الکتروموتور پایه دار یا فلنج دار چیست؟ چه کاربردی دارد و ضرورت استفاده از فلنج؟

0

الکتروموتور پایه دار و فلنج دار چیست؟

الکتروموتور وسیله ای است که موجب تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی حرکتی و مکانیکی می شود. انرژی حرکتی که به وسیله ی این تجهیزات ایجاد می شود، اکثرا به صورت چرخشی و دوار است. در برخی موارد ممکن است این حرکت به صورت خطی هم باشد. این محصولات از یک نوع قاعده ی خاصی برای حرکت استفاده می کنند. این قاعده به صورت مغناطیسی می باشد. به این صورت است که قطب های هم نام آهنربا همدیگر را دفع کرده و قطب های غیر هم نام همدیگر را جذب می کنند.

زمانی که میدان مغناطیسی بر روی یک ماده ی حامل جریان الکتریکی تاثیر می گذارد، از طرف میدان مغناطیسی نیرویی بر روی آن ماده وارد می شود. این نیرو موجب چرخش اجزای آن شده و در نهایت نیروی مکانیکی ایجاد می شود. همین موضوع موجب می شود تا به الکتروموتورها، موتورهای الکتریکی که به صورت دوار یا خطی حرکت می کنند هم گفته شود.

 

تفاوت الکتروموتور پایه دار و فلنج دار چیست؟

الکتروموتور پایه دار و فلنج دار دارای تفاوت های زیادی می باشند که یکی از مهم ترین آن ها محل نصب موتور است. الکتروموتور پایه دار، همان گونه که از نام آن مشخص است دارای پایه ای است که در زیر طراحی شده است. برعکس در نوع فلنج دار موتور و پایه ی الکتروموتور در قسمت فلنج آن تعبیه شده است و اتصال آن از قسمت جلوی موتور می باشد. البته در همین راستا ذکر این موضوع از این قاعده مستثنی نمی باشد که نصب الکتروموتور هم از قسمت پایه و هم از قسمت فلنج قابل اجرا است.

 

نکات مهم در زمان خرید الکتروموتور فلنج دار

در زمان خرید محصولات فلنج دار باید برخی موارد و فاکتورهای مختلف را مورد بررسی قرار داد. از جمله ی آن موارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جنس فلنج: یکی از اصلی ترین فاکتورها در زمان خرید، دقت به جنس فلنج می باشد. بهتر است الکتروموتورهای فلنج دار از جنس آلومینیومی و یا چدنی باشد.
  • ابعاد: یکی دیگر از مهم ترین مواردی که در زمان خرید الکتروموتورها باید به آن دقت کرد، ابعاد الکتروموتورهای فلنج دار می باشد. از فلنج های بزرگ بیشتر برای محیط های بزرگتر و از الکتروموتورهای با فلنج ابعاد کوچک بیشتر برای محیط های کوچک استفاده می شود.
  • استاندارد ساخت فلنج: یکی دیگر از مواردی که باید در زمان خرید و انتخاب فلنج به آن نهایت دقت را داشت استاندارد ساخت فلنج است. استاندارد ساخت فلنج ها بر اساس استاندارد IEC می باشد.
  • سایز فلنج: سایز فلنج یکی دیگر از مواردی است که در زمان انتخاب فلنج باید آن را در نظر گرفت. از آن جایی که الکتروموتور فلنج دار از طراحی منحصر به فردی برخوردار است، سایز آن ها ممکن است با مدل های دیگر فرق کند.

 

الکتروموتور-پایه-دار

 

بررسی انواع گیربکس فلنج دار

الکتروموتورهای فلنج دار با متریال های آلومینیومی و یا چدنی ساخته می شوند. این محصولات با توجه به نیاز مشتری از نظر توان و قدرت قابل سفارش می باشند. انواع فلنج ها به شرح زیر می باشند:

