روش های تشخیص طلا اصل

0

خرید و فروش طلا و نقره به عنوان یکی از بهترین راهکارهای سرمایه گذاری محسوب می شود. طلا یکی از گران بها ترین فلزات روی زمین بوده و خرید و فروش آن در کل دنیا رایج است.

امروزه نیز اکسسوری مختلفی از طلا طراحی و ساخته شده که می تواند به هنگام سرمایه گذاری مورد استفاده قرار بگیرد. شمش نقره و طلا، سکه طلا، زیور آلات و ساعت نقره و طلا از جمله محصولاتی هستند که با فلزات گرانبها ساخته می شوند.

شمش های طلا معمولا دارای درصد خلوص بالا و یا همان عیار بالا نسبت به دیگر زیور آلات طلا هستند. اما مهم ترین موضوعی که باید به هنگام خرید فلزات گرانبها به آن دقت کنید، اصالت سنجی آن است.

در این ادامه به بررسی اصالت سنجی فلزات گران بها طلا و نقره خواهیم پرداخت.

روش آسان برای تشخیص طلا

انواع روش های دقیق برای تشخیص طلا و نقره اصل

سکه و شمش طلا درصد خلوص بالایی دارند. برای ساخت شمش و سکه از فلز با درصد خلوص بالا استفاده می شود. شمش طلا درصد خلوص ۹۹٫۹۹ درصد دارد و سکه طلا نیز درصد خلوص ۹۲ درصد دارد.

به هنگام خرید سکه و شمش طلا، باید در ابتدا بتوانید اصالت سنجی طلا را نیز با استفاده از روش های متنوعی که در این مطلب توضیح می دهیم، انجام دهید. تا بدین ترتیب محصولات تقلبی که می تواند سرمایه شما را به نابودی بکشاند را خریداری نکنید. از جمله نکات مهمی که باید درباره شمش ها بدانید، به شرح زیر می باشد:

  • سکه و شمش توسط ضراب خانه بانک مرکزی در هر کشور تولید می شوند.
  • شماره سریالی که بر روی شمش ها وجود دارد، شناسنامه آن شمش محسوب می شود.
  • مقایسه سکه مورد نظر با یک سکه اصل و معتبر می‌تواند در تشخیص سکه تقلبی کمک زیادی کند.

روش های اصالت سنجی سکه طلا:

۱-بررسی دقیق حاشیه سکه:

فاصله اجزا: سکه‌های اصل دارای برجستگی های یکنواخت با عمقی یکسان در سراسر لبه سکه هستند. در نمونه‌های تقلبی، این نظم و یکنواختی مشهود نبوده و غالباً شاهد ناهمواری و اختلاف در عمق کنگره‌ها هستیم.

۲-جزئیات حک شده بر روی سکه:

دایره‌ها: دایره‌های نقش شده بر روی سکه‌های اصل، کاملاً گرد، توپر و بدون نقص هستند. قطر این دایره‌ها در جهات مختلف یکسان بوده و لبه‌های تیز و صاف دارند. در نمونه‌های تقلبی، دایره‌ها غالباً دارای ناهمواری، نقص و یا قطر غیریکسان هستند.

۳-بررسی نوشته‌های رو سکه طلا:

تاریخ و عبارت بانک مرکزی: تاریخ دقیق ضرب سکه، نام و نشان بانک مرکزی و سایر عبارات حک شده بر روی سکه‌های اصل، با ظرافت و بدون نقص، در جایگاه صحیح خود قرار گرفته‌اند. در نمونه‌های تقلبی، این نوشته‌ها غالباً دارای اشکال، ناخوانایی و یا عدم تناسب در اندازه و محل قرارگیری هستند.

سکه طلا اصل تقلبی

 ۴-استفاده از آهنربا برای سکه:

شما می توانید با استفاده از یک آهن ربا که در خانه همه نیز یافت می شود، تست اصالت سنجی سکه ها را انجام دهید. نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که فلز طلا از خاصیت مغناطیسی برخوردار نبوده و به هنگامی که آهنربا به آن نزدیک می شود، هیچ گونه واکنش و چسبندگی نخواهد داشت.

تشخیص سکه اصل با وزن

هر نوع سکه دارای وزن استاندارد مخصوص به خود است که می‌توان از آن برای تشخیص سکه اصل از تقلبی استفاده کرد. به این منظور، کافی است وزن سکه مورد نظر را با وزن استاندارد آن مقایسه کنید.

