آموزش ثبت نام و ورود به بازار فارکس

0

بازار فارکس بزرگ بازار مالی جهان است که بیشتر حجم معاملات روزانه در میان تمامی بازار های مالی (بیش از 8 تریلیون دلار) را دارد. بازار مالی فارکس معامله گران بسیار زیادی از سراسر جهان را به خود جذب کرده، به گونه ای که بیشترین تعداد کاربر را در میان تمامی بازار های مالی در سراسر جهان را دارد. با توجه به محبوبیت این بازار، در این مقاله قصد آموزش ثبت نام و ورود به بازار فارکس را داریم؛ با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

فارکس چیست؟

فارکس (Forex) مخفف عبارت Foreign exchange market یا بازار تبادل ارزهای خارجی است؛ به عبارتی در بازار فارکس فرآیند تبدیل یک ارز به ارز دیگر انجام می شود. در فارکس همان طور که از نام آن پیداست، افراد فقط معامله انجام می دهند و سرمایه گذاری نمی کنند. در این بازار، ارزها در برابر یکد یگر به صورت جفت ارز معامله می شوند؛ به عنوان مثال، جفت ارز EUR/USD که در آن یورو در برابر دلار آمریکا قرار گرفته می شوند. معامله گران می تواند به راحتی در هر ساعتی از شبانه روز به این بازار دسترسی داشته باشند و به معامله گری در آن بپردازند. در واقع، بازار فارکس در 5 روزه هفته از بامداد دوشنبه تا بامداد شنبه به وقت ایران باز است. همچنین، بازار فارکس دارای 4 جلسه (session) معاملاتی اصلی است که به ترتیب جلسات سیدنی، ژاپن، لندن و نیویورک می ‌باشند. ساعات باز و بسته شدن جلسات معاملاتی به شرح زیر است:

معاملات فارکس چگونه انجام می ‌شود؟

در گذشته، بازار فارکس تحت سلطه شرکت‌های نهادی و بانک‌های بزرگ بود که به نمایندگی از مشتریان عمل می‌کردند. اما در سال‌های اخیر بیشتر خرده‌فروشی شده است – تاجران و سرمایه‌گذاران با هر اندازه در آن شرکت می‌کنند.

در گذشته فقط بانک‌ ها امکان خرید و فروش ارز و فعالیت در بازار فارکس را داشتند؛ اما رفته رفته بانک ها تصمیم گرفته اند که به نمایندگی از مشتریان اقدام به فعالیت کنند. پس از بانک ها، سایر مؤسسات مالی، شرکت ‌های چند ملیتی و صندوق‌ های سرمایه ‌گذاری هم به این شیوه شروع به فعالیت کردند و امروزه بازار فارکس به کمک اینترنت به جایی رسیده است که تمامی افراد با شرایط یکسان و در هر لحظه به کمک بروکرها به راحتی می‌ توانند معامله کنند.

بروکر ها در واقع واسطه بین معامله‌گران و بازار فارکس هستند و وظیفه آن ها اجرای دستورات معاملاتی معامله گران است. در گذشته افراد به صورتی تلفنی معاملات خود را در بروکر ها ثبت می کردند؛ اما امروزه معامله گران می توانند با ثبت نام در یک بروکر از طریق اینترنت به بازار فارکس متصل شوند و به انجام معامله بپردازند. البته ثبت نام در بروکر کافی نیست؛ بلکه معامله گر باید از طریق پلتفرم معاملاتی از جمله متاتریدر به انجام معاملات خود بپردازد.

ویژگی های یک بروکر معتبر

همان طور که گفته شد، برای انجام معامله در فارکس به بروکر ها نیاز است. قبل از ثبت نام در بروکر ها ابتدا باید بررسی شود که آیا بروکر مورد نظر معتبر است یا خیر؟

برخی از مواردی که برای معتبر بودن یک بروکر باید لحاظ کرد عبارت انداز:

  1. قدمت بروکر
  2. شناخته بودن آن میان افراد و جامعه
  3. پشتیبانی قوی و فارسی زبان
  4. ارائه حساب های معاملاتی متنوع
  5. نحوه واریز و برداشت آسان و متنوع
  6. رگوله بودن بروکر توسط سازمان های نظارتی

