هر آنچه که باید درباره کشیدن دندان بدانید

0

کشیدن دندان یکی از درمان ها و روش های رایج در دندانپزشکی است که این روش می تواند توسط دندانپزشک عمومی و یا متخصص دندان صورت بگیرد. این پروسه درمان بستگی به وضعیت دندان بیمار دارد که ممکن است به صورت معمولی و در مدت زمانی کم صورت بگیرد و یا با روش جراحی و نسبتاً تهاجمی انجام شود.

در این مقاله توضیحاتی کامل درباره فرایند کشیدن دندان و چرایی آن ارائه شده است؛ با ما همراه باشید.

به چه دلیل دندان را می کشیم؟ هدف از این کار چیست؟

کشیدن دندان پروسه ای رایج و پرتکرار است و امکان دارد بنا به هر دلیلی مجبور به کشیدن دندان شویم. همچنین در ادامه به ۴ دلیل اصلی کشیدن دندان اشاره کرده ایم:

کشیدن دندان برای ارتودنسی

یکی از دلایل کشیدن دندان، شروع درمان ارتودنسی است. بعضی اوقات دندان ها آن قدر شلوغ هستند که برای شروع درمان ارتودنسی نیاز به کشیدن یک و یا چند دندان است که اگر کشیده نشود امکان شروع درمان ارتودنسی نمی باشد.

کشیدن دندان برای ارتودنسی معمولاً قبل از شروع درمان است. البته ممکن است با دیدن وضعیت دندان این کار حین و یا بعد از درمان انجام شود.

در آوردن دندان های نهفته و نیمه نهفته (دندان عقل)

به دندان هایی که بعد از اتمام رشد فقط به صورت جزئی بیرون بیایند و یا هنوز از لثه بیرون نیایند به ترتیب به آن ها نیمه نهفته و نهفته گفته می شود. معمولاً نحوه رشد دندان های نیش و عقل به این شکل است و اگر دندانپزشک با روش های معمولی امکان کشیدن این نوع دندان ها را نداشته باشد ممکن است اقدام به جراحی دندان کند.

شایان ذکر است که هزینه کشیدن دندان عقل در صورتی که دندان عقل به صورت معمولی باشد کمتر از زمانی است که نهفته یا نیمه نهفته است و نیاز به جراحی دارد.

خارج کردن و کشیدن این مدل دندان ها کمی تهاجمی و پر دردسر خواهد بود؛ اما به لطف کاربردهای لیزر دندانپزشکی می توان به هر مدل از این دندان ها دسترسی یافت و با کمترین زمان بهبودی و حداقل تهاجم آن را بیرون کشید.

البته یک نکته بسیار مهم این است که گاهی اوقات دندان های نیش نهفته کشیده نمی شوند، بلکه با لیزر دندان نیش را اکسپوز یا نمایان می کنند و با کمک ارتودنسی آن را با دیگر دندان ها متمایز و هماهنگ می کنند.

کشیدن دندان به علت آسیب دیدگی یا پوسیدگی

اگر میزان آسیب دیدگی و خرابی دندان به حدی باشد که حتی با عصب کشی هم قابل درمان نباشد، آخرین راه حل کشیدن دندان است.

خارج کردن دندان در بیماران تحت پرتودرمانی یا شیمی درمانی

اگر در بیماری پرتودرمانی و یا شیمی درمانی انجام شده باعث عفونت دندان ها شود، بایستی آن دندان یا دندان ها را کشید.

بعد از کشیدن دندان چه دستورالعمل هایی را باید رعایت کنیم؟

شما چه با روش معمولی و چه با روش جراحی دندان خود را کشیده باشید، بایستی مراحل و دستورالعمل هایی که توسط دندانپزشک ارائه می شود را رعایت کنید که یکسری موارد بسیار مهم را در ادامه آورده ایم:

تا بهبودی کامل، غذاهای نرم میل کنید

برای کشیدن به دندان ها بیحسی اعمال می شود و یا تحت بیهوشی قرار می گیرد که ممکن است تا چند ساعت اثرات این داروها باقی بمانند. به همین دلیل تا وقتی که کوچکترین اثر بیهوشی و بیحسی در بدن شما باقی مانده است بایستی فقط مایعات بخورید. شما باید تا زمان بهبودی کامل از میل کردن غذاهای سفت و سخت خودداری کنید. همچنین در روزهای اول کشیدن دندان تنها غذاهای نرم می توانید میل کنید.

نحوه مسواک زدن بعد از کشیدن دندان

شما بایستی حتماً بعد از کشیدن دندانتان بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید و مسواک بزنید. اما در هنگام مسواک زدن شما نباید کناره های دندان تازه کشیده شده را مسواک بزنید و آن را تحت فشار قرار دهید. حدوداً بعد از گذشت ۲ تا ۵ روز شما می توانید به روال قبل برگردید و تمام دهان خود را تمیز مسواک بزنید.

مصرف مسکن برای تسکین درد دندان کشیده شده

بعد از کشیدن دندان و کاهش اثر بیحسی ممکن است شما دردی جزئی داشته باشید که این اتفاق کاملاً طبیعی بوده و جای نگرانی نیست. همچنین دندانپزشک بعد از اتمام فرایند درمان به شما توصیه می کند که با مصرف داروهای مسکن بدون نسخه مانند ژلوفن به تسکین درد کمک کنید. شما با استفاده از این مسکن ها به راحتی می توانید درد کشیدن دندان را مدیریت کنید.

برای نوشیدن مایعات از نی استفاده نکنید

توصیه دندانپزشکان این است که حداقل به مدت ۲۴ ساعت بعد از کشیدن دندان برای نوشیدن مایعات از نی استفاده نکنید؛ زیرا در این صورت احتمال خونریزی زیاد است.

هزینه کشیدن دندان در سال ۱۴۰۳ چقدر است؟

به دلایل زیر هزینه کشیدن دندان می تواند متغیر باشد:

  • نوع دندان (شیری یا دائمی)
  • موقعیت دندان (قدامی یا خلفی)
  • شیوه خارج کردن دندان (معمولی یا جراحی)
  • تخصص دندانپزشک (عمومی یا جراح)
  • محل زندگی

در جدول زیر می توانید هزینه کشیدن دندان در سال ۱۴۰۳ را به صورت تقریبی ببینید:

نوع درمان قیمت (به تومان)
کشیدن دندان شیری از ۰۰۰/۵۰۰
کشیدن دندان جلو از ۰۰۰/۶۰۰
کشیدن دندان آسیاب از ۰۰۰/۰۰۰/۱
کشیدن دندان عقل از ۰۰۰/۵۰۰/۱
کشیدن دندان عقل نهفته از ۰۰۰/۰۰۰/۲

آیا کشیدن دندان شیری با دندان های دیگر متفاوت است؟

بایستی بگوییم خیر تفاوتی در مدل کشیدن این دندان ها نیست و کاملاً یکسان و یک مدل هستند. تنها خارج کردن و کشیدن دندان شیری از دندان های دائمی آسان تر است.

چگونه ترس از کشیدن دندان را مدیریت کنیم؟

بعضی افراد از دندانپزشکی و پروسه های درمانی مثل کشیدن دندان و دیگر روش های که فقط چند دقیقه زمان می خواهد می ترسند. این گونه افراد می توانند قبل از مراجعه به مطب داروهای مسکن بدون نسخه استفاده کنند. همچنین در مطب قبل از تزریق بی حسی با در جریان گذاشتن دندانپزشک خود می توانید داروی آرام بخش استفاده کنید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.