شناخت انواع پیچ های سرمته ای و نحوه خرید آن!

0

پیچ های خودکار سرمته (نوک مته ای) و انواع آن

پیچ‌های خودکار از کاربردی‌ترین ابزار‌آلات در صنایع مختلف هستند که نمونه‌های متنوعی نیز دارند. پیچ سرمته یکی از پر‌مصرف‌ترین انواع پیچ‌هاست که در سایزها و مدل‌های مختلفی در بازار به‌فروش می‌رسد. پیچ شیروانی سرمته‌ای، پیچ واشردار چهارسو سرمته، پیچ سرگرد سرمته و پیچ سر خزینه‌ای از انواع مدل‌های پیچ نوک مته‌ ای هستند که هرکدام ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند. در ادامه با انواع پیچ‌های سرمته و کاربرد آن‌ها در صنایع مختلف آشنا می‌شویم. تا انتها همراه ما باشید.

پیچ شیروانی سرمته ای

پیچ خودکار و انواع آن

پیچ خودکار یکی از پرکاربردترین پیچ‌هاست که به علت نیاز نداشتن به مهره، به راحتی وارد هر جسمی می‌شوند و از استحکام بالایی برخوردارند. ظاهری مخروطی شکل با رزوه‌های کوچک و بزرگ و نوک تیز بودن آن‌ها، مهم‌ترین مشخصه‌های ظاهری این پیچ‌ها هستند که کار تشخیص آن‌ها را ساده می‌کند. جالب است که بدانید پیچ‌های خودکار مانند پیچ سرمته را در جنس‌های مختلفی از جمله استنلس استیل، فولاد و آهن تولید می‌کنند. در بین همه آن‌ها، پیچ‌های جنس فولادی به نسبت محکم‌تر هستند و طول عمر بیشتری دارند. از پیچ‌های خودکار در صنایع مختلفی مانند صنعت پلاستیک، چوب، درب و پنجره سازی، لوازم خانگی، خودروسازی و … استفاده می‌شود.

در ادامه متداول‌ترین نوع پیچ‌های خودکار معرفی شده است:

  • پیچ سرمته: پیچ‌های سرمته‌ای یکی از پرکاربردترین پیچ‌های خودکار هستند که نوکی مته‌ای دارند. سرمته‌ این پیچ‌ها موجب تسریع زمان نصب و کاهش هزینه‌های مته کاری می‌شود.

  • پیچ‌ خودکار آلنی: طراحی پیچ‌های آلن به نحوی انجام شده است که احتمال کج شدن و شکستگی آن‌ها در مقایسه با دیگر پیچ‌ها بسیار کم‌تر است‌.

  • پیچ خودکار سر عدسی یا سر گرد: شکل سر این پیچ‌ گنبدی و گرد است؛ به همین دلیل کم پیش می‌آید که سر پیچ در قطعه فرو رود. بیشترین کاربرد این پیچ در نجاری است.

  • پیچ خودکار واشردار: سر فلنجی شکل این پیچ‌ها موجب افزایش گشتاور گیرش آن‌ها می‌شود؛ به همین دلیل برای اتصال فلز به فلز یا پلاستیک به پلاستیک کاربرد بیشتری دارند.

  • پیچ خودکار سر شش گوش یا بکسی: کلگی پیچ‌های خودکار بکسی یا شش گوش به شکل شش ضلعی است ومعمولا در قطرهای بیشتر از ۶ میلیمتر می باشند و به همین خاطر بیشتر برای انجام کارهای سنگین کاربرد دارند.

پیچ سرمته ای

پیچ سرمته؛ یکی از پرکاربردترین پیچ‌های خودکار

یکی از پر‌مصرف‌ترین انواع پیچ‌ها، پیچ‌های سرمته‌ای است که کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارند. در واقع به خاطر وجود مته در سر این ابزار، به آن محصول پیچ سرمته یا پیچ نوک مته‌ ای می‌گویند.

سر مته‌ای شکل این پیچ عملکردی منحصربه‌فرد به آن داده‌ است؛ به طوری که عملیات مجزای حفاری و ضربه زدن را به منظور نصب سریع‌تر و اقتصادی‌تر با هم یکی می‌کند. به عبارتی وجود سر مته‌ای شکل این پیچ، امکان نصب آن‌ها را در مواد فولادی تا ضخامت ۱/۲ اینچ فراهم می‌کند؛ بنابراین بدون نگرانی از شکستگی پیچ، می‌توانید از آن‌ها برای نصب کارهای فلزی و ضخیم استفاده کنید.

