از شر قبض برق های سرسام آور راحت شوید

0

اگر شما هم در اماکن صنعتی، کارخانه ها، ساختمان های مسکونی چند طبقه و … با قبض برق های سنگین مواجه هستید، احتمالا یکی از چالش‌های پیش‌روی شما رفع مشکل افزایش مصرف باشد که بهترین راه حل برای حل این مشکل استفاده از تابلو برق های بانک خازنی است.

دلیل اصلی افزایش مصرف برق، ضریب قدرت و توان است که باعث خسارات و افزایش مصرف برق می شود، همچنین اثرات منفی سلف و توان راکتیو از سایر مواردی است که با وجود تابلوهای بانک خازنی حل شده و موجب بهبود وضعیت سیستم برقی می‌گردد.

کاربرد تابلو بانک خازنی

تابلوهای بانک خازنی برای حفاظت از تجهیزات سیستم و کاهش مصرف برق طراحی می‌شوند، که محاسبه بانک خازنی و طراحی مدار مناسب یک سیستم باید توسط متخصصین باتجربه در زمینه طراحی و تولید تابلو برق و اتوماسیون صنعتی انجام گیرد تا یک بار با پرداخت هزینه اولیه طراحی تابلو بانک خازنی، برای همیشه با قبض های سنگین اداره برق خداحافظی کنید.

بار مورد استفاده صنایع و مراکز بزرگ، بار سلفی است، استفاده از مجموعه ای از خازن ها که به صورت سری یا موازی با یکدیگر برای ذخیره ی انرژی الکتریکی وصل می شوند، در این شرایط موجب خنثی کردن یا تصحیح تاخیر ضریب توان یا تغییر فاز در منبع تغذیه متناوب(AC) می شود. البته بانک خازنی می‌تواند در منبع تغذیه جریان مستقیم(DC)  نیز مورد استفاده قرار بگیرند.

با توجه به کاربردهای بانک خازنی در حفاظت و صرفه‌جویی اقتصادی به صورت کلی می‌توان گفت خرید تابلو بانک خازنی برای صنایع، کارخانه‌ها و اماکن بزرگ یک صرفه جویی اقتصادی فوق العاده است.

اجزای تابلو بانک خازنی

بنابر نوع پروژه و نقشه طراحی شده توسط مهندس مربوطه، تابلو برق بانک خازنی طراحی و در مکان مناسب نصب می‌گردد ولی به صورت کلی می‌توان گفت، بانک خازن از یک تابلو برق ، خازن سه فاز ، رگولاتور بانک خازنی ، کنتاکتور خازنی ،کلید ورودی، کلید فیوز وفیلتر هارمونیک تشکیل شده است.

هر تابلو برق خازنی یک ورودی برق سه فاز دارد که به کلید اصلی متصل می‌شود و کلید اصلی، سه فاز را توسط شینه مسی به فیوزها انتقال می‌دهد که البته شینه کشی تابلو برق نیز یکی از مواد اصولی است که بنابر میزان جریان بجای کابل و سیم استفاده می‌شود.

هر فیوز، برق تغذیه هر کنتاکتور و در نتیجه خازن را تامین میکند که به این مجموعه ، یک پله خازنی میگویند.

رگلاتور نیز مقدار خازن مورد نیاز را با استفاده از یک ترانس جریان که بر روی خط اصلی مصرف کننده ها قرار دارد ،تشخیص داده و با تحریک کنتاکتور ، خازن ها رو وارد مدار می کند .

رگولاتور بانک خازنی

رگولاتور در یک تابلو بانک خازنی نقش اساسی و مهمی را برعهده دارد و همچون مغز متفکری است که در تابلوهای بانک خازنی قرار می‌گیرد. این رگولاتورها دارای ساختاری الکترونیکی و میکروپروسسوری هستند. از این رو تمام دستورات در زمینه فرمان قطع و وصل پله های خازنی بر عهده این رگولاتور ها است.

رگولاتورها عموما برای ارسال دستور قطع و وصل به کنتاکتور ها نیاز دارند . پس یک بانک خازنی برای این که سیستم نرمال و متعادلی داشته باشد نیاز به رگولاتور و کنتاکتور دارد.

کاربرد بانک خازنی

شاید بخواهید بدانید که اصلا برای مجموعه و پروژه شما نیاز به بانک خازنی هست یا نه؟ برای اینکه نیاز به تابلوهای بانک خازنی را بررسی کنید به چند نکته توجه داشته باشید.

روش اول: مشخص کردن تعداد مصرف کننده های موجود در ساختمان، تجهیزاتی مانند الکتروموتورها که  می توانید از پلاک درج شده بر روی الکتروموتورها برای بررسی ضریب توان آن ها استفاده کنید زیرا معمولا اطلاعات فنی هر مصرف کننده که در پلاک شناسایی یا دفترچه راهنمای آن مصرف کننده درج شده است.

روش دوم:  با استفاده از اطلاعاتی که در قبض برق درج می‌شود، که این امر در قبوضی که مصرف توان راکتیو آنها درج شده باشد، قابل تشخیص است.

روش سوم:  استفاده از دستگاه پاور آنالایزر و برداشت و ثبت اطلاعات در یک بازه زمانی مشخص ، که این روش دقیق ترین و درست ترین روش انتخاب تابلو برق بانک خازن مناسب می باشد.

انتخاب بهترین تابلو برق بانک خازنی

پس از بررسی های انجام شده و دریافت مشاوره از افراد خبره در این زمینه باید با بهترین قیمت تابلو برق، به صرفه ترین تصمیم را برای مجموعه خود بگیرید. تا علاوه بر صرفه اقتصادی در مصرف برق، با حفاظت از سیستم، موجب افزایش طول عمر سیستم برق رسانی شوید.

قیمت بانک خازنی برای سیستم های مختلف، متفاوت است و براساس نیاز پروژه تعریف می‌شود، اما با استناد به گفته های افرادی که در مجموعه خود از بانک خازنی استفاده کرده‌اند، می‌توان گفت استفاده از تابلو بانک خازنی موجب بالا رفتن راندمان و صرفه جویی اقتصادی برای صنایع مختلف خواهد شد.بنابراین پیشنهاد ما دریافت مشاوره در این زمینه و استفاده از تابلو برق بانک خازنی است.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.