شرایط کارفرماها برای استخدام کارگر ساده چیست؟

0

باتوجه به نیاز بالای تمامی مشاغل خدماتی، تولیدی و صنایع مختلف به افرادی برای انجام امور عملی و یدی، تقاضای بالایی برای استخدام کارگر وجود داشته و این دسته افراد با بازار کار خوبی مواجه هستند. استخدام کارگر در شرکت‌ها و کارخانجات می‌تواند به صورت تمام وقت، پاره وقت یا ساعتی صورت بگیرد. بسته به شرکت و حوزه فعالیت، وظایف جزئی و شرایط استخدام کارگر ساده می‌تواند متفاوت باشد. در این مقاله به بررسی شرایط مهم در استخدام کارگر در کسب و کارهای مختلف می‌پردازیم.

شرایط استخدام کارگر ساده

اگر نگاهی به بخش نیازمندی های روزنامه‌ها و آگهی استخدام سایت‌های کاریابی بیاندازیم، با فرصت‌های شغلی زیادی برای استخدام کارگر ساده مواجه می‌شویم که اغلب شرایط استخدام یکسانی دارند. با مشاهده فرصت های استخدام کارگر ساده در شرکت دارویی، استخدام کارگر ساده در صنایع غذایی و… در سایت و کانال استخدام کارگر ساده، می‌توانید از شرایط استخدامی دقیق و میزان دستمزد هر فرصت شغلی مطلع شوید.

در برخی از شرکت‌ها ممکن است شرایط استخدام بسته به حیطه وظایف کارگر، حوزه فعالیت شرکت و همچنین شهر و کشور محل فعالیت (ایران، ترکیه، دبی و…) کمی متفاوت باشد. به طور کلی شرایط استخدام کارگر ساده شامل موارد زیر می‌شود:

  • داشتن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم
  • دارا بودن مهارت‌های سازماندهی
  • تعهد به اصول اخلاقی
  • داشتن سابقه کار مشابه
  • توان جسمانی کافی برای انجام وظایف روزمره
  • توانایی انجام کارهای تکراری و یکنواخت به مدت طولانی
  • داشتن گواهی سلامت طب کار
  • توانایی انجام همزمان چندین کار
  • داشتن مهارت ارتباطی و توانایی برقراری ارتباط مناسب با کارفرما

شرایط ذکر شده اغلب برای استخدام کارگران در کارخانجات و استخدام کارگر ساده‌ به صورت تمام وقت و یا نیمه وقت صدق می‌کند که در این حالت با کارگر قرارداد کار بسته می‌شود. شرایط استخدام کارگر ساده به صورت روزمرد و ساعتی بسیار ساده‌تر بوده و داشتن آمادگی جسمانی و سلامت کافی برای انجام وظایف، اصلی‌ترین شرط استخدامی محسوب می‌شود.

قرارداد کار کارگری چیست؟

کارفرما برای استخدام کارگر ساده با او قرارداد می‌بندد که به آن قرارداد کار می‌گویند. بستن این قرارداد که براساس قوانین وزارت کار تنظیم می‌شود، در جهت حفظ حقوق کارگران و افزایش امنیت شغلی آن‌ها صورت می‌گیرد. معمولا برای استخدام کارگر ساده به صورت روزمرد و ساعتی قراردادی بسته نمی‌شود؛ در مقابل، شرایط استخدام کارگر ساده روزمرد نیز بسیار ساده‌تر از کارگران تمام وقت و پاره وقت است.

در یک قرارداد کار، موارد زیر درج و مشخص می‌شوند:

  • شرح کار، وظایف و مسئولیت‌های کارگر
  • ساعات کاری
  • محل فعالیت
  • تعطیلات و شرایط دریافت مرخصی
  • میزان حقوق و دستمزد
  • تاریخ شروع و پایان قرارداد
  • تاریخ عقد قرارداد

حقوق و دستمزد کارگر ساده

حداقل حقوق پایه برای کارگران و کارمندان، به صورت سالانه توسط وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی تعیین می‌شود. حق مسکن، حق اولاد و عائله مندی، بن خواروبار، اضافه کاری و … نیز از جمله مواردی هستند که به منظور حمایت از کارگران بر اساس قانون، به پایه حقوق اضافه و پرداخت می‌شود.

