چرا نباید لباس ارزان بخریم؟

0

احتمالاً شما هم با برخی از عبارت‌هایی نظیر تخفیف 50 درصدی وسوسه شده‌اید تا یک لباس ارزان قیمت بخرید. در این اوضاع اقتصادی حق دارید که به سراغ گزینه‌های ارزان قیمت بروید. اما تابه‌حال با خودتان فکر کرده‌اید که چرا خرید ارزان لباس، برایتان گران تمام می‌شود؟ در این مقاله به پرسش چرا نباید لباس ارزان‌قیمت بخریم؟ پاسخ می‌دهیم. با ما همراه باشید.

 چرا لباس ارزان قیمت برایمان گران تمام می‌شود؟

 به معنای این جمله دقت کنید. گاهی هزینه چندین دست لباس ارزان قیمت با یک دست لباس شیک و با کیفیت برابری می‌کند. اما این کجا و آن کجا؟ یک ضرب المثل انگلیسی می‌گوید: (آن‌قدر ثروتمند نیستم که ارزان بخرم) در واقع انگلیسی‌ها به خریدهای با کیفیت و شیک مشهور هستند و از استفاده مکرر یک لباس خجالت نمی‌کشند. نمونه‌اش کیت میدلتون. ملکه آینده بریتانیا که هم اکنون عنوان پرنسس را دارد، در تمام مراسم‌های رسمی از لباس‌های تکراری استفاده می‌کند و لباس‌های چندین سال قبل او هنوز هم قابل استفاده هستند.

 کمیت بهتر است یا کیفیت؟

 در پاسخ به اولویت کمیت یا کیفیت نظر افراد متفاوت است. اما خب معمولاً افراد برون گرا از تنوع خوششان می‌آید و تنوع باعث می‌شود که به لباس‌های ارزان قیمت روی بیاورند. همین امر باعث ضرر مالی می‌شود. در مقابل افراد درون گرا به کیفیت لباس بیش از هر عاملی توجه می‌کنند. همین امر باعث می‌شود در مدت زمان بیشتری از لباس خود استفاده کنند. استایل‌ها و سبک زندگی مورد علاقه ما نیز در انتخاب لباس بسیار مهم است. معمولا افرادی که به استایل مینیمال علاقه دارند، خرید جدیدشان را بر اساس هماهنگی با آیتم‌های قبلی انجام می‌دهند و همین امر علاوه بر ایجاد ست‌های جدید ماندگاری و مدت زمان استفاده از لباس‌ها را به شدت افزایش می‌دهد.

 چرا خرید ارزان باعث ضرر مالی می‌شود؟

 معمولاً لباس‌های ارزان قیمت از پارچه‌های بی کیفیت و بر اساس یک الگوی ثابت طراحی و دوخته می‌شوند.  این لباس‌ها در یک کارگاه تولیدی به صورت سری دوزی و بدون توجه به جزئیات تهیه شده و با قیمت بسیار کمتری در اختیار عموم قرار می‌گیرد. این مدل لباس‌ها بیش از چند بار پوشیدن و شست و شو شکل اولیه‌ای خودشان را از دست می‌دهند و شما مجبورید با لباس دیگری جایگزین کنید. همین جایگزینی باعث هزینه اضافی می‌شود.

 مد پایدار بهتر است یا فست فشن؟

 در ابتدا بهتر است در مورد هرکدام توضیح مختصری بدهیم. مد پایدار در واقع استفاده از الیاف طبیعی و بازگشت به چرخه طبیعت را مد نظر قرار می‌دهد و افراد را به استفاده طولانی مدت از لباس‌های با کیفیت و کاربردی سوق می‌دهد. اما در مقابل فست فشن ما را به خرید لباس‌های متنوع با کیفیت پایین ترغیب می‌کند. چون این کار به شدت به نفع صنعت مد و فشن است. البته تنوع طلبی اصلاً چیز بدی نیست. اما وقتی بودجه کافی و اضافی برای خرید نداشته باشید، به خرید ارزان قیمت روی می‌آورید که در بلند مدت به ضرر شما و به نفع غول‌های تجاری دنیاست.

فست فشن در مقابل مد پایدار

فست فشن معمولا از الیاف و منسوجاتی مصنوعی و طی فرآیندهای شیمیایی تولید می‌شوند که علاوه بر آسیب به محیط زیست، برای سلامتی ما هم مفید نیستند. معمولا در کارگاه‌های تولیدی لباس به سرعت و در  مدت زمان بیشتر  توسط کارگران دوخته می‌شوند. این لباس‌ها قیمت ارزان اما کیفیتی پایین‌تری دارند و همین امر باعث استقبال مردم و البته باعث رونق گرفتن صنعت مد و فشن شده است. در مقابل مد پایدار علاوه بر علاوه بر محافظت از طبیعت به سایر مناسبات فرهنگی و اجتماعی نیز اهمیت می‌دهد و با حفظ کیفیت مطلوب و استفاده از مواد طبیعی و برگشت‌پذیر به چرخه طبیعت، پوشاک و منسوجات ماندگاری را تولید می‌کند.

