راهنمای خرید تردمیل: ویژگی هایی که واقعاً برای تمرین شما مهم هستند.

0

امروزه تردمیل یکی از وسایل پرکاربرد و گران قیمت در تمرینات ورزشکاران به حساب می‌آید. خرید تجهیزات ورزشی برای بسیاری از افراد مسئله چالش برانگیزی است مخصوصاً خرید تردمیل که قیمت نسبتاً بالایی دارد. در مطلب زیر قرار است مهم‌ترین ویژگی‌ها و نکاتی که برای داشتن یک تردمیل خوب و مناسب با نیازتان باید به آن‌ها توجه کنید را بررسی کنیم. همچنین در ادامه به‌طور مجزا شما را برای خرید تردمیل خانگی و باشگاهی راهنمایی خواهیم کرد. نکات زیر را به دقت مطالعه کنید تا تمامی سوالات شما در این رابطه برطرف شود.

 

۱. تردمیل مکانیکی یا موتوردار؟

اولین چیزی که شما هنگام خرید تردمیل باید مشخص کنید این است که به دنبال تردمیل‌های مکانیکی هستید یا تردمیل‌های موتوردار؟ تردمیل‌های مکانیکی یا بدون موتور از ساده‌ترین مدل‌های تردمیل محسوب می‌شوند. در واقع این تردمیل‌ها فاقد بسیاری از امکانات و آپشن‌های تردمیل‌های موتوردار هستند ولی قیمت بسیار مناسب‌تری دارند.

نحوه عملکرد تردمیل‌های مکانیکی صرفاً با کمک نیروی وزن و فشار شما است که باعث حرکت صفحه چرخنده آن می‌شود. این دستگاه‌ها در طولانی مدت احتمال آسیب به پاها به ویژه زانوها را به همراه خواهند داشت. از دیگر نقاط ضعف تردمیل‌های مکانیکی می‌توان به عدم قابلیت تنظیم سرعت، تنظیم برقی شیب صفحه، کنترل کالری از دست رفته، مانیتورینگ وضعیت بدن و… اشاره کرد. در مقابل اغلب تردمیل‌های موتوردار، از قابلیت‌های نامبرده پشتیبانی کرده و کار شما را بسیار راحت می‌کنند. اگر به دنبال ورزش حرفه‌ای و کنترل دقیق سطح فعالیت خود هستید بهتر است از تردمیل‌های هوشمند استفاده کنید.

 

۲. استحکام تردمیل و وزن قابل تحمل

امروزه در بازار صدها مدل تردمیل با طرح‌ها و جنس‌های مختلف قابل مشاهده است. بهتر است قبل از خرید تردمیل متناسب با کارکرد مد نظر خود، میزان استحکام مورد نیاز را تعیین کنید. اکثر تردمیل‌ها از جنس فولاد ساخته می‌شوند در حالی که در برخی مدل‌ها از آلومینیوم نیز استفاده می‌شود. آلیاژ به‌کاررفته در بدنه تردمیل با میزان تحمل وزن و استحکام تردمیل رابطه مستقیم دارد.

از دیگر نکات مهم در خرید تردمیل، توجه به حداکثر وزن قابل تحمل آن است. این مشخصه علاوه‌بر استحکام اجزای سازنده، به قدرت موتور، ابعاد غلطک و بدنه تردمیل، جنس و ضخامت تخته و… وابسته است. برای انتخاب تردمیل مناسب شما باید وزن سنگین‌ترین فردی که می‌خواهد از دستگاه استفاده کند را مشخص کرده سپس دستگاهی را انتخاب کنید که به میزان ۲۰ کیلوگرم بیشتر از این مقدار را بتواند تحمل کند.