وزن استاندارد برخی از سکه‌های رایج در ایران:

  • تمام بهار آزادی: ۸.۱۳۲ الی ۸.۱۳۷ گرم
  • نیم بهار آزادی: ۴.۰۶ گرم
  • ربع بهار آزادی: ۲.۰۳ گرم
  • سکه گرمی: ۱.۰۱ گرم (تقریباً نصف وزن ربع بهار آزادی)

وزن وکیوم‌های تمام سکه بهار آزادی بین ۱۰.۸ تا ۱۱.۵ گرم است. همیشه سکه‌های خود را از مراکز معتبر و مجاز خریداری کنید تا از اصالت آنها اطمینان حاصل کنید. مجموع وزن سکه تمام به همراه وکیوم آن نباید کمتر از این مقدار باشد، در غیر این صورت احتمال تقلبی بودن سکه وجود دارد.

 روش های اصالت سنجی زیورآلات طلا و نقره:

۱) استفاده از سرامیک بدون لعاب

راهکار جالب برای اصالت سنجی طلا، استفاده از یک تکه یا وسیله سرامیکی بدون لعاب می باشد. بدین صورت که باید شمش را بر روی تکه مذکور کشیده و کمی آن را بفشارید. اگر یک رد زرد رنگ بر روی سرامیک بدون لعاب ایجاد گردد، بدان معناست که شمش اصل می باشد و اگر رد تیره بر روی آن ایجاد شود، یعنی طلا تقلبی است.

۲) استفاده از دستگاه اولتراسونیک

این روش اصالت سنجی بیشتر در آزمایشگاه ها انجام می شود و برای عموم کاربرد ندارد. استفاده دستگاه اولتراسونیک می تواند درصد خلوص طلا را نیز نشان دهد و یک روش کاملا تخصصی می باشد.

۳) استفاده از اسید نیتریک و سنگ محک

طلا فروشان از این روش برای تشخیص اصل بودن طلا بهره می برند. با این روش می توان عیار طلای مورد نظر را نیز مشخص کرد. در این روش اگر عیار طلا بالا باشد، با اسید نیتریک خورده نخواهد شد.

همواره به این موضوع دفت نمایید هر ارزانی بی حکت نیست. قیمت نقره و طلا در ایران و جهان روزانه مشخص است و به قیمت های پایین می بایست مشکوک بود.

 روش های اصالت سنجی شمش طلا و نقره:

به طور قطع هر سرمایه گذاری در زمان خرید و فروش طلا به فکر سود است، در واقع اگر این روش سرمایه گذاری یعنی خرید و فروش طلا سود ده نبود، هیچ سرمایه گذاری در این بازار فعالیت نمی کرد. از جمله روش های اصالت سنجی شمش به شرح زیر خواهد بود:

۱-بررسی وزن شمش

اولین روش به منظور اصالت سنجی شمش طلا، بررسی وزن شمش است. نکته حائز اهمیت این است که شمش ها دارای وزن ثابت بوده و مغایرتی با یک دیگر ندارند. در واقع این ادوات طلا یا نقره بسیار دقیق ساخته شده اند که تفاوتی حتی در ۱۰ صوت نیز با یک دیگر نخواهند داشت. می توان اشاره داشت که:

۲-صدا و فرکانس فلز به هنگام ضربه زدن

فلزات گرانبها مانند طلا و نقره (زیور آلات طلا ۱۸ عیار و یا سکه ها) به هنگام ضربه زدن یک صدای زنگ بلند و طولانی را به وجود می آورند و سایر فلزات بدین صورت نیستند!

طلای ۲۴ عیار ۹۹ درصد به بالا (شمش طلا) به هنگام ضربه صدایی کوتاه دارد.

 ۴- استفاده از آهنربا برای شمش

شما می توانید با استفاده از یک آهن ربا که در خانه همه نیز یافت می شود، تست اصالت سنجی شمش نقره و طلا را انجام دهید. نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که طلا از خاصیت مغناطیسی برخوردار نبوده و به هنگامی که آهنربا به آن نزدیک می شود، هیچ گونه واکنش و چسبندگی نخواهد داشت.

شمش طلا اصل

انواع شمش خارجی طلا و نقره اصل

شمش های سوئیسی اعتبار بسیار بالایی داشته و از طلای ۲۴ عیار ساخته شده اند. بعلاوه شمش های سوئیسی مهر و امضای معتبری دارند که نشان دهنده اصالت کالای مورد نظر است.

