معرفی انواع نمای شیشه ای مدرن و پرطرفدار

0

نمای شیشه‌ به‌عنوان یکی از جلوه‌های مدرن در صنعت ساختمان، با استفاده حداکثری از متریال شیشه، جایگاه ویژه‌ای در طراحی‌های مدرن و معاصر پیدا کرده است. هنگامی که حداقل ۶۰ درصد از نمای یک ساختمان از شیشه تشکیل شده باشد، آن را نمای شیشه ‌ای می‌نامند.

این نوع نماها از ترکیب شیشه، پروفیل و یراق‌آلات ساخته می‌شوند و طراحی آن‌ها باید به گونه‌ای باشد که از نفوذ آب‌وهوا به داخل جلوگیری کند. این نوع نما درحقیقت یک دیوار شفاف است که فضای داخلی را از محیط خارجی جدا می‌کند و با قابلیت انعکاس نور، به زیبایی و جذابیت ساختمان می‌افزاید؛ به‌همین‌دلیل، این نماها در پروژه‌های بزرگ و لوکس بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کرتین وال

معرفی انواع نمای شیشه‌ ای

این نماها در انواع ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری قابل استفاده هستند؛ اما در ساختمان‌های بزرگ اداری و تجاری، کاربرد بیشتری دارند. نمای شیشه‌ای‌ با ارائه ترکیبی از ظاهر زیبا و ویژگی‌های عملکردی بالا، انتخابی ایده‌آل برای معماری‌های مدرن به‌شمار می‌رود. علاوه‌براین، این نما می‌تواند به‌عنوان یک عایق صوتی مناسب عمل کند، البته نوع شیشه و نحوه اجرای آن در این امر بسیار حائز اهمیت است. درادامه به معرفی و بررسی بهترین گزینه‌ها برای نمای ساختمان یک‌طبقه، چندطبقه، ساختمان‌های تجاری و… می‌پردازیم.

نمای کرتین وال

نمای شیشه ‌ای کرتین وال، که برخی آن را با نام نمای شیشه‌ای لامل نیز می‌شناسند، یکی از نماهای مدرن و پیشرفته در معماری محسوب می‌شود. در ساخت این نما از مصالح سبک و مقاومی مانند شیشه و آلومینیوم استفاده می‌شود. پروفیل‌های آلومینیومی به‌عنوان ساختار اصلی برای نگه‌داری شیشه‌ها قرار می‌گیرند. در طراحی و ساخت این نما، از پروفیل‌های آلومینیومی عمودی به‌نام مولیون و پروفیل‌های آلومینیومی افقی به نام ترنزوم استفاده می‌شود.

در سیستم کرتین وال می‌توان از انواع شیشه‌های دو یا سه‌جداره، شیشه‌های رنگی، شیشه سکوریت، لمینت، سند بلاست و مات استفاده کرد. شیشه‌های مورد استفاده در این نما باتوجه‌به نوع سازه، معمولاً ضخامتی بین ۱۸ تا ۴۰ میلی‌متر دارند.

طراحی نمای کرتین وال به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود:

  • نمای فیس کپ یا قاب‌دار: قاب دور شیشه نمایان است و شیشه‌ها به‌صورت تایل‌های جدا از هم دیده می‌شوند.
  • نمای کرتین وال بدون قاب (فریم لس): شیشه‌ها با فاصله کم و بدون هیچ عنصر اضافی و فقط توسط چسب‌های سیلیکونی آب‌بندی می‌شوند و به‌صورت پیوسته دیده می‌شوند.
  • نمای کرتین وال یونیتایز: پنل‌های شیشه‌ای از قبل ساخته می‌شوند و در نما به‌صورت پازل قرار می‌گیرند. قیمت این نوع نما بالاتر از انواع دیگر است و به‌همین‌دلیل، کمتر مورد استقبال قرار می‌گیرد. البته، سرعت ساخت در این نوع نما بسیار بالا است و در ساختمان‌های بلندمرتبه که سرعت از اهمیت بالایی برخوردار است، توجیه اقتصادی دارد.

نمای اسپایدر

نمای شیشه ‌ای اسپایدر یکی دیگر از انواع نماهای شیشه‌ای مدرن است که به‌طور گسترده در ساختمان‌هایی با مقیاس بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع نما به‌دلیل پیوستگی زیاد شیشه‌ها، جلوه‌ای یک‌پارچه و شفاف به ساختمان می‌بخشد و ایمنی بالایی دارد.

در نماهای اسپایدر، معمولا از شیشه لمینت با ضخامت ۶ میلی‌متر و لایه میانی به ضخامت ۱٫۵۲ میلی‌متر استفاده می‌شود. این نوع نما در فروشگاه‌ها و مراکز تجاری بسیار کاربرد دارد زیرا دید وسیعی به کاربر می‌دهد. برخلاف سایر نماها، در نمای اسپایدر هیچ فریمی استفاده نمی‌شود و برای نصب شیشه‌ها اتصالاتی مانند چنگک مورد استفاده قرار می‌گیرند که این امر باعث مهار بارهای اضافی می‌شود. انواع نماهای شیشه‌ای اسپایدر به شرح زیر هستند:

  • نمای اسپایدری لوله‌ای: از سازه‌های لوله‌ای شکل به‌عنوان نگه‌دارنده استفاده می‌شود. جنس این لوله‌ها از فولاد و استیل بوده و قطر آن‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد.
  • نمای اسپایدری فین گلس: به‌جای لوله از ستون‌های شیشه‌ای استفاده می‌شود که جهت کاهش نیروی باد و ارتعاش به‌کار می‌رود؛ بدین‌ترتیب دید بهتری برای کاربر ایجاد می‌شود و مانعی وجود نخواهد داشت.
  • نمای اسپایدری کابلی (خرپا): کابل‌های افقی و عمودی به‌گونه‌ای در کنار هم قرار می‌گیرند که حالت یک شبکه را ایجاد می‌کنند؛ ولی به نحوی که مانعی برای دید نباشند.
  • نمای اسپیس فریم: اغلب در نماهای قوسی، کروی و سقف‌های شیشه‌ای کاربرد دارد.

نمای اسکای لایت

نمای شیشه ‌ای اسکای لایت یکی از نماهای منحصربه‌فرد در طراحی ساختمان است که به‌طور قابل‌توجهی باعث افزایش ارزش مالی ساختمان می‌شود. انواع مختلف این نما عبارت‌اند از:

  • ثابت (Fixed، Non-operable)
  • ماژولار یا متحرک (Operable، Ventilating)
  • لوله‌ای (Tubular)
  • محدب (Convex)
  • اختصاصی (Custom)

نمای شیشه ای اسکای لایت با ارائه ترکیبی از زیبایی و عملکرد، یکی از انتخاب‌های ایده‌آل برای ساختمان‌های مدرن به‌شمار می‌رود.

نمای فریم لیس

همان‌طور که اشاره شد، نمای فریم لس یکی از زیرشاخه‌های نمای کرتین وال است. نمای شیشه ‌ای فریم لس به‌گونه‌ای طراحی می‌شود که انگار هیچ‌گونه فریمی در ساخت آن استفاده نشده است؛ اما درواقع این‌طور نیست. در ساخت نمای فریم لس نیز از قاب استفاده می‌شود، با این تفاوت که شیشه‌ها درون قاب‌های آلومینیومی قرار داده شده‌اند. در اجرای نماهای فریم لس، این قاب‌های آلومینیومی درون پروفیل‌های فولادی که در سایزهای متفاوتی ساخته شده‌اند قرار می‌گیرند؛ سپس توسط لاستیک‌های مخصوص، هوابندی و آب‌بندی می‌شوند.

برای نماهای فریم لس از چسب‌های سیلیکونی استفاده می‌شود و نمی‌توان از چسب‌های پلی سولفاید استفاده کرد، چراکه این چسب‌ها به مرور زمان در اثر تابش نور خورشید از بین می‌روند و پودر می‌شوند. جهت درزگیری این نوع نما نیز از چسب‌های پلی اورتان بی‌رنگ، سفید و مشکی که در برابر آب و نور خورشید مقاوم هستند، استفاده می‌شود. این روش نصب برای نمای شیشه ای علاوه‌بر زیبایی، راحت‌تر است و به‌همین‌دلیل، رواج بیشتری پیدا کرده است.

نمای فریم لس با ظاهر یک‌پارچه و شفاف خود، زیبایی خاصی به ساختمان می‌بخشد و درعین‌حال، از لحاظ فنی نیز ویژگی‌های ممتازی دارد. این نما به‌دلیل استفاده از متریال باکیفیت و نصب دقیق، علاوه‌بر ظاهر زیبا، عملکرد بالایی نیز در برابر عوامل محیطی دارد.

جمع‌بندی

نمای شیشه ‌ای با ترکیب زیبایی، کارایی و ایمنی یکی از بهترین گزینه‌ها برای ساختمان‌های مدرن به‌شمار می‌رود و حتی می‌توان از آن در نمای ساختمان یک طبقه استفاده کرد. این نوع نماها با انواع مختلف و روش‌های اجرایی گوناگون، قابلیت تطبیق با نیازهای مختلف پروژه‌های ساختمانی را دارند و می‌توانند به ایجاد فضاهای زیبا و درعین‌حال کارآمد کمک کنند. استفاده از نماهای شیشه ای نه‌تنها از لحاظ زیبایی‌ و جذابیت بلکه از نظر عملکردی نیز می‌تواند تاثیرات مثبت زیادی بر روی ارزش ساختمان داشته باشد.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.