معرفی مشاغل ارومیه

0

ارومیه شهری زیبا با گذشته‌ای پربار در شمال غرب کشورمان، ایران واقع شده‌است. بر حسب سابقه‌ی دیرینه‌ی این شهر مردمی که در شهر ساکن بودند شغل خود را با توجه به اقلیم منطقه انتخاب می‌نمودند. از همین رو مشاغل ارومیه و اشتغال مردم در این شهر در سال‌های گذشته، بیشتر پیرامون کشاورزی و دامداری بود.

این شهر بر طبق سرشماری انجام شده در سال ۱۴۰۰، به عنوان پرجمعیت‌ترین شهر استان آذربایجان غربی، در حدود ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و با مدیریت شهرداری ارومیه اداره می‌شود. در این شهر کسب و کارهای متعددی رونق دارند و مشاغل ارومیه را ترتیب می‌دهند.

 

در طی سال‌ها و با رشد و گسترش علم و توسعه و پیشرفت فناوری، برخی از اعضای اجتماع شهر ارومیه نیز به سمت و سوی تحصیل رفتند و به مرور برخی از آنها به حرفه‌ی پزشکی پرداختند.

سازمان نظام مهندسی

به صورت کلی فعالیت‌های سازمان نظام مهندسی از جمله نظام مهندسی ارومیه در زمینه‌های مختلفی برای برگزاری دوره‌های آموزشی در جهت رشد مهندسین و ارتقا دانش آنان، وضع مقررات ساماندهی افراد مشغول در این حرفه، صدور پروانه اشتغال و همکاری با شهرداری در انجام پروژه‌ها در سطح شهر، تنظیم شده است. این تشکل، همچنین بر طبق مقررات وضع شده توسط متخصصین، مهندسین را برحسب تجربه، مهارت و دانش تخصصی رتبه‌بندی می‌کند.

با تدوین و برگزاری دوره‌های بازآموزی به ارتقا دانش تخصصی مهندسین در شاخه‌های متنوع مهندسی کمک می‌کند. از دیگر فعالیت‌های نظام مهندسی رسیدگی به شکایات است، بدین معنا که مالکین می‌توانند برای ارائه‌ی شکایات خود از عملکرد مهندسین در حیطه‌ی اجرا یا نظارت به سازمان نظام مهندسی مراجعه کنند.

نظام مهندسی ارومیه در استان آذربایجان غربی نیز از مهندسین در رشته‌ها و زمینه‌های گروه تخصصی عمران، گروه تخصصی معماری، گروه تخصصی تاسیسات مکانیکی، گروه تخصصی تاسیسات برقی، ترافیک، کمیسیون شهرسازی و کمیسیون نقشه‌برداری با همین برنامه‌ها حمایت به عمل می‌آورد.

آموزش پزشکی و توسعه‌ی بهداشت

ارومیه به عنوان  مرکز استان، و به عنوان یکی از مراکز آموزش پزشکی در استان آذربایجان غربی در دانشگاه‌ها و دیگر مراکز آموزشی خود دانشجو می‌پذیرد. این دانشگاه‌ها ضمن ارائه برنامه‌های آموزشی با کیفیت و کامل ، امکان برخورداری از آموزش پزشکی و کسب مهارت‌های لازم برای ارائه خدمات در حیطه‌ی پزشکی را برای داوطلبان رشته پزشکی فراهم می‌کنند.

در سطح شهر ارومیه اداره بهداشت و درمان در زمینه‌ها و موضوعات مختلف در راستای ارائه خدمات درمانی به جامعه و تخصیص امکانات لازم به پزشکان ارومیه فعال است. یکایک بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، درمانگاه‌ها و داروخانه‌ها از جمله موسسات مهم و حیاتی هستند که در زمینه خدمات پزشکی فعال هستند.

توسعه بخش بهداشت و درمان شهر ارومیه همانند بسیاری از شهرهای دیگر کشور، مستلزم و نیازمند بهبود زیرساخت‌ها و تامین پیش‌نیازهای این بخش از جمله تامین نیروی انسانی متخصص، متعهد و کارآمد، تجهیزات پزشکی و به روزرسانی دانش پزشکی در تمامی شاخه‌های این علم بسیط و وزین است. با توجه به اهمیتی که شرایط بهداشت عمومی دارد، همچنان تلاش‌ها و ممارست‌ها برای توسعه و تکمیل بخش بهداشت و درمان شهر ارومیه در جریان است.

معرفی شهرداری ارومیه

ارومیه یکی از بزرگترین شهرهای شمال غرب کشور است که مرکزیت استان آذربایجان غربی را یدک می‌کشد. این شهر تاریخی با گذشته‌ای پربارو پر فراز و نشیب، در غرب دریاچه ارومیه و با ارتفاع حدود ۱۳۳۲ متر از سطح دریا جای گرفته است.

در زمان احمدشاه قاجار اولین شهرداری در شهر ارومیه تاسیس گردید و حسین خان جهانگیری معروف به بیگلربیگی افشار نخستین زمامداری شهرداری ارومیه را در سال ۱۲۹۷ به عهده گرفت. ساز و کار شهرداری امروز، در آن زمان «بلدیه» نامیده می‌شد. پس از آن در سال ۱۳۰۷ اولین شهرداری جدید در دوران پهلوی با مدیریت قیاسوند تأسیس و افتتاح شد.

