نحوه شکایت از وکیل چگونه است؟

0

به نقل از دادخواه وکالتامروزه اغلب افرادی که در مراجع قضایی دارای پرونده حقوقی یا کیفری هستند، برای رسیدگی و پیگیری پرونده خود نسبت به اخذ وکیل حقوقی یا وکیل کیفری اقدام می کنند. وکیل پایه یک دادگستری باید طبق قراردادی که بین وی با موکلش تنظیم شده است به کلیه وظایفی که دارد عمل کند، در صورتی که وکیل به وظایف خود عمل نکند و مرتکب تخلفاتی شود موکل می تواند از وی شکایت کند. برای شکایت از وکیل روش های مختلفی وجود دارد، بنابراین بهتر است قبل از تنظیم درخواست شکایت خود ابتدا اطلاعات لازم را در این زمینه بدست آورید.

روش های شکایت از وکیل

قبل از ارائه طرح شکایت از وکیل بهتر است با افراد کارشناس در این زمینه مشورت کنید، زیرا فرآیند رسیدگی به این نوع پرونده ها و صدور رای توسط دادگاه زمان بر است. در جلسه مشاوره با حقوقدان می توانید از وی درباره موجه بودن ادعای خود سوالاتی را بپرسید، اگر مطمئن شدید که وکیل باعث رساندن ضرر و زیان به شما شده است می توانید طرح شکایت خود را تنظیم نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه شکایت از وکیل تا پایان مطلب همراه ما باشید.

بررسی مهم ترین موارد شکایت از وکیل

اگر وکیل کیفری یا حقوقی در امر وکالت دچار تخلفاتی شود، موکل می تواند از وی شکایت کند. از مهم ترین موارد تخلفات وکیل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. عدم حضور وکیل در جلسات دادرسی

  2. عدم ارسال لایحه دفاعیه

  3. استعفاء وکیل ( اگر موکل برای دفاع در جلسه دادگاه و معرفی وکیل جدید مدت زمان محدودی در اختیار داشته باشد، وکیل نمی تواند از انجام وکالت استعفاء دهد.)

  4. فاش نمودن اسرار پرونده

  5. فاش نمودن اسرار موکل

  6. عدم تحویل یک نسخه از وکالتنامه به موکل

  7. انجام هرگونه خیانت علیه موکل

  8. تبانی وکیل با طرف مقابل دعوی

  9. دریافت حق الوکاله زیاد

  10. اخذ وکالت از طریق تقلب و نیرنگ

  11. اخذ وجه نقد از موکل به بهانه نفوذ در مقامات ذی صلاح

  12. دلالی

روش مختلف برای شکایت از وکیل

شکایت از وکیل در صورتی که وی تخلفاتی را مرتکب شود امکان پذیر است، همچنین شکایت از وکلا جزو حق قانونی موکلان محسوب می شود. برای شکایت از وکلا می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

  1. شکایت از طریق کانون وکلا

هر فردی که دارای پروانه وکالت است، رسما وکیل به شمار می رود و عضو کانون وکلا است، کانون وکلا در اغلب استان های کشور موجود است و هر وکیلی می تواند در کانون به عضویت رسمی در آید. اگر از یک وکیل تخلفاتی سر بزند، موکل می تواند به راحتی تخلف را به کانون وکلا گزارش دهد. کانون وکلا در کوتاه ترین زمان ممکن به تخلفات وکلا رسیدگی می کنند و بررسی های لازم را انجام می دهند.

امکان ثبت تخلفات وکلا در سامانه کانون وکلا امکان پذیر است، موکل می تواند هرگونه شکایت و اعتراضی را که دارد در این سامانه به ثبت برساند.