 

۳. موتور تردمیل

مهم‌ترین فاکتور مقایسه در بین تردمیل‌های موتوردار قدرت موتور آن‌هاست. این مسئله حتی در تعیین قیمت تردمیل هم بسیار نقش دارد. همان‌طور که می‌دانید موتور تردمیل قلب تپنده آن به حساب می‌آید و با اعمال نیرو، صفحه چرخنده را به حرکت در می‌آورد. میزان قدرت موتور تردمیل را برحسب اسب بخار تعیین می‌کنند که به‌طور معمول بین ۱ تا ۷ اسب بخار در مدل‌های مختلف متغیر است. شما باید متناسب با بودجه خود و نوع استفاده از تردمیل، مدلی را با قدرت موتور مطلوب انتخاب کنید.

موتورهای به‌کاررفته در تردمیل‌ها را براساس نوع جریان الکتریسیته به دو دسته موتورها AC و DC تقسیم‌بندی می‌کنند. موتورهای DC  (جریان مستقیم) قیمت مناسب‌تر و سروصدای کمتری دارند اما زود داغ می‌شوند و باید بعد از کمی استفاده، استراحت کنند. موتورهای AC (جریان متناوب) سیستم کنترل پیچیده و گران‌تری داشته و امکان استفاده مداوم و بدون توقف را به شما می‌دهند.

 

۴. سرعت تردمیل

چهارمین مشخصه تردمیل بازه سرعت حرکتی است که در اختیار شما قرار می‌دهد. به‌طور معمول برای استفاده معمولی، سرعتی بین ۳ تا ۷ کیلومتر بر ساعت و برای حالت دویدن تا ۱۰ کیلومتر بر ساعت در اکثر تردمیل‌ها قابل تنظیم است. البته تردمیل‌های پیشرفته‌تری هم وجود دارد که ورزشکاران حرفه‌ای می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. قبل از خرید بهتر است نیاز خود را تعیین کنید. آیا معمولی تمرین می‌کنید یا ورزشکار حرفه‌ای هستید؟ مدلی را انتخاب کنید که برای شما مناسب باشد.

 

۵. قابلیت تنظیم شیب تردمیل

خرید تردمیل باشگاهی

بسیاری از تردمیل‌ها این قابلیت را به‌صورت دستی و یا به‌صورت برقی و خودکار دارا هستند. با وجود این امکان شما می‌توانید به غیر از سطح صاف، شرایط تپه‌نوردی و یا کوهنوردی را هم شبیه‌سازی کنید. به‌طور معمول می‌توانید شیب را بین ۱۵ الی ۲۵ درجه تنظیم کرده و شرایط مختلف تمرین را برای خود فراهم کنید.

 

۶. سیستم SDS یا ضربه‌گیر

این قابلیت یکی از ویژگی‌های مهم تردمیل‌های استاندارد است؛ به‌ویژه برای افرادی که با مشکل زانو یا مفصل روبرو هستند‌. تردمیل‌های جدیدتر دارای قابلیت ضربه‌گیری هستند. به‌صورتی که در قسمت تحتانی تخته تردمیل لاستیک‌های منعطفی تعبیه شده و هنگام دویدن فشار را از روی مفاصل زانو و کمر کاهش می‌دهد. شما هم اگر مشکل زانو دارید و یا دچار اضافه وزن هستید بهتر است از تردمیل‌های دارای ضربه‌گیر استفاده کنید تا در طولانی مدت سلامت شما به خطر نیفتد.

 

۷. صفحه نمایشگر تردمیل

یکی از بخش‌های جذاب تردمیل که حین تمرین تعامل زیادی با آن خواهید داشت، صفحه نمایشگر است. انواع صفحه نمایش با قابلیت‌ها و طراحی‌های مختلف درحال‌حاضر در بازار موجود است که براساس بودجه و نیاز خود می‌توانید مدل مناسب را انتخاب کنید. به‌طور کلی قسمت مانیتور تردمیل می‌تواند شامل اجزای مختلفی باشد که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

الف) نمایشگر اصلی:

قسمت صفحه نمایش اصلی در مقابل قرار می‌گیرد و اطلاعات و اعدادی را در اختیار شما می‌گذارد. این نمایشگرها در 2 نوع LCD و یا LED می‌توانند باشند. این بخش که در ابعاد مختلفی تولید می‌شود راه ارتباطی شما با تردمیل است. به‌گونه‌ای که اطلاعات مختلف مانند سرعت، زمان، مسافت، کالری مصرفی، ضربان قلب و برنامه‌های در حال اجرا و… را به نمایش می‌گذارد.

