آموزش ریست مودم

0

آموزش ریست مودم یکی از ضرورت‌هایی است که در دنیای ارتباطات باید به آن بپردازیم. زیرا مودم از اساسی‌ترین اجزا برای زیرساخت شبکه‌های خانگی و سازمانی و برقراری اینترنت و ارتباط با دورترین نقاط دنیاست. همچنین اگر کار با اینترنت از بایدهای روزمره شماست، یادگیری نحوه ریست و راه‌اندازی مجدد مودم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این مهارت به شما کمک می‌کند که در صورت لزوم، مشکلات مربوط به عدم اتصال به اینترنت و مشکلات شبکه را بدون نیاز به متخصص حل کنید و تجربه بهتری هنگام استفاده از مودم و اینترنت داشته باشید. در این مقاله قصد داریم نحوه و زمان مناسب برای تنظیم مودم و یا ریست مودم را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید. همچنین این محتواها می‌تواند برای شما مفید باشد:

مودم چیست و چگونه کار می کند؟

ویژگی های یک مودم خوب چیست؟

راهنمای خرید مودم

راهنمای خرید مودم فیبر نوری

چه زمانی باید مودم را ریست کنیم؟

احتمالاً شما نیز، زمانی که اتصال به وای فای با مشکل مواجه می‌شود، به ریست کردن مودم اقدام کرده‌اید؛ اما گاهی ریست کردن مودم و یا حتی چند ساعت خاموش نگه‌داشتن آن برای افزایش عمر و بهبود عملکرد آن مؤثر خواهد بود. همچنین شما می‌توانید در مواردی مشابه لیست زیر، مودم خود را ریست کنید:

  • اتصال ناپایدار و قطع‌ و وصلی اینترنت: اگر اینترنت دستگاه مداوم قطع و وصل می‌شود و با خاموش و روشن کردن مودم نیز تفاوتی نکند، احتمالاً با ریست مودم خود بتوانید این مشکل را حل کنید.
  • مشکلات شبکه و وصل نشدن به وای فای: درصورتی‌که برخی از دستگاه‌های شما به‌ درستی به شبکه متصل نشوند یا شبکه را اصلاً شناسایی نکنند، بهتر است ریست مودم را امتحان کنید.
  • عدم دسترسی به برخی سرویس‌ها و باز نکردن برخی برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها: اگر به برخی سرویس‌ها و وب‌سایت‌ها دسترسی ندارید (درصورتی‌که افراد دیگر به این سرویس‌ها با اینترنت مشابه دسترسی دارند) بعد از امتحان کردن خاموش و روشن مودم بهتر است ریست کردن مودم را امتحان کنید.

گاهی اوقات نیز ممکن است رمز عبور به مودم خود را فراموش کرده‌اید و راهی برای اتصال به وای فای خود برای تنظیمات موردنظر ندارید و نمی‌توانید دستگاه‌های خود را به مودم متصل کنید. در چنین مواردی نیز مودم را ریست کنید تا رمز عبور آن به تنظیمات پیش‌فرض بازنشانی شود و بتوانید به راحتی به پنل تنظیمات مودم وارد شوید.

چگونه مودم خود را ریست کنیم؟

برای ریست یا بازنشانی مودم وای فای می‌توانید دو روش را به کار ببرید. در ادامه روش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را شرح می‌دهیم. البته اگر نمی‌دانید بعد از ریست مودم چه اتفاقی می‌افتد؟، بهتر است قبل از انجام آن کمی تأمل‌کنید؛ زیرا تنظیمات مجدد مودم کمی زمان‌بر است. شما همیشه می‌توانید ابتدا مودم خود را خاموش‌کنید، کابل را از برق جدا کنید و چند ثانیه صبر کنید تا مودم خنک شود و دوباره کابل را وصل و مودم را روشن کنید و اگر مشکلتان حل نشد، مودم را ریست کنید؛ زیرا باید تمام اطلاعات لازم برای پیکربندی مجدد مودم خود را داشته باشید تا بتوانید بعد از ریست، مودم و اینترنت را به‌درستی راه‌اندازی کنید.

