معرفی انواع کیف پول تتر

0

با نگاهی به گذشتۀ جوامع بشر، مشاهده می‌شود که ابتدا انسان‌ها با استفاده از داد و ستد و مبادلات کالا به کالا، وسایل و مایحتاج زندگی خود را فراهم می‌کردند. پس از مدتی یک سری کالای خاص (مانند صدف) که حمل آن‌ها آسان بود، به عنوان واسطه‌ای برای این داد و ستدها برگزیده شد. در ادامه فلزهای گران‌بها از جمله طلا، جای کالاهای واسطه را گرفتند و با ضرب سکه‌ها، اولین انواع پول‌ها شکل گرفت.

پول در تعریف، وسیله‌ای است که برای انجام مبادلات و معاملات اقتصادی استفاده می‌شود و مورد مقبولیت عموم جامعه است. چین، اولین کشوری است که از اسکناس‌های کاغذی به عنوان وسیله مبادله تجاری استفاده کرد. سپس این ایده به تمام دنیا راه پیدا کرد و سایر کشورهای دنیا نیز از اسکناس‌های کاغذی استفاده کردند و بدین ترتیب، ارزهای فیات شکل گرفتند. در ابتدا این اسکناس‌ها با پشتوانه طلا در خزانه دولت، به چاپ می‌رسیدند؛ اما اکنون پشتوانه ارزهای فیات، تولید ناخالص داخلی (GDP) کشورها می‌باشد.

نگهداری و انتقال پول سنتی و ظهور پول الکترونیکی

با گسترش استفاده از پول‌ها و اسکناس‌های کاغذی، دردسرهایی تازه پدید آمد. برای انجام معاملات تجاری بزرگ، می‌بایست حجم بسیار زیادی پول فیزیکی جا به جا می‌شد که این خود موضوعی دشوار بود. از طرفی نگهداری و انتقال پول‌های فیزیکی خطرناک بود و سارقین همواره در کمین بودند. به همین دلیل همیشه ایمن‌ترین راه نگهداری آن‌ها، استفاده از بانک‌ها بود. همچنان نیز ارزهای فیات، متمرکز و تحت پوشش دولت‌ها و بانک‌های کشور مربوطه هستند.

در اواخر قرن بیستم میلادی، سیستم‌های پرداختی جدیدی در جهان شکل گرفت و کارت‌های الکترونیکی تحت عناوین Credit Card و Debit Card، وظیفۀ نقل و انتقال پول و انجام تراکنش‌های پرداختی را برعهده گرفتند. Debit Card همان کارت نقدی است که به شما اجازه دسترسی مستقیم به موجودی حساب را می‌دهد.

Credit Card کارت اعتباری است که با توجه گردش مالی حساب شما و اعتبارسنجی بانک‌ها صادر می‌شود. با استفاده از کارت اعتباری، قادرید بیشتر از موجود حساب خود خرید کنید. در حال حاضر کارت‌های بانکی که داخل کشور صادر می‌شوند و عضو شبکه شتاب هستند، تماماً از نوع کارت‌های نقدی (Debit Card) هستند.

با گسترش استفاده از کارت‌های الکترونیکی در جوامع بین‌المللی، سیستم‌های پرداخت نیز پیشرفت کردند؛ در این زمان شرکت‌های خصوصی روی کار آمدند و شروع به ارائه خدمات پرداختی بین‌المللی کردند.

انقلابی به نام ارز دیجیتال

سال 2009، انقلابی بی سابقه در سیستم‌های مالی دنیا رخ داد. فردی ناشناس با نام مستعار «ساتوشی ناکاموتو» در یک مقاله، بیت کوین را به جهان معرفی کرد. بیت کوین، به اولین ارز مجازی دنیا بدل شد که غیرمتمرکز است و تحت کنترل بانک‌ها قرار ندارد. به خاطر همین ویژگی، بسیاری از افراد به سرعت جذب بیت کوین شدند. کمی بعد پروژه‌های دیگری نیز راه اندازی شد و بازار ارزهای دیجیتال به طور کامل شکل گرفت.

