راهکار های محافظت از چوب در برابر حریق

0

چوب و سازه های چوبی از مزایای بسیار زیادی برخوردار می ‌باشد و بسیار جذاب هستند، اما با این وجود در برابر تهدیدات بیولوژیکی نیز کاملاً مستعد بوده یکی از نقاط ضعف آن سوختن است. امروزه بشر برای این نقطه ضعف به لطف پیشرفت علم و تکنولوژی راه حل های گوناگونی ارائه کرده است. که این پیشرفت به ما اجازه می دهد به چوب به عنوان متریال اصلی ساختمان حساب کنیم. این اعتماد به چوب در حدی است که شاهده ساختمان های بلند مرتبه با ارتفاع ۸۰ یا ۸۵ متر در اروپا با اسکلت چوبی هستیم.

در ادامه می خواهیم به بررسی راه کارهای مقاوم سازی چوب در برابر حریق بپردازیم.

 

۳ عامل ضروری برای ایجاد حریق

برای آتش گرفتن چوب وجود سه عامل حرارت، اکسیژن و مواد سوختنی ضروری است که اگر هر یک از این عوامل حذف شوند آتش نیز خاموش می‌ شود.

در حال حاضر برای محافظت از چوب در برابر حریق دو راهکار اصلی وجود دارد که عبارتند از:

  1. پوششمحافظ: پوشش ‌های محافظ شامل ترکیباتی با خواص مشخص همچون رنگ لاک و غیره خواهند بود. در واقع روی سطح چوب یک لایه محافظ ایجاد شده و لایه‌ های بالایی چوب را نیز آغشته خواهد کرد. زمانی که چوب در معرض حرارت قرار بگیرد یک لایه عایق حرارتی روی آن تشکیل می ‌شود.
  2. تلقیح: تلقیح یک بازدارنده آتش است که سبب تغییر خواص طبیعی لایه ‌های بیرونی چوب می ‌شود. به واسطه این روش تحت تاثیر گرما یک لایه محافظ روی چوب تشکیل خواهد شد. این لایه محافظ ناشی از منتشر شدن گاز های غیر قابل احتراق است که دسترسی اکسیژن به آتش را قطع کرده و موجب متوقف شدن حریق چوب می شود.

چگونه ‌چوب را جهت مراقبت در برابر حریق در منزل درمان کنیم؟

به منظور افزایش مقاومت سازه‌ های چوبی در برابر آتش استفاده از الوار های صنعتی و یا آنتی پرین بهترین گزینه خواهد بود. هنگامی که چوب در حمام ‌های مخصوص به مواد مقاوم در برابر حریق آغشته می ‌شود این مواد به عمق چوب نفوذ کرده و ثابت خواهند شد. با این روش چوب به مدت ۸ تا ۳۰ سال در برابر آتش مقاوم می ‌گردد.

برخی از تولید کنندگان ادعا می ‌کنند که ترکیباتی را که برای محافظت از چوب در برابر آتش استفاده می ‌کنند سبب مقاومت مادام العمر آن ها در برابر سوختن خواهد شد، اما این نکته وجود دارد که هر محلولی دیر یا زود با قرار گرفتن در مجاورت هوا از الیاف چوب ناپدید می ‌شود.

شما می ‌توانید الوار های منزل خود را با استفاده از مواد ضد حریق به طور کامل بپوشانید. اگر چه این روش به اندازه شیوه اشباع صنعتی موثر نمی ‌باشد، اما معمولاً همه افراد قادر به انجام آن هستند.

محلول ‌های ضد حریق که برای پوشش دهی چوب ‌ها مورد استفاده قرار می ‌گیرند با توجه به ترکیب پایه آن ها به دو گروه تقسیم می ‌شوند که عبارتند از:

  • محلولآلی: این محلول مبتنی بر مواد فعال و قدرتمندی می ‌باشد. محلول آلی از قدرت نفوذ خوبی برخوردار بوده و به سرعت می ‌تواند به لایه‌ های مختلف چوب نفوذ کند. این محلول سبب محافظت از چوب در برابر آتش می ‌شود، اما برای پردازش داخلی منع مصرف خواهد داشت. هنگام استفاده از محلول آلی باید نکات ایمنی به طور کامل رعایت شود.
  • محلولدرآب: محلول های مبتنی بر آب جهت استفاده انسان ها ایمنی بیشتری دارند. پوشش های محلول در آب که برای محافظت از چوب در برابر حریق استفاده می شوند در برابر رطوبت های بالا و همچنین در مجاورت هوای آزاد خیلی سریع از بافت چوب خارج خواهند شد و به همین علت است که به تجدید منظم نیاز دارند.

پوشش ضد حریق با تفنگ اسپری

محافظت از چوب در برابر حریق را می ‌توان با استفاده از قلمو و تفنگ اسپری نیز انجام داد. در این روش هنگامی که یک لایه مواد خشک شد، لایه بعدی روی آن قرار می ‌گیرد. استفاده از پوشش ضد حریق با تفنگ اسپری هر ۱ یا ۲ سال یک مرتبه مقاومت چوب در برابر حریق را افزایش خواهد داد و از محو شدن محلول های مورد استفاده جلوگیری خواهد کرد.

آرت نوو

این مقاله توسط مجموعه فنی و مهندسی آرت نوو، مجری پروژه های ساختمانی، خانه های چوبی، انواع سوله و …  تهیه شده است. چنانچه نیاز به مشاوره و اطلاعات بیشتر در این رابطه دارید می توانید به وب سایت این مجموعه به آدرس Artnouveau.ir مراجعه فرمایید.

5/5 - (4 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.