  • فلنج گلودار جوشی:این مدل فلنج ها دارای مقطعی به شکل مخروط هستند که اکثرا برای مقاومت در فشارهای بالا، دما های خیلی کم یا زیاد و بالا بردن استحکام سیستم مورد استفاده قرار می گیرند. از این فلنج الکتروموتور در صنایعی که نیاز به انتقال نیرو می باشد، استفاده می شود.
  • فلنج کور:یکی دیگر از انواع فلنج های مورد استفاده در الکتروموتورها، فلنج های کور هستند. از این نوع فلنج ها به دلیل این که سطح آن ها بدون سوراخ هستند و دارای مقطعی بسته می باشند، برای بستن جریان در سیستم لوله کشی استفاده می شوند. فلنج کور در محیط هایی که تنش های شدید یا جریان فشار بالا وجود دارد هم استفاده می شود. همین طور اگر قصد استفاده از فلنج در انتهای محفظه را داشته باشید، فلنج کور بهترین و مناسب ترین گزینه برای شما می باشد.
  • فلنج اسلیپ آن: قطعات این فلنج ها به وسیله ی جوشکاری به یکدیگر وصل می شوند. یکی دیگر از مواردی که باید در زمان انتخاب فلنج اسلیپ به آن نهایت دقت را داشت، نوع جریان آن است. فلنج الکتروموتور را می توان با توجه به نیاز مشتری و کاربری آن انتخاب کرد.
  • فلنج رزوه ای:یکی دیگر از انواع فلنج ها، فلنج رزوه ای است. این فلنج ها، همان طور که از نام شان پیداست، دارای رزوه هایی است که به شما این امکان را می دهند تا بدون نیاز به جوشکاری و به ‌صورت پیچشی به لوله مورد نظر اتصال پیدا کنند. از مهم ترین کاربری های این فلنج ها می توان به استفاده از آن در سیستم های آب و فاضلاب اشاره کرد.

 

منظور از الکتروموتورهای فلنج دار چیست؟

تفاوت الکتروموتورهای فلنج دار و یا پایه دار با سایر مدل ها، در نوع و نحوه ی اتصال آن است. به این صورت که این عنوان تحت استانداردهای جهانی با کدهای مشخصی تعیین می شود. الکتروموتورهای پایه دار به وسیله ی پایه ای که در زیر آن طراحی شده است، به محل مورد نظر وصل می شوند ولی در مدل های فلنج دار به دلیل این که موتور در قسمت فلنج تعبیه شده است، پیچ ها از قسمت جلوی موتور به محل مورد نظر متصل می شوند. میتوانید جهت مشاهده الکتروموتور چینی فلنج دار وارد شوید.

 

فلنج چیست؟

فلنج به قسمت بیرونی که مانند یک قطعه ی فلزی دیسکی است، گفته می شود. این قسمت عامل اتصال بین لولا با ریل می باشد. این قطعه ی فلزی دیسکی شکل به دلیل زائده ی طراحی شده ای که دارد موجب استحکام دو لبه می شود. از فلنج ها اکثرا برای اتصال لوله ها، قطعات مکانیکی و در الکتروموتورها استفاده می کنند. اتصال فلنج با استفاده از پیچ و مهره، یکی از مستحکم ترین اتصالات می باشد که دارای ضریب اطمینان بالا است.

فلنج ها از لحاظ جنس، کاربرد و فشار دارای تقسیم بندی های متفاوتی هستند. به این صورت که هر کدام از آن ها توانایی تحمل دما و فشار مختلفی را دارند. از این رو مشتریان می توانند با اطمینان خاطر بهترین فلنج را انتخاب نمایند.

 

مراحل مهم در زمان ساخت فلنج های الکتروموتورها

برای ساخت فلنج ها باید چندین مرحله به صورت متوالی طی شوند. از جمله ی این مراحل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برش
  • حرارت دهی
  • قالب گیری
  • بررسی دقیق قطعه
  • ماشین کار
  • عملیات حرارتی

البته در زمان ساخت فلنج ها برخی مراحل دیگری هم وجود دارند. به دلیل اهمیت بالای طراحی فلنج ها، مرحله ی برش و قالب گیری یکی از اصلی ترین مراحل می باشد. سپس بعد از طی این دو مرحله، فلنج ها مورد بررسی قرار می گیرد تا هیچ گونه نقصی روی قطعه نباشد. همین طور برای ماشین کاری فلنج ها باید قطعات تولید شده به صورت مناسب صیقل داده شوند تا از آمادگی لازم برای عملیات حرارتی برخوردار شوند.

در زمان خرید فلنج هم باید به مواردی که در قسمت انتهایی آن حک می شوند، نهایت دقت را داشت. در این قسمت معمولات نام تجاری شرکت سازنده، استاندارد، تعداد سوراخ ها و شکل مقطع و مواد سازنده، حداکثر فشار قابل تحمل توسط فلنج حک می شود.