انواع پیچ نوک مته‌ ای

جالب است که بدانید به دلیل کاربرد‌های گسترده پیچ‌های سرمته‌ای، انواع مختلفی از آن‌ها طراحی و تولید شده است که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌ها و طراحی مخصوص به خود را دارند. کاربرد هر کدام از آن‌ها نیز با دیگری متفاوت است. پیچ بکسی سرمته (شیروانی)، پیچ واشردار سرمته، پیچ سرگرد سرمته و پیچ سر خزینه سرمته از انواع پیچ‌های نوک مته‌ای هستند که در ادامه هر یک از آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

پیچ شیروانی سرمته

پیچ سرمته شیروانی یا پیچ بکسی سرمته یکی از پر‌مصرف‌ترین انواع پیچ‌های سرمته است که در اندازه‌های مختلفی از ۱٫۵ تا ۲۰ سانتی ‌متر و با ضخامت ۶٫۳ میلی‌متر تولید می‌شود. مهم‌ترین ویژگی این پیچ، مقاومت بالای آن در برابر مایعات و گرد ‌و غبار، به دلیل تعبیه واشر پلاستیکی در زیر پیچ است. لازم به ذکر است که این مدل پیچ، تنها پیچ سرمته‌ای است که با پیچ‌گوشتی چهارسو باز و بسته نمی‌شود.

پیچ واشردار سرمته

پیچ واشردار سرمته‌ای، نوعی پیچ با سر چهارسو و بدنه‌ای رزوه شده است. در زیر کلگی پیچ واشری وجود دارد که آن‌ها را در برابر شرایط مختلف آب‌و‌هوایی مقاوم می‌کند؛ به همین دلیل می‌توان از آن‌ها در سازه‌های مرتبط با سیالات استفاده کرد.

پیچ سرگرد سرمته

پیچ سرمته سرگرد یکی از محکم‌ترین و مقاوم‌ترین پیچ‌های موجود در بازار است که در سایزهای مختلفی عرضه می‌شود. معمولا این پیچ‌ها را از فولاد ضد زنگ یا فولاد کربنی می‌سازند و به همین دلیل در صنایع مختلفی، مخصوصا صنایع فلزی کاربرد دارند.

پیچ سرخزینه سرمته

پیچ‌های سر خزینه‌ای همانند پیچ‌های سرگرد از جنس فولاد کربن ساخته می‌شوند؛ به همین دلیل سختی بالا، مقاومت کششی و برشی بی‌نظیری دارند. کار کردن با آن‌ها ساده و راحت است و به ابزار خاصی نیاز ندارد؛ تنها با کمک یک پیچ‌گوشتی چهارسو می‌توان آن‌ها را باز و بسته کرد.

کاربرد پیچ‌های سرمته‌ای

با توجه به تنوع مدل‌های پیچ سرمته، کاربرد بالای آن‌ها در صنایع مختلف دور از انتظار نیست. با اینکه کاربرد پیچ‌های نوک مته‌ای در کانال سازی، کانکس‌ سازی و ساخت سقف‌های شیروانی بیشتر است؛ اما موارد استفاده دیگری نیز دارند که در ادامه آن‌ها را عنوان می‌کنیم:

  • کاربرد در اتصالات چوبی بدون نیاز به استفاده از رولپلاک

  • قابل استفاده فلز به فلز مانند کاربرد آن‌ها در اتصال ورق‌های گالوانیزه به دیگر فلزها

  • مورد استفاده در اجرای سقف کاذب

  • ایجاد حفره در سازه‌های فولادی، فولادهای نرم، آلومینیوم و چوب

  • طراحی و ساخت قاب‌های فلزی

  • ساخت سازه‌های سبک یا چوبی مانند سقف چوبی یا کف چوبی

  • امکان اتصال انواع ورق‌های پلی کربنات، pvc و فایبرگلاس به قاب‌های فلزی

 

خرید اینترنتی پیچ و مهره

همانطور که در قسمت‌های قبل اشاره شد، پیچ سرمته‌ای یکی از متداول‌ترین پیچ‌های خودکار است که کاربردهای زیادی نیز در صنایع مختلف دارد. اگر به دنبال خرید اینترنتی پیچ و مهره و انواع پیچ‌های سرمته‌ای هستید، حتما به سایت اینترنتی پیچ ابزار سری بزنید. فروشگاه آنلاین و حضوری پیچ ابزار، تمامی محصولات خود را با قیمتی مناسب و کیفیتی بی‌نظیری ارائه می‌کند. آیا تا‌به‌حال از این فروشگاه اینترنتی خرید کرده‌اید؟

5/5 - (2 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.