صفحه آرایی مرحله‌ای مهم و اساسی در فرآیند تولید آثار چاپی و الکترونیک

0

در مورد صفحه آرایی چقدر اطلاعات دارید و از اهمیت صفحه‌آرایی در تولیداتتان چقدر آگاهید؟ بسیاری از افراد صفحه آرایی را مرحله‌ای ساده می‌پندارند که توسط هر کسی به خوبی قابل انجام است. اما این رویکرد کاملاً اشتباه است! چون صفحه آرایی غیر اصولی و اشتباه، به راحتی می‌تواند کل زحمات شما به عنوان مولف یا گردآورنده اثر، به باد دهد! پس بهتر است با صفحه آرایی بیشتر و دقیق‌تر آشنا شوید تا بهترین بازخورد و نتیجه را در کارتان به دست بیاورید.

صفحه آرایی چیست و چه کاربردی دارد

صفحه‌آرایی در بیانی مشخص؛ هنر چیدمان و ترکیب بندی محتوای متنی، تصویری و دیگر عناصر موجود در یک صفحه به صورت اصولی و زیبا در کنار هم هست، که در جهت خوانش بهتر و ارائه اصولی و استاندارد مطالب انجام می شود. در صفحه آرایی به تنظیم و یکپارچه‌سازی کلیه عناصر موجود در صفحه مثل تنظیم قطع و حاشیه صفحه، اندازه و نوع قلم (فونت) بدنه متن و عناوین، فاصله خطوط، ترکیب‌بندی عناصر صفحه، تنظیم رنگ، استفاده از عناصر فرمی و غیره پرداخته می‌شود و به کار شخصیت و روح می‌بخشد تا ساختار اصولی و جذابی را ارائه دهد. صفحه‌آرایی به عنوان مرحله‌ی آماده‌سازی قبل از چاپ، مرحله‌ی مهمی از تولید یک اثر محسوب می‌شود، چرا که همه‌ی تلاش‌های نویسنده و تولیدکنندگان یک اثر را، در قالبی اصولی و قاعده‌مند برای انتشار و ارائه عمومی، آماده می‌کند.

صفحه آرایی در تولید چه مواردی کاربرد دارد

به طور کلی هر نوع متن و محتوایی که در قالب یک برگ کاغذ یا یک صفحه چاپی یا الکترونیک قرار می‌گیرد نیاز به صفحه آرایی دارد. معمولا حرفه صفحه آرایی در طراحی و تولید نشریات مثل کتاب، مجله، کاتالوگ و بروشور، گزارش، رزومه و پروپزال بیشتر کاربرد دارد و عموم افراد با آن آشنا هستند، اما در بسیاری از طرح‌های گرافیکی مثل طراحی پوستر، آگهی، اوراق اداری و موارد دیگر نیز کاربرد دارد و توجه و استفاده از اصول و قواعد صفحه آرایی قطعا مفید است.

ارزش صفحه آرایی اصولی، نکته ای مهم که باید به آن توجه کنیم!

در بسیاری از مواقع صفحه آرایی غیر اصولی و نادرست باعث ایجاد عدم علاقه مطالعه در مخاطب می‌شود و همین موضوع در ادامه پیامدهای متعددی را برای تولید کننده‌ی آثار به همراه خواهد داشت. در مقابل اگر این مهم به درستی انجام شود باعث ترغیب مخاطب به مطالعه، ایجاد شخصیت و توجه بیشتر به اثر و در نهایت ماندگاری آن در ذهن مخاطب خواهد شد.

چگونه بفهمیم یک صفحه آرایی خوب است؟

شما در این زمنیه کاری را می توانید انجام دهید تا دید بهتری نسبت به این موضوع پیدا کنید.

  • یادگیری اصول و مبانی اولیه صفحه آرایی؛ تفاوتی ندارد شما سفارش دهنده هستید یا خودتان قصد دارید این کار را انجام دهید بهترین کار این است که آموزش صفحه آرایی را از موسسات و مراکز تخصصی در این حوزه فرا بگیرید که خودشان تجربه انجام این کار را به صورت حرفه‌ای داشته‌اند.
  • به بررسی تولیداتی که توسط شرکت‌ها و ناشران بزرگ و شناخته شده ارائه شده‌ است بپردازید. این کار دید بهتری را به شما می‌دهد. سعی کنید در موضوعات و تولیدات مختلف کنکاش کنید.
  • نمونه کارهای مراکز تخصصی فعال در زمینه صفحه آرایی را بررسی کنید. این کار را با حساسیت و دقت انجام دهید چون مراکز زیادی در این زمینه خود را متخصص معرفی می‌کنند، اما اگر با دقت نمونه کارهای آنها را بررسی کنید متوجه می‌شوید مراکز معدودی هستند که این کار را به خوبی می توانند انجام دهند.

برای رسیدن و دست یابی به یک صفحه آرایی حرفه ای چه کار کنیم؟

این مهمترین سوالی هست که شما در جایگاه تولید کننده اثر یا کسی که به ارائه خدمات در این زمینه مشغول هست مطرح می‌شود. شما در هر جایگاهی که باشید در گام اول باید بتوانید صفحه آرایی خوب یا بد را از هم تشخصی دهید که این کار را با مراحلی در بخش قبلی توضیح داده شد می‌توانید انجام دهید. در گام بعدی می‌توانید با پیدا کردن مرکز تخصصی در این زمینه کار خود را به آن‌ها بسپارید تا با توجه به تخصص و تجربه‌ای که در این موضوع دارند بهترین نتیجه را برای شما رقم بزنند.

اگر قصد دارید خودتان این کار را انجام دهید یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید استفاده از قالب‌ آماده صفحه آرایی است. در قالب‌های آماده صفحه آرایی به صورت پیش فرض موارد فنی و اولیه طراحی و تنظیم شده است و شما به راحتی می‌توانید با استفاده از این قالب‌ها کارهای خود را پیش ببرید. البته در رابطه با انتخاب قالب صفحه آرایی چند نکته دارای اهمیت است که باید با حساسیت به آنها توجه کنید.

  • به جز کتاب‌های ساده نوشتاری که می‌توانید از قالب ورد استفاده کنید، برای طراحی کتاب و نشریات، کاتالوگ و بروشور، گزارش فعالیت و تمام آثار حرفه‌ای که در آن از رنگ و تصاویر نیز استفاده شده است، از قالب های آماده ایندیزاین استفاده کنید.
  • حتما قالب های آماده فارسی را تهیه کنید. در صورتی که از قالب های انگلیسی یا حتی عربی استفاده کنید، مطمئناً دچار چالش‌های زیادی می‌شوید و به خروجی خوبی دست پیدا نمی‌کنید.
  • قالب‌های آماده را از وب سایت‌هایی تهیه کنید که حتما در این زمینه در حال فعالیت هستند و نمونه کارهای خوبی دارند.
  • به کیفیت و جذابیت قالب توجه ویژه ای داشته باشید، برای اثر خود ارزش قائل باشید و تحقیق کنید، بسیاری از قالب های آماده موجود، در نهایت خروجی مناسبی را به شما نمی‌دهند.
5/5 - (3 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.