ارزهای دیجیتال، ارزهایی رمزنگاری‌شده هستند که بر روی تکنولوژی خاصی به نام بلاک چین قرار می‌گیرند. بیت کوین با هدف منقلب کردن سیستم پرداخت جهانی و یکپارچه کردن آن عرضه شد. با استفاده از بیت کوین، واسطه‌هایی مانند بانک‌ها، صرافی‌ها و دلالان از چرخه گردش مالی حذف می‌شوند و انتقال پول مستقیماً به صورت همتا به همتا (مستقیم از مبدأ به مقصد) انجام می‌شود؛ تنها چیزی که این میان قرار می‌گیرد، خود شبکه است و هیچگونه واسطه دیگری وجود ندارد.

بعد از معرفی بیت کوین و شبکه بلاک چین، شرکت‌ها به سرعت دست به کار شده و شروع به ارتقا و بهبود این تکنولوژی کردند. با روی کارآمدن قراردادهای هوشمند، توکن‌های غیر مثلی (NFT) و متاورس، پتانسیل بالای شبکه‌های بلاک چین بیش از پیش خود را نشان داد.

ماهیت ارزهای دیجیتال و کاربرد آنها

اگر بخواهیم تعریف درستی از ارز داشته باشیم، ارز وسیله‌ای برای انجام تراکنش‌های پرداختی و مبادلات تجاری است. بیت کوین با هدف تحول سیستم پرداخت جهانی و حذف واسطه‌گری سیستم‌های مالی سنتی، مثال کاملی از یک ارز دیجیتال است. در حالی که بسیاری از توکن‌های موجود، ماهیت این چنینی ندارند و بهتر است واژۀ دارایی دیجیتال را برای آن‌ها به کار ببریم. در ادامه با برخی از ویژگی‌های ارزهای دیجیتال آشنا می‌شوید.

  • غیرمتمرکز بودن: یکی از مشکلات سیستم بانکداری جهان، تمرکز پول در دستان نهادهای خاص است که بدین شکل، زمینۀ فساد و اختلاسمالی برای افراد فراهم می‌شود. ارزهای دیجیتال ماهیتی غیر متمرکز دارند و طی عملیات خاصی در شبکه بلاک چین خود صادر می‌شوند.
  • ناشناس بودن: انتقال ارزهای دیجیتال در سطح بین‌المللی، به صورت ناشناس انجام می‌شود؛ یعنی هویت کامل افراد فرستنده و گیرنده مشخص نیست و حریم خصوصی در آنها رعایت می‌شود. این موضوع هم می‌تواند یک ویژگی منحصر به فرد و هم یک معضل برای کشورها در مبارزه با پولشویی و فعالیت‌های مالی غیرقانونی باشد.
  • انتقال سریع با کارمزد پایین: کارمزد نقل و انتقالات ارزهای دیجیتال، بسیار کمتر و سرعت انتقال آن‌ها بسیار بیشتر از سایر سیستم‌های پرداخت بین‌المللی است. این موضوع باعث شده تا کاربران بسیاری از سراسر دنیا از ارزهای دیجیتال برای انتقال پول استفاده کنند.
  • خاصیت ضد تورمی و دور زدن تحریم: ارزهای دیجیتال برای کشورهای دارای تورم بالا و یا کشورهایی که تحریم هستند، یک راه فرار عالی است؛ چراکه تراکنش‌ها به صورت ناشناس انجام می‌شود و امکان تشخیص هویت افراد ممکن نیست. تنها چیزی که قابل مشاهده است، آدرس کیف پول‌های مبدأ و مقصد می‌باشد؛ اما اینکه این کیف پول‌ها متعلق به چه کسانی است، مخفی باقی می‌ماند.

 خرید ترون

برای خرید ترون بدون احراز هویت به سایت صرافی پی ام ایکس چنج مراجعه کنید.

نگهداری ارزهای دیجیتال و کیف پول‌ها

به منظور نگهداری از ارزهای دیجیتال خود، به کیف پول (Wallet) ارز دیجیتال نیاز دارید. نقل و انتقلات آن‌ها نیز از همین کیف پول‌ها انجام می‌شود. حتی زمانی که ارزی را از صرافی خریداری می‌کنید، شما به حساب بانکی آن‌ها ریال واریز می‌کنید و آن‌ها از کیف پول خود برای شما ارز خریداری شده را ارسال می‌کنند.

