صفر تا صد بیماری فیستول مقعدی یا آنال

0

یکی از بیماری‌های دردناک ناحیه مقعدی، فیستول مقعدی یا آنال است. این بیماری در ناحیه نشیمنگاهی ایجاد می‌شود و یکی از شایع‌ترین انواع آن است. دانستن صفر تا صد بیماری فیستول مقعدی به شما کمک می‌کند تا هرچه زودتر برای درمان اقدام نمایید. این بیماری در یک تعریف ساده به ایجاد یک مجرا بین دو عضو داخلی بدن گفته می‌شود و زمانی که در ناحیه مقعد به وجود آید به آن فیستول مقعدی می‌گویند.

دسته‌بندی فیستول مقعدی یا آنال

بیماری فیستول مقعدی یا آنال به‌صورت کلی به دودسته تقسیم می‌شود:

فیستول مقعدی ساده

این فیستول نسبتاً کم‌عمق است و به‌دشواری از اسفنکتر مقعدی عبور می‌کند و درمان آن ساده‌تر از نوع پیچیده است.

فیستول پیچیده مقعدی

این فیستول شکل‌های مختلفی دارد؛ به طور مثال می‌تواند بسیار عمیق باشد یا دارای یک دهانه داخلی و چند خروجی منشعب شده باشد. درمان این نوع فیستول باتوجه‌به پیچیده‌تر بودن نوع آن کمی دشوارتر است.

انواع فیستول مقعدی

فیستول مقعدی بر اساس محل قرارگیری آن به چند دسته زیر تقسیم می‌شود که برخی از آنها بسیار شایع هستند و برخی بسیار نادر:

فیستول نعل‌اسبی

این فیستول به شکل دو سوراخ در اطراف دریچه مقعد ایجاد می‌شود. به عبارتی این دو سوراخ به شکل مسیر U شکل در داخل مقعد به یکدیگر وصل می‌شوند. مردان بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

فیستول داخل اسفنکتری

به این فیستول بین صفاقی نیز گفته می‌شود. مجرای این فیستول از فضای بین عضلات اسفنکتر داخلی و خارجی آغاز می‌شود و در نزدیکی دهانه مقعد باز می‌شود.

فیستول ترانس اسفنکتریک

این فیستول در میان عضلات اسفنکتر داخلی و خارجی و نزدیک دریچه مقعد به وجود می‌آید، سپس از اسفنکتر خارجی می‌گذرد و در حدود ۱ تا ۲ اینچ در خارج از دهانه مقعد باز می‌شود. این فیستول می‌تواند به شکل U نیز در اطراف دهانه مقعد ظاهر شود.

سوپرا اسفنکتریک

نوع دیگری از فیستول، سوپرا اسفنکتریک است که از بخش بین عضلات داخلی و خارجی اسفنکتر شروع می‌شود و خود را به نقطه‌ای بالاتر از چین‌خوردگی‌های داخل رکتوم می‌رساند. این فیستول در نهایت با فاصله یک یا دو اینچ از دریچه مقعد به سطح پوست راه باز می‌کند.

اسفنکتریک خارجی

نقطه شروع اسفنکتریک خارجی از روده بزرگ است و به سمت پایین امتداد پیدا می‌کند و پس از عبور از ماهیچه بالابرنده مقعد، در اطراف آن باز می‌شود. به طور معمول این فیستول در اثر آبسه آپاندیس، آبسه دیورتیکول یا بیماری کرون به وجود می‌آید.

عوارض فیستول مقعدی باعث چه مشکلاتی در بدن می‌شود؟

درمان بیماری فیستول مقعدی یا آنال بسیار اهمیت دارد؛ زیرا عوارض فیستول مقعدی می‌تواند برای بیمار مشکلات بسیاری را ایجاد کند و از طرفی درمان بیماری را نیز با پیچیدگی‌هایی مواجه سازد. به همین دلیل شناخت علائم فیستول برای درمان این بیماری بسیار اهمیت دارد تا شما هرچه سریع‌تر برای درمان اقدام نمایید و دچار عوارض فیستول مقعدی نشوید.

عوارض بیماری فیستول مقعدی

علائم فیستول مقعدی

  • به‌وجودآمدن آبسه‌های مکرر و دائمی در اطراف مقعد
  • التهاب پوست در ناحیه اطراف مقعد
  • خروج ترشحات بدبو به شکل چرک و مدفوع از ناحیه
  • تورم و قرمزی اطراف ناحیه
  • تب ناشی از گسترش عفونت در بدن
  • مشاهده سوراخ فیستول در پوست اطراف ناحیه مقعد
  • بی‌اختیاری در کنترل گاز روده و مدفوع
  • وجود درد به شکل ثابت یا ضربان‌دار همراه بااحساس سوزش در هنگام فعالیت‌هایی همچون حرکت‌کردن، نشستن، سرفه و اجابت مزاج

با مشاهده علائم گفته شده باید هرچه سریع‌تر برای درمان اقدام شود؛ در غیر این صورت فرد ممکن است دچار عوارض فیستول مقعدی، همچون موارد زیر شود:

گسترش مسیر فیستول در بدن

زمانی که فیستول به‌موقع شناخته و درمان نشود مسیرهای فیستولی می‌توانند در بدن گسترش پیدا کنند. فیستول می‌تواند به‌راحتی در بافت‌های اطراف منتشر شود و تعداد مسیرهای فیستولی را مدام گسترش دهد. این مسئله می‌تواند باعث سخت‌تر و پیچیده‌تر شدن مسیر درمان بیماری شود؛ بنابراین باید توجه داشته باشید که هرچه درمان بیماری خود را به تأخیر بیندازید باید درد و سختی بیشتری را تحمل کنید.