در حال حاضر بالاترین سمت شهرداری ارومیه یعنی شهردار این شهر بر دوش دکتر حسین مهدی‌زاده گذارده شده و ایشان در ساختمان شهرداري (عمارت شهرداري) موسوم به عمارت تاریخی بلدیه این شهر که تقریبا یکصد ساله قدمت دارد، حضور یافته و امور محوله رسیدگی می‌نمایند.

ساختمان شهرداری ارومیه یا عمارت بلدیه یکی از جاذبه‌های تاریخی و دیدنی این شهر است که بیش از ۹۰ سال را از سر گذرانده است. این ساختمان حیات خود را وامدار دوران پهلوی اول است، و در تاریخ ۲۲ تیر ۱۳۷۹ هجری خورشیدی به فهرست آثار ملی ایران با شماره‌ی ثبت ۲۷۶۲ راه یافت. ساختمان شهرداري ارومیه در میدان ایالت (انقلاب) شهر ارومیه واقع شده است.

مناطق شهرداري ارومیه

شهرداری ارومیه در ۵ منطقه  با کمک کارمندان و متخصصینش در حوزه‌های مختلف امور شهری و به عنوان بخشی از مشاغل ارومیه، به مردم شریف این شهر خدمت‌رسانی می‌کند:

 

شهرداري منطقه ۱ که مرزهای آن در جنوب شهر ترسیم شده و آدرس شهرداری ارومیه این منطقه، در انتهای خیابان بهداری استقرار یافته‌است.

شهرداری منطقه ۲ شهر ارومیه، شمالی‌ترین منطقه شهر محسوب می‌شود و آدرس شهرداری ارومیه و ساختمان آن در این منطقه در خیابان مدنی تقاطع مجاهد و مدنی قرار دارد.

شهرداري منطقه ۳ که منطقه‌ای تقریبا غربی محسوب می‌شود در بلوار مدرس واقع شده ‌است.

منطقه ۴ نیز تقریبا منطقه‌ای شرقی محسوب می‌شود و ساختمان آن در خیابان عطایی و کوچه دلگشا دایر است.

منطقه‌ای که حدودا مناطق مرکزی و جنوب غربی کشور را پوشش می‌دهد، منطقه ۵ ارومیه نامیده می‌شود و ساختمان اداری شهرداری آن در بلوار سربازان گمنام است.

باشگاه ورزشی شهرداری ارومیه

یکی از باشگاه‌های ورزشی بنام شهرداری ارومیه است که در رده‌ی بهترین‌های کشوری مطرح است و به خصوص در رشته ورزشی والیبال فعالیت دارد. تیم والیبال باشگاه شهرداری ارومیه که همواره از مدعیان قهرمانی بوده و ستاره‌های بسیاری در آن درخشیده‌اند، در حال حاضر در لیگ برتر والیبال ایران رقابت می‌کند.

صنعت، کشاورزی و دامپروری؛ بخشی از مشاغل ارومیه

در شهر ارومیه که با مدیریت شهرداری ارومیه در ۵ بخش منفک، اداره می‌شود زمینه‌های مختلفی از اشتغال فعال و پویاست. بسیاری از این مشاغل از دیرباز و با توجه به اقلیم این منطقه، رونق داشته و مردم به آنها اشتغال داشتند. حیطه‌ی دامداری و عرصه‌ی کشاورزی از این دست به شمار می‌آیند.

ارومیه به عنوان یکی از مناطق کشاورزی مهم در ایران شناخته می‌شود و تولید محصولات کشاورزی یکی از پایه‌های اقتصادی این شهر در منطقه است. در ارومیه، محصولات کشاورزی متنوعی به تولید می‌رسند. این محصولات شامل گندم، جو، برنج، سیب زمینی، گیاهان دارویی، خرما، انگور، زیتون، سیب، آلبالو، گلابی، شلغم، هندوانه و مرکبات است.

همچنین، دامداری و پرورش طیور نیز در ارومیه انجام می‌شود و تولید شیر، گوشت، مرغ، بلدرچین و محصولات لبنی از جمله فعالیت‌های دامی مهم هستند.

به دلیل موقعیت مرزی این شهر عده‌ای به پیشه‌ی بازرگانی و تجارت مشغول بودند و محصولات تولیدی شهر، استان و یا دیگر نقاط کشور را به کشورهای دیگر صادر کرده و یا محصولات مرغوب آنها را به داخل کشور وارد می‌کردند.

در گذر سالها و با پیشرفت فناوری و توسعه علم، ماشین‌آلات مختلف و  در پی آن کسب وکارهای جدید به شهر راه‌یافتند. صنایعی همچون نساجی، تولید پوشاک و چوب از آن جمله هستند. همچنین، در دهه‌های بعدی، صنایع دیگری همچون صنعت غذایی، صنعت ماشین‌آلات، صنعت چرم و کفش، صنعت تولید مواد شیمیایی و صنایع فلزی در ارومیه توسعه یافتند. تولید لبنیات، تولید و بسته‌بندی محصولات کشاورزی، تولید قطعات خودرو، صنعت مبلمان، تولید کفش و همچنین تولید محصولات فلزی از جمله فعالیت‌های مهم صنعتی در ارومیه هستند. این صنایع با ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در شهر و منطقه، نقش مهمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی ارومیه ایفا می‌کنند.

برای اطلاع بیشتر به سایت https://etook.news مراجعه نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.