امروزه گوشیهای هوشمند از ابزار ضروری شناخته میشوند که برای ارتباط با دیگران به کار میروند. علاوهبر آن گوشیها دارای اطلاعات شخصی و اسنادی هستند که برای کاربران اهمیت زیادی دارند. هر یک از قطعات موبایل به دلایل گوناگون دچار مشکل میشوند و نیاز به تعمیر پیدا میکنند.
از مهمترین دغدغههای کاربران پیدا کردن تعمیرکار مطمئن است تا بتوانند از امنیت و اطلاعات شخصی خود محافظت کنند. قبل از آن که گوشی به تعمیرکار سپرده شود باید نکاتی را رعایت کرد تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود. در ادامه همراه ما باشید تا نکات کلیدی در رابطه با اقدامات لازم پیش از سپردن گوشی به تعمیرکار را بررسی کنیم.
اهمیت آمادهسازی قبل از سپردن گوشی به تعمیرکار
آمادهسازی قبل از سپردن گوشی به تعمیرکار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. از مهمترین دلایل اهمیت این اقدام حفاظت از اطلاعات شخصی است، گوشیهای هوشمند دارای اطلاعات مهمی مانند عکس، فیلم، ایمیل و پیام هستند که برای کاربر بسیار مهم است و دسترسی تعمیرکار به این اطلاعات غیرمجاز تلقی میشود.
تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات که در ادامه بیشتر به آن میپردازیم یکی از مهمترین اقداماتی است که باید قبل از سپردن گوشی به تعمیرکار انجام شود تا در صورت بروز هرگونه مشکل به گوشی بتوان دادههای آن را بازیابی کرد.
از موارد دیگر میتوان به اطمینان از معتبر بودن مرکز تعمیرات تخصصی، حذف اطلاعات حساس یا خروج از حسابهای کاربری، برداشتن سیمکارت و … اشاره کرد که در ادامه در مورد هریک از این موارد به اختصار صحبت میکنیم.
اقداماتی که لازم است قبل از سپردن گوشی به تعمیرکار انجام شود
برای حفظ اطلاعات شخصی و جلوگیری از بروز اتفاقات احتمالی قبل از سپردن گوشی به تعمیرکار توصیه میشود اقدامات زیر را انجام دهید:
-
تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات مهم
گرفتن بکاپ یا تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات مهم از نکات کلیدی پیش از تحویل گوشی به تعمیرکار است. اگر گوشی مشکل آنچنانی ندارد و روشن است میتوانید اطلاعات شخصی آن را انتقال دهید و یک نسخه پشتیبان از اطلاعات شخصی تهیه کنید. اطلاعاتی مانند عکس، فیلم، اسناد کاری، صورت حسابهای بانکی و اطلاعات هویتی اهمیت ویژه دارند و باید از آنها بکاپ گرفته شود. حین تعمیر گوشی نیز ممکن است مشکلاتی مانند خراب شدن یک قطعه پیش آید که برای همین بسیار مهم است از طریق روشهای مختلف بکاپگیری از اطلاعات را انجامم دهید:
-
استفاده از ابزارهای داخلی گوشی
اغلب گوشیهای هوشمند مجهز به ابزارهای داخلی برای بکاپگیری هستند که نیازی به نصب نرمافزار ندارند و بهآسانی استفاده میشوند. برای این کار وارد تنظیمات گوشی شوید و به بخش سیستم و دستگاه بروید. سپس روی گزینه بکاپگیری کلیک کنید و اطلاعات موردنظر خود را بهمنظور تهیه نسخه پشتیبان انتخاب کنید. پس از آن گزینه شروع بکاپگیری را انتخاب کنید تا در نهایت پیام موفقیتآمیز بودن عملیات نشان داده شود.
