راهنمای خرید دستگاه اسپکترومتر

0

اسپکترومتر دستگاهی است که در بسیاری از حوزه های علمی از جمله شیمی، زیست شناسی، علوم محیطی، فیزیک، نجوم و علم مواد استفاده می شود. می توان از اسپکترومتر برای شناسایی و آنالیز مواد ناشناخته، مطالعه ساختار الکترونی مواد، تعیین ترکیب نمونه ها و موارد دیگر در صنایع مختلف استفاده کرد.

به دنبال خرید دستگاه اسپکترومتر جهت آنالیز دقیق و قابل اطمینان امواج نور هستید؟ پیشنهاد می کنیم که مطلب زیر را با دقت بخوانید.

اسپکترومتر نوری، یک ابزار علمی است که برای اندازه گیری شدت نور در طول موج های مختلف استفاده می شود و این کار را با جدا کردن نور سفید به طول موج های اجزای آن (مانند رنگین کمان) و اندازه گیری شدت هر رنگ (طول موج) به طور جداگانه انجام می دهد.

بسته به نوع دستگاه اسپکترومتر، این دستگاه ها می توانند انواع مختلفی از طیف امواج الکترومغناطیسی، از جمله نور مرئی، فرابنفش و اشعه فروسرخ را ثبت و اندازه گیری کنند.

برای هر آزمایشگاه تحلیلی، خرید اسپکترومتر موضوع مهمی است که باید دقت بسیاری در این زمینه داشت زیرا هر دستگاه اسپکترومتر، برای اهداف ویژه ای طراحی می شود. بنابراین باید پارامتر های مختلفی را در هنگام خرید اسپکترومتر در نظر گرفت تا دستگاه پاسخگوی نیازهای کاربران مختلف باشد.

مراحل خرید یک دستگاه اسپکترومتر

در این مقاله، مراحل بررسی و راهنمایی خرید یک دستگاه اسپکترومتر ارائه شده است که می توانید دنبال کنید.

ابتدا کاربرد ویژه خود را مشخص کنید

تعیین کنید که چه نوع اندازه گیری هایی را باید با دستگاه اسپکترومتر انجام دهید و انواع مختلف اسپکترومتر، بر حسب انواع آنالیز در حوزه های گوناگون با یکدیگر تمایز دارند و بر همین اساس است که محدوده های طول موج اندازه گیری دستگاه نیز می تواند متفاوت باشد.

بنابراین، شناسایی نیازهای خاص شما، برای مثال آنالیز پلاسما یا نجوم، به محدود کردن گزینه ‌های شما کمک می ‌کند.

محدوده طول موج خود را انتخاب کنید

اسپکترومتر ها معمولاً در طیف های طول موجی مختلف، از UV تا NIR در دسترس هستند. انتخاب محدوده طول موج شما باید با توجه به نمونه هایی که قصد تجزیه و تحلیل آنها را دارید و همچنین، دقت مورد نیاز تعیین شود.

برای مثال، ممکن است که یک دستگاه اسپکترومتر بعنوان بخشی از اسپکتروفوتومتر برای آنالیز مواد آلی مورد استفاده قرار گیرد، که در این صورت محدوده طول موجی UV-Vis کافی است. اما اگر بخواهید اسپکترومتر را در حوزه نجوم و آنالیز نور ستارگان دوردست به کار ببرید، دستگاه شما باید طیف وسیع تری را پوشش دهد.

وضوح (رزولوشن) را در نظر بگیرید

بسته به طراحی و نوع چیدمان داخلی هر اسپکترومتر، این دستگاه ها می توانند رزولوشن طیفی مختلفی داشته باشند که می ‌تواند بر دقت اندازه ‌گیری ‌های شما تأثیر بگذارد. اسپکترومتر های با وضوح بالا، عموماً دقیق ‌تر هستند، اما می ‌توانند گران ‌تر نیز باشند.

در مورد مدل های موجود تحقیق کنید

هنگامی که ایده روشنی از نیاز های خود به دست آوردید، در مورد مدل های مختلف اسپکترومتر موجود در بازار تحقیق کنید و به دنبال نظرات خریداران و کاربران باشید تا از نقاط قوت و ضعف هر مدل ایده بگیرید.

معمولاً طراحی اسپکترومتر ها به گونه ای است که امکان آنالیز در محل ( در خارج از محیط آزمایشگاه ) را نیز فراهم می سازند و برحسب کاربرد ، این دستگاه ها در ابعاد مختلف رومیزی و یا قبال حمل و کوچک عرضه می شوند.

دوام و ماندگاری یک دستگاه (به ویژه در محیط های در معرض مواد شیمیایی و خورنده) و استفاده از قطعات با کیفیت بالا که نتایج ثابت و قابل اعتمادی را ارائه دهند، پارامترهای مهمی هستند که باید در هنگام خرید اسپکترومتر در نظر گرفته شوند.

همچنین، یک دستگاه اسپکترومتر باید قابلیت کاربری آسان و قابلیت اطمینان بالایی داشته باشد، به ویژه بخش نرم افزاری سیستم که باید کاملاً کاربرد پسند، مختصر و مفید باشد و کاربر را گیج نکند.

اعتبار تولید کننده را بررسی کنید

اطمینان حاصل کنید که سازنده یا تولید کننده دستگاه اسپکترومتر از شهرت خوبی برای کیفیت و خدمات مشتری برخوردار است. زیرا خرید اسپکترومتر و دریافت محصولی قابل اعتماد، ارائه خدمات پشتیبانی عالی را در صورت بروز هرگونه مشکل افزایش می دهد.

تجهیزات جانبی مورد نیاز را در نظر بگیرید

بسته به کاربرد شما، ممکن است برای استفاده موثر از یک اسپکترومتر به تجهیزات اضافی مانند نرم افزار یا لوازم جانبی دیگر نیاز داشته باشید.

لوازم جانبی دستگاه های اسپکترومتر معمولاً انواع کابل ها و قطعات اپتیکی مختلف مانند عدسی‌ها، و آینه ها برای تنظیم و متمرکز کردن نور پیش از رسیدن به رسیدن به دستگاه اسپکترومتر است و در هنگام تصمیم گیری حتماً این هزینه ها را در نظر بگیرید.

مقایسه قیمت ها

در نهایت، قیمت مدل های مختلف را که نیازهای شما را برآورده می کنند، با در نظر گرفتن تجهیزات اضافی ممکن، مقایسه کنید. اسپکترومتر انتخاب کنید که بهترین تناسب با بودجه شما را داشته باشد، در حالی که همچنان تمام نیازهای شما را برآورده کند.

اگر به دنبال یک دستگاه اسپکترومتر قدرتمند و قابل اعتماد برای آزمایشگاه یا تأسیسات خود هستید، پیشنهاد می کنیم که از محصولات شرکت بلورآزما سنجش نور دیدن کنید. با تماس با کارشناسان مجموعه بلورآزما می توانید مشاوره لازم را دریافت کنید و برای خرید یک اسپکترومتر متناسب با نیاز خود کمک بگیرید.

طراحی اسپکترومتر های BloorSpec محصول ایرانی شرکت بلورآزما به گونه ای است که بالاترین سطح عملکرد را در حوزه های کاربردی و صنعتی ارائه می دهد و قابل مقایسه با برندهای معتبر خارجی از جمله Ocean Optics و Avantes می باشد.

این دستگاه از شکاف های قابل تنظیمی استفاده می کند تا نور ورودی با دقت بالایی به آشکارساز برسد. مزیت این قابلیت تنظیم، هدر رفتن کمتر نور است که این امکان را به اسپکترومتر می‌دهد که توان خروجی بالاتری نسبت به ابزارهای دیگر داشته باشد.

اسپکترومتر BloorSpec، با استفاده از نرم افزاری کاربر پسند و با کارایی بالا کنترل می شود و همچنین می تواند با طیف وسیعی از لوازم جانبی برای ارائه قابلیت های بیشتر مجهز شود. این سیستم قابل ارتقاء است و دقت آن را تا میزان بسیار بالایی می توان بالا برد (بسته به حساسیت حوزه مورد استفاده).

5/5 - (3 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.