این اشتباه چاپی می‌تواند شما را از بازی رقابت حذف کند!

0

سال‌های قبل که هنوز رسانه‌ها تا این اندازه گسترده نبود، مردم هرروز بمباران اطلاعاتی نمی‌شدند و به همین خاطر بیشتر به تبلیغ‌ها توجه می‌کردند؛ اما امروزه هر کسی در طول روز تعداد زیادی تبلیغ می‌بیند و حجم زیادی دیتا دریافت می‌کند. به همین دلیل افراد به تبلیغ‌ها عادت کرده‌اند و تنها در یک صورت به تبلیغاتی که می‌بینند، توجه می‌کنند: وجه تمایزی در آن‌ها ببینند. بعضی از کسب‌وکارها بدون توجه به این وجه تمایز و حتی بدون توجه به نیاز مخاطبانشان تبلیغ‌های چاپی سفارش می‌دهند و بدون هدف آن‌ها را بین مردم پخش می‌کنند. مثلا به‌جای اینکه از چاپ کاتالوگ برای معرفی محصولات و خدمات استفاده کنند، فقط یک کاتالوگ کلیشه‌ای سفارش می‌دهند که محتوای آن از رقبا کپی شده است و حتی عکس‌های اختصاصی هم ندارد! چنین تبلیغاتی قطعا شکست می‌خورند. در این گزارش اشتباهاتی که کسب‌وکارها در تبلیغات چاپی انجام می‌دهند را بررسی می‌کنیم و توضیح می‌دهیم چطور با پیشگیری از آن‌ها می‌توانید تبلیغات موفق با ابزارهای چاپی داشته باشید.

این اشتباه چاپی می‌تواند شما را از بازی رقابت حذف کند!

این اشتباه چاپی می‌تواند شما را از بازی رقابت حذف کند!

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که تمام ابزارهای چاپی می‌توانند در تبلیغات و برندسازی برای شما نقش داشته باشند. به‌عنوان مثال در نگاه اول به نظر می‌رسد چاپ فاکتور کاربن لس یک ابزار کاربردی باشد و تأثیری در برندسازی نداشته باشد، اما اگر همین فاکتور با طراحی حرفه‌‌ای چاپ شود، توجه‌ را جلب می‌کند و نام و لوگوی برند شما را به بیننده نمایش می‌دهد. پس وقتی درباره اشتباهات چاپی صحبت می‌کنیم، به تمام ابزارهایی که سفارش می‌دهید را بررسی کنید تا متوجه شوید این اشتباهات در طراحی و چاپ آن‌ها وجود دارد یا خیر.

۱. کیفیت را قربانی قیمت کنید

مشتریان به دنبال چاپ با بهترین قیمت هستند تا هزینه‌هایشان را کاهش دهند. این کار تا جایی درست است که کیفیت را بخاطر قیمت قربانی نکنید. بعضی از مشتریان تنها بخاطر قیمت پایین با چاپخانه‌هایی که کیفیت پایینی ارائه می‌دهند، همکاری می‌کنند و به نتیجه‌ای که می‌خواهند نمی‌رسند. به یاد داشته باشید که سطح استانداردهای مشتریان امروز بالا رفته است و تنها بهترین‌ها توجه آن‌ها را جلب می‌کند. پس همیشه کیفیت را در اولویت اول قرار دهید.

البته روش‌هایی هم وجود دارد که به کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند. مثلا می‌توانید تبلیغات چاپی خود را به‌صورت عمده سفارش دهید یا به‌صورت مستقیم و بدون واسطه با چاپخانه‌ها همکاری کنید. به‌عنوان مثال فرتاک به‌عنوان یکی از بهترین چاپخانه‌های تهران معرفی می‌شود که به‌صورت مستقیم به مشتریان خدمات می‌دهد و در کنار دریافت هزینه مناسب، کیفیت بالایی برای محصولات نهایی در نظر می‌گیرد.

۲. با طراح‌های غیرحرفه‌ای کار کنید

گروهی از افراد مبتدی سلیقه خوبی دارند، اما بخاطر تجربه کم باید دوره کارآموزی را بگذرانند تا بتوانند تبلیغات حرفه‌ای طراحی کنند. بعضی از افراد هم سال‌هاست در زمینه طراحی فعالیت می‌کنند، اما هنوز نمی‌توانند یک طرح جذاب و خلاقانه ارائه دهند. همکاری با این دو گروه به تبلیغات شما آسیب می‌رساند. البته ممکن است بتوانید با گروه اول کنار بیایید و بعد از چند اصلاحیه به نتیجه‌ای که می‌خواهید برسید، اما گروه دوم احتمالا هیچوقت نمی‌توانند انتظارات شما را برآورده کنند.