ریست به صورت سخت افزاری

ریست مودم به صورت سخت‌افزاری، به‌اصطلاح ریست فیزیکی یا ریست دستی نیز شناخته می‌شود. برای انجام ریست سخت‌افزاری، کافی است دکمه ریست مودم را نگه‌دارید تا لامپ‌ها خاموش و دوباره روشن شوند. این عمل باعث بازنشانی تمامی تنظیمات مودم می‌شود و باید از ابتدا مودم خود را پیکربندی کرده و تنظیمات درست را وارد کنید. در برخی مودم‌ها دکمه ریست به‌گونه‌ای است که شما با شیء تیزی مانند سوزن آن را فشار دهید اما مودم‌های دیگر دارای دکمه معمولی هستند. همچنین بسته به مدل مودم شما دکمه ریست را بین 15 تا 30 ثانیه نگه‌دارید.

ریست به صورت نرم افزاری

برای ریست کردن مودم به صورت نرم‌افزاری باید وارد صفحه وب مودم شوید. برای این کار آی ‌پی (IP) مودم را در مرورگر وارد کنید و سپس با استفاده از رمز عبور (معمولاً admin) وارد پنل مدیریت مودم شوید و به تنظیمات مودم دسترسی پیدا کنید. در پنل مدیریت مودم، باید به بخش تنظیمات به حالت پیش‌فرض بروید و روی دکمه Reset کلیک کنید. برای بیشتر مودم‌ها این گزینه دسترسی بالایی دارد و به‌راحتی آن را در پنل پیدا می‌کنید.

دقت کنید که برای جلوگیری از ریسک خرابی سیستم‌عامل، از صفحه مرورگر خارج نشوید یا صفحه تازه‌ای را بارگذاری نکنید و در صورت ریست سخت‌افزاری، مودم خود را خاموش نکنید.

بعد از ریست مودم چه کاری باید انجام دهیم؟

قطع شدن اینترنت بعد از ریست مودم یکی از مشکلاتی است که با آن مواجه می‌شوید؛ در واقع، پس از ریست کردن مودم، کلیه تنظیمات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دستگاه به حالت کارخانه (factory reset)‌ باز می‌گردد. وقتی که فرآیند ریست انجام شود، اتصال به اینترنت تا زمان تنظیم مجدد، میسر نخواهد بود. بنابراین شما باید تنظیمات بعد از ریست مودم را برای اتصال مجدد به اینترنت انجام دهید. برای این کار به وای فای متصل شوید و مجدداً آدرس آی پی 192.168.100.1 یا 192.168.1.1 را در مرورگر تایپ کنید و با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور مودم ( معمولاً admin است که روی برچسب پشت مودم نوشته‌شده است) وارد پنل مدیریت و به صفحه‌ تنظیمات (معمولاً با نام Setup wizard یا Quick setup) بروید.

شما می‌توانید در اینجا تنظیمات مربوط به ISP یا سرویس‌دهنده اینترنت خود را وارد کنید. توجه داشته باشید که مراحل تنظیمات تقریباً یکی است. شما باید نام کاربری و رمز عبور ISP خود را وارد کنید و برای نوع اتصال گزینه تنظیمات  PPPoE را انتخاب کنید. برای اکثر سرویس‌دهنده ها باید مقادیر VPI  را 35 و VCI  را 0 قرار دهید. البته می‌توانید با ISP خود تماس بگیرید و تمام تنظیمات را با کمک اپراتورها انجام دهید.

جمع‌بندی

ریست مودم با دو روش سخت افزاری ونرم افزاری به سادگی انجام می‌شود، اما به دقت نیاز دارد. همچنین با توجه به اینکه با ریست مودم تمامی تنظیمات نیز ریست می‌شوند، توصیه می‌شود تنها در شرایط بحرانی و نامعلوم بودن دلیل ناپایداری اینترنت، مودم خود را ریست کنید. همچنین قبل از ریست مودم ، از داشتن نام کاربری و رمز عبور سرویس ISP خود اطمینان حاصل کنید و تنظیمات راه اندازی اینترنت را با دقت و طبق دستور اپراتور یا تنظیمات مخصوص مودم خود انجام دهید.

5/5 - (2 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.