مجازات قتل چیست ؟

0

مجازات قتل چیست ؟ مجازات قتل‌های عمدی قصاص است، اگر قاتل مرد باشد و مقتول نیز مرد باشد، اولیای دم می‌توانند تقاضای اعدام داشته باشند. اما اگر قاتل مذکر باشد و مقتول زن، اولیای دم برای تقاضای قصاص باید نصف دیه را بپردازند.دومین مجازاتی که برای قتل‌های عمدی در نظر گرفته شده، دیه و حبس است‌. در صورتی‌که طرفین به توافق برسند، اولیای دم می‌تواند به‌جای قصاص، تقاضای دیه داشته باشد و حبس زمانی اعمال می‌شود که قاتل عمدی، شاکی نداشته باشد یا به هر دلیل دیگری، قصاص صورت نگیرد، چنانچه با همچین موضوع حقوقی سنگینی دست و پنجه نرم میکنید به سرعت با بهترین وکیل کرج مشاوره رایگان انجام دهید.

مجازات قتل غیر عمد چیست ؟ قتل غیر عمدی که بواسطه بی احتیاطی یا اقدام به امری که مرتکب در آن مهارت ندارد واقع شود مجازات یک تا سه سال حبس در پی خواهد داشت همچنین مرتکب در صورت مطالبه اولیا دم به دیه نیز محکوم می شود همچنین در صورتی که قتل غیر عمد بواسطه تصادف رانندگی غیر عمدی واقع شود مجازات شش ماه تا سه سال حبس را در پی خواهد داشت.

قتل عمد چیست ؟ به‌ معنای گرفتن جان یک شخص با آگاهی و هوشیاری کامل است که مرتکب این جرم سنگین را با قصاص و‌ تحت شرایطی دیگر با دیه و حبس مواجه می‌کند. در واقع تفکیک قتلی که از روی آگاهی و عدم آگاهی صورت می‌گیرد، در عنصر معنوی آن‌هاست که مهم‌ترین جزء‌ این عنصر، علم و اراده قاتل است.

این مقاله، چکیده‌ای درمورد جرم و مجازات قتل‌های عمدی و نحوه رسیدگی به این جرایم را بیان می‌کند. همراهی شما سبب افزایش اطلاعات‌تان دراین‌باره خواهد شد.

حکم مجازات قتل عمد از دیدگاه قانون مجازات اسلامی چیست ؟

ارتکاب هر جرمی، سزاوار مجازات است و قتل‌های عمدی نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. برای این‌که بدانیم چه حکمی برای مرتکبان این گناه صادر شده، باید به ماده ۲۹۷ قانون مجازات اسلامی مراجعه کرد و به بررسی عناصر مادی و معنوی این جریان پرداخت.

رکن مادی جرم قتل‌های عمد، به بررسی فعل و عملی می‌پردازد که موجب کشته‌شدن یک انسان شده و رکن معنوی، قصد و نیت انجام عمل را بررسی می‌کند. نتیجه تلفیق این ۲ عنصر مهم، مجازات زیر است:

  • مجازات قتل‌های عمدی قصاص است. اگر قاتل مرد باشد و مقتول نیز مرد باشد، اولیای دم می‌توانند تقاضای اعدام داشته باشند. اما اگر قاتل مذکر باشد و مقتول زن، اولیای دم برای تقاضای قصاص باید نصف دیه را بپردازند.
  • دومین مجازاتی که برای قتل‌های عمدی در نظر گرفته شده، دیه و حبس است‌. در صورتی‌که طرفین به توافق برسند، اولیای دم می‌تواند به‌جای قصاص، تقاضای دیه داشته باشد و حبس زمانی اعمال می‌شود که قاتل عمدی، شاکی نداشته باشد یا به هر دلیل دیگری، قصاص صورت نگیرد.

مدت زندان در قتل عمد

مدت زندان قتل عمد چقدر است ؟

دانستید که یکی از مجازات‌های تعیین‌شده‌ برای قتل‌های عمدی، حبس است و این مجازات درصورتی تعیین می‌شود که قصاص اجرا نشود. براساس ماده ۶۱۲ مجازات قانون اسلامی، مدت‌ زمانی که قاتل در زندان به سر خواهد برد، ۳ تا ۱۰ سال است. میزان دقیق زمان حبس، براساس دلایل مختلف توسط قاضی تعیین خواهد شد، برای اطلاعات بیشتر مشاوره رایگان از بهترین وکیل یزد داشته باشید.

