لیزر درمانی با توان بالا چیست؟

0

لیزر درمانی با توان بالا از تابش لیزر در محدوده طول موج ۸۰۰ تا ۱۱۰۰ نانومتر استفاده می کند. طول موج ها: ۸۰۸/۸۱۰ نانومتر و ۹۸۰ نانومتر از محبوبیت خاصی برخوردار هستند، که طول موج اول منبع اثر تحریک زیستی است و دومی منجر به افزایش موضعی دمای بافت می شود. ۲W به عنوان مقدار توان حدی استفاده شد که بالاتر از آن می توان در مورد لیزر پرتوان در تهران  صحبت کرد. استفاده از لیزر با قدرت بالا می تواند منجر به افزایش موضعی دمای بافت بیش از ۴۲ درجه سانتیگراد شود.
طول موج ۸۰۸ / ۸۱۰ نانومتر به شدت توسط سیتوکروم های موجود در میتوکندری هر سلول جذب می شود. این کار زنجیره تنفسی را فعال می کند و فرآیندهایی را آغاز می کند که تولید ATP را افزایش می دهد. علاوه بر این، نور لیزر بر تحریک سنتز آنزیم تأثیر می گذارد، که با به دست آوردن اثرات تحریک زیستی همراه است.

طول موج ۹۸۰ نانومتر، برای تغییر، به شدت توسط آب جذب می شود که باعث افزایش دمای بافت می شود. به لطف این، افزایش متابولیسم، افزایش کشش فیبر کلاژن، افزایش نفوذپذیری غشاهای بیولوژیکی و اثر ضد درد حاصل می شود. به لطف این پدیده ها، استفاده از پرتو لیزر در محل وقوع بیماری نه تنها به تحریک زیستی ناحیه تعیین شده بدن امکان می دهد، بلکه بدون نیاز به روش های درمانی تهاجمی تر، بهبود قابل توجهی را نیز به دست می آورد. برای طول موج ۸۰۸ / ۸۱۰ نانومتر، نفوذ عمیق مشاهده می شود که تا ۵ سانتی متر می رسد. طول موج ۹۸۰ نانومتر به دلیل جذب قوی توسط آب، بسیار کم عمق تر نفوذ می کند. آزمایش ها و اندازه گیری ها نشان می دهد که ضریب انتقال برای طول موج ۸۱۰ نانومتر ۲۵ برابر بیشتر از ۹۸۰ نانومتر است. هر دوی این طول موج ها خارج از محدوده مرئی هستند.

بنابراین، لیزرهای پرقدرت از یک پرتو پایلوت مرئی، معمولاً به رنگ قرمز استفاده می کنند. لیزر پرقدرت تاثیر زیادی بر فرآیندهای بدن دارد. استفاده از آن باعث تحریک سنتز DNA، افزایش فعالیت فیبروبلاست ها می شود (از جمله آنها در روند بهبودی، افزایش تراکم پذیری غضروف، تولید کلاژن) و فعال شدن فاگوسیتوز نقش دارند.

لیزر درمانی با توان بالا چگونه به بیماران کمک می کند؟

اثربخشی درمان بیماری ها با استفاده از لیزر درمانی با توان بالا با تحقیقاتی به اثبات رسیده است. لیزر در حال حاضر در درمان بیماری ها در زمینه های پزشکی عمومی، پوست، گوش و حلق و بینی، دندانپزشکی، مغز و اعصاب، ارتوپدی، پادولوژی، جراحی، روماتولوژی و حتی انکولوژی استفاده می شود. همچنین از توانبخشی، فیزیوتراپی و پزشکی ورزشی پشتیبانی می کند و به کاهش اثرات صدمات و آسیب به تاندون و استخوان کمک می کند.

لیزر درمانی به درمان بیماری هایی که تقریباً در هر ناحیه از بدن بیمار قرار دارند با تمرکز ویژه بر درمان دردهای مداوم، شدید، التیام زخم، اثرات ضد التهابی و ضد ادم کمک می کند. این نوع درمان نه تنها علائم مرتبط با تغییرات پاتولوژیک در بافت ها را کاهش می دهد، بلکه به طور موثر علل آنها را نیز درمان می کند.

استفاده از لیزر درمانی با قدرت بالا چه بیماری هایی را درمان می کند؟

لیزر درمانی با قدرت بالا از بهبود و بازسازی بافت ها پشتیبانی می کند، فرآیندهای متابولیک سلول ها را فعال می کند و میکروسیرکولاسیون را تسریع می کند. این دارو در مورد میالژیا و همچنین در درمان اعصاب آسیب دیده یا تحریک شده مرتبط با بروز درد حاد و تشعشع کننده به همان اندازه خوب عمل می کند. لیزر درمانی با قدرت بالا برای درمان بیماری هایی مانند:

  • درد پاشنه تاندون – آشیلودینیا
  • فاشئیت کف پا
  • رگ به رگ شدن مفصل، هالوکس
  • آرتریت، بورسیت
  • آسیب مینیسک
  • دیسکوپاتی دهانه رحم، رادیکولوپاتی دهانه رحم
  • خار پاشنه
  • نورالژی بین دنده ای، نورالژی سه قلو
  • کبودی، پارگی رباط/تاندون
  • کندرومالاسی کشکک
  • کمر درد – کمردرد
  • سیاتیک – ایسکیالژیا
  • سندرم تونل تارسال، دژنراسیون مفاصل

اثرات مثبت لیزر درمانی پس از چند درمان بسته به پارامترهای درمان و فرکانس قابل مشاهده است.

لیزر پرقدرت در مراکز فیزیوتراپی

دستگاه های لیزر درمانی امکان استفاده از منابع تابش را در حالت پالس یا پیوسته فراهم می کنند و قدرت آنها چندین برابر بیشتر از توان موجود فقط برای لیزرهای تحریک زیستی است. دستگاه هایی که امکان استفاده از دانشنامه درمانی را فراهم می کنند (به عنوان مثال Polaris HP) امکان انجام راحت درمان را فراهم می کند. استفاده از روش های آزمایش شده به طور قابل توجهی احتمال انتخاب نادرست پارامترها را کاهش می دهد.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.