برآورد هزینه عمل سنگ کلیه

0

یکی از معضلات و مشکلات بیماران، پرداخت هزینه عمل سنگ کلیه است که باعث به تاخیر انداختن جراحی سنگ کلیه می‌شود. بیماران مبتلا به سنگ کلیه به تشخیص پزشک برای عمل جراحی معرفی می‌شوند، این در حالی است که بسیاری از بیماران به دلیل عدم توانایی در پرداخت هزینه عمل سنگ کلیه از درمان منصرف می‌شوند.

سنگ کلیه به عنوان یک عارضه دردناک در ناحیه شکمی، به دلایل متفاوتی بوجود می‌آید. بسیاری از بیماران مدتی پس از جراحی دوباره به این بیماری مبتلا می‌شوند. اشخاصی که به دلایل متفاوتی در معرض این بیماری هستند باید از روش های جلوگیری از سنگ کلیه استفاده کنند. در این مقاله علاوه بر روش‌های جلوگیری، به معرفی نشانه‌ها و علائم سنگ کلیه می‌پردازیم.

هزینه سنگ شکنی کلیه چقدر است؟ آیا تحت پوشش بیمه هست؟ | دنیای بورس

سنگ کلیه چیست؟

سنگ کلیه یک جسم سخت ناشی از مواد شیمیایی ادرار است. ادرار مواد زائد بسیاری دارد که اگر این مواد زائد به نسب مایع ادرار بیشتر باشند، شروع به تشکیل کریستال‌هایی در کلیه می‌کنند. این کریستال‌ها، مواد دیگر را به خود جذب می‌کنند و سرانجام یک جسم جامد سخت را شکل می‌دهند. به میزانی که مواد زائد موجود در ادرار بیشتر باشد، ماده جامد تشکیل شده هم بزرگ‌تر خواهد شد.

سنگ‌های کلیه در ابعاد گوگونان و در تعداد گوناگون بوجود می‌آیند. براساس اندازه و تعداد آن‌ها، پزشک عمل جراحی یا استفاده از لیزر برای خرد کردن سنگ را تشخیص می‌دهد. در بسیاری از موارد پس از خرد کردن سنگ کلیه و رعایت نکات تغذیه، در ادرار حل و نهایتا دفع می‌شود. در صورتی که سنگ‌ها بزرگ یا زیاد باشند، احتمال تشخیص پزشک برای عمل سنگ کلیه بالا می‌رود.

Cleveland Clinic سنگ کلیه را اینگونه تعریف کرده است:

Kidney stones are clusters of crystals that form from minerals and other substances in your urinary tract. Most stones pass out of your body in your pee on their own, but they can be very painful as they move through. You might need a procedure to break up or remove the stone if it can’t pass on its own or is causing a blockage.

ترجمه: سنگ‌های کلیه مجموعه‌ای از کریستال‌ها هستند که از مواد معدنی و سایر مواد موجود در دستگاه ادراری شما تشکیل می‌شوند. بیشتر سنگ‌ها در ادرار خود به خود از بدن شما خارج می‌شوند، اما در حین حرکت می‌توانند بسیار دردناک باشند. اگر سنگ به خودی خود از بین نمی رود یا باعث انسداد می شود، ممکن است به روشی برای شکستن یا برداشتن سنگ نیاز داشته باشید.

نشانه‌ها و علائم سنگ کلیه

متاسفانه تا زمانی که سنگ کلیه وارد مجاری ادرار نشده است، احتمالا هیچ علائم و نشانه‌هایی از خود ندارد. در این مواقع به عنوان سنگ‌های خاموش معرفی می‌شوند. به طور کلی علائم سنگ کلیه شامل موارد زیر است:

  • ادرار رنگی (قرمز، قهوه‌ای، صورتی)
  • استفراغ و تهوع
  • ادرار کدر
  • بوی بد ادرار
  • سوزش ادرار
  • درد در ناحیه شکم
  • تکرر ادرار
  • فوریت در ادرار
  • تب و لرز
  • کاهش حجم ادرار
  • چرک یا گلبول سفید در آزمایش ادرار

با مشاهده این علائم حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. هزینه عمل سنگ کلیه را از پزشک متخصص بپرسید و شرایطی مانند بیمه که شامل آن می‌شود را جویا شوید. تفاوت‌هایی در علائم سنگ کلیه زنان و مردان وجود دارد. در مورد مردان درد در ناحیه پهلو و پشت بیشتر می‌شود و حتی در موارد نادر، در کشاله ران هم درد شدید احساس می‌شود. در مورد زنان اما، درد در ناحیه فرج و کشاله ران بیشتر خواهد بود. علاوه بر این به دلیل حساس بودن ناحیه تناسلی زنان، احتمالا اولین علائم شامل عفونت در دستگاه ادراری باشد. در موارد نادر، زنان تصور می‌کنند که به بیماری‌های زنان دچار شدند اما ریشه بیماری در وجود سنگ کلیه است.

