دیسک و صفحه هر چند کیلومتر باید عوض شود؟

0

سیستم انتقال خودرو از بخش های مختلفی تشکیل شده است که یکی از مهم‌ترین آن ها، دیسک و صفحه است. دیسک و صفحه نقش بسیار مهمی را در قطع و وصل کردن نیرو از موتور خودرو به سمت گیربکس را برعهده دارد. به گونه ای که اگر پای خود را از روی کلاچ ماشین بردارید، کل نیروی موتور به سمت چرخ های خودرو منتقل شده و خودرو با سرعت بالایی حرکت می کند. اما اگر پای خودتان را روی کلاچ بگذارید، نیروی انتقالی توسط موتور به چرخ ها قطع می گردد و امکان تعویض دنده را فراهم می کند. با توجه به تجربه کارشناسان سایت یدک پارت، اهمیت و کاربرد دیسک و صفحه خودرو بسیار مهم است بنابراین باید به موقع اقدام به تعویض این قطعه نمایید. حتی اگر این قطعه را با بهترین کیفیت خریداری کرده باشید و تمامی نکات برای نگهداری از آن را نیز مد نظر قرار داده باشید، همچنان می بایست در هنگام تمام شدن عمر مفید کیلومتری دیسک و صفحه آن را تعویض کنید.

انواع دیسک و صفحه در یدک پارت

دیسک و صفحه هر چند کیلومتر باید عوض شود؟

دیسک و صفحه خودرو به عنوان یکی از قطعات مصرفی با طول عمر بالا شناخته می شود که عملکرد مناسب آن تا مدت ها حفظ می شود. اما این قطعه نیز مانند هر یک از قطعاتی که در سیستم انتقال قدرت خودرو مورد استفاده قرار می گیرند، به مرور زمان عملکرد خود را از دست داده و نیاز به تعویض خواهد داشت. به توصیه یدک پارت دیسک و صفحه ۲۰۶ و خودروهای دیگر مهم  است که بدانید هر چند کیلومتر باید عوض شود. موضوعی است که برای بسیاری از صاحبان خودرو ابهام جدی ایجاد کرده است.
به طور کلی، عمر مفید دیسک و صفحه خودرو بسیار متغیر است و می تواند از ۴۵ هزار کیلومتر تا ۷۰ هزار کیلومتر یا بیشتر متغیر باشد. بنابراین، ممکن است یک خودرو نیاز به تعویض دیسک و صفحه در هر ۴۵ هزار کیلومتر داشته باشد، اما برای خودروی دیگر بتوان هر ۶۰ هزار کیلومتر این مجموعه را تعویض نمود.

دلیل تفاوت عمر مفید کیلومتری دیسک و صفحه خودرو

عمر مفید کیلومتری دیسک و صفحه به دلیل معیارهای مختلفی متفاوت است و همین موضوع ایجاب می کند که افراد در بازه زمانی مناسب و با توجه به شرایط رانندگی، محل زندگی و نوع دیسک و صفحه نصب شده روی خودروی خود، اقدام به تعویض این قطعه نمایند. سه عامل مهم و موثر روی عمر مفید کیلومتری دیسک و صفحه شامل موارد زیر هستند.

نحوه رانندگی

یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث ایجاد تفاوت در عمر مفید کیلومتری دیسک و صفحه خودرو می شود، نحوه رانندگی است. رانندگان تهاجمی که با سرعت بالا رانندگی می کنند، به تعداد دفعات بالا نیاز به ترمزگیری دارند. این موضوع هم به ضرر لنت خودرو و هم دیسک و صفحه آن تمام می شود. از این جهت می توان گفت که صاحبان خودروهایی که رانندگی تهاجمی دارند باید هر ۴۵ الی ۵۰ هزار کیلومتر این قطعه را در خودروی خود تعویض نمایند.

کیفیت اولیه دیسک و صفحه

کیفیت اولیه دیسک و صفحه یکی دیگر از معیارهای ایجاد تفاوت در عمر مفید کیلومتری دیسک و صفحه خودرو است. دیسک و صفحه هایی که با بهترین مواد اولیه ساخته می شوند، طبیعتا نسبت به سایر دیسک و صفحه ها عمر مفید بیشتری دارند. بنابراین، ممکن است با یک رانندگی مشابه، اما با کیفیت متفاوت دیسک و صفحه بتوان شاهد عمر مفید متفاوت ۵۰ تا ۷۰ هزار کیلومتری دیسک و صفحه بود.

شهر محل زندگی

شهر محل زندگی یکی دیگر از عوامل موثر روی عمر مفید کیلومتری دیسک و صفحه است. افرادی که در شهرهای پر ترافیک مانند تهران، اصفهان، مشهد و … زندگی می کنند، رانندگی متفاوتی نسبت به افرادی دارند که در شهرهای خلوت و کم ترافیک زندگی می کنند. از این جهت می توان گفت که عمر مفید دیسک و صفحه خودروهای در حال عبور و مرور در ترافیک می تواند نسبت به سایر خودروها در شهرهای کم ترافیک به نصف نیز کاهش پیدا کند.

دیسک و صفحه هر چند کیلومتر باید عوض شود؟

افزایش عمر کیلومتری دیسک و صفحه خودرو

با وجود اینکه بخش زیادی از عوامل موثر روی عمر مفید دیسک و صفحه خودرو تحت تاثیر رانندگی افراد نیستند و شرایط محیطی و سبک زندگی در شهرهای بزرگ باعث کاهش عمر مفید این قطعات می شود، با این حال روش هایی برای افزایش عمر مفید کیلومتری دیسک و صفحه ماشین نیز وجود دارند. این روش ها برای افزایش عمر مفید دیسک و صفحه ۲۰۶ و سایر خودروهای موجود در بازار حائز اهمیت هستند و باید به آن ها توجه داشت.

