با افزایش تعداد شرکتها، ممکن است برخی از صاحبان کسب و کار نامی مشابه با برند شما انتخاب کنند. بنابراین هر شرکتی که محصول یا خدماتی را به بازار عرضه میکند، باید نام تجاری کسب و کار خود را ثبت کند. اگر شما هم یک شرکت تولیدی هستید یا این که خدمات خاصی را به مشتریان خود ارائه میکنید، احتمالا میپرسید که شرایط ثبت برند چیست؟ در ادامه شرایط ثبت نام تجاری را برای اشخاص حقوقی و حقیقی با هم بررسی میکنیم.
اهمیت ثبت برند
شما با داشتن یک نشان و برند تجاری میتوانید نام خودتان را در ذهن مشتریان ماندگار کنید. داشتن برند تجاری اختصاصی برای کسب و کارها هیچ الزامی وجود ندارد. اما صاحبان برند برای به دست آوردن سهم بیشتر از بازارهای داخلی و جهانی باید یک برند اختصاصی ثبت شده داشته باشند. علاوه بر این در صورت داشتن برند تجاری اختصاصی میتوانید از سوء استفاده افراد سودجو از نام برندتان جلوگیری کنید.
مزایای ثبت برند
علامت تجاری به مشتریان کسب و کارها کمک میکند، به درستی اقدام به انتخاب و خرید کنند. البته نام تجاری روشی برای معرفی کالاهای مشابه استفاده میشود. همچنین برند یک کسب و کار به صاحبان آن کمک میکند تا بتوانند محصولات خود را نسبت به رقبا متمایز کند. علاوه بر مواردی که گفتیم ثبت برند برای یک مجموعه تولیدی یا خدماتی مزایای زیر را دارد:
- قانونی شدن
اولین مزیت ثبت برند تجاری این است که برای محصولات یا خدماتتان در مقابل قانون دارای حق مالکیت میشوید. با ثبت قانونی برندتان خیالتان از این که شرکتها دست به سوء استفاده از علامت تجاری شما بزنند آسوده خواهد بود.
- ایجاد تمایز بین محصولات شما و رقبا
ثبت برند به مشتریان شما کمک میکند تا به راحتی محصولات شما را از بین نمونههای مشابه تشخیص دهند.
- کمک به بازاریابی اصولی
مهمترین کاری که برای فروش خود باید انجام دهید، بازاریابی اصولی است که کمک میکند تا محصول شما در جامعه شناخته شود. این کار فقط با داشتن برند تجاری معتبر امکان پذیر خواهد بود.
نحوه و مراحل ثبت برند
کسانی که قصد ثبت اظهارنامه برند خودشان را دارند باید ابتدا وارد سامانه http://iripo.ssaa.ir شوند و اقدام به ثبت برند کنند. این سامانه برای ثبت کردن علائم تجاری ایجاد شده و صاحبان برند میتوانند بدون مراجعه حضوری علامت تجاری خودشان را ثبت نمایند.
برای دیدن پاسخ اداره هم باید به همین سایت مراجعه کنید و از طریق بخش پیگیری اظهارنامه و خلاصه پرونده پاسخ خود را پیگیری نمایید. همه مکاتباتی که میخواهید درباره اظهارنامه انجام دهید باید از طریق همین سامانه و بخش ثبت درخواستها انجام دهید. در ادامه مراحل ثبت برند را بیان خواهیم کرد:
- استعلام برند
قبل از هر چیزی باید یک برند برای کسب و کار خودتان انتخاب کنید. توجه داشته باشید که این برند برای ثبت باید منحصر به فرد باشد و برند دیگری در حوزه کسب و کار شما با این نام ثبت نشده باشد. در صورتی که مجموعهای قبل از شما با برند انتخابی شما ثبت شده باشد، برند انتخابی شما ثبت نخواهد شد.
- تهیه مدارک لازم
به طور کلی ثبت برند به ۲ صورت حقیقی و حقوقی انجام میشود. شما به هر روشی که بخواهید برندتان را ثبت کنید نیاز به ارائه مدارکی دارید. برای ثبت برند حقیقی باید مدارک زیر را آماده کنید:
- کپی شناسنامه و کارت ملی
- ارائه کد پستی ۱۰ رقمی
- ۱۵ عدد تصویر ۸×۸ از علامت تجاری
- یک برگ توضیح کامل در مورد نام برند از نظر فرهنگ لغت
- کپی برابر اصل جواز فعالیت
- ارائه کپی برابر اصل کارت بازرگانی در صورت ثبت برند لاتین
- در صورت وکالت به وکیل برای انجام ثبت برند، باید اصل وکالتنامه نیز ارائه شود.
این مدارک برای ثبت برند حقیقی لازم است و در صورت عدم ارائه هر کدام از این موارد ثبت برند انجام نمیشود.
برای ثبت برند شخص حقوقی نیز باید مدارک مختلفی ارائه شود. مدارک مورد نیاز برای ثبت برند شخص حقوقی عبارتند از:
- کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی همه صاحبان امضا
- عکس اولین روزنامه رسمی و آگهی تاسیس شرکت
- تصویر آخرین تغییرات هیئت مدیره درج شده در روزنامهها
- کپی برابر اصل مجوز فعالیت شرکت
- ارائه کپی برابر اصل کارت بازرگانی در صورت ثبت برند لاتین
- ارائه اصل وکالتنامه در صورت دادن وکالت به وکیل برای ثبت برند
ارائه این مدارک جهت ثبت برند برای شخص حقوقی لازم است و در صورت عدم ارائه هر یک از این موارد برند شخص حقوقی ثبت نخواهد شد.
- ثبت برند
بعد از آماده کردن مدارک، باید در سامانه مرکز مالکیت معنوی ثبت نام کرده و یک اکانت کاربری ایجاد کنید. سپس باید با برگهای که سامانه بعد از ثبت نام به شما میدهد، به دفتر اسناد رسمی مراجعه کرده و گواهی امضای خود را درخواست کنید. بعد از انجام این کار اطلاعات گواهی امضا را در سامانه مرکز مالکیت معنوی ثبت کنید تا حساب کاربری شما تایید شود. بعد از تایید حساب کاربریتان میتوانید اظهارنامه برندتان را تنظیم و ثبت کنید.
- تنظیم کامل و ثبت اظهارنامه برند
بعد از انجام مراحلی اولیه با آماده کردن مدارک مورد نیاز، باید با مراجعه به بخش ثبت اظهارنامه علامت تجاری سایت مرکز مالکیت معنوی، اطلاعات خواسته شده را وارد کنید. در این قسمت علاوه بر وارد کردن اطلاعات خواسته شده باید مدارک مورد نیاز را ارائه داده و نمونه برند خودتان را با ابعاد ۶×۶ بارگذاری کنید. بعد از ورود اطلاعات و ارائه مدارک و پرداخت هزینه یک برگه به شما ارائه میشود که باید آن را چاپ کنید. سپس در یکی از دفاتر اسناد رسمی حاضر شوید و با تایید اطلاعات موجود در برگه، گواهی امضا و تاییدیه اطلاعات کاربریتان را دریافت کنید. بعد از انجام این مراحل، اطلاعات فرم جدید را در سامانه ثبت کنید تا یک نام کاربری و رمز جدید به شما ارائه شود.
- بررسی اظهارنامه برند
با ارائه مدارک و ثبت درخواستها، بررسیها شروع میشود. اگر مدارک مشکلی نداشته باشد و اسم انتخابی شما تکراری نباشد، بررسیها به سرعت انجام میشود. نتیجه بررسی از طریق پیامک به شما اعلام خواهد شد.
- پرداخت هزینه
بعد از ارسال پیامک و تایید اولیه برند شما، پرونده فیزیکی برای شما تشکیل میشود. در این مرحله باید برند شما ۲ بار در روزنامه چاپ شود و در صورت نبود اعتراض، برند به نام شما ثبت خواهد شد. سپس باید هزینه چاپ برند در روزنامه را پرداخت کنید. بعد از چاپ در روزنامه و نبود اعتراض، باید هزینه ثبت برند را هم پرداخت نمایید.
- مراجعه نهایی به اداره مالکیت معنوی و دریافت سند
بعد از انجام تمام مراحل باید به صورت حضوری به اداره مالکیت معنوی مراجعه کرده تا سند برندتان را دریافت کنید. برای دریافت سند باید مدارک مورد نیاز را تهیه کنید که عبارتند از دو نسخه روزنامهای که در آن آگهی برند چاپ شده است و یک نسخه از اظهارنامه ثبت برند و ۱۵ نمونه تصویر ۸×۸ برند.
نکته مهمی که برای ثبت برند وجود دارد این است که بسیاری از صاحبان مشاغل فرصت کافی برای ثبت نام تجاری خود ندارند. در چنین شرایطی شما به عنوان صاحب کسب و کار خود میتوانید کار ثبت برندتان را به موسسات ثبتی معتبر بسپارید. شما با پرداخت هزینههای ثبت برند و دستمزد کارشناسان این مراکز ثبتی، تاییدیه ثبت برند خود را در کمترین زمان ممکن دریافت خواهید کرد.
منبع: موسسه عدالت گستر اجلاس