 

بررسی استانداردهای فلنج ها

فلنج ها در استانداردهای مختلفی تهیه و تولید می شوند. مهم ترین موردی که در زمان ارائه ی استاندارد طراحی فلنج بسیار حائز اهمیت است، حداکثر مقدار فشاری است که فلنج می تواند آن را تحمل کند. فلنج ها بایستی در مقابل انواع فشارها، ضربات و سایش های شدیدی که میان دو قطعه اتفاق می افتد، از خود مقاومت بالایی نشان دهند. از جمله استانداردهای فلنج ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ANSI B16.34:یکی از پرکاربردترین استانداردهای صنعت فلنج سازی، استاندارد ANSI B16.34 می باشد. این استاندارد فلنج هایی از فولاد و آلیاژها با کلاس های ۲۵۰۰، ۱۵۰۰، ۹۰۰، ۶۰۰، ۴۰۰، ۳۰۰ و ۱۵۰ را شامل می شود. این اعداد و رقم های ذکر شده در واقع حداکثر فشاری هستند که فلنج می تواند تحمل کند و میزان این فشارها معمولاً در حداکثر دمای قابل تحمل ارائه می شوند.
  • API 6A-6B-6BXیکی دیگر از استاندارد هایی می باشد که از آن برای ساخت فلنج استفاده می شود. فلنج هایی که با این استاندارد ساخته می شوند، فشار بیشتری را می توانند نسبت به استاندارد ANSI تحمل کنند. فلنج ها در این استاندارد دارای کلاس های متفاوتی هستند.
  • یکی دیگر از استاندارد های بین المللی برای فلنج هاiso می باشد. این استاندارد اکثرا برای فلنج های فولادی و آلیاژی مناسب است. نماد PN استاندارد iso دارای فشار اسمی قابل تحمل می باشد. همین طور این فلنج بر حسب بار نشان داده می شود.

 

فلنج-در-الکتروموتور

 

الکتروموتور ضد انفجار چیست؟

الکتروموتور ضد انفجار یکی دیگر از انواع مدل های الکتروموتور می باشد که برای محیط هایی که دارای پتانسیل آتش سوزی یا انفجار هستند، مناسب است. البته کاربرد اصلی این الکتروموتورهای ضد انفجار، در فضاهایی است که گازها، میعانات و بخارهای قابل اشتعال وجود دارند. این مدل ها در صنایع مختلف با نام های متعددی شناخته شده هستند. از جمله ی آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

کاربرد الکتروموتورهای ضد انفجار

الکتروموتورهای ضد انفجار به دلیل ویژگی های متعددی که دارند، از کاربردهای بسیار زیاد و متعددی برخوردار هستند. از جمله کاربردهای آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امنیت بالا در مقابل گازها: یکی از اصلی ترین کاربردهای الکتروموتورهای ضد انفجار در انواع معادن، صنعت پتروشیمی و صنایع شیمیایی و گاز است. این نوع از مدل های پایه دار از توانایی کار در فضاهایی که گازهای قابل اشتعال در آن حضور دارند، برخوردار هستند.
  • مواد ساختاری مقاوم: این مدل از انواع الکتروموتور پایه دار ضد انفجار، به دلیل استفاده از مواد مقاوم در ساختار آن در مقابل جریان های بالا و دماهای بیش از حد مقاوم هستند. به این صورت که قطعات داخلی آن ها از متریال هایی تهیه شده است که در معرض انفجار از خود هیچ گونه واکنشی نشان نمی دهند.
  • استفاده در مناطق خطرناک: از این مدل های الکتروگیربکس های ضد انفجار در مناطق مختلفی مانند مناطق معدنی، کارخانجات شیمیایی، صنایع نفت و گاز و حتی در کشتی ها و پلتفرم های نفتی استفاده می شود.

 

انواع الکتروموتور پایه دار ضد انفجار بر اساس محل مورد استفاده

الکتروموتور پایه دار ضد انفجار با توجه به فضایی کاری که استفاده می شود، دارای تقسیم بندی بسیار زیادی می باشد. از جمله انواع الکتروموتور پایه دار ضد انفجار براساس مکان نصب و محیط کاری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. الکتروموتور پایه دار ضد انفجار برای محیط‌ های خشک: این محصولات برای محیط‌ ها و فضا هایی که خشک و بدون رطوبت می باشند، بهترین و مناسب ترین گزینه هستند. از جمله ی این محیط ‌ها می توان به کارخانه ‌ها، انبار ها و سوله ‌های بزرگ اشاره کرد.
  2. الکتروموتور پایه دار ضد انفجار برای محیط ‌های مرطوب: این مدل ها برای مکان هایی که دارای رطوبت هستند، مناسب می باشند. از جمله ی این محیط‌ ها می توان به آشپزخانه‌ های صنعتی، کارخانه‌ های تولید خوراکی و صنایع شیمیایی اشاره کرد.
  3. الکتروموتور پایه دار ضد جرقه برای محیط‌ های شیمیایی: این الکتروموتورهای ضد انفجار برای محیط‌ هایی که دارای مواد شیمیایی خطرناک هستند، طراحی شده ‌اند. از جمله ی این محیط ‌ها می توان به کارخانه‌ های تولید مواد شیمیایی و صنایع نفت و گاز اشاره کرد.
  4. الکتروموتور ضد انفجار برای محیط‌ های خطرناک: این مدل ها برای فضا هایی که دارای خطرات بالقوه‌ای همچون گازهای قابل انفجار و ذرات جامد ناخالص هستند، مناسب می باشند. چند نمونه از این محیط‌ ها شامل معادن، پالایشگاه ‌ها و کارخانه‌ های تولید مواد شیمیایی هستند.