روش های جلوگیری از سنگ کلیه

بر اساس تحقیقات محققان، مبتلا به سنگ کلیه، دلایل متعددی دارد. آن‌ها اولین دلیل را میزان کم آب بدن بیان می‌کنند. از طرفی به کسانی که به مصرف بیش اندازه نمک عادت دارند، هشدار می‌دهند که مصرف بی رویه نمک یا سدیم باعث کاهش آب بدن می‌شود. به طور استاندارد مصرف روزانه ۲۳۰۰ میلی‌گرم نمک در طول روز مورد تایید است. علاوه بر این، لیستی از مواد خوراکی که دارای سدیم بالایی است را اعلام کردند تا برای جلوگیری از سنگ کلیه، مصرف آن را کاهش دهید. این خوراک و مواد غذایی مانند، چیپس، سوپ‌های کنسروی، نودل‌ها و … است. دیگر روش های جلوگیری از سنگ کلیه شامل موارد زیر است:

  • حفظ وزن سالم بدن
  • محدودیت در مصرف غذای کلسیم اگزالات
  • کاهش مصرف الکل
  • کاهش مصرف کافئین
  • کاهش مصرف نوشیدنی شیرین
  • و …

هزینه عمل سنگ کلیه چقدر است؟

هزینه عمل سنگ کلیه به عوامل بسیاری بستگی دارد. از جمله اینکه عمل سنگ کلیه، انواع گوناگونی دارد. با توجه به وضعیت بیمار و شرایط سنگ در کلیه، پزشک نوع عمل را تشخیص می‌دهد. در مقاله‌ای تخصصی از وب‌سایت Cochrane به صورت جامع، انواع عمل جراحی سنگ کلیه را شرح به صورت زیر شرح می‌دهد:

Treatment of kidney stones includes extracorporeal shock wave lithotripsy (ESWL), percutaneous nephrolithotomy (PCNL) and retrograde intrarenal surgery (RIRS). ESWL uses shock waves outside the body to break the stone inside the kidney into small pieces without cutting the skin.

ترجمه: درمان سنگ کلیه شامل سنگ شکنی خارج بدنی (ESWL)، نفرولیتوتومی از راه پوست (PCNL) و جراحی رتروگراد داخل کلیه (RIRS) است. ESWL از امواج ضربه ای در خارج از بدن برای شکستن سنگ داخل کلیه به قطعات کوچک بدون بریدن پوست استفاده می کند.

با در نظر گرفتن خدماتی که قبل از عمل جراحی PCNL نیاز است، مانند تجهیزات مصرفی برای بستری بیمار، تهیه داروهای مورد نیاز، تعداد روزهایی که به صلاحدید پزشک، بیمار نیاز به بستری دارد و …، اگر از خدمات بیمه پایه بهره‌مند نباشید، حدود ۸,۰۰۰,۰۰۰ تومان در سال ۱۴۰۳ خواهد بود. اگر شامل خدمات بیمه هستید، حدود قیمت ۶,۰۰۰,۰۰۰ تا ۶,۵۰۰,۰۰۰ تومان خواهد بود.

جمع بندی

در این مقاله به مهم‌ترین سوالات بیماران درباره هزینه عمل سنگ کلیه، علائم سنگ کلیه و روش‌های جلوگیری از آن پرداختیم. اگر شما هم با مشکلاتی نظیر عفونت ادرار، نشانه‌هایی از بیماری زنان، درد در کشاله ران و ناحیه پشت و پهلو مواجه شدید، پیش از هر اقدامی به پزشک متخصص مراجعه کنید. سنگ کلیه می‌تواند عامل بسیاری از بیماری‌ها باشد که در عدم درمان به موقع، خطرناک خواهد بود.

5/5 - (3 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.