در مورد لوازم یدکی دیزل ژنراتور چه می‌دانید؟

0

در این صفحه اطلاعات مختصری درمورد برخی از لوازم یدکی دیزل ژنراتور را در اختیارتان قرار میدهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به وبسایت ماه صنعت انرژی مراجعه نمایید و با کارشناسان ما در تماس باشید.

اکچویتور دیزل ژنراتور

نام‌های دیگر اکچویتور: عملگر ، اکتواتور ، محرک

محرک یا اکچویتور یکی از اجزای دستگاه است که به عنوان مثال با باز کردن دریچه سوخت دیزل ژنراتور، وظیفه حرکت و کنترل مکانیسم یا سیستم را بر عهده دارد.

به زبان ساده ، یک “حرکت دهنده” است. اکچویتور نیاز به سیگنال کنترل و منبع انرژی دارد. سیگنال کنترل کننده نسبتاً ضعیف است و ممکن است ولتاژ الکتریکی یا جریان ، فشار هوا یا فشارهیدرولیک‌یاحتی‌نیروی‌انسانی‌باشد.

منبع انرژی اصلی اکچویتور ممکن است یک جریان الکتریکی ، فشار مایع هیدرولیک یا فشار پنوماتیک باشد. اکچویتور هنگامی که سیگنال کنترل را دریافت می کند ، با تبدیل انرژی سیگنال به حرکت مکانیکی عمل میکند. اکچویتور مکانیزمی است که سیستم کنترل بر روی یک محیط کار میکند. سیستم کنترلی می‌تواند ساده باشد (یک سیستم مکانیکی ثابت یا الکترونیکی) یا مبتنی بر نرم‌افزار (به عنوان مثال درایور چاپگر ، سیستم کنترل ربات) ، یک انسان یا هر ورودی دیگر باشد.

آیا میدانید وظیفه اکچویتور در دیزل ژنراتور چیست ؟

قطعه سلونوئید اکچویتور actuator یا شیر برقی دیزل ژنراتور (محرک سوخت ) در دیزل ،
وظیفه کنترل دور را از طریق فرمان گاورنر دیزل ژنراتور بر عهده دارد به همین دلیل از اکوچویتور با نام شیر برقی ، رگولاتور تنظیم دور و سرعت (خاموش کن ، سلونوئید)
در گفتار عموم مردم استفاده‌می‌شود. در صورت خرابی شیر برقی ، دیزل ژنراتور استارت و روشن نخواهد شد.

سنسورهای القائی یا مگنت پیکاپ دیزل ژنراتور (magnetic pickup) سنسورهای بدون تماسی هستند که تنها در مقابل فلزات عکس العمل نشان می‌دهند و می‌توانند فرمان مستقیم به مدارات کنترل مثل PLC , CONTROL SPEED یا گاورنر دیزل ژنراتور الکترونیکی بدهند. مگنت پیکاپ یا دور سنج به گاورنر وصل می شود.

درباره AVR دیزل ژنراتور و وظایف آن چه میدانید؟

AVRدیزل ژنراتور:

AVR یکی از اجزای تشکیل دهنده ژنراتور می‌باشد. از نظر لغوی مخفف Alternator Voltage Regulator میباشد. ولتاژ رگولاتور ژنراتور یک وسیله الکترونیکی کوچک است که روی آلترناتور (ژنراتور) جهت نظارت بر خروجی برق نصب میگردد.

این وسیله الکترونیکی کوچک به طور خودکار ولتاژ ترمینال خروجی الکتریکی ژنراتور را در پارامترهای از پیش تنظیم شده استاندارد حفظ می کند. امروزه ولتاژ رگولاتور یا همان تنظیم کننده اتوماتیک ولتاژ  معمولاً برای حفظ ولتاژ ثابت خروجی در کلیه دیزل ژنراتورهای مدرن تعبیه شده است تا نقش خود را جهت اطمینان‌دهی از ثبات ولتاژ برق خروجی ژنراتور جهت مصرف کنندگان درون سایت به خوبی ایفاکند.

آیا میخواهید همه چیز در مورد رگولاتور ولتاژ یا AVR دیزل ژنراتور :

  • رگولاتور ولتاژ یا ای وی آر (AVR) دیزل ژنراتور وسیله ای است که سطح ولتاژ خروجی ژنراتور را کنترل می‌کند.
  • عملکرد رگولاتور ولتاژ (AVR) دیزل ژنراتور به این صورت می‌باشد که با تغییر جریان و ولتاژ تحریک میزان ولتاژ خروجی ژنراتور را تغییر می‌دهد.
  • رگولاتور ولتاژ ژنراتور وظیفه تولید برق dc مورد نیاز برای اکسایتر یا سیم پیچ تحریک ژنراتور را به عهده‌دارد.
  • رگولاتور ولتاژ از برق خروجی ژنراتور تغذیه می‌شود .

در ابتدا به نظر میرسد ولتاژ خروجی ژنراتور صفر است پس چگونه AVR ژنراتور تغذیه میشود؟!

ژنراتور بخاطر وجود پسماند مغناطیسی سیم پیچ ها در حد چند ولت ولتاژ در خروجی دارد.لذا رگولاتور ولتاژ ژنراتور از همین ولتاژ بوسیله یک حلقه فیدبک مثبت ولتاژ ژنراتور را بالا می آورد، سپس حلقه فیدبک رگولاتور ولتاژ یا ای وی آر (AVR) منفی می شود و ولتاژ خروجی را بر روی 400 ولت یا مقدار تنظیم شده فیکس میکند.

ولتاژ خروجی ای وی آر حدود 12 ولت dc میباشد. لذا میتوان بوسیله باتری نیز این ولتاژ را تنظیم کرد.

AVR ژنراتور استمفورد چگونه کار میکند ؟

نحوه عملکرد AVR ژنراتور استمفورد  به این شکل می باشد که هنگام شروع به کار  دیزل ژنراتور بر روی روتور ژنراتور یک پسماند مغناطیسی کمی وجود دارد ،که هنگامی که ژنراتور توسط محرک خود به چرخش درمی اید. در خروجی صورت ولتاژ کمی ظاهر میشود،که  چیزی در حدود ۶ تا ۴۰ ولت که بسته به توع ژنراتور متفاوت میباشد است.

AVR ژنراتور این ولتاژ را از خروجی گرفته و به تحریک ژنراتور اعمال میکند. در نتیجه با بالارفتن ولتاژ تحریک مجدد خروجی ژنراتور افزایش می‌یابد  AVR ژنراتور این عمل را انقدر تکرارمی‌کند تا ولتاژ ژنراتور به مقدار نامی برسد. حال در صورتی که ولتاژ خروجی به هر دلیلی بالا برود  AVR  ژنراتور  بلافاصله تغذیه تحریک را کاهش می‌دهد. در صورتی که ولتاژ ژنراتور در خروجی کاهش پیدا کند AVR  ژنراتور  تغذیه تحریک را افزایش خواهدداد .

لرزه گیر دیزل ژنراتور

لرزه گیر یا ضد ارتعاش، تجهیزات دینامیکی موجود در خط لوله از جمله پمپ، کمپرسور، فن و توربین و..هستند که به علت حرکت داخلی، لرزش‌هایی را به خط لوله اعمال می‌کنند که این لرزش ها باعث ایجاد سر و صدا و استهلاک زودرس خط لوله و سایر قطعات و مشکلات دیگری می‌شوند

در بازار صنعتی ایران به لرزه‌گیر دیزل ژنراتور ، نام‌های دیگری نظیر لرزه‌گیر موتور ، ضربه گیر لاستیکی، لرزه گیر لاستیکی، دمپر لاستیکی، بالشتک لاستیکی نیز گفته‌می‌شود .

تفاوت لرزه گیر و ضربه گیر

ضربه گیر : ‌

  • ضربه گیر ها ، انرژی وارد ‌شده به واسطه برخود ضربه از دستگاه‌های مکانیکی را دریافت کرده و انرژی دریافتی را به شکل‌های مختلف انرژی آزاد می‌کند و اثرات آن را خنثی می‌سازد . ‌
  • ضربه گیر ها عموما زیر دستگاه‌ها قرار‌می‌گیرند .‌

لرزه گیر :

  • برای دفع ارتعاش لوله از لرزه گیر استفاده‌می‌شود . ‌
  • لرزه گیر ها به صورت مستقیم به لوله ها متصل‌می‌شوند.

پارامتر اصلی در انتخاب سایز ضربه گیر یا لرزه گیر زیرشاسی دیزل ژنراتور میزان وزن دیزل ژنراتور میباشد

نکات مهم در هنگام نصب لرزه گیر

محل نصب لرزه گیر باید در خط دهش و مکش و ورودی و خروجی کمپرسور باشد تا بتواند ارتعاش ایجادشده در کمپرسور را به خوبی دمپ کند. نصب لرزه گیر عموما به صورت مستقیم و بدون خمیدگی می‌باشد. برای نگهداری هرچه بیشتر لرزه گیر لازم است، به صورت مرتب آن را تمیزکرد و دقت شود در لرزه گیر استنلس استیل از محلول کلراید استفاده نگردد در غیر این صورت موجب خورده شدن و کاهش عمر لرزه گیر شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و یا انجام مشاوره با کارشناسان ما، میتوانید به وبسایت ماه صنعت انرژی مراجعه نموده و از طریق راه های ارتباطی درج شده با ما در ارتباط باشید .

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.