آشنایی با چاپ کتاب همراه با 724 چاپ

0

کتاب‌ بهترین وسیله برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات، احساسات و تجربیات افراد با یکدیگر است.

نوشتن و چاپ کتاب نه تنها سبب تقویت رزومه تحصیلی و یا کاری افراد می‌شود، بلکه از لحاظ معنوی نیز ارزش زیادی داشته و نام مؤلف یا مترجم کتاب را برای همیشه جاودانه می‌سازد.

برخی افراد به‌اشتباه تصور می‌کنند که نوشتن کتاب کار بسیار دشواری بوده که نیاز به تخصص و اطلاعات بالایی دارد. برخی دیگر نیز به‌دلیل عدم آشنایی با فرآیند چاپ کتاب از نشر اطلاعات و دانسته‌های خود در قالب کتاب اجتناب می‌کنند.

متأسفانه برخی مؤسسات انتشاراتی در رابطه با چاپ کتاب (چه کتاب‌های تالیفی و چه ترجمه کتاب)، مدت‌زمان و هزینه‌های آن اطلاعات روشن و شفافی را به افراد ارائه نمی‌کنند، به همین دلیل قصد داریم تا در ادامه به‌صورت مرحله به مرحله به شرح فرآیند نگارش و چاپ کتاب بپردازیم.

پیش از پرداختن به نحوه چاپ کتا از مزیت‌های چاپ کتاب در 724 چاپ پرداخته‌ایم:

  • ارسال رایگان: مجموعه 724 چاپ بعد از انجام سفارشات و چاپ دیجیتال کتاب، تمامی کتاب ها را به صورت رایگان و فوری درب منزل شما در تمامی نقاط کشور ارسال می کند.
  • یک جلد رایگان: 724 چاپ به عنوان هدیه و سپاسگزاری از شما برای اعتماد به این مجموعه، یک عدد از کتاب را قبل از انجام هرگونه چاپ و سفارش به شما تقدیم می کند.
  • اخذ مجوز رایگان: 724 چاپ به پاس اعتماد به این شرکت، در صورت ثبت سفارش تمامی اقدامات مربوط به اخذ مجوزهای لازم برای انتشار کتاب شما را انجام خواهد داد.
  • تضمین کیفیت: 724 چاپ در صورت عدم رضایت شما از سفارش دریافتی بدون هیچ کم و کاستی سفارش شما را مجددا تا رضایت کامل به شما تحویل می دهد.

چاپ کتاب چه مزایایی دارد؟

مزیت چاپ کتاب برای افراد در شرایط و جایگاه‌های مختلف، متفاوت است. به دلیل اینکه ممکن است یک دانشجو جهت مصاحبه دکتری بخواهد اقدام به چاپ کتاب کند و شانس قبولی خود را تا حد زیادی بالا برد و بسته به موضوع آن می‌تواند بین 5 الی 20 نمره نصیب خود کند.

ممکن است یک نفر از روی علاقه و کسب درآمد بخواهد این کار را انجام دهد به‌هرحال در هر جایگاهی که هستید چاپ کتاب برای شما به منزله اعتبار است و مزایای مختلفی را نصیب شما خواهد کرد؛ و یا حتی ممکن است شما کتابی برای چاپ کردن نداشته باشید، اما به ترجمه کتاب‌های دیگر نویسندگان علاقه مند باشید که در این صورت نیز مستلزم به طی کردن مراحل چاپ کتاب خواهید بود.

اما بعد از همه این مطالب، بهتر است بدانید مهم‌ترین دلیل و مزایای چاپ کتاب پیشگیری از سرقت‌های ادبی است. هر فردی می‌تواند مقاله‌ای که در روزنامه، مجلات یا فضای اینترنت منتشر شده است را به نام خودش چاپ کند. به همین راحتی همه تلاش‌ها و زحمات نویسنده اصلی ضایع شود و مشکلات حقوقی متعددی نیز به وجود خواهد آمد. بهترین راه برای مقابله با سرقت ادبی، تبدیل مقالات به کتاب در شمارهای پایین است.

مراحل چاپ کتاب چیست؟

حال که با مزایای چاپ کتاب آشنا شدید، بهتر است به سراغ مراحل آن برویم که باید قدم به قدم این مراحل را جهت چاپ موفق کتاب طی کنید. این مراحل ممکن است گاهی اوقات برای یک نویسنده پیچیده و مبهم است اما برای موسساتی که در این حوزه فعالیت دارند و روزانه کتاب‌هایی را آماده به چاپ می‌کنند بسیار ساده هستند. در ذیل میتوانید گام به گام و به ترتیب با مراحل چاپ کتاب آشنا شوید.

  • نگارش کتاب
  • آماده سازی کتاب
  • اخذ شابک
  • اخذ فیپا
  • اخذ مجوز چاپ
  • چاپ و صحافی
  • اخذ مجوز پخش
  • تجدید چاپ

 

نگارش کتاب

اولین مرحله تایپ دست‌نوشته‌ها و ویرایش چندین‌باره کتاب است. این مرحله برای انواع کتاب‌ها یکسان است و شما می‌توانید کتاب ادبی و رمان بنویسید یا کتاب‌های خارجی را ترجمه کنید.