 

بررسی الکتروموتورهای وگ

یکی دیگر از پرکاربردترین الکتروموتورهای صنعتی، الکتروموتورهای وگ می باشد. از این محصولات در اکثر صنایع استفاده می شود. به صورت کلی این محصولات در سه مدل اصلی طراحی و تولید می شوند که دارای راندمان بسیار بالایی هستند. الکتروموتورهای وگ نیاز بسیار کمی به تعمیرات و نگهداری دارند. همین موضوع موجب می شود تا این سری ها از قابلیت اطمینان بالایی برخوردار باشند. انواع مدل های الکتروموتور وگ به شرح زیر هستند:

  • IE2
  • IE3
  • IE4

 

بررسی الکتروگیربکس حلزونی چینی

الکتروگیربکس حلزونی چینی یکی از کاربردی ترین و ارزان ترین انواع گیربکس می باشد. این محصولات به دلیل کاربرد گسترده ای که دارند در اکثر ماشین آلات و دستگاه های صنعتی استفاده می شوند. این محصول موجب انتقال نیرو به وسیله ی دو چرخ دنده می شود و به همین دلیل به آن گیربکس حلزونی یا گیربکس دو دنده گفته می شود. گیربکس حلزونی از دو قسمت اصلی تشکیل شده است که قسمت اول آن مارپیچ و قسمت دوم آن دنده نامیده می شود. قسمت مارپیچ الکتروگیربکس های حلزونی چینی از فولاد و دنده ی آن از جنس برنز می باشد. یکی از مهم ترین بخش های گیربکس های حلزونی زاویه ی خروجی آن است.

زاویه ی خروجی گیربکس حلزونی چینی باید به صورت ۹۰ درجه قرار بگیرد. کاربردهای این گیربکس ها بسیار زیاد است و این الکتروموتورها بسیار نرم عمل می کنند. دلیل نام گذاری این گیربکس ها به خاطر شباهت ظاهری آن به حلزون است. البته این الکتروموتورها دارای برخی مدل ها هم هستند که به شکل مکعبی می باشند. گیربکس های حلزونی دارای یک محور و چرخ دنده ی برنزی هستند که از مقاومت بالا و استحکام و پایداری خاصی در شرایط سخت برخوردار هستند.

گیربکس های حلزونی چینی متشکل از یک هاب کروی و شافت و بلبرینگ هستند. طراحی این قطعات به گونه ای است که امکان نصب مستقیم شافت به الکتروموتور وجود دارد. بدنه ی این نوع از محصولات غالبا از چدن یا آلومینیوم طراحی و ساخته می شود، به همین خاطر این گیربکس های حلزونی از مقاومت بسیار بالایی در مقابل لرزش ها و تکان های دستگاه برخوردار هستند.

 

بررسی ویژگی ها و مزیت های گیربکس حلزونی

الکتروگیربکس های حلزونی دارای ویژگی ها و مزایای بسیار زیادی هستند. همین مزایا موجب شده است تا از آن ها در اکثر صنایع به صورت گسترده استفاده شود. از جمله ویژگی ها و مزیت های گیربکس های حلزونی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نگهداری آسان: یکی از مزیت های این الکتروگیربکس ها در تعمیر و نگهداری راحت آن است. از آن جایی که در تمامی صنایع هزینه های تعمیر و نگهداری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، این فاکتور به عنوان یکی از مزیت های گیربکس های حلزونی در زمان خرید به شمار می آید.
  • جنس: یکی از مزیت های بسیار عالی و فاکتورهای اصلی این محصولات در جنس پوسته ی آن می باشد. جنس پوسته ی الکتروگیربکس ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، چون باید از مقاومت بالایی در مقابل ارتعاشات برخوردار باشد. از این رو جنس پوسته در این نوع گیربکس ها از نوع آلومینیومی است و از مقاومت بالایی در برابر انواع ارتعاشات برخوردا می باشد.
  • نصب راحت: یکی دیگر از مزیت های این الکتروگیربکس های حلزونی، سهولت در نصب آن می باشد. این گیربکس ها را می توان در ۱۰ حالت مختلف نصب کرد.
  • صدای کم آن: یکی از فاکتورهای اصلی تمامی خریداران در زمان انتخاب گیربکس مناسب، صدای کم آن می باشد. این گیربکس ها به دلیل این که به صورت نرم عمل می کنند، از صدای خیلی کمی برخوردار هستند.