افزایش شدت عفونت

عفونت در هر جایی از بدن که به وجود آید خطرات بسیاری را در بدن ایجاد می‌کند. فیستول مقعدی از جمله بیماری‌هایی است که باعث ایجاد عفونت در بدن و ناحیه اطراف عارضه مقعدی می‌شود و این مسئله می‌تواند باعث مشکلاتی نظیر تب، افت فشار، عفونت خون و حتی مرگ شود؛ بنابراین باید این بیماری پیش از تشدید عفونت و سرایت به سایر قسمت‌های بدن هرچه سریع‌تر درمان شود.

سرطان

یکی دیگر از عوارض فیستول مقعدی در صورت عدم درمان می‌تواند تغییر در ساختار سلول‌های پوست باشد که این مسئله پس از مدتی باعث بیماری‌های خطرناکی همچون سرطان می‌شود.

هزینه عمل فیستول با لیزر چقدر است؟

روش‌های درمان فیستول مقعدی به دودسته جراحی و لیزر فیستول مقعدی تقسیم می‌شود. متأسفانه این بیماری از طریق روش‌هایی مانند روش‌های خانگی یا دارویی قابل‌درمان نیست. لیزر فیستول یکی از روش‌هایی است که امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی توانسته جایگزین مناسبی برای روش‌های سنتی همچون جراحی شود.

در روش عمل فیستول با لیزر، آسیب به ماهیچه‌های اطراف اسفنکتر بسیار کمتر است و روشی بدون درد و خونریزی محسوب می‌شود. برای انجام این روش با استفاده از اشعه لیزر مسیر فیستول بسته می‌شود و سپس به ترمیم ناحیه می‌پردازند.

این روش کمترین عوارض را برای فرد ایجاد می‌کند؛ به طور مثال فرد دچار بی‌اختیاری مدفوع پس از جراحی نمی‌شود. دوره نقاهت آن نیز نسبت به جراحی بسیار کوتاه‌تر است هرچند به شرایط و فیزیولوژی بدن بیمار ارتباط دارد. در بهترین حالت بیمار پس از یک هفته و در بدترین حالت ممکن است پس از ۴ هفته بهبود یابد؛ اما باید در نظر داشت دوره نقاهت پس از جراحی ممکن است بیشتر از سه ماه باشد.

هزینه عمل فیستول با لیزر به شرایط فیستول فرد بستگی دارد. اینکه فیستول در مراحل اولیه است و یا عمیق شده، درمان را با پیچیدگی مواجه می‌کند و می‌تواند در میزان هزینه عمل فیستول با لیزر مؤثر باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود بیماری در مراحل ابتدایی شناسایی شود تا هزینه عمل فیستول با لیزر کاهش یابد. کلینیک درمان فوری یکی از مراکزی است که عمل فیستول با لیزر را با هزینه مناسب به بیماران پیشنهاد می‌دهد تا این درمان در بهترین وضعیت ممکن و با استفاده از تخصص پزشکان متبحر انجام شود.

هزینه عمل فیستول با لیزر

لیزردرمانی بیماری‌های مقعدی برای کدام بیماری‌ها کاربرد دارد؟

بیماری‌های مقعدی به انواعی از بیماری‌ها گفته می‌شود که در ناحیه مقعد ایجاد می‌شوند. مهم‌ترین بیماری‌های مقعدی بواسیر، شقاق، فیستول، آبسه و کیست مویی هستند. بیماری بواسیر و شقاق شاید در مراحل اولیه و خفیف خود توسط درمان‌های خانگی بهبود یابند؛ اما در مراحل شدید به جراحی و یا لیزردرمانی نیاز دارند. در واقع می‌توان گفت لیزر درمانی بیماری‌های مقعدی، یک درمان مناسب برای تمام این بیماری‌ها است و می‌تواند در سریع‌ترین زمان ممکن و با کمترین عوارض آنها را درمان کند.

درمان بیماری‌های نشیمنگاهی با لیزر

 لیزردرمانی به طور معمول نیاز به بیهوشی و بستری‌شدن در بیمارستان ندارد و عملی تقریباً سرپایی محسوب می‌شود. دوره نقاهت لیزردرمانی بیماری‌های مقعدی، به نسبت روش جراحی بسیار کوتاه‌تر است و از طرفی بیمار با درد و خونریزی بسیار کمتری مواجه می‌شود؛ بنابراین می‌توان گفت لیزر بیماری‌های مقعدی برای افرادی که امروزه امکان درگیرشدن با عوارض جراحی را ندارند روش بسیار مناسبی است. انواع لیزردرمانی بیماری‌های مقعدی در کلینیک درمان فوری توسط متخصصان این مجموعه برای شما قابل‌انجام است و می‌تواند بیماری مقعدی شما را در زمان کوتاهی برطرف کند.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.