معرفی انواع گلاس آینومر دندانپزشکی و ویژگی های آنها

0

در میان افرادی که دچار پوسیدگی دندان می شوند از روش ها و مواد مختلفی برای ترمیم پوسیدگی دندان آن ها مورد استفاده قرار می گیرد. از رایج ترین موادی که مورد استفاده قرار میگیرد کامپوزیت ها و گلاس آینومر ها هستند. ما در ادامه قصد داریم تا شما را بیشتر با این مواد آشنا کنیم و در رابطه با ویژگی ها و خصوصیات این مواد بیشتر بگوییم.

گلاس آینومر چیست؟

گلاس آینومر یک ماده ترمیم کننده دندان است که معمولاً در دندانپزشکی برای ترمیم های مختلف دندان مورد استفاده قرار می گیرند. گلاس آینومر نوعی سمان دندانپزشکی است که به دلیل خاصیت چسبندگی و همرنگ بودن دندان معروف است.

اصطلاح “گلاس آینومر” به ترکیب مواد اشاره دارد. از مخلوط کردن پودر شیشه با مایع پلیمری اسیدی ساخته می شود. هنگامی که این اجزا با هم مخلوط می شوند، یک واکنش شیمیایی ایجاد می کنند که منجر به سخت شدن مواد می شود. این واکنش شامل آزاد شدن یون های فلوراید است که می تواند با کمک به جلوگیری از پوسیدگی بیشتر، تأثیر مفیدی بر ساختار دندان اطراف داشته باشد.

کاربرد گلاس آینومر

گلاس آینومرها عمدتاً برای اهداف زیر استفاده می شود:

پرکردن حفره ها: اغلب به عنوان ماده پرکننده دندان برای ترمیم حفره های دندان استفاده می شود. هنگامی که دندانپزشک بخش پوسیده دندان را بر می دارد، می تواند آن را با گلاس آینومر جایگزین کند تا ساختار دندان را بازسازی کند.

ترمیم تاج ‌ها و پل ‌ها: دندانپزشکان از سمان گلاس آینومر برای چسباندن روکش ‌ها، بریج‌ ها و سایر وسایل مصنوعی به دندان ‌های طبیعی استفاده می ‌کنند. خاصیت چسبندگی آن را برای این منظور مناسب می کند.

آب بندی حفره ها: گلاس آینومر را می توان برای مهر و موم کردن حفره ها و شکاف های کوچک روی سطح دندان ها استفاده کرد که به جلوگیری از پوسیدگی دندان در این نواحی آسیب پذیر کمک می کند.

کاربردهای ارتودنسی: برخی از روش های ارتودنسی شامل استفاده از گلاس آینومر برای چسباندن براکت ها و باندها به دندان ها است.

ایجاد هسته: در مواردی که دندان ‌ها به ‌شدت آسیب دیده یا ضعیف شده ‌اند، گلاس آینومر ممکن است به عنوان یک ماده اصلی برای ایجاد پشتیبانی برای قرار دادن روکش بعدی استفاده شود.

مزایای گلاس آینومر

گلاس آینومر دندان دارای چندین مزیت است که آن را به یک انتخاب ارزشمند برای کاربردهای دندانی خاص تبدیل می کند:

چسبندگی به ساختار دندان: گلاس آینومر دارای خواص چسبندگی عالی است و به آن اجازه می دهد تا به طور موثر به ساختار طبیعی دندان بچسبد. این به ایجاد یک ترمیم قوی و پایدار کمک می کند که با گذشت زمان کمتر از بین می رود.

زیست سازگاری: گلاس آینومر به طور کلی توسط بدن به خوبی تحمل می شود و زیست سازگار در نظر گرفته می شود. در مقایسه با سایر مواد دندانپزشکی، احتمال ایجاد واکنش های آلرژیک یا واکنش های نامطلوب بافتی کمتر است.

آزادسازی فلوراید: گلاس آینومر در طول زمان یون های فلوراید را آزاد می کند که می تواند به جلوگیری از پوسیدگی بیشتر دندان در ساختار دندان اطراف کمک کند. این آزاد شدن فلوراید به توانایی مواد برای حمایت از سلامت دهان کمک می کند.

حداقل آماده سازی دندان: در بسیاری از موارد، هنگام استفاده از گلاس آینومر در مقایسه با سایر مواد ترمیم کننده، به آماده سازی دندان (حذف ساختار طبیعی دندان) کمتر نیاز است. این می تواند به حفظ بیشتر دندان طبیعی بیمار کمک کند.

تطبیق پذیری: گلاس آینومر را می توان برای کاربردهای مختلف دندانی، از جمله پرکردن حفره، روکش ها و بریج ها، مهر و موم کردن حفره ها و شکاف ها، و باندینگ ارتودنسی استفاده کرد. تطبیق پذیری آن را به یک ماده مفید در طیف وسیعی از روش های دندانپزشکی تبدیل می کند.

ظاهر زیبایی: گلاس آینومر دندانی را می توان در سایه های همرنگ دندان ساخت که از نظر بصری جذاب و مناسب برای ترمیم دندان در نواحی قابل مشاهده دهان است. این به حفظ لبخند طبیعی و جذاب کمک می کند.

سهولت استفاده: دندانپزشکان می‌دانند که گلاس آینومر به راحتی قابل دست ‌کاری و دستکاری در طی مراحل دندانپزشکی است. به سرعت گیر می کند و سفت می شود که می تواند زمان نشستن روی صندلی را هم برای دندانپزشک و هم برای بیمار کاهش دهد.

کاهش حساسیت: گلاس آینومر ممکن است در برخی موارد در مقایسه با سایر مواد دندانپزشکی مانند آمالگام باعث حساسیت کمتر دندان بعد از عمل شود.

مقرون به صرفه بودن: گلاس آینومر نسبت به برخی از مواد جایگزین مانند رزین کامپوزیت یا اچ پرسلن مقرون به صرفه تر است و آن را به گزینه ای در دسترس برای بیماران تبدیل می کند.

برترین برند های گلاس آینومر موجود در بازار

در بازار ایران گلاس اینومر ها با برند های مختلفی را پیدا می کنید اما 3 تا از بهترین برند های گلاس اینومر عبارتتند از:

1) گلاس آینومر جی سی

گلاس آینومر لوتینگ جی سی یک محصول دندانپزشکی است که توسط شرکتGC که متخصص در مواد و تجهیزات دندانپزشکی است، تولید می شود. این محصول خاص نوعی سمان دندانی است که توسط دندانپزشکان برای کاربردهای مختلف مانند سیمان کردن روکش، بریج، اینله، آنله و براکت های ارتودنسی استفاده می شود.

سمان لایتینگ گلاس آینومر به دلیل خواص منحصر به فرد خود از جمله توانایی آن در اتصال به ساختار دندان و آزادسازی فلوراید که می تواند به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک کند، شناخته شده است. معمولاً در ترمیم های دندانپزشکی برای ایمن سازی استفاده می شود. دندانپزشکان ممکن است گلاس اینومر لوتینگ جی سی GC را به دلیل سهولت استفاده و زیست سازگاری آن با ساختار طبیعی دندان انتخاب کنند.

2) گلاس آینومر لوتینگ مرون Voco Meron

گلاس آینومر لوتینگ مرون Voco ساخت کشور آلمان بوده و در انواع مدل ‌ها و برای مصارف مختلف دندانپزشکی به بازار عرضه می‌ شوند.

این گلاس آینومر برای ترمیم‌ های کلاس ۳ و ۵ و پرکردگی ‌های سرویکال و درمان پوسیدگی ریشه به کار می‌ رود. همچنین می‌ توان از این محصول برای کور بیلدآپ و لاینینگ نیز استفاده کرد.

3) گلاس آینومر لوتینگ مستر دنت

گلاس آینومر لوتینگ Master dent ساخت کشور آمریکا بوده و با قیمتی استثنایی نسبت به کیفیت آن به فروش می ‌رسد. از این ماده ترمیمی می‌ توان برای کور بیلدآپ، ترمیم‌ های کلاس ۳ و ۵ و کویتی های کوچک کلاس ۱ استفاده کرد.

گلاس آینومر مستردنت محصول دیگری از این خط تولید است که به عنوان بیس و لاینر برای ترمیم ‌های پرسلن، آمالگام و کامپوزیت به کار می ‌رود. همچنین می توان از این محصول به عنوان سمان بند ارتودنسی نیز استفاده کرد. آزاد سازی تدریجی فلوراید توسط این ماده از دندان‌ ها در برابر پوسیدگی و ایجاد حفره ‌های خرابی محافظت می‌ کند.

5/5 - (2 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.