 

انواع-الکتروموتور-پایه-دار

 

بررسی کاربردهای گیربکس های حلزونی

گیربکس های حلزونی دارای مزایا و ویژگی های بسیار زیادی می باشد. همین مزیت های گیربکس های موجب شده است تا از این محصول در صنایع مختلفی استفاده شود. یکی از اصلی ترین کاربردهای این الکتروگیربکس های حلزونی در صنایع کاشی و سرامیک می باشد. همین طور از آن ها برای آسیاب های کوچک استفاده می شود. از دیگر کاربردهای این گیربکس ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از آن به عنوان گیربکس برای بالابرها
  • گیربکس آسیاب های کوچک
  • گیربکس سیستم های انتقال مواد
  • گیربکس دیزل ژنراتورها
  • گیربکس کمپرسورها
  • استفاده از آن برای گیربکس های تجهیزات صنایع کاشی
  • استفاده از آن در کارخانه های نوشیدنی برای قسمت های شیشه پرکنی
  • استفاده از آن برای گیربکس های دستگاه اکسترودر
  • استفاده از آن برای تجهیزات و ماشین آلات تولید سرامیک
  • استفاده از آن برای گیربکس های صنایع دارویی و شیمیایی
  • استفاده از گیربکس های حلزونی برای کانوایرهای کوچک
  • گیربکس نوار نقاله ها
  • استفاده از آن برای گیربکس های دستگاه تزریق فوم
  • استفاده از آن برای پمپ های سیلندری
  • گیربکس ماشین های بلوک زنی
  • استفاده از گیربکس های حلزونی برای ماشین آجر زنی
  • گیربکس وزنده ها
  • گیربکس هواکش ها
  • استفاده از گیربکس های حلزونی برای میکسرهای بشکه ای
  • گیربکس خردکن ها
  • گیربکس ماشین غربال گری
  • استفاده از گیربکس های حلزونی در تجهیزات بتنی و میکسرهای بتن
  • گیربکس ماشین آلات بسته بندی
  • گیربکس شیشه پر کنی
  • گیربکس لرزاننده (Shaker)
  • استفاده از این گیربکس ها در کوره های صنعتی
  • گیربکس کانوایر
  • گیربکس نوار نقاله
  • گیربکس بالابر
  • گیربکس صنایع غذایی
  • گیربکس دستگاه نانوایی
  • گیربکس دستگاه جابجایی
  • و….

 

معرفی الکتروموتورهای وگ

الکتروموتور وگ یکی دیگر از انواع الکتروموتورهای پایه دار می باشد. این مدل ها مصرف برق کمتری نسبت به دیگر برند ها دارند. این محصولات دارای سنسور های پی تی سی و ترمیستورهای حرارتی در توان های بسیار بالا می باشند. همین طور الکتروموتورهای وگ در برابر انواع ضربه ها و تنش ها در زمان فعالیت به دلیل بدنه ی چدنی که دارند، بسیار مستحکم هستند. از دیگر ویژگی های این الکتروموتورها می توان به درصد اطمینان و کارایی بالا و کم بودن هزینه های نگهداری و تعمیرات آن اشاره کرد.

 

انواع الکتروموتورهای وگ

الکتروموتورهای وگ در انواع طیف ها و با رنج های مختلفی تولید و روانه ی بازار می شوند. از جمله انواع الکتروموتور پایه دار وگ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • الکتروموتورهای خاص و منحصر به فرد وگ
  • الکتروموتورهای وگ با ولتاژ های متنوع
  • الکتروموتورهای وگ دی سی
  • الکتروموتورهای وگ سنکرون

شرکت بازرگانی مگاکو یکی از شرکت های بازرگانی معتبر در عرضه ی الکتروموتور پایه دار می باشد. این شرکت با هدف تامین انواع موتورهای صنعتی و ارائه ی مشاوره به صنعتگران عزیز، افتخار همکاری را با اکثر صنایع دارد. همچنین بازرگانی مگاکو مفتخر به همکاری با پالایشگاه ها و سایر صنایع بوده و با واردات الکتروموتورهای ضد انفجار و الکتروموتور پایه دار در زمینه ی نفت و گاز، پتروشیمی به فعالیت در این حوزه می پردازد.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.