در سال 1401، پایه حقوق دریافتی یک کارگر تمام وقت 4 میلیون و 179 هزار تومان و حداقل دستمزد روزانه برابر با 139 هزار و 325 تومان بوده است. مبلغ بن کارگری، حق مسکن و حق اولاد در همین سال به ترتیب 850، 650 و 417 هزار تومان بوده است که به حقوق پایه اضافه و پرداخت می‌شوند.

مهارت‌های مهم در استخدام کارگر ساده

داشتن یک سری مهارت‌ها و توانمندی‌ها نیز در شرایط استخدام کارگر ساده ذکر می‌شوند که در ادامه به توضیح این دسته مهارت‌ها پرداختیم:

برخورداری از سلامت و توان جسمانی بالا

یکی از مهم‌ترین شرایط استخدام کارگر ساده، داشتن توان بدنی کافی برای انجام امور یدی است. استخدام کارگر معمولا محدودیت سنی ندارد و در صورتی که شما از سلامتی جسمانی و توان فیزیکی کافی برخوردار باشید می‌توانید به راحتی به عنوان کارگر ساده استخدام شوید.

مهارت‌های ارتباطی خوب

از آنجایی که یک کارگر ساده در همکاری با سایر افراد و تحت نظر سرپرست یا کارفرما فعالیت می‌کند، داشتن مهارت‌های ارتباطی برای این دسته افراد ضرورت دارد. کارگری که مهارت‌های ارتباطی خوبی نداشته باشد ممکن است در همکاری با دیگر افراد و انجام وظایف خود دچار مشکل شود.

توانایی یادگیری بالا

شغل کارگری نیاز به مهارت‌های تخصصی ندارد، اما تمامی کارگران باید با دستورالعمل‌ها و شرایط و ضوابط انجام کار آشنایی کامل داشته باشند و این مورد نیاز به درک و توانایی یادگیری بالایی دارد. در بسیاری از شرکت‌ها و پروژه‌هایی که نیاز به انجام امور خاصی توسط کارگران و رعایت دستورالعمل‌های مشخصی وجود دارد، زمانی به آموزش کارگران اختصاص داده می‌شود و فرد باید توانایی درک و به خاطر سپردن موارد ارائه شده را داشته باشد.

دقت و تمرکز

داشتن دقت و تمرکز کافی از شرایط استخدام کارگر ساده خصوصا در کارخانجات و تولیدی‌ها است. کارگران بسته به حوزه فعالیت خود انجام امور جزئی و مهمی را برعهده دارند و نداشتن تمرکز و دقت کافی در کار می‌تواند باعث ایجاد مشکل در خروجی کار و حتی ضرر رساندن به کارفرما شود.

تعهد و داشتن نظم در انجام وظایف

در بسیاری از پروژه‌ها، خصوصا پروژه‌های ساختمانی، دیر انجام شدن و عدم نظم در انجام امور می‌تواند باعث ضرر و زیان شود. بنابراین برای بسیاری از کارفرمایان، داشتن نظم و تعهد در انجام کار، مهم‌ترین شرط استخدام کارگر ساده محسوب می‌شود.

توانایی خواندن و نوشتن

به طور معمول داشتن مدرک تحصیلی از شرایط استخدام کارگر ساده محسوب نمی‌شود، اما در بسیاری از موارد، سرپرست یا کارفرما دستورالعمل‌های کار را به صورت کتبی به کارگران ارائه داده و یا از آن‌ها گزارش می‌خواهد. در چنین مواردی، داشتن سواد کافی برای خواندن و نوشتن الزامی است.

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی مهم‌ترین شرایط استخدام کارگر ساده در شرکت‌ها، موسسات و کارخانه‌ها پرداختیم. باتوجه به نیاز بالایی که برای استخدام کارگر در تمامی مشاغل وجود دارد، کارگران با تقاضای خوبی در بازار کار مواجه هستند. عموما شرایط استخدام برای کارگران تمام وقت و پاره وقت اهمیت پیدا می‌کند و در استخدام کارگر روزمرد، داشتن توان بدنی کافی برای انجام امور و همچنین سابقه کار مرتبط کفایت می‌کند. علاوه بر موارد گفته شده، مهارت‌های مهم در استخدام کارگر ساده را نیز بررسی نمودیم که شامل داشتن مهارت‌های ارتباطی، سلامت و توان جسمانی بالا، توانایی یادگیری، دقت و تمرکز، تعهد و نظم در انجام وظایف و توانایی خواندن و نوشتن می‌شود.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.