و…

چگونه در یک بروکر ثبت نام کنیم؟

پس از کسب آگاهی از معتبر بودن یک بروکر می توان نسبت به ثبت نام در آن اقدام کرد. معمولا برای انجام ثبت نام اولیه در یک بروکر به یک شماره تلفن همراه و یک آدرس ایمیل نیاز است. پس از انجام ثبت نام اولیه در یک بروکر باید نسبت به احراز هویت خود اقدام کنیم تا بتوانیم به راحتی واریز و برادشت خود را در بروکر انجام دهیم. در هر بروکر انواع حساب های معاملاتی از جمله حساب standard یا حساب ecn نیز وجود دارد. همان طور که می دانید، برای افتتاح هر نوع از این حساب ها باید یک حداقل مبلغی را واریز نماید و هر حساب ممکن است دارای تفاوت هایی از حمیله میزان کارمزد باشد. در قدم بعدی لازم است که راه های واریز و برداشتی که در بروکر وجود دارد، بررسی کنیم. یکی از ساده ترین روش ها واریز و برداشت به روش ارز های دیجیتال است. البته برای استفاده از این روش باید در یک صرافی ارز دیجیتال نیز ثبت نام کرده و احراز هویت خود را انجام دهید. در این روش می توانید سرماهی خود را ابتدا به صرافی ارزدیجیتال انتقال دهید و آن را به یک ارز دیجیتالی که بروکر آن را به عنوان روش پرداخت قبول می کند، تبدیل کنید (بهترین انتخاب تتر است). سپس با واریز وجه مورد نظر به بروکر و انتقال آن به حساب معاملاتی افتتاح شده، می توانید به انجام معامله بپردازید؛ اما قبل از انجام معامله باید پلتفرم معاملاتی مورد قبول بروکر را نصب کنید تا حساب معاملاتی افتتاح شده را روی پلتفرم اجرا کنید. پلتفرم معاملاتی محبوب که اکثر بروکر ها از آن نیز استفاده می کنند، پلتفرم معاملاتی متاتریدر نسخه 4 و نسخه 5 است. هنگامی که حساب معاملاتی خود را افتتاح کنید، بروکر به شما یک نام کاربری، رمز عبور و سرور به شما می دهد که باید این سه مورد را در پلتفرم معاملاتی خود در بخش ورود به حساب وارد کنید تا حساب معاملاتی شما روی پلتفرم معاملاتی اجرا شود. حال که حساب معاملاتی شما اجرا شد، می توانید به انجام معامله در بازار فارکس بپردازید.

چگونه معامله فارکس را شروع کنیم؟

  1. در مورد فارکس بیاموزید: این موضوع پیچیده نیست؛ معامله گری در فارکس به دانش، تخصصی و تعهد به یادگیری نیاز دارد.
  2. راه اندازی یک حساب معاملاتی در بروکر: همان طور که گفته شد، برای شروع معاملات فارکس به یک حساب معاملاتی فارکس در یک بروکر نیاز دارید.
  3. یک استراتژی معاملاتی ایجاد کنید: داشتن یک استراتژی معاملاتی به شما کمک می ‌کند که یک سری دستورالعمل‌ های مشخص را برای انجام معاملات تعیین کنید؛
  4. بررسی معاملات انجام شده: در پایان روز، هفته یا ماه باید به بررسی معاملاتی که انجام شده بپردازیم. با بررسی آن ها می توانیم نقاط قوت و ضعف استراتژی خود را شناسایی و برای رفع آن ها اقدام کنیم.
  5. روانشاسی معاملاتی: معامله گری در فارکس مملو از هیجانات و احساستبی پاسخ است. یک معامله گر باید یاد بگیرد که احساسات خود را در صورت لزوم کنترل کند.
  6. مدیریت سرمایه: در معاملات خود باید مدیریت سرمایه را لحاظ کنیم. در واقع، باید با حجمی وارد معامله شویم که کنترل شده باشد و در صورت ضرر شدن آن معامله، سرمایه زیادی از دست ندهیم.

سخن پایانی

در این مقاله سعی شد تا شما را با نحوه ورود به بازار فارکس آشنا کنیم. بازار فارکس بزرگ ترین بازار مالی دنیا بوده که افراد زیادی را در سراسر دنیا به خود جذب کرده است. معامله گری در این بازار همانند سایر بازار های مالی دارای ریسک های خاص خودش می باشد؛ در نتیجه، قبل از ورود به این بازار بهتر است که با آموزش صفر تا صد فارکس تخصص و دانش های لازم را کسب کنیم. معامله گری در فارکس بدون کسب تخصص های لازم می تواند ضرر های سنگینی را برای ما به همراه داشته باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.