 خرید بیشتر راه حل نیست

 خرید حال همه را خوب می‌کند. مخصوصاً خانم‌ها! اما گاهی اوقات خرید غیرضروری فقط جیبمان را خالی و کمد لباس‌هایمان را پر می‌کند. بهتر است به جای خریدی که تحت تاثیر هیجانات است با یک کار مفید جایگزین شود. هنگامی که به علت تخفیف لباسی یا کفشی که نیاز نداریم می‌خریم، برای استفاده از آن یا باید سایر آیتم‌های هماهنگ با آن را خریداری کنیم یا بدون استفاده در کمد رها کنیم که شاید روزی به کار آِید. که این کار نیز  صرفه اقتصادی ندارد.

 قانون طلایی خرید

 یک قانون طلایی در هنگام خرید این است که شما برای لباسی که خریداری می‌کنید، با سه لباس دیگر در کمدتان ست باشد. یعنی شما با خرید یک مانتو باید بتوانید با آیتم‌هایی که در اختیار دارید، سه تیپ متفاوت بسازید. این کار به شما کمک می‌کند خریدی آسان، راحت و کاربردی داشته باشید. توجه به این قانون و خریدی به صرفه در مدیریت هزینه‌هایتان کمک شایان توجهی می‌کند.  لطفا هنگام خرید با یک فرد آشنا به روحیات شما و البته کاربلد به بازار بروید. همفکری با یک نفر می‌تواند منجر  به یک خرید مناسب و موجه شود.

 هدف بلند مدت داشته باشید

 یک اصل اقتصادی می‌گوید که بهتر است برای خرید یک وسیله حدود یک هفته صبر کنید اگر بعد از یک هفته خواسته شما چندان ضروری به نظر نمی‌آمد، صرف نظر کنید. اما اگر همچنان پس از 7 روز به آن نیاز داشتید، بهتر است در اسرع وقت آن را خریداری کنید. گاهی با صرف نظر کردن از خریدهای غیر ضروری می‌توان یک هزینه ثابتی را پس انداز کرد و خرج یک سفر تفریحی یا یک خاطره به یاد ماندنی شود.

 خرید ارزان در شرایط بد  اقتصادی

 گاهی اوقات مثل شرایط کنونی اقتصاد ایران خرید ارزان مقرون به صرفه است. اما خب گاهی به نام ارزانی اجناس بی کیفیتی خریداری می‌کنیم که فقط چند بار قابل پوشیدن هستند و نمی‌توان برای یک مهمانی خاص یا یک قرار مهم روی آن‌ها حساب کرد. ممکن است بارها با این موقعیت مواجه شده باشید که با اینکه به تازگی لباس خریداری کرده‌اید اما آن‌گونه که بخواهید نیستند و شما نمی‌توانید آن‌ها را بپوشید. خب راه‌حل چیست؟ بهتر است اگر خرید اقتصادی مد نظرتان است سری به تولیدی باسابقه و برند معتبر بزنید. حتماً در آنجا مدل مد نظرتان را پیدا می‌کنید. تولیدی‌ها در تعداد و حجم بالا به‌صورت اختصاصی برای شما کار دوخت لباس را انجام می‌دهند.

 مزیت خرید از تولیدی

 خرید از تولیدی می‌تواند برای افرادی که به کیفیت و ماندگاری بالای لباس‌هایشان مهم است و البته خریدی با قیمت معقول و منصفانه در نظر دارند، گزینه هوشمندانه‌ای است. تولیدی‌های معتبر و با سابقه مدل‌های متنوعی برای تمامی سلیقه‌ها طراحی و تولید می‌کنند. به علت خرید مستقیم تولیدی‌ها هزینه کمتری نسبت به فروشگاه‌ها دارند و به همین دلیل خرید از تولیدی‌ها به شدت توصیه می‌شود.

 کلام آخر

 در این مقاله به پرسش چرا نباید لباس ارزان بخریم؟ پاسخ دادیم. گاهی هزینه چندین دست لباس ارزان قیمت با یک دست لباس شیک و با کیفیت برابری می‌کند و علی رغم خرید بسیار هیچ گاه لباس مد نظرمان را نداریم. علت این کار خرید بر اساس هیجانات یا صرفاً به خاطر تخفیف است که معمولاً پیروی از فست فشن است. اگر دوست دارید با یک هزینه اقتصادی خریدی موجه و هوشمندانه داشته باشید؛ پیشنهاد می‌کنیم از تولیدی‌های با سابقه و برند معتبر خرید کنید.

منبع: ماهپار 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.