نکته حائز اهمیتی که باید بدانید این است که شرکت های بازرسی در دنیا که به صورت مستقل عمل می کنند، این شمش ها را بررسی کرده و تایید می کنند و مهر و امضای مربوطه نیز از سوی این بازرسی ها انجام می شود.

ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که چرا شمش های سوئیسی تا این حد اعتبار دارند؟ برای پاسخ به این سوال باید اشاره شود کشور سوئیس یک مرکز جهانی برای تولید طلاست.

در واقع این کشور قوانین سخت گیرانه ای برای تولید مصنوعات طلا مانند شمش دارد و به همین دلیل است که در دنیا مشهور بوده و امروزه نیز در بازار ایران خرید و فروش این شمش ها رایج است.

به خاطر داشته باشید که شمش های سوئیسی در کل دنیا قابل معامله و نقل و انتقال بوده و ارزش بسیار بالایی دارند. قاعدتا اگر شمش سوئیسی اصل باشد، دیگر به اصالت سنجی شمش نیازی نخواهید داشت.

نکات مهم درباره شمش های سوئیسی:

  • شمش های سوئیسی از طلای ۲۴ عیار یا همان طلا با درصد خلوص ۹۹٫۹۹ ساخته شده اند
  • این شمش ها دارای مهر و امضای معتبر بازرسی ها در دنیا هستند و این خود نشان دهنده اصالت سنجی شمش سوئیسی می باشد.
  • این شمش ها با قوانین بسیار خاصی تولید می شوند و در کل دنیا به عنوان سرمایه شناخته خواهند شد.
  • بسیاری از سرمایه گذاران در کل دنیا، به این شمش ها علاقه داشته و آن ها را برای خرید و فروش انتخاب می کنند.

۱- ویژگی های ظاهری شمش سوئیسی

در خصوص اصالت سنجی شمش مورد نظر، باید به ظاهر آن توجه کنید. از جمله ویژگی های ظاهری شمش سوئیسی به شرح زیر است:

  • برخورداری از ظاهری بدون عیب ایراد و کاملا یک دست (هیچ علامت خراشیدگی، فرورفتگی یا بریدگی نباید روی شمش وجود داشته باشد)
  • به لحاظ وزن و عیار بسیار دقیق است و این مقادیر بر روی شمش حک شده است
  • این شمش ها کاملا وکیوم شده بوده و تمامی نکت امنیتی در این وکیوم ها رعایت شده است ( اگر وکیوم شمش باشد باشد، نیاز به عیارسنجی دارد که البته باید توسط آزمایشگاه ها و متخصصان انجام شود)

 ۲- ویژگی های بسته بندی شمش های طلا و نقره

در خصوص اصالت سنجی شمش های سوئیسی، باید به بسته بندی ان نیز توجه فرمایید. بسته بندی شمش های سوئیسی از مشخصات زیر برخوردار هستند:

  • لوگوی شرکت تولید کننده مانند: PAMP
  • عیار طلا و نقره مانند: ۹۹۹
  • وزن شمش( گرم یا انس)
  • شماره سریال برروی شناسنامه و روی شمش

نکات مهم درباره وکیوم شمش های سوئیسی:

  • تمام شمش های سوئیسی با وکیوم خاص به دنیا ارائه می شوند و بسیار مهم است که شمش از وکیوم خارج نشده باشد.
  • وجود هرگونه عیب و ایراد بر روی شمش و خارج شدن آن از وکیوم، شمش را از اعتبار خارج می سازد.
  • اصالت و اعتبار اصلی شمش سوئیسی بر روی پک و یا همان وکیوم این شمش ها حک شده است و مهم ترین راهکار برای اصالت سنجی شمش سوئیسی است.
  • اگر به هنگام خرید شمش سوئیسی، وکیوم آن نامناسب بود و یا شمش از وکیوم آن خارج شده بود، هیچ گاه شمش را خریداری نکنید، زیرا فاقد اعتبار است.
  • خرید و فروش شمش های سوئیسی با وکیوم و پک اصلی، یک راه سرمایه گذاری مناسب و ایمن است.
  • خرید شمش های سوئیسی با وکیوم اصلی را از فروشگاه های معتبر تهیه فرمایید.

 

4/5 - (6 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.