ب) دکمه‌های مانیتور:

دکمه‌های مانیتور به‌شکل‌های مختلفی طراحی می‌شوند. مدل لمسی، میکروسوئیچ و فشاری از انواع این دکمه‌ها هستند که هر کدام مزیت خود را دارند و می‌توانید با سلیقه خود یک مدل را انتخاب کنید.

پ) کلید ایمنی:

در حالت استاندارد تردمیل‌ها باید دارای این بخش باشند، به‌طوری که بدون این کلید امکان روشن کردن آن‌ها نباشد و کودکان نتوانند تردمیل را دستکاری کنند. همچنین با برداشته شدن این جزء، در همان لحظه دستگاه به‌سرعت متوقف خواهد شد تا از آسیب‌ بیشتر در زمان برهم خوردن تعادل جلوگیری کند. این کلید به حالت‌های مختلفی مانند آهنربایی، کشویی و یا گیره‌ای ساخته می‌شود.

ت) شخصی‌سازی برنامه‌ها:

اغلب تردمیل‌ها بر روی مانیتور خود برنامه‌های مختلفی را در دسترس دارند. برنامه‌هایی از جمله تعیین فاصله، زمان، تغییر خودکار، سرعت تنظیم شیب و… که در مدل‌های مختلف بین ۴ الی ۱۶ نوع برنامه متغییر است. همچنین برخی تردمیل‌ها با داشتن حافظه، قابلیت شخصی‌سازی برنامه‌ها را برای استفاده مداوم دارند.

 

۸. امکانات اضافی

با توجه به مدل تردمیلی که تهیه می‌کنید، ممکن است از امکانات متنوع دیگری نیز پشتیبانی کند. یکی از این موارد، سنسورهای مختلف برای ارزیابی وضعیت سلامتی به‌ویژه عملکرد قلب و میزان انرژی مصرفی شما است. این سنسورها که معمولاً بر روی دسته‌های تردمیل تعبیه می‌شوند مواردی مانند ضربان قلب، وضعیت اکسیژن‌رسانی خون و میزان کالری سوزانده شده را تعیین می‌کنند.

سایر امکانات جانبی مانند سیستم خنک کننده، ورودی USB ، سیستم پخش ویدیو، تخته شنا، ویبراتور، ماساژور و… می‌تواند در دستگاه شما وجود داشته باشد. دقت داشته باشید که نبود این امکانات به معنای نامناسب بودن تردمیل شما نیست بلکه ملاک شما باید نیازهای خودتان باشد.

 

۹. ضمانت و گارانتی

قبل از خرید تجهیزات ورزشی حتماً مطمئن شوید که از گارانتی معتبر برخوردار باشند. چرا که وجود این ضمانت‌نامه خیال شما را بابت طول عمر محصولی که خریداری می‌کنید راحت می‌کند. برای این منظور بهتر است از فروشگاه‌ها و مراکز معتبر اقدام به خرید کنید.

شما می‌توانید برای خرید مطمئن به سایت https://varzeshazad.com/ مراجعه کرده و یا دقیقاً عبارت «فروشگاه اینترنتی ورزش آزاد» را در گوگل سرچ کنید. با این روش می‌توانید به راحتی مدل‌های متنوع و برندهای معتبر را بررسی و با نیازهای خود مقایسه کنید.

 

راهنمای خرید تردمیل خانگی

خرید تردمیل خانگی

برخی افراد زمان یا حوصله مراجعه به باشگاه یا سالن‌های ورزشی را ندارند و ترجیح می‌دهند با خرید تجهیزات ورزشی درون خانه تمرین کنند. اگر شما هم به دنبال خرید تردمیل خانگی مناسب با نیاز شخصی خود هستید بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

  • تردمیل‌های خانگی به دلیل این که توسط افراد محدود و با وزن مشخص مورد استفاده قرار می‌گیرند، معمولا با جنس‌های سبک‌تر و اقتصادی ساخته می‌شوند.
  • یکی از مهم‌ترین چالش‌ها هنگام خرید تردمیل خانگی کمبود فضای فیزیکی درون خانه است. بنابراین حین خرید سعی کنید از بین مدل‌های کوچک‌تر و مناسب با فضای خانه انتخاب کنید.
  • تردمیل‌های‌ خانگی بر خلاف تردمیل‌های باشگاهی نیاز به امکانات و تنظیمات خیلی پیشرفته ندارند. بهتر است براساس نیاز خود تردمیلی را انتخاب کنید و پول خود را هدر ندهید.
  • یکی از نکاتی که معمولاً کسی به آن توجه نمی‌کند میزان تولید سروصدا توسط تردمیل است. این قضیه هنگام خرید تردمیل خانگی بیشتر اهمیت پیدا می‌کند؛ چرا که می‌تواند درون خانه مزاحمت ایجاد کند.‌ پس سراغ مدل‌های آرام‌تر بروید!
  • با توجه به نکاتی که گفته شد انتظار می‌رود قیمت تردمیل‌های خانگی نسبت به تردمیل‌های باشگاهی ارزان‌تر باشد. در نهایت با توجه به بودجه خود مدل‌های مختلف را باید بررسی کنید.

 

راهنمای خرید تردمیل باشگاهی

اگر صاحب یک باشگاه ورزشی هستید و یا می‌خواهید به تازگی باشگاه خود را تاسیس کنید، احتمالاً به خرید یک یا چند تردمیل با کیفیت و با دوام احتیاج دارید. خرید تردمیل باشگاهی خوب چالش‌های خاص خودش را دارد. علاوه‌بر نکات عمومی که در ابتدای مطلب گفته شد بهتر است به نکات زیر نیز توجه کنید:

  • اولین نکته مهم در رابطه با تردمیل‌های باشگاهی حجم استفاده زیاد و مداوم از آن‌هاست. بنابراین شما نمی‌توانید از تردمیل‌های معمولی که استحکام کافی ندارند استفاده کنید.
  • از طرفی این تردمیل‌ها در باشگاه توسط افراد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. پس حداکثر وزن قابل تحمل آن‌ها باید بالا باشد.
  • هنگام خرید تردمیل باشگاهی نیازی به انتخاب تردمیل‌های چند کاره ندارید. چرا که برخلاف محیط خانه ابزارهای کافی برای حرکات اضافی، درون باشگاه وجود دارد.
  • احتمالاً مهم‌ترین مسئله در این تردمیل‌ها قدرت موتور آن‌ها باشد. تردمیل‌هایی که برای باشگاه خود انتخاب می‌کنید باید قدرت کافی برای ارائه سرعت بالا و همچنین امکان استفاده مستمر را به شما بدهند.
  • از آنجایی که این تردمیل‌ها معمولاً دارای برنامه‌های جانبی و تنظیمات پیشرفته‌تری هستند، از قیمت بالاتری هم برخوردار خواهند بود.

 

نکته پایانی

در این مطلب سعی کردیم مهم‌ترین نکاتی که حین خرید تردمیل براساس نیازهایتان باید توجه کنید را بررسی کنیم. جدای از نکات گفته شده، قبل از خرید تردمیل سعی کنید آن را یک بار امتحان کنید تا از نزدیک به نقاط قوت و ضعف آن پی ببرید. همچنین بررسی نظرات سایر کاربران در سایت varzeshazad.com هنگام خرید می‌تواند اطلاعات خوبی را در اختیار شما قرار دهد.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.