شاغل

این افراد برای مدیریت هزینه ها، درآمد و چک و… به یک نرم افزار نیاز دارند که این حساب ها را کنترل کرده و به طور دقیق اطلاعات را ثبت کند.

·        دانش آموزان و دانشجویان

این دسته از افراد هم برای اینکه هزینه های تحصیل، کافه و رستوران و… را بتوانند به درستی ثبت و بررسی کنند، به این اپلیکیشن نیاز دارند.

·        رانندگان

بیشترین مخارجی که رانندگان با آن سر و کار دارند مربوط به هزینه های خودرو است. بنابراین استفاده از نرم افزار کمک می کند تا بتوانند به راحتی درآمد خود را به مخارج تعمیر و نگه داری خودرو اختصاص بدهند.

·        مدیران ساختمان

امور مختلف یک آپارتمان که عبارتند از: شارژ ساختمان، هزینه تعمیرات و بدهی واحدها نیازمند یک نرم افزار حسابداری است تا هیچ کدام از این هزینه ها از قلم نیفتد و به آن رسیدگی شود.

·        فروشگاه های کوچک

برای نظارت بر موجودی و میزان درآمد و کنترل هزینه ها استفاده از برنامه حسابداری ضروری است.

·        تنخواه داران شرکت ها

میزان پرداختی ها و موجودی حساب تنخواه از جمله حساب های مهمی است که این دسته از افراد باید برای کنترل میزان آن برنامه ریزی داشته باشند.

·        خانم‌های خانه‌دار

بانوان در خانه نیز برای اینکه بتوانند به راحتی هزینه های منزل را به بخش های مختلف اختصاص بدهند و با کسری بودجه مواجه نشوند، به حسابداری شخصی با استفاد از نرم افزار نیاز دارند.

و هر فرد دیگری که علاقه مند به استفاده صحیح از درآمد خود و داشتن پس انداز است.

جمع بندی

خب! خسته نباشید! به انتهای مقاله رسیدیم. امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات جامعی در خصوص حسابداری شخصی به شما بدهیم.

ابتدا سعی کردیم با مفهوم حسابداری شخصی آشنا شده و بدانیم در این حوزه چه حساب هایی مورد بررسی قرار می گیرند؟ همچنین چه کسانی می توانند از این نوع حسابداری در زندگی خود استفاده کنند؟

سپس با ذکر 5 دلیل مهم به این سوال که چرا حسابداری شخصی مهم است، پاسخ دادیم. گفتیم به منظور داشتن یک برنامه مشخص و هدفمند در خصوص استفاده از درآمد و همچنین کنترل هزینه ها و حفاظت از دارایی های خود، پرداختن به حسابداری امری ضروری است.

در ادامه با امکانات مهم یک نرم افزار حسابداری شخصی آشنا شدیم و گفتیم بانکداری آنلاین و داشتن نمودار گزارش ها قابلیت های بسیار مهمی است که در این اپلیکیشن طراحی شده و داشتن یادآور برای پرداخت اقساط و پیش بینی میزان موجودی، آن را به یک نرم افزار کاربردی و بی نظیر برای مدیریت درآمد تبدیل کرده است.

گفتیم از مزیت های مهم این نرم افزار سهولت در استفاده و دسترسی داشتن به آن در زمان ها و مکان های مختلف است.

درادامه با ویژگی های اپلیکیشن حسابداری شخصی برای کامپیوتر آشنا شدیم که قابلیت اجرا بر روی ویندوزهای 7، ویستا و xp و… را داشته و به کمک آن می توانید به تعداد نامحدود به تعریف طرف حساب های مختلف بپردازید.

سپس به امکانات و قابلیت هایی که بهترین برنامه حسابداری شخصی اندروید باید داشته باشد اشاره کردیم که عبارتند از: داشتن ابزارهای مختلف برای بودجه بندی، امکان تهیه گزارش از حساب های مختلف و…

حسابداری شخصی تحت وب و رایگان هم از دیگر موضوعاتی بود که در این مقاله به آن پرداختیم و با قابلیت های هر کدام آشنا شدیم.

در پایان هم به معرفی آن دسته از افرادی که به نرم افزار حسابداری شخصی نیاز دارند و داشتن این اپلیکیشن می تواند کمک زیادی به مدیریت امور مالی آن ها کند، پرداختیم.

امیدواریم پس از خواندن این مقاله به اهمیت بالای حسابداری شخصی پی برده و برای رسیدن به اهداف مالی بلندمدت خود، استفاده از نرم افزار حسابداری را به یک عادت تبدیل کنید تا بتوانید میزان دخل و خرج خود را کنترل کرده و از هزینه های اضافی جلوگیری نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.