بسیاری از کارفرماها بخاطر هزینه کم‌تر طراحی با افراد مبتدی یا غیرحرفه‌ای کار می‌کنند. این کار نیز مشابه نکته اول است، زیرا برای کاهش هزینه‌ها، کیفیت طرح خود را قربانی می‌کنند! حتی اگر بیشترین هزینه‌ها را برای طراحی صرف کنید، با یک کمپین تبلیغاتی موفق، تمام آن را جبران خواهید کرد. مردم از تبلیغ‌های خلاقانه و جذاب لذت می‌برند، آن‌ها را برای دیگران هم می‌فرستند و از برندی که چنین تبلیغی را ارائه داده، خرید می‌کنند.

۳. در تبلیغات چاپی خود دروغ بگویید

وعده‌های تبلیغاتی جذاب یکی از بهترین روش‌های افزایش بازدهی تبلیغات است، اما به شرطی که واقعی شود. متأسفانه کسب‌وکارهای بسیاری در تبلیغات خود از دروغ، اغراق و فریب‌کاری استفاده کرده‌اند و اعتماد مخاطبان را از بین برده‌اند. به همین دلیل وقتی وعده جذابی در یک تبلیغ می‌بینند، به‌صورت پیش‌فرض تصور می‌کنند که یا دروغ است یا شرایطی دارد که برای آن‌ها محقق نمی‌شود.

شما اولین برندی باشید که اعتماد مخاطبان خود را با صداقت جذب می‌کنید. اگر وعده‌ای در تبلیغات خود ارائه می‌دهید، حتما به آن عمل کنید. با این کار مشتریان به شما اعتماد می‌کنند و از هر فرصت ویژه‌‌ای که برای خرید در اختیارشان قرار می‌دهید، استفاده خواهند کرد.

مثلا فولکس واگن در سال ۲۰۱۶ تبلیغی با عنوان «ماشین‌های دیزلی دوستدار طبیعت» منتشر کرد. در آن زمان ماشین‌های دیزلی هنوز هم گازهای مضر برای طبیعت تولید می‌کردند، اما فولکس واگن نتایج آزمایش‌های خود را با دخل و تصرف ارائه می‌دهد. در نهایت این دروغ فاش شد و فولکس واگن جریمه سنگینی بابت دروغ خود پرداخت کرد.

۴. کلیشه‌ای تبلیغ کنید

تبلیغات کلیشه‌ای چه در فضای دیجیتال باشد چه فضای واقعی، مسیر مستقیم به سمت شکست است. تبلیغ‌های کلیشه‌ای حتی اگر چند ماه هم در مقابل چشم مخاطبان شما باشند، دیده نمی‌شوند. اگر هم عده محدودی آن‌ها را ببینند، باز هم بخاطر اینکه چیز متمایزی در آن‌ها وجود ندارد، فراموش می‌کنند و توجهی نشان نمی‌دهند. خلاقیت در تبلیغات برگ برنده‌ای است که برای پیشتازی در بازار رقابت به آن نیاز دارید.

پپسی یکی از کمپین‌های تبلیغاتی خود را با شعار کلیشه‌ای «انتخاب نسل جدید» شروع کرد. در تصاویر این کمپین‌ها هم عکس‌های کلیشه‌ای از جوان‌ها و نوجوان‌های شادی که به موسیقی گوش می‌دادند و پپسی می‌خوردند، استفاده شد. این تبلیغات کلیشه‌ای به نتیجه‌ای نرسید و وجه تمایزی بین پپسی و سایر رقبا به مخاطب‌ها نشان نداد.

۵. به جزئیات توجه نکنید

بعضی از تبلیغ‌ها ایده خوبی دارند، اما بخاطر عدم توجه به جزئیات دیده نمی‌شوند. به‌عنوان مثال ممکن است کسب‌وکاری کاتالوگ جذابی طراحی کرده باشد، اما اگر در این کاتالوگ غلط‌های املایی بسیاری وجود داشته باشد یا طرح‌های گرافیکی آن از کادر بیرون زده باشند و پر از بی‌نظمی باشد، مخاطبان بعد از اولین نگاه عصبی می‌شوند و آن را کنار می‌گذارند! ذهن انسان به‌صورت ناخودآگاه وقتی اولین بار چیزی را بررسی می‌کند، به دنبال عیب‌جویی است. اگر در تبلیغات چاپی شما اشکالی وجود داشته باشد، مشتریان تصور می‌کنند این اشکال در کسب‌وکار و برند شماست و به‌ همین راحتی شما را از گزینه‌های انتخابی خود کنار می‌گذارند!

یک برگه تبلیغاتی که روی میز افتاده

۶. تبلیغات را جایی نصب کنید که کسی نمی‌بیند

تبلیغات موفق چند ستون دارد؛ طراحی حرفه‌ای و چاپ باکیفیت ستون‌هایی هستند که قبلا به آن‌ها پرداختیم. ستون دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، دیده شدن تبلیغات است. تبلیغات باید جایی باشند که مخاطبان شما آن‌ها را می‌بینند. اگر تبلیغات را در محل رفت‌وآمد هرروز آن‌ها نصب کنید،‌ تأثیر آن دوچندان می‌شود. زیرا هرروز در ذهن آن‌ها تکرار خواهد شد و در نهایت آن‌ها را برای بررسی محصولات شما و خرید ترغیب می‌کند.

مک‌دونالد یکی از برندهایی بود که این اشتباه را با هدف آزمون و خطا انجام داد. این برند بیلبورد ساده‌ای از لوگوی خود را با هدف برانگیختن کنجکاوی مخاطبان در جاده‌ها و مکان‌های کم‌ رفت‌و‌آمد در فرانسه نصب کرد. اما تعداد رهگذران این جاده‌ها آنقدر کم بود که عملا باعث شکست این کمپین تبلیغاتی مک دونالد شد!

۷. بدون هویت بصری برند تبلیغ کنید

تبلیغات شما باید همیشه الگوی مشخصی داشته باشند تا وقتی مشتری تم تبلیغات را دید، متوجه شود از برند شماست. این الگو می‌تواند یک شکل هندسی خاص، یک رنگ یا چند عنصر بصری مختلف باشد. اگر در طراحی تبلیغات خود هر بار از یک ترکیب رنگ استفاده کنید، مشتریان همیشه از نو باید بررسی کنند برند شما چیست و چه محصولی را تبلیغ می‌کند؛ اما وقتی تم همیشگی را می‌بینند،‌ برند شما در ذهنشان تداعی می‌شود، حس خوب آشنایی می‌گیرند و فقط به دنبال این می‌گردند تا متوجه شوند این‌بار چه محصول یا ایده خلاقانه و جدیدی برای ارائه دارید.

یک کاتالوگ با یک ساعت مچی روی آن

۸. هنگام طراحی تبلیغات به پرسونای مخاطب توجه نکنید

وقتی قصد دارید با کسی صحبت کنید، اگر با لحن و ادبیات خودش با او حرف بزنید، بهتر می‌توانید توجه او را جلب کنید و منظور خود را به او انتقال دهید. در تبلیغات همیشه لازم است به زبان مخاطبانتان با آن‌ها صحبت کنید. به‌عنوان مثال اگر مخاطبان شما جامعه پزشکی هستند، احتمالا می‌توانید از اصطلاحات تخصصی پزشکی برای آن‌ها استفاده کنید، اما اگر قصد دارید دستگاه پزشکی که در خانه به کار می‌رود (مثل فشارسنج خانگی) بفروشید، مخاطب شما عوام هستند و نباید در تبلیغات اصطلاحات تخصصی استفاده کنید.

به‌عنوان مثال شرکت آیفون در سال ۲۰۰۸ برای تبلیغات آیفون جدید بیشتر روی ویژگی‌های فنی مثل سرعت پردازنده و رزولوشن صفحه نمایش مانور داد. این در حالی بود که مخاطبان آیفون در آن زمان بیشتر بخاطر زیبایی و سهولت استفاده از آیفون آن را انتخاب می‌کردند و از مشخصات فنی گوشی چندان سر در نمی‌آوردند. در نتیجه کمپین آیفون شکست خورد و نتوانست آنطور که باید، توجه مشتریان را به گوشی جدید جلب کند.

5/5 - (6 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.