کاهش وزن و فشار وارده به خودرو

وزن بالای خودرو می تواند تاثیر بسیار زیادی روی کیفیت دیسک و صفحه تیبا و دیگر خودروها داشته باشد. خودروهای باربری و ماشین هایی که سرنشینان زیادی را در طول روز جابجا می کنند، با کاهش عمر مفید دیسک و صفحه مواجه می شوند. بهترین راه برای افزایش عمر مفید دیسک و صفحه خودرو این است که بارهای اضافه داخل خودرو که معمولا در صندوق عقب جای دارند را کاهش دهید. همچنین در صورت بالا بودن وزن بارهای موجود در خودرو، با احتیاط بیشتری در سربالایی ها رانندگی کنید تا فشار کمتری به دیسک و صفحه وارد شود.

رانندگی با سرعت پایین و ایمن

نه تنها برای افزایش عمر کیلومتری دیسک و صفحه، بلکه برای افزایش عمر مفید بسیاری از قطعات خودرو باید حتما رانندگی ایمن و با سرعت پایین داشته باشید. رانندگی با سرعت بالا نیاز به ترمزگیری را چندین برابر افزایش می دهد و این بدین معناست که بسیاری از قطعات مرتبط با ترمزگیری همچون لنت ترمز، دیسک و صفحه و … با کاهش عمر مفید مواجه می شوند. با کاهش سرعت رانندگی، میزان نیاز به فشردن کلاچ را به حداقل برسانید و با این کار عمر مفیدی کیلومتری دیسک و صفحه را افزایش دهید.

برداشتن پا از روی کلاچ در مواقع غیر ضروری

عده ای از رانندگان به دلیل عادت رانندگی در اکثر مواقع پای خود را روی پدال کلاچ فشار می دهند. در حالی که این موضوع فقط در مواقعی که در حال رانندگی در ترافیک هستید، ضرورت دارد و نباید در مواقعی که با سرعت بالا و در یک جاده ایمن در حال عبور و مرور هستید، پا را روی پدال کلاچ فشار دهید. بهتر است که پای خودتان را حتی در حد کم و محدود روی کلاچ فشار ندهید، چون این موضوع می تواند تاثیر منفی روی عملکرد خودرو داشته باشد.

عدم تعویض دنده معکوس به تعداد

دنده معکوس فقط در مواقع لزوم باید انجام شود. عده ای از رانندگان به دلیل رانندگی با سرعت بالا به ویژه در مکان های پر تردد مجبور می شوند که دنده را به تعداد دفعات جابجا کنند. تعویض دنده معکوس تاثیر بسیار بدی روی دیسک و صفحه دارد و عمر مفید آن را کاهش می دهد. بهتر است که با حفظ سرعت ایمن و مناسب، از تعویض دنده معکوس جدا خودداری کنید و فقط در مواقع خاص به ویژه زمانی که قصد سبقت گرفتن دارید، دنده معکوس را انجام دهید.

تعویض دنده صحیح

اشتباه کردن در هنگام تعویض دنده و ایجاد فشار بدون دلیل روی کلاچ خودرو و یا رها کردن ناگهانی کلاچ خودرو می تواند تاثیر بسیار بدی روی عملکرد دیسک و صفحه داشته باشد. برای افزایش عمر مفید کیلومتری دیسک و صفحه، حتما در هنگام تعویض دنده کل کلاچ را به سمت پایین فشار دهید و سپس دنده را تعویض نمایید. پس از آن نیز کلاچ را به آرامی بالا بیاورید. از برداشتن پا به صورت ناگهانی از روی کلاچ خودداری کنید.

زمان تعویض دیسک و صفحه

چطور متوجه شویم زمان تعویض دیسک و صفحه فرا رسیده است؟

با توجه به تفاوت عمر مفید دیسک و صفحه خودرو لازم است که به غیر از استناد به عدد تعویض این قطعه، به علائم خرابی آن نیز توجه شود تا بتوان در زمان مناسب این قطعه را تعویض نمود. علائم خرابی و تمام شدن دیسک و صفحه کلاچ برای هر نوع خودرویی مشخص است و باید با توجه به آن ها، به موقع اقدام به تعویض این قطعه کرد. بدیهی است که عدم تعویض به موقع دیسک و صفحه خودرو تاثیر منفی روی عملکرد خودرو و سایر قطعات دارد و حتی می تواند خطرات جدی را در هنگام رانندگی به وجود آورد. در ادامه به مهم‌ترین علائم خرابی دیسک و صفحه اشاره می کنیم.

  • تعویض دنده پر سر و صدا و سخت: یکی از علائم مهم خرابی و تمام شدن دیسک و صفحه در انواع خودرو، تعویض دنده پر سر و صدا و سخت است. این موضوع به ویژه در هنگامی که نیاز به تعویض دنده عقب و ۲ دارید، دردسر ایجاد می کند.
  • کم آوردن ماشین در سربالایی ها: اگر هنگام عبور از سربالایی ها دچار مشکل می شوید و خودرو آنطور که باید و شاید عمل نمی کند، احتمال خرابی دیسک و صفحه وجود دارد.
  • بالا رفتن دور موتور و کاهش شتاب خودرو: با وجود اینکه به خودرو گاز می دهید، اما دور موتور بالا می رود؛ ولی شتاب خودرو افزایش پیدا نمی کند. این موضوع می تواند نشان دهنده خرابی این قطعه باشد.
  • سفت شدن کلاچ: فشردن کلاچ در حین رانندگی باید نرم انجام شود. اگر احساس می کنید که کلاچ خودرو بسیار سفت است، احتمال اینکه دیسک و صفحه خراب شