اصول ساخت استخر در فضای سبز

0

اصول ساخت استخر در فضای سبز با رعایت معیارها و موازین استاندارد در ارتباط نزدیک است. به عبارت ساده ساخت استخر در فضای سبز علاوه بر آنکه باعث لطافت فضای پیرامونی می شود می تواند جلوه دیداری زیبا و منحصر به فردی را ایجاد نماید. از جمله اصول ساخت استخر در فضای سبز که رعایت آن باعث افزایش کیفیت دیداری فضای سبز می شود می توان به مواردی مانند تعیین مکان مناسب استخر، ابعاد و اندازه استخر، استحکام کاسه استخر، شرایط تخلیه آب استخر و غیر اشاره کرد. بطور کلی اگر اصول ساختاری و کیفی استخر به شکل دقیق و مهندسی در فضای سبز رعایت شود می توان یک فضای زیبا و دلنشین را تجربه نمود.

رعایت چه معیارها و قوانینی در ساخت استخر برای فضای سبز تعیین کننده و مهم است؟

همانطور که گفته شد رعایت برخی از قوانین و معیارها می تواند در اصول ساخت استخر در طراحی و اجرای فضای سبز موثر و مهم باشد.

از جمله این معیارها می توان به مواردی مانند اندازه و ابعاد استخر، جانمایی یا مکان یابی مناسب استخر، مقاومت و استحکام بدنه استخر در مقابل ناملایمات و شرایط جوی، تخلیه و آبگیری استخر اشاره کرد که رعایت آنها باعث افزایش کیفیت استخر می شود. در ادامه به صورت مختصر به این موارد پرداخته می شود.

اندازه و ابعاد استخر

اندازه و ابعاد استخر یکی از اصول مهم و تاثیرگذار برای ساخت استخر در فضای سبز است معمولاً استخرهای فضای سبز در شکل های مختلف بخصوص شکل مستطیلی ساخته می شوند. به عبارت دیگر ابعاد و اندازه استخر در فضای سبز بر اساس نوع طراحی و متراژ فضای سبز تعیین می شود.

معمولاً استخرهایی که در فضای سبز ویلا ها و خانه باغ ها ساخته می شوند با توجه به وسعت فضایی پیرامونی در اندازه های بزرگ تری ساخته می شوند که این اندازه با توجه به شرایط و وسعت فضای سبز پیرامونی می تواند از ۱۰ متر تا ۵۰ متر مربع در نوسان باشد.

اما استخرهای که برای خانه های آپارتمانی ساخته می شوند با توجه به شرایط کوچکتر بوده و متراژ آنها بین ۳ تا ۶ متر می تواند در نوسان باشد. همچنین باید به این نکته توجه داشت که عمق استخر در فضای سبز از عمق استخرهای حرفه ای که برای شنا ساخته می شود کمتر است.

چون در این موارد بیشتر بر روی زیبایی ظاهری استخر تا عمق آن تاکید می شود و عمق بین یک تا دو متر برای این گونه استخرها می تواند کافی و رضایت بخش باشد.

جانمایی یا مکان یابی مناسب برای احداث استخر

جانمایی یا مکان یابی مناسب برای ایجاد استخر در فضای سبز یکی از اصول مهم و تعیین کننده برای ایجاد استخر در فضای سبز است چون هر چه مکان ایجاد استخر از تناسب و اشراف بیشتری نسبت به پیرامون برخوردار باشد می تواند جلوه دیداری بهتری به فضای سبز داده و زیبایی و طراوت آن را افزایش دهد. بنابراین انتخاب درست و اصولی محل ایجاد استخر و در فضای سبز می تواند تعیین کننده و مهم باشد.

استحکام و مقاومت کاسه استخر

استخدام و مقاومت کاسه استخر یکی از اصول مهم و تعیین کننده برای ساخت استخر در فضای سبز است که بی توجهی به آن باعث کاهش دوام عمر مفید استخر می شود.

به عبارت دیگر کاسه استخر باید طوری طراحی و ساخته شود که از استحکام لازم برای مقابل با فشار برخوردار باشد و بتواند انقباض و انبساط آب استخر را در فصول مختلف سال تحمل نماید. ساخت کاسه استخر با استفاده از بتن مسلح یا پلی استر می تواند روشی مناسب برای استحکام بخشی به آن در مقابل ناملایمات و شرایط جوی باشد.

همچنین استفاده از تسمه های تقویت کننده یا آرماتور بندی دیواره های اطراف استخر می تواند باعث افزایش مقاومت و دوام آن شود.

آبگیری و تخلیه آب استخر

آبگیری و تخلیه آب استخر به شکل استاندارد یکی از اصول مهم و تعیین کننده برای ساخت استخر در فضای سبز است به عبارت دیگر کیفیت آبگیری استخر یا تخلیه آب پسماند می تواند در نگهداری با کیفیت استخر موثر باشد.

هرچه مخازن آب گیری و تخلیه آب استخر از گنجایش و ظرفیت بهتر و استاندارد تری برخوردار باشند سرعت عمل در آبگیری و تخلیه آب استخر بیشتر می شود که ایجاد شیب ملایم دو درصدی در کف استخر باعث تسریع در این کار می شود.

توجه به چه نکاتی باعث افزایش کیفیت اصول ساخت استخر در فضای سبز می شود؟

توجه به برخی از نکات مثل قرار دادن چراغ های ضد آب، نصب هواکش، سیم کشی مناسب و ایمن، سطح صاف و بدون لبه یا تیز استخر، پوشش داخلی و سطحی استخر و تعبیه وسایل نجات غریق از نکات مهم و کلیدی است که رعایت آنها می تواند باعث افزایش کیفیت اصول ساخت استخر در فضای سبز شود.

به عبارت دیگر رعایت نکات جانبی در استخر مثل تعبیه چراغ های ضد آب با سیم کشی ایمن از حوادث برق گرفتگی جلوگیری می کند.

همچنین استفاده از مواد با کیفیت برای ضدعفونی کردن آب استخر در بازه های زمانی مختلف علاوه بر آنکه باعث تمیزی آب استخر می‌شود از آسیب رسیدن به بدنه آن هم جلوگیری می ‌کند.

تعبیه وسایل نجات غریق در اطراف استخر می تواند برای بچه ها یا افرادی که به دلایل مختلف ممکن است در آب گرفتار شوند مفید باشد.

سخن پایانی

اصول ساخت استخر در فضای سبز اگر به شکل درست با نقشه مهندسی اجرا شود می تواند از لحاظ کمی و کیفی باعث بالا رفتن کیفیت دیداری فضا شده و جاذبه های ظاهری آن را افزایش دهد. همچنین تعبیه استخر در فضای سبز باعث افزایش لطافت و تازگی هوای پیرامونی می شود.

اصول ساخت استخر در فضای سبز با توجه به شرایط و نوع طراحی می تواند متفاوت باشد اما برای ساخت یک استخر استاندارد و با کیفیت حتی المقدور باید به برخی از اصول کلی و استاندارد مثل ابعاد و اندازه استخر، جانمایی درست استخر، استحکام و دوام کاسه استخر، سیستم آبگیری و تخلیه آب استخر توجه شود.

همچنین رعایت برخی از نکات جانبی مثل تعبیه چراغ های ضد آب، نصب هواکش، سیم کشی مناسب و ایمن، سطح صاف و بدون لبه استخر، پوشش سطحی با کیفیت استخر و تعبیه وسایل نجات غریق می تواند باعث بالا رفتن کیفیت استخر در فضای سبز شود.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.