پارامترهای سنجش کیفیت میلگرد | بررسی تاثیر روش تولید بر کیفیت

0

یکی از اصلی‌ترین کاربردهای میلگرد به عنوان یک مقطع فولادی مهم، صنایع عمرانی و ساختمان‌سازی است. به همین دلیل کیفیت این محصول تأثیر مستقیم بر دوام و استحکام سازه‌ها دارد. عوامل مختلفی هستند که می‌توانند کیفیت این کالا را تحت تأثیر قرار دهند؛ یکی از این عوامل، روش تولید و توجه به استانداردها در هنگام تولید است. هر چه میزان کیفیت بیشتر باشد، بدون شک استحکام و دوام سازه‌ها بالاتر رفته و از بروز خسارت‌های جدی در این صنایع جلوگیری می‌شود.

اهمیت کیفیت میلگرد

منظور از کیفیت میلگرد چیست؟

زمانی که از کیفیت مقطع فولادی صحبت می‌شود منظور بررسی یک سری پارامترهای کیفی از لحاظ شیمیایی، مکانیکی، فیزیکی و ظاهری ( به عنوان مثال، استاندارد بودن میزان وزن، روش تولید، جنس، جنس روکش، کارخانه تولیدکننده و ترکیب شیمیایی به کار رفته در آن) است. به همین دلیل روش تولید و تبعیت از استانداردهای ملی و بین‌المللی در فرایند تولید اولین موضوعی است که برای بررسی کیفیت باید مورد بررسی قرار بگیرد. در صورتی که روش تولید استاندارد باشد می‌توان بقیه پارامترهای مهم در کیفیت را مورد بررسی و مقایسه قرار داد.

مزایای استفاده از میلگرد با کیفیت

تفاوتی ندارد که به چه میلگردی و با چه کاربردی نیاز داشته باشید( میلگرد بستر،تراس، کلاف حرارتی، تقویتی و…)؛ در صورت استفاده نکردن از یک مقطع فولادی باکیفیت دچار چالش خواهید شد. به همین دلیل کیفیت این مقطع فولادی یکی از پارامترهایی است که برای فعالان صنایع عمرانی و ساختمانی در درجه اول اهمیت قرار دارد؛ از جمله مهم‌ترین مزایای استفاده از مقطع فولادی استاندارد و با کیفیت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش هزینه‌های ساخت و ساز به دلیل کاهش زمان ساخت و ساز و آرماتوربندی سازه
  • صرفه‌جویی در تعداد میلگردهای مصرفی در سازه و استفاده بهینه از سایر مصالح ساختمانی
  • پیشگیری از وقوع و بروز آسیب‌های جدی و خسارت‌های ناشی از آن

عوامل مؤثر بر کیفیت میلگرد

عوامل موثر در کیفیت میلگردها

استفاده از مقاطع فولادی بی کیفیت و غیر استاندارد در ساخت سازه‌های مختلف، به صورت مستقیم بر کیفیت ساخت سازه و استحکام آن اثر گذاشته و می‌تواند خسارات مالی و جانی زیادی به همراه داشته باشد. مهم‌ترین آن‌ها روش تولید بر اساس استانداردهای ملی و بین‌المللی است. از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر کیفیت میلگرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رعایت استانداردهای تولید
  • کیفیت و نوع مواد اولیه بکار رفته در تولید
  • روش تولید
  • جنس و ضخامت
  • نوع پوشش میلگرد
  • ترکیب شیمیایی به کار رفته در تولید
  • کارخانه و برند تولید کننده

مقایسه کیفیت میلگرد با توجه به روش تولید

مهم‌ترین مرحله در تولید این مقطع فولادی مرحله نورد است که به دو صورت انجام شده و تأثیر زیادی بر کیفیت محصول دارد.

  • روش نورد گرم: در این فرایند میلگردها را در دمای بالا شکل‌دهی می‌کنند. در این روش تولید، امکان شکل‌دهی این مقاطع فولادی به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده و محصول نهایی از مقاومت بالاتری در برابر شکستن و آسیب برخوردار می‌شود.
  • روش نورد سرد: در این روش برای فرم‌دهی و شکل‌دهی این محصول از دمای اتاق استفاده می‌کنند. محصول نهایی حاصل از این روش نورد، مقاومت تسلیم بالا و شکل‌پذیری پایینی دارد. به این معنی که استفاده از این نوع مقطع فولادی مقاومت سازه را افزایش می‌دهد اما به این دلیل که انعطاف‌پذیری پایین‌تری دارد، احتمال شکست مقطع فولادی در مقایسه با روش نورد گرم بیشتر است؛ به همین دلیل استفاده از آن در مقاطع زلزله‌خیر مناسب نخواهد بود.

بر اساس مطالب فوق میلگردهایی که به روش نورد گرم تولید می‌شوند از قابلیت شکل‌دهی بالا و مقاومت بیشتر در برابر شکستن برخوردار هستند و به همین دلیل بهترین گزینه برای استفاده از ساخت سازه‌های مختلف محسوب می‌شوند. میلگردهای نورد گرم امکان تولید به روش‌های مختلف را دارند که هر کدام از این روش‌ها می‌توانند بر روی کیفیت محصول نهایی تأثیر داشته باشند.

خرید میلگرد با کیفیت

خرید میلگرد با کیفیت و با بهترین قیمت

این محصول یکی از مهم‌ترین مقاطع فولادی در صنایع ساختمانی به حساب می‌آید که کیفیت آن به صورت مستقیم بر روی کیفیت ساخت استحکام سازه اثر می‌گذارد. با توجه به اهمیت کیفیت میلگرد در دوام و استحکام سازه، این مقاطع فولادی را باید از مراکز معتبر خریداری کرد. پیوان با 50 ساله سابقه به عنوان تامین کننده در این حوزه فعالیت دارد و به عنوان معتبرترین مرجع استعلام قیمت لحظه‌ای میلگرد، شرایطی را فراهم کرده که بتوان محصول با کیفیت بالا را به صورت مستقیم از تولید کنندگان  و به صورت آنلاین خریداری کرد.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.