علت اصلی داغ شدن بدنه یخچال چیست؟ (بررسی خطرات آن) + راه حل

0

یخچال‌ها را باید یکی از ضروری‌ترین لوازم خانگی به حساب آورد. بنابراین باید تا حد امکان از خراب شدن آن‌ها جلوگیری کرد. یکی از نشانه‌های وجود مشکل در یخچال، داغ شدن بدنه آن است. این مشکل می‌تواند ناشی از عوامل گوناگونی باشد که در صورت بی‌توجهی، به مشکلات بزرگ‌تری منتهی خواهد شد.

آشنایی با دلایل اصلی گرم شدن بدنه یخچال

هر یخچال اجزای گوناگونی مانند کمپرسور و کندانسور دارد که در حین کار کردن از خود گرما تولید می‌کنند. بنابراین وجود مقدار کمی از گرما در پشت و بدنه اطراف یخچال کاملا طبیعی است. اما گرم شدن بدنه یخچال به میزان زیاد نمی‌تواند نشانه خوبی باشد.

از جمله مهم‌ترین عواملی که در گرم شدن بدنه یخچال نقش دارند، می‌توان به پر کردن بیش از حد دستگاه با مواد غذایی اشاره کرد. همچنین مسدود شدن سیستم تهویه و اطراف یخچال نیز یک عامل بسیار مهم است. عایق مورد استفاده در یخچال‌ها نیز نقش مهمی در حفظ دمای مطلوب داخل دستگاه دارد. با این حال، اگر عایق آسیب ببیند، گرما را از موتور به سمت بدنه دستگاه انتقال خواهد داد.

یکی دیگر از دلایل اصلی گرم شدن بدنه یخچال را باید به نصب نادرست دستگاه نسبت داد. یخچال در هنگام نصب باید کاملا تراز و محکم باشد. حتی ذره‌ای ناترازی می‌تواند عملکرد کمپرسور را دچار اختلال کند. بنابراین به شکل صحیح کار نمی‌کند و گرمای بیشتری تولید خواهد کرد. گرمایی که توسط عایق از کمپرسور دور می‌شود و به بدنه منتقل خواهد شد.

خطرات احتمالی گرم شدن بدنه یخچال

مهم‌ترین خطر مربوط به بروز علت گرم شدن یخچال را باید به آتش‌سوزی نسبت داد. زیرا اگر گرما از بدنه یخچال دفع نشود، امکان سرایت آن به مواد قابل اشتعال در نزدیکی یخچال وجود دارد. این خطر ممکن است دور از ذهن به نظر برسد؛ اما هرگز نباید سرسری از کنار آن عبور کرد.
گرما بر کیفیت و ایمنی مواد غذایی ذخیره شده در یخچال نیز تاثیر مخرب دارد. چرا که به افزایش رشد باکتری‌ها، میکروب‌ها و خراب شدن مواد غذایی دامن می‌زند. این موضوع هم طراوت و تازگی غذای ذخیره شده را به خطر می‌اندازد و هم می‌تواند به طور بالقوه باعث بروز بیماری‌های ناشی از فساد غذا شود.
درنهایت، دمای بالای یخچال نشانه‌ای از وارد آمدن فشار بیشتر بر اجزای داخل یخچال و مهم‌تر از همه، کمپرسور است. این مشکل اگر نادیده گرفته شود، باعث خرابی زودهنگام کمپرسور و سایر قطعات حیاتی یخچال خواهد شد. درنتیجه، خانوار را با تعمیرات یخچال فریزر پرهزینه یا حتی نیاز به خرید یک یخچال جدید روبرو خواهد کرد.

تاثیر گرم شدن بدنه یخچال بر بازده انرژی و عملکرد آن

هر چقدر یخچال شما گرمای بیشتری تولید کند، به همان نسبت حفظ دمای پایین سخت‌تر خواهد شد. این کار با مصرف انرژی بالاتر و درنتیجه، قبض برق گران‌تر همراه است.

ضمنا گرم شدن بدنه یخچال بر راندمان خنک‌کنندگی آن هم تاثیر منفی دارد. این گرما می‌تواند توانایی یخچال را برای خنک نگه داشتن فضای داخلی مختل کند. بنابراین نوسانات دما و خنک شدن ناهمگون فضای داخلی به وجود می‌آید. به طوری که قسمت‌های خاصی از یخچال به اندازه کافی خنک نمی‌شوند و مواد غذایی آن بخش را در خطر فاسد شدن قرار می‌دهد.

از طرف دیگر، گرم شدن بدنه یخچال باعث می‌شود دستگاه به چرخه عمر مفید خود دست پیدا نکند. بنابراین شناسایی به‌موقع علت گرم شدن بدنه یخچال و حل آن بسیار ضروری خواهد بود.