پیداکردن ناشر مناسب

اگر فکر می‌کنید کتاب شما مخاطبان زیادی پیدا می‌کند، دنبال ناشر سرمایه‌گذار باشید. درصورتی‌که انتشارات خاصی از کتاب‌تان خوشش بیاید، هزینه‌های طراحی، چاپ و توزیع کتاب را پرداخت می‌کند. روند کار هر ناشر متفاوت است. برای مثال، برخی ناشران از شما می‌خواهند کل کتاب را یک‌باره برای‌شان ارسال کنید و برخی دیگر یک چهارم از کتاب و پروپوزال را از شما می‌خواهند. بنابراین، پیش از هر اقدامی، باید با ناشر مورد نظرتان مکاتبه کنید و شرایطش را بشناسید.

در پروپوزال دلیل تالیف یا ترجمه کتاب، مزیت‌ها و نقاط قوت کتاب و مخاطب‌های هدف را توضیح دهید. فراموش نکنید که یافتن ناشر مناسب ممکن است زمان زیادی طول بکشد.

آماده‌سازی فایل اولیه کتاب

در اولین مرحله آماده‌سازی فایل کتاب، تمام نوشته‌های شما در فایلی منظم قرار می‌گیرند و حاشیه‌بندی در قالب کتاب انجام می‌شود. در همین مرحله، متن را بازخوانی کنید و قطع مناسب کتاب را نیز انتخاب کنید.

دریافت شابک

هر کتابی با شماره شابک یا شماره استاندارد بین‌المللی کتاب مشخص می‌شود. با شابک، کتاب به نام شما از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز می‌گیرد. دریافت شابک به‌عهده انتشارات است.

ویراستاری کتاب

قبل از چاپ نهایی، ویراستاری عمومی کتاب انجام می‌شود و ویراستار نکته‌هایی مثل نویسه‌ها، دستور خط، نشانه‌گذاری و زبان معیار را بررسی می‌کند. مرحله ویراستاری تخصصی به‌عهده انتشارات و ویراستاران است. آن‌ها کتاب را می‌خوانند و مشکلات ویرایشی را برطرف می‌کنند. معمولا ویراستاری یک کتاب ۱۰۰ صفحه‌ای ۶ روز طول می‌شود.

بازخوانی کتاب

بعد از ویراستاری فنی و زبانی، نوبت بازخوانی است. متن ویراستاری‌شده برای شما ارسال می‌شود تا محتوای کتاب را بازنگری کنید. اگر می‌خواهید متن کتاب را تغییر دهید یا آن را بهتر کنید، می‌توانید این کار را در مرحله بازخوانی انجام دهید.

تکمیل شناسنامه کتاب

شناسنامه کتاب حاوی اطلاعاتی مثل شابک، نام ویراستار، نام مدیر مسئول نشر، قیمت فروش، نوبت چاپ، شماره چاپ، مشخصات انتشارات، نام طراح، نام صفحه‌آرا، آدرس و شماره تماس مرکزهای پخش و راه‌های ارتباطی با نویسنده و ناشر است. این بخش با همکاری شما و ناشر کامل می‌شود.

تکمیل محتوای کتاب

همه کتاب‌ها صفحه‌هایی مثل پیش‌گفتار، سخن ناشر و سخن نویسنده دارند. قبل از چاپ کتاب، صفحه‌های به نام خدا، تقدیم‌نامه، فهرست موضوعی، عنوان کتاب و نام مولف، شناسنامه و مشخصات نشر به کتاب اضافه می‌شود.

صفحه‌آرایی کتاب

بعد از مراحل اولیه، نوبت صفحه‌آرایی و آماده‌سازی کتاب است. هرچقدر صفحه‌آرایی کتاب بهتر باشد، شانس موفقیت کتاب شما بیشتر می‌شود. بیشتر انتشاراتی‌ها کار صفحه‌آرایی را خودشان انجام می‌دهند.

طراحی جلد کتاب

یکی از عوامل موفقیت و فروش کتاب جلد آن است. برای طراحی جلد سخت‌گیر باشید و دقت زیادی به خرج دهید. طراحی جلد بخشی از وظایف انتشارات است. آن‌ها با درنظر گرفتن عواملی مثل مخاطب، گروه سنی، اندازه فونت، طیف رنگی، مدل طراحی و حروف‌چینی جلد کتاب را طراحی می‌کنند.

چاپ و صحافی کتاب

آخرین مرحله ارسال کتاب به چاپخانه است. برای چاپ می‌توانید بین گزینه‌های چاپ دیجیتال و چاپ افست انتخاب کنید. اگر شمارگان کتاب کمتر از ۲۰۰ جلد باشد، چاپ دیجیتال مناسب است. چاپ افست هم برای کتاب‌هایی با شمارگان بالاتر از ۱۰۰۰ جلد انجام می‌شود. چاپ دیجیتال هزینه کمتری دارد و برای تیراژهای زیر ۱۰۰۰ مناسب‌تر است. به‌علاوه بیشتر ناشران هم چاپ دیجیتال را توصیه می‌کنند.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.