به طور کلی کیف پول‌های ارز دیجیتال به سه دسته داغ، گرم و سرد تقسیم می‌شوند؛ البته در بسیاری از مطالب کیف پول‌های داغ و گرم را داخل یک دسته بندی قرار می‌دهند، اما دسته‌بندی درست آن‌ها بدین شکل است. در ادامه به معرفی این دسته‌ها و اینکه هر کدام چه کاربرد‌های می‌توانند داشته باشند، خواهیم پرداخت.

کیف پول داغ (Hot Wallet)

کیف پول‌های داغ، همواره به اینترنت متصل هستند. کیف پول‌های تحت وب یا تحت مرورگر مانند متامسک (MetaMask) در این دسته قرار دارند. با توجه به این موضوع، کیف پول‌های داغ همواره در معرض هک و حملات سایبری قرار دارند و امنیت آن‌ها و دارایی شما در خطر خواهد بود.

کیف پول گرم (Warm Wallet)

کیف پول‌های گرم، نرم افزارهای مبتنی بر سیستم عامل هستند که دارایی کاربر را خارج از بستر اینترنت نگهداری می‌کنند. بدین ترتیب امکان حمله سایبری، هک و سرقت دارایی کاهش می‌یابد. بسیاری از کیف پول‌‎های گرم علاوه بر نگهداری رمزارزها، امکانات دیگری نظیر اتصال به پلتفرم‌های DeFi، استفاده از dAppها و همچنین امکان تبدیل ارزها به یکدیگر را نیز در خود جای داده‌اند. از محبوب ‌ترین این کیف پول‌ها، می‌توان به تراست ولت (Trust Wallet)، کوینومی (Coinomi)، اتمیک ولت (Atomic Wallet) و اگزوداس (Exodus) اشاره کرد.

کیف پول سرد (Cold Wallet)

کیف پول‌های سرد بدون اتصال به اینترنت و به صورت کاملاً آفلاین دارایی‌ها و ارزهای دیجیتال را نگهداری می‌کنند. عدم اتصال دائم به اینترنت قدرت امنیتی بالایی به آن‌ها می‌دهد. کیف پول‌های سرد به دو نوع کاغذی (Paper Wallet) و سخت افزاری تقسیم می‌شوند. ولت‌های سخت افزاری نوع رایج آن‌ها بوده و شکلی شبیه به فلش مموری یا هادر اکسترنال دارند. از بهترین این نوع کیف پول‌ها می‌توان از کیف پول «لجر نانو ایکس» (Ledger NanoX) نام برد.

 خرید تتر بدون کارمزد

برای خرید تتر بدون کارمزد به سایت پی ام ایکس چنج مراجعه نمایید.

کدام کیف پول برای ما مناسب است؟

تا اینجا با انواع کیف پول‌ها و نحوۀ کار آن‌ها آشنا شدیم. هر کدام از این کیف پول‌ها مزایا و معایبی دارند. برای مثال کیف پول‌های داغ و گرم، نرم افزاری هستند و نیازی به حمل ندارند. از طرفی نقل و انتقال ارز در آن‌ها راحت و سریع است. اما کیف پول‌های سرد، فیزیکی هستند و باید در جایی ایمن نگهداری شوند؛ نقل و انتقال توسط آن‌ها زمان‌بر و دسترسی فیزیکی به کیف پول برای انجام تراکنش، ضروری است. همچنین، کیف پول‌های گرم اکثراً رایگان هستند اما کیف پول‌های سخت افزاری باید خریداری شوند.

بنابراین اگر معامله‌گر هستید و مرتب واریز و برداشت انجام می‌دهید یا به هر دلیلی تعداد تراکنش‌های شما زیاد است، استفاده از کیف پول‌های داغ و گرم منطقی‌تر است؛ چراکه سرعت عمل شما بالاتر خواهد بود و کار با آن‌ها راحت‌تر است. در طرف دیگر ماجرا، کیف پول‌های سرد امنیت بسیار بالایی دارند و برای دسترسی به دارایی‌ها، دسترسی فیزیکی به کیف پول نیاز است؛ بنابراین، امکان سرقت دارایی شما بسیار کاهش می‌یابد. در صورتی که سرمایه زیادی را نگهداری می‌کنید یا قصد دارید ارزی را برای مدتی طولانی هولد کنید، کیف ‌پول‌های سرد گزینه مناسبی هستند.