-
استفاده از حساب کاربری گوگل
این روش برای گوشیهای اندرویدی به کار میرود که اطلاعات را در فضای ابری ذخیره میکند و میتوانید در هر جایی به آنها دسترسی داشته باشید. برای این کار وارد تنظیمات گوشی و سپس حساب کاربری شوید، گزینه گوگل و سپس حساب کاربری خود را انتخاب کنید. در ادامه روی گزینه بکاپ و بازیابی کلیک کرده و بکاپگیری خودکار را فعال کنید. اطلاعات موردنظر خود را انتخاب نموده و دکمه بکاپگیری را انتخاب نمایید، در نهایت اطلاعات به فضای ابری گوگل انتقال داده میشود.
-
استفاده از نرمافزارها
برای تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات گوشی نرمافزارهای متعددی وجود دارند که محبوبترین آنها شامل موارد زیر میشود:
-
Titanium Backup: اندروید
-
Helium Backup: اندروید
-
Smart Switch: گوشیهای سامسونگ
-
iTunes: گوشیهای آیفون
-
Syncios Data Transfer: اندروید و ios
-
Dr.Fone: اندروید و ios
-
برداشتن سیمکارت و کارت حافظه
از دیگر اقدامات مهم پیش از سپردن گوشی به تعمیرکار برداشتن سیمکارت و کارت حافظه است. برداشتن سیمکارت به مشتری این اطمینان را میدهد که از اطلاعات آن هیچ سوء استفادهای نمیشود.
گوشیهایی که از eSIM استفاده میکنند باید پروفایل آن حذف شود، برای این کار وارد تنظیمات گوشی و بخش Network&Internet شوید و به قسمت SIMs بروید. پس از آن برای حذف پروفایل گزینه Delete SIM را انتخاب کنید.
علاوهبر آن برای عدم دسترسی به اطلاعات داخل کارت حافظه آن را نیز خارج کنید. وارد تنظیمات گوشی شوید و به بخش Storage بروید، سپس کارت حافظه خود را Unmount کنید و کارت حافظه را از اسلات که در کنار گوشی تعبیه شده بیرون آورید. با انجام این کار نه تنها نمیتوان به اطلاعات دسترسی پیدا کرد؛ بلکه از آسیب دیدن یا گم شدن کارت حافظه و سیمکارت حین فرآیند تعمیر جلوگیری میشود.
-
بررسی و مستندسازی وضعیت فعلی دستگاه
با بررسی و مستندسازی وضعیت فعلی گوشی قبل از سپردن به تعمیرکار میتوان از سوء استفاده احتمالی جلوگیری کرد و در صورت بروز مشکل در آینده، میتوان مدارک مستندی را ارائه داد. برای این کار از روشهایی مانند عکسبرداری و فیلمبرداری از ظاهر و وضعیت فیزیکی دستگاه مدرک تهیه کنید. ایرادات گوشی مانند خراشها و ترکها و همچنین وجود محافظ و گلس را بررسی کنید و اگر مشکلی دارد آنها را یادداشت نمایید. تمام دکمهها را چک کنید که بهدرستی کار میکنند و در عین حال از مراحل بررسی فیلم تهیه کنید. عملکرد کلیه گوشی شامل نرمافزارها را بررسی کنید و ببینید که آیا برنامهها و اپلیکیشنها به درستی کار میکنند یا خیر.
برای آن که کار تعمیرکار حین تعمیر آسان شود بهتر است تمام مشکلات گوشی مانند داغ شدن بیش از حد یا خاموش شدن ناگهانی یادداشت شود. برای تعمیر گوشیهای تحت گارانتی باید مدارک گارانتی و فاکتور خرید ارائه شود که میتواند در صورت نیاز به استفاده از خدمات گارانتی کمک کند. بهطورکلی تعمیرکار با بررسی و مستندسازی وضعیت فعلی دستگاه میتواند در تشخیص و رفع مشکل بهراحتی عمل کند و همچنین مشتری با خیال راحت گوشی خود را به تعمیرکار بسپارد.
-
انتخاب تعمیرکار مطمئن و بررسی گارانتی
پیدا کردن تعمیرکار متخصص و قابل اعتماد اهمیت بالایی دارد، بهویژه اگر گوشی دارای گارانتی باشد. برای این منظور، توصیه میشود به نمایندگیهای مجاز و معتبر مراجعه کنید؛ در غیر اینصورت، تعمیرکاری را انتخاب کنید که از تخصص و مهارت کافی برخوردار باشد و بتواند بهدرستی مشکل گوشی را عیبیابی کرده و با قیمتی مناسب خدمات تعمیر را ارائه دهد. انتخاب تعمیرکار مطمئن و بررسی گارانتی، تأثیر زیادی بر کیفیت خدمات و امنیت اطلاعات گوشی شما خواهد داشت.
تعمیرکاران مجرب دارای گواهینامهها و مجوزهای لازم برای ارائه خدمات تعمیر هستند که این مدارک نشاندهنده تخصص و مهارت آنها در این حوزه است و باعث میشود مشتری با خیال آسوده گوشی خود را به آنها بسپارد. همچنین تعمیرکاران حرفهای هنگام دریافت گوشی، رسیدی به مشتری تحویل میدهند که شامل اطلاعاتی مانند مدل گوشی، وضعیت باتری موبایل، مشکل دستگاه، تاریخ تحویل و هزینه تقریبی تعمیر میباشد.
همچنین پیش از تعمیر گوشی باید گارانتی را بررسی کرد و از شرایط آن مانند مدت زمان گارانتی اطلاع داشت. باید بررسی شود که آیا گوشی هنوز تحت پوشش گارانتی قرار دارد یا خیر.
مدت زمان گارانتی در هر یک از گوشیها متفاوت است و برای مثال بین ۱ تا ۲ سال اعتبار دارد. شروط گارانتی را نیز باید بررسی کنید؛ چراکه برخی از گارانتیها ممکن است آسیبهای فیزیکی یا شکستگیها را پوشش ندهند.
این نکته را نیز در نظر داشته باشید که یک تعمیرکار قابل اطمینان باید دارای محل مناسبی برای انجام تعمیرات باشد و از ابزار تعمیرات موبایل استاندارد و با کیفیت برای تعمیر استفاده کند. بنابراین، علاوهبر تخصص تعمیرکار، باید به محیط تعمیر نیز توجه کنید و در صورت امکان از تمیزی و نظم میزکار و استفاده از ابزارهای استاندارد برای تعمیر اطمینان حاصل کنید
سؤالات متداول
چرا باید اطلاعات شخصی را قبل از تعمیر گوشی حذف کنیم؟
قبل از تعمیر گوشی بهتر است اطلاعات شخصی مانند عکسها و فیلمهای شخصی، صورت حسابهای بانکی و پیامها حذف شوند تا امکان سوءاستفاده از این اطلاعات وجود نداشته باشد. عدم دسترسی غیرمجاز به اطلاعات شخصی و حفظ امنیت اطلاعات، ازجمله مهمترین دلایل بکاپ گیری و حذف اطلاعات شخصی قبل از تعمیر گوشی هستند.
چگونه تعمیرکار مطمئن برای گوشی خود پیدا کنیم؟
برای پیدا کردن تعمیرکار مطمئن باید به نمایندگیهای مجاز و معتبر برای تعمیر مراجعه کرد. تعمیرکاران مطمئن دارای گواهینامه و مجوزهای لازم برای ارائه خدمات تعمیر هستند و تخصص آنها در این زمینه را نشان میدهند.
آیا لازمه قبل از سپردن گوشی به تعمیرکار گوشی رو ریست فکتوری کنیم؟
ریست فکتوری گوشی قبل از سپردن آن به تعمیرکار از اقدامات لازم است که باعث حفاظت از اطلاعات شخصی، حفظ گارانتی و تسهیل روند تعمیر میشود. با ریست فکتوری میتوان مشکلات نرمافزاری گوشی را حل کرد و مشکلات سختافزاری را تشخیص داد.