  1. شکایت از وکیل از طریق دادسرای انتظامی وکلا

یکی دیگر از انواع روش ها برای شکایت از وکیل، مراجعه به دادسرای انتظامی وکلا می باشد. در این دادسرا به تخلفات وکلا رسیدگی می شود و در صورتی که تخلف وکیل ثابت شود برای وی پرونده در دادسرا تشکیل پرونده می شود. شایان ذکر است، دادسرای انتظامی وکلا جزو مراجع قضایی به شمار می رود که به شکل تخصصی نحوه فعالیت وکلا را مورد بررسی و پیگیری قرار می دهد.

اگر اتهام وارده به وکیل از سوی دادسرای انتظامی موجه تشخیص داده نشود، قرار منع تعقیب صادر می شود و دادسرا رسیدگی به پرونده را متوقف می کند. اگر اتهام وارده به وکیل موجه تشخیص داده شود ابتدا کیفر خواست صادر می شود. بعد از اینکه کیفر خواست صادر شد، پرونده برای رسیدگی و پیگیری بیشتر به دادگاه انتظامی وکلا انتقال داده می شود.

مراحل رسیدگی به پرونده شکایت از وکلا

رسیدگی به پرونده شکایت از وکلا طی مراحل مختلفی انجام می شود، مراحل رسیدگی به پرونده شکایت از وکیل عبارتند از:

  1. در اولین مرحله اتهامات وارده به وکیل مورد بررسی قرار خواهند گرفت، اگر اتهام وارد باشد در دادسرای انتظامی کیفرخواست صادر می شود.

  2. ارسال پرونده به دادگاه انتظامی وکلا برای رسیدگی به تخلفات وکیل انجام می شود.

  3. اگر وکیل بی گناه باشد، از سوی دادسرا حکم رد شکایت شاکی صادر می شود، در این مرحله شاکی می تواند نسبت به حکم اعتراض نماید و درخواست تجدید نظر را ثبت کند.

  4. اگر وکیل بی گناه نباشد حکم کیفر خواست صادر می شود و تاریخ دقیق برای رسیدگی به اتهامات وکیل توسط دادگاه انتظامی مشخص می شود.

  5. در مرحله آخر بعد از انجام بررسی های لازم برای وکیل مجازات هایی در نظر گرفته می شود.

نحوه رسیدگی به شکایت از وکلا

پرونده شکایت از وکیل پس از تنظیم شکایت به دادگاه انتظامی ارسال می شود، اگر نیاز به حضور وکیل برای دفاع از خود باشد، دادگاه وی را احضار می کند و در غیر این صورت بدون برگزاری جلسه دفاعیه دادگاه انتظامی اقدام به صدور رای می نماید.

از مهم ترین مجازات هایی که برای وکیل در نظر گرفته می شوند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. اخطار کتبی

  2. توبیخ همراه با درج در پرونده وکالت

  3. توبیخ همراه با درج در روزنامه و مجله کانون وکلا

  4. ممنوعیت از انجام وکالت به مدت 3 ماه تا 3 سال

  5. محرومیت دائمی از حرفه وکالت

  6. تنزل درجه وکلا

کلام آخر

اگر شاکی در دادگاه انتظامی شکایت از وکیل را مطرح نماید ولی به نتیجه دلخواهش نرسد می تواند درخواست تجدیدنظر بدهد، شایان ذکر است، رئیس کانون وکلا و وکیل فقط در مواردی خاص می توانند درخواست تجدید نظر بدهند.

توجه به این نکته نیز ضروری می باشد، همانطور که وکیل در برابر موکل دارای تعهداتی می باشد، موکل نیز باید در مقابل وکیل دارای وظایفی نظیر داشتن صداقت، عمل به تعهدات مالی و… باشد. علاوه بر این به موکلان عزیز پیشنهاد می دهیم در صورتی که با وکیل خود به مشکل برخورده اند بهتر است قبل از هر چیز خونسردی خود را حفظ کنند و قبل از ارائه طرح شکایت از وکیل، با وی برای رسیدن به صلح و حل و فصل مشکلات مذاکرات لازم را انجام دهند.

منبع: Dadkhahvekalat.ir

4.2/5 - (10 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.