تاثیر نوسان دلار بر قیمت ورق و میلگرد

0

در این مقاله درباره اثرات نوسان قیمت دلار بر مقاطع فولادی صحبت میکنیم و تاثیر قیمت دلار را بر قیمت میلگرد و ورق به صورت جداگانه بررسی میکنیم. در ابتدا بهتر است بدانید که دو نرخ دلار یعنی دلار نیمایی و دلار آزاد بر قیمت انواع ورق و میلگرد تاثیر گذارند. قیمت های پایه در بورس کالا بر اساس دلار نیمایی که البته همیشه کمتر از قیمت دلار آزاد بوده تعیین میشوند اما قیمت ها در بازار آزاد بر اساس قیمت دلار آزاد تغییر میکنند زیرا حساسیت معامله گران به قیمت دلار آزاد نسبت به قبل بیشتر شده و باعث شده تا بر اساس افزایش قیمت دلار آزاد، قیمت محصولات خود را افزایش دهند. لازم به ذکر است که عوامل زیادی در بازار آهن بر قیمت آهن آلاتی مثل ورق و میلگرد تاثیر میگذارند که این مطلب فقط به نحوه تاثیرگذاری نرخ دلار بر قیمت ورق و قیمت میلگرد پرداخته میشود.

اثرات نوسانات قیمت دلار بر قیمت میلگرد و انواع ورق

اثرات مشترک قیمت دلار بر قیمت ورق و میلگرد

برخی از تاثیراتی که قیمت دلار بر قیمت انواع ورق مثل قیمت ورق سیاه و قیمت میلگرد میگذارد، مشترک و مشابه است. بیشتر این اثرات را میتوانید بر قیمت دیگر مقاطع فولادی نیز ببینید. اصلی ترین دلیل تغیرات قیمت مقاطع فولادی بر اساس قیمت دلار، قیمت شمش فولاد است. یعنی قیمت دلار با اثر گذاری بر قیمت فولاد باعث نوسان قیمت کلیه مقاطع فولادی مثل ورق و میلگرد و تیرآهن و نبشی و… میشود. هنگامی که قیمت مواد اولیه جهت تولید محصولات فولادی افزایش پیدا کند، در نهایت قیمت محصول بدست آمده هم بیشتر میشود. اگر نگاهی به نمودار قیمت دلار و نمودار قیمت محصولات فولادی در یک بازه زمانی مشخص کنید، کاملا مشخص میشود که رابطه ای مستقیم وجود دارد. از عوامل مهمی که دلار بر کلیه محصولات فولادی تاثیر میگذارد میتوان به دو مورد زیر اشاره کرد:

هر عامل موثر بر حجم عرضه و تقاضا در بازار آهن

عوامل زیادی از طریق اثر گذاری بر حجم عرضه و تقاضا بازار آهن باعث نوساناتی در قیمت محصولات فولادی بنیادی مثل ورق سیاه و میلگرد آجدار میشوند. نرخ دلار با افزایش و کاهش باعث تغیراتی در استراتژی های خرید و فروش در ذهن فعالان بازار فولاد میشود که در ادامه به توضیح آن میپردازیم اما در کل، عرضه و تقاضا در هر بازاری، مهم ترین عامل تعیین کننده قیمت است که بازار آهن ایران هم خارج از این قاعده نیست.

نسبت ارزش هر واحد دلار به ریال ایران

بیشترین تاثیراتی که در افزایش قیمت آهن آلات، به دلیل کاهش ارزش ریال به دلار است را میتوان اثرات مصنوعی افزایشی بر قیمت ورق و میلگرد دانست. برای فهم ساده تر، وقتی ارزش ریال نسبت به دلار کاهش پیدا میکند، مشتری باید مقدار ریالی بیشتری را برای خرید میلگرد با ورق با همان قیمت بپردازد. در حقیقت ارزش و قیمت جهانی محصول موردنظر(میلگرد یا ورق) همان قیمت قبلی است و علت افزایش قیمت در این مورد به دلیل کاهش ارزش ریال به دلار رخ داده است.

اثرات مشابه و مشترک قیمت دلار بر محصولات فولادی مثل میلگرد و ورق

اثرات غیر مستقیم دلار بر قیمت ورق و میلگرد

بخش عمده تاثیر گذاری قیمت دلار بر بازار فولاد، اثرات غیر مستقیم است. یعنی: افزایش قیمت دلار باعث افزایش قیمت نفت میشود و از آنجا که رابطه مستقیمی بین قیمت نفت با قیمت آهن وجود دارد، قیمت آهن هم بالا رفته و باعث میشود تا قیمت تمامی محصولاتی که آهن جز اصلی ترین مواد اولیه آنهاست هم بالا برود. اثر گذاری قیمت دلار بر ذهن و روان معامله گران در بازار آهن هم از این دسته اثرات است. به عنوان مثال معامله گران و فعالان بازار فولاد میدانند که با افزایش قیمت دلار، قیمت ورق و میلگرد افزایش پیدا میکند. پس به محض دیدن اولین سیگنال قطعی افزایش قیمت دلار شروع به خرید میلگرد میکنند و بازار با کاهش موجودی ورق و میلگرد روبرو شده و طبق قانون عرضه و تقاضا، هنگامی که نسبت تقاضا ورق و میلگرد به عرضه و موجودی آن کاهش یابد باعث افزایش قیمت میشود.

قیمت ورق سیاه و تاثیر دلار بر آن

یکی از محصولات فولادی که تاثیر زیادی بر قیمت اکثر محصولات فولادی دارد، قیمت ورق سیاه است. زیرا ورق سیاه ماده اولیه جهت تولید انواع ورق رنگی، ورق روغنی و ورق گالوانیزه و دیگر ورق ها و همچنین نبشی و ناودانی و لوله و پروفیل است. ورق سیاه ظاهری به رنگ مات و سطحی تقریبا خشن دارد. فولاد مبارکه برترین تولید کننده انواع ورق در ایران است. برای اطلاع از قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه وارد صفحه شوید.

قیمت دلار با افزایش باعث میشود تا نه تنها مواد اولیه جهت تولید ورق سیاه بالا برود بلکه محصولات فولادی دیگری که ورق سیاه نقش اصلی را در تولید آنها دارد بالاتر هم بروند. اطلاع از قیمت روز ورق سیاه بسیار مهم است. شما میتوانید جهت اطلاع از قیمت انواع ورق سیاه از تمامی کارخانه های کشور به صفحه قیمت ورق سیاه از وبسایت سفیران آهن که یکی از برترین مراجع قیمت تمامی محصولات فولادی است مراجعه کنید.

قیمت ورق سیاه و تاثیر دلار بر آن

تاثیر دلار بر قیمت میلگرد آجدار

میلگرد آجدار عمده مصرف میلگرد در بازار آهن است زیرا بیشتر استفاده میلگرد در سازه های بتنی است تا باعث افزایش ثبات و پایداری در ستون ها و سازه های بتنی شده و انعطاف پذیری لازم را به بتن دهد. مناسب ترین میلگرد برای این استفاده میلگرد آجدار است و همچنین بیشترین کاربرد را داشته و اکثر خریداران میلگرد، در سازه های خود از میلگرد آجدار استفاده میکنند و برترین تولید کننده انواع میلگرد در ایران کارخانه ذوب آهن اصفهان است. جهت مشاهده لیست قیمت میلگرد ذوب آهن کلیک کنید. قیمت میلگرد آجدار از قیمت دیگر انواع میلگرد نقش مهم تری در بازار آهن دارد. شما میتوانید جهت اطلاع از قیمت روز میلگرد آجدار و قیمت دیگر انواع میلگرد از تمامی کارخانه های کشور به صفحه قیمت میلگرد مراجعه کنید.

قیمت دلار به دو شکل میتواند بر قیمت میلگرد آجدار تاثیر بگذارد. اولین تاثیر، بر روی قیمت مواد اولیه است که با افزایش قیمت کیلویی شمش آهن، قیمت میلگرد آجدار افزایش پیدا میکند. دومین تاثیر دلار مربوط به عرضه و تقاضا است که از طریق تاثیر گذاری بر تصمیم به خرید یا فروش فعالان بازار فولاد باعث آن میشود که پیش تر توضیح دادیم.

قیمت میلگرد آجدار و تاثیر دلار بر آن

جمع بندی

در این مطلب به بررسی عواملی که دلار با تاثیر بر آنها باعث نوسان در قیمت محصولات فولادی به خصوص قیمت ورق سیاه و قیمت میلگرد آجدار به صورت مستقیم و غیر مستقیم صحبت کردیم. از این که تا این بخش از مقاله با ما همراه بودید سپاسگزاریم. امیدواریم که این مطلب بر آگاهی شما هر چند به میزان کم افزوده باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.