6 تغذیه مفید برای پروتز دندان ها که باید بدانید!

0

پس از گذشت یک روز از مراجعه به بهترین دکتر پروتز دندان در اصفهان ممکن است دل تان یک غذای دلچسب بخواهد اما گاهی روند عادت شما به پروتز دندان وابسته رژیم بعد از آن است. برای مثال زمانی که دندان خود را پروتز کردید معمولا رژیم غذایی خاصی را باید رعایت کنید. اما رعایت این رژیم زیاد طولانی نخواهد بود و بعد از مدتی روند بهبودی به پایان خواهد رسید. از این رو در این مقاله 6 تغذیه مناسب برای پروتز دندان ها که باید بدانید! را ارائه دادیم و در صورت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت دندانپزشکا (dandanpezeshka.com) مراجعه کنید.

 

پروتز دندان چیست؟

پروتز کامل شامل اجزای مختلفی از جمله تاج دندان، پل، دندان مصنوعی، ایمپلنت دندان و روکش می باشند که شامل اجزای ثابت و متحرک هستند. در زمینه پروتز دندان مراجعه به بهترین دکتر پروتز فک در تهران و بهترین دکتر پروتز فک در کرج می تواند برای تشخیص مناسب بودن پروتز دندان، بسیار تاثیر گذار باشد. وقتی دندانی از بین می رود و کشیده می شود، جای آن دندان برای همیشه خالی می ماند مگر اینکه با روشی این جای خالی پر شود.

 

پروتز دندان، مهم ترین و پر طرفدار ترین روش جایگزین دندان های از دست رفته است. اگر همه دندان ها کشیده شده باشند، باید از پروتزهای کامل دندانی استفاده کنید و اگر تعدادی از دندان ها کشیده شده باشند، در کنار دندان های واقعی باید از پروتزهای پارشیل یا ناکامل استفاده کنید. پروتز دندان قابل تنظیم و تعدیل است. برای حفظ عملکرد دهان و طبقه بندی صحیح بر اساس نوع، شکل و رنگ دندان ها بسیار مفید است.

چرا مصرف غذاهای نرم در این دوره توصیه می شود؟

 

استفاده از غذاهای نرم بعد از پروتز دندان بسیار حائز اهمیت است، زیرا غذاهای نرم که جوییدن آسان تری دارد؛ آسیب را به حداقل می رسانند. زمانی که تصمیم به انجام پروتز دندان کردید؛ باید از گاز زدن و جوییدن خوراکی های سخت خودداری کنید. از غذاهای نرم با پروتئین فراوان که دارای چربی ها و مواد معدنی سالم هستند استفاده کنید. پروتئین با ترمیم عضلات، پوست و بافت از بروز عفونت جلوگیری می کند.

 

سس های ادویه دار و اسیدی را که می تواند دهان را تحریک کند محدود کنید. از غذاهایی که در دندان شما گیر می کند مانند کلم بروکلی و یا نخود استفاده نکنید و هر نوع فرنی با یک لیوان شیر یک وعده غذایی پر چرب و پر پروتئین محسوب می شود. خوردن مواد شیرین برای صبحانه، ناهار و شام ممکن است وسوسه انگیز باشد؛ به همین دلیل غذا های قندی خودتان را محدود کنید؛ زیرا باعث تقویت پلاک و پوسیدگی دندان می شود. به آرامی غذا های سفت را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

 

دمای غذاهایی که مصرف می کنید حائز اهمیت است!

 

خوردن غذاهای بسیار داغ باعث شل شدن و آسیب شدید به پروتز ها می شود؛ همچنین خوردن بستنی های یخی و خوراکی های که دمای آن بسیار کم یا زیاد است ممکن است مشکلاتی را برایتان ایجاد کند. به دلیل عایق بودن پروتز ها نمی توانید دمای غذایی که مصرف می کنید را قضاوت کنید به همین دلیل میزان داغ بودن و سرد بودن آن را با لب هایتان آزمایش کنید.

6 تغذیه مناسب برای رژیم بعد از پروتز دندان

 

آواکادو: آواکادو دارای چربی سالم و پروتئین لازم و مناسبی است و برای رژیم بعد از پروتز دندان بسیار گزینه مناسبی است.

 

آب گوشت گاو: یک لیوان آب گوشت گاو دارای 6 گرم پروتئین است البته باید توجه داشته باشید که آن را به صورت خیلی داغ مصرف نکنید.

 

سیب زمینی پوره شده: سبزیجات پوره شده راهی بسیار مناسب برای تامین ویتامین های بدن است.

 

کیوی و توت فرنگی: کیوی و توت فرنگی دارای مقدار زیادی ویتامین C است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

 

کدو حلوایی: کدو حلوایی سرشار از پتاسیم و فیبر و دارای مقدار قابل توجه ای پروتئین است.

 

ماهی: غذا های دریایی مانند ماهی از فیبر بسیار بالایی برخوردار است و گزینه ای بسیار مناسب برای رژیم غذایی بعد از پروتز دندان است.

 

غذا خوردن بعد از بهبود

 

هنگامی که به طور کامل به پروتز های دندانی عادت کردید، باید بتوانید تقریبا از تمام مواد غذایی و انواع خوراکی ها استفاده کنید. با این حال ممکن است همیشه غذاها و خوراکی هایی وجود داشته باشد که خوردن آن دشوار باشد مانند غذاها و خوراکی های سفت و چسبناک. حتی با داشتن دهان و دندان های قوی و سالم برخی از مواد غذایی وجود دارند که ممکن است بخواهید از رژیم غذایی خود حذف کنید. در این مورد به توصیه های دندانپزشک خود گوش دهید که بهتر از هر کسی در جریان وضعیت دندان های شما است. این خوراکی ها عبارت اند از:

 

  • جوییدن آدامس
  • بلال
  • میوه های ترد
  • کره بادام زمینی
  • نان ترد
  • آب نبات
  • گوشت های سفت و رشته ای
  • مغز های خشکبار
  • تنظیم زندگی با وجود دندان های پروتزی

تنظیم زندگی با پروتز های دندان

 

تنظیم زندگی با دندان های مصنوعی می تواند بسیار زمان بر و حوصله سر بر باشد و در موقعیت تغییر یافته، زبان، لب ها و گونه ها سازگار می شوند و به وجود پروتز ها عادت می کنند. خوشبختانه کار هایی وجود دارد که می توانید برای به حداقل رساندن این اثرات در حین قرار گرفتن دندان های مصنوعی انجام دهید.

 

مراقبت از آن، خوردن و انتخاب مواد غذایی بخش بزرگی از عادت به پروتز دندان است. دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم به توانایی جوییدن غذا نیاز دارد که اگر به تازگی دندان های پروتزی را دریافت کرده باشید کار آسانی نیست اما با گذشت زمان و کمی صبر و حوصله باید در عرض چند هفته بتوانید به طور معمول بجویید و هر آن چیزی ک دوست دارید میل کنید.

 

کلام آخر

 

پروتز دندان روشی بسیار عالی برای جایگزین دندان های از دست رفته است. برای افرادی که بیش از یک دندان را از دست داده اند پروتز دندان روش بسیار مناسبی است. بسیار سپاس گزارم که تا پایان این مقاله همراه ما بودید ما در این مقاله سعی کردیم مطالبی ارزشمند درباره 6 تغذیه مفید برای پروتز دندان ها که باید بدانید! را ارائه دهیم. امیدوارم این مطالب برایتان سودمند و مفید واقع شده باشد. برای اطلاعات بیشتر به سایت دندانپزشکا (dandanpezeshka.com) مراجعه کنید.

5/5 - (24 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.