راهکارهای کاهش گرمای بدنه یخچال

تا اینجا با دلایل اصلی گرم شدن بدنه یخچال آشنا شدیم. ضمنا دانستیم که این پدیده می‌تواند خطرناک باشد و بر محیط اطراف، غذای داخل یخچال و خود دستگاه تاثیر مخرب بگذارد. اما آیا راهکارهایی برای دور نگه داشتن گرمای غیرطبیعی از بدنه یخچال وجود دارد؟ برای پاسخ به این سوال باید نکات زیر را مطالعه کنید.

۱) تهویه مناسب

در وهله اول، حفظ تهویه مناسب در اطراف یخچال بسیار اهمیت دارد. توصیه می‌شود حداقل ۱۰ سانتی‌متر در پشت یخچال و ۵ سانتی‌متر در دو طرف آن فضای خالی وجود داشته باشد. این کار باعث می‌شود جریان هوای کافی در اطراف یخچال رفت و آمد کند و تجمع گرما به وجود نیاید.

۲) تمیز کردن کویل‌های کندانسور

تمیز کردن منظم کویل‌های کنداسور یک راه عالی برای جلوگیری از گرم شدن بدنه یخچال است. زیرا گرد و غبار محیط در طول زمان روی این کویل‌ها یا سیم‌پیچ‌ها جمع می‌شود؛ مسئله‌ای که مانع از انتقال موثر گرما از داخل یخچال به بیرون آن خواهد شد. برای تمیز کردن کویل‌های کندانسور می‌توانید از جاروبرقی یا برس نرم استفاده کنید.

۳) تعویض لاستیک درب معیوب

اگر لاستیک درب خراب شده باشد و به اندازه کافی کیپ نشود، هوای خنک داخلی یخچال به هدر خواهد رفت. بنابراین کمپرسور باید بیشتر کار کند تا بتواند این کمبود هوای خنک را جبران کند؛ امری که باعث تولید گرمای بیشتر در اثر مصرف انرژی بالاتر خواهد شد. بنابراین لاستیک درب یخچال را حتماً بررسی کنید و در صورت خرابی، آن را با یک مدل جدید تعویض کنید.

۴) نصب یخچال در محل مناسب

توجه به محل قرارگیری یخچال در آشپزخانه بسیار اهمیت خواهد داشت. محل نصب یخچال باید به دور از تابش مستقیم نور خورشید و منابع تولید گرما مانند اجاق گاز یا رادیاتور باشد. این کار میزان جذب گرمای خارجی به سمت کمپرسور را به حداقل خواهد رساند. ضمناً اگر دمای آشپزخانه بیش از حد بالا باشد، راندمان یخچال دچار مشکل می‌شود و گرمای بیشتری تولید خواهد کرد.

۵) یخ‌زدایی منظم

اکثر یخچال‌های مدرن دارای سیستم ضد برفک هستند. اما مدل‌های قدیمی باید به طور منظم و به صورت دستی برفک‌زدایی شوند. تجمع یخ در قسمت فریزر یخچال باعث بالا رفتن میزان کارکرد کمپرسور و گرمای تولید شده خواهد شد. اگر کار برفک‌زدایی را به‌موقع و به شکل صحیح انجام دهید، گرمای بدنه یخچال تا حد چشمگیری کاهش خواهد یافت.

جمع‌بندی

گرم شدن بدنه یخچال تا حد معقول می‌تواند طبیعی باشد. اما اگر از یک حد فراتر رود، هرگز نباید نادیده گرفته شود. توصیه ما تماس در اسرع وقت با تکنسین‌های معتبر جهت تعمیر یخچال است. امیدواریم مقالات لوازم خانگی ما در افزایش طول عمر لوازم خانگی شما موثر واقع شوند.

سوالات متداول

۱) آیا علت اصلی داغ شدن بدنه یخچال ممکن است به خاطر علل فنی باشد؟

علت اصلی داغ شدن بدنه یخچال معمولا به علل فنی برنمی‌گردد. خصوصاً اگر یخچال جدید است، زمان زیادی از عمر آن نمی‌گذرد.

۲) آیا نصب نادرست یا نقص در عملکرد سیستم خنک‌کننده می‌تواند دلیل داغ شدن بدنه یخچال باشد؟

بله نصب نادرست یا نقص در عملکرد سیستم خنک‌کننده از دلایل اولویت‌دار داغ شدن بدنه یخچال هستند. با این حال، معمولا علت این مشکل به استفاده نادرست کاربر برمی‌گردد.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.