 

ویژگی‌های یک کیف پول خوب

تاکنون کیف پول‌های بسیار زیادی به دنیای ارزهای دیجیتال معرفی شده و تعداد آن‌ها رو به افزایش است. به همین دلیل برای یافتن یک کیف پول مناسب، باید موارد مشخصی را در نظر گرفت. در ادامه با ویژگی‌های یک کیف پول مناسب، آشنا می‌شوید.

  • امنیت: شاید مهمترین موضوع در انتخاب یک کیف پول، امنیت آن باشد. چند امضایی بودن کیف پول، نگهداری ایمن کلید خصوصی، قابلیت بک آپ‌گیری آسان و احراز هویت کاربر برای انجام تراکنش، عوامل امنیتی هستند که یک کیف پول خوب آن‌ها را دارا می‌باشد. کیف گواردا را می‌توان از جمله کیف پول‌های با سطح امنیتی بالا دانست.
  • پشتیبانی از شبکه‌ها: همانطور که می‌دانید بلاک چین‌های بسیاری ساخته شده که کوین‌ها و توکن‌های خود را دارند. پشتیبانی از بلاک چین‌های بیشتر، یکی دیگر از مزیت‌های یک کیف پول خوب است؛ برای مثال، کیف پولی مثل تراست ولت تمام بلاک چین‌های مطرح از جمله بیت کوین، اتریوم، ترون، اسمارت چین بایننس و بسیاری بلاک چین دیگر را پشتیبانی می‌کند.
  • امکانات: همانطور که پیش‌تر گفته شد، بسیاری از کیف پول‌ها علاوه بر نگهداری ارزهای دیجیتال، امکانات دیگری نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهند؛ به عنوان مثال، تبادل ارزها درون کیف پول، دسترسی به برنامه‌های غیرمتمرکز، قابلیت استیکینگ (Staking)، نمایش بازار و قیمت و غیره، از امکانات جانبی برخی از کیف پول‌ها، مانند تراست ولت است.

نکته مهم: برای خرید ووچر پرفکت مانی بدون ثبت نام به سایت پی ام ایکس چنج مراجعه کنید.

  سخن پایانی

سیستم مالی دنیا در حال تغییر است و ارزهای دیجیتال به سرعت جایگاه خود در بازارهای مالی را محکم کرده‌اند. استفاده از دارایی‌ها و ارزهای دیجیتال مزیت‌های بسیار زیادی نسبت به پول‌های سنتی و ارزهای فیات دارد. برای نگهداری ارزهای دیجیتال نیاز به کیف پول (ولت) دارید.

از میان انبوه کیف پول‌های ارز دیجیتال، کیف پولی مناسب است که امنیت، کارایی و امکانات بیشتری داشته باشد. لازم است این موارد در مورد کیف پول انتخابی شما بررسی شود. شاید یکی از کیف پول‌های قدیمی و مطرح ارزهای دیجیتال، کیف پول گواردا (Guarda) باشد. این کیف پول با استفاده قابلیت چند امضایی تراکنش‌ها و امکان احراز هویت کاربر در انجام تراکنش، رتبه امنیتی بسیار بالایی دارد.

رابط کاربری شکیل و ساده، پشتیبانی از بیش از 400 هزار ارز دیجیتال، پشتیبانی از برنامه‌های غیرمتمرکز، قابلیت استیکینگ (Staking)، قابلیت نصب بر روی ویندوز و موبایل، امکان ادغام با کیف پول سخت افزاری لجر و بسیاری امکانات دیگر، گواردا را به یک کیف پول کامل و همه فن حریف بدل کرده‌است. استفاده از گواردا رایگان است و می‌توانید به راحتی آن را روی گوشی یا کامپیوتر خود نصب کنید و از امکانات عالی این کیف پول، بهره ببرید.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.