مجازات قتل عمد درصورت رضایت اولیای دم چیست ؟

بعد از این‌که اتهام قتل در دادگاه ثابت شد، درصورت شرایط لازم، حکم قصاص صادر می‌شود اما درصورت گذشت و رضایت شاکی، این امکان وجود دارد که مجازاتی برای قاتل در نظر گرفته نشود.

حالا اگر دادگاه تشخیص دهد که آزادی شخص قاتل و وجود او برای امنیت و نظم جامعه خطرساز است، برای او حبسی بین ۳ تا ۱۰ سال صادر می‌کند تا با این مجازات، مجرم از تکرار عمل ناپسند خود دوری کند.

نحوه شکایت و رسیدگی به جرم قتل عمد

برای رسیدگی به پرونده قتل و تنظیم شکایت‌نامه، باید ابتدا دادگاه را در جریان مسائلی که رخ داده، قرار داد. در این راستا، اولیای دم به کمک یک وکیل جنایی باید شکایت‌نامه‌ای را نوشته و آن را به دفتر خدمات الکترونیک قضایی ارائه دهد. همچنین می‌توانند دادخواست خود را به دادگاه صالحه ارسال کنند.

زمانی که شکواییه دریافت شد، دادسرا به تشکیل یک پرونده می‌پردازد و تحقیقات مقدماتی جهت تعقیب متهم و کشف جرم او آغاز می‌شود. دقت کنید که باید ادله کافی برای اثبات جرم وجود داشته باشد؛ در غیر این صورت، قرار جلب متهم از سمت دادستان صادر نخواهد شد.

ضرورت کمک از وکیل در پرونده های قتل برجسته است ! مشاوره رایگان از بهترین وکیل تبریز وارد شوید.

رسیدگی به پرونده قتل عمد با انتخاب بهترین وکیل کیفری 

از آنجایی‌که جرایم کیفری و جنایی که سردسته آنها قتل است، با پیچیدگی و پستی‌وبلندی‌های بسیاری مواجه است، افراد برای تنظیم شکواییه و پیگیری صفر تا ۱۰۰ پرونده، نیاز به شخصی دارند که با مطالعه تخصصی بر روی آیین‌نامه مجازات اسلامی و کیفری، علم و آگاهی ویژه‌ای داشته باشد.

در این خصوص، انتخاب بهترین وکیل کیفری یا وکیل قتل گزینه ایده‌آلی است که به افراد کمک می‌کند تا درصورت بروز چنین حادثه‌ای، درصدد احقاق حق اولیای دم از متهم برآیند یا فردی را که به او اتهام قتل زده شده یا مرتکب جرم شده را از قصاص به دیه و حبس کاهش دهد.

وکیل قتل

ضرورت مشاوره حقوقی با وکیل قتل عمد

در پرونده‌هایی که مربوط به قتل هستند، تنش و‌ ناآرامی‌های بسیاری موج می‌زند. بنابراین؛ مهم است فردی که به‌عنوان وکیل جنایی انتخاب می‌شود، با برگزاری جلسات مشاوره حقوقی، به پیشبرد آسان مسائل کمک کند.

شاید سوالی که برای خیلی از شما مطرح می‌شود، این باشد که مشاوره حقوقی چیست؟ ذکر این نکته لازم است که جلسات مشاوره فقط توسط یک وکیل امکان‌پذیر خواهد بود و به معنی ارائه راهکار به افراد براساس تجزیه‌ و تحلیل داده‌های مرتبط با وضعیتی خاص است تا متناسب با آن، بتوان اقدامات مبتنی بر قانون را صورت داد.

سخن پایانی

قتل عمد، مهم‌ترین جرم علیه تمامیت جسمانی افراد است که مطابق با قانون کلیه کشورهای جهان  با واکنش شدیدی برای مجازات مواجه خواهد بود. این جرم می‌تواند در اثر رفتارهای اصابتی مانند شلیک گلوله، پرتاب جسم سخت یا ضرب و جرح باشد.

همچنین رفتارهای غیراصابتی مانند ترساندن یا هیجان‌های شدید، در‌صورتی‌که با هوشیاری انجام شود، در زمره قتل‌های عمدی به‌حساب می‌آید. در هر صورت، مجازات اولیه آن قصاص خواهد بود؛ مگر اینکه تحت شرایطی خاص و جلب رضایت ولی دم، تخفیف‌هایی صورت بگیرد و مجازات به حبس و پرداخت دیه کاهش یابد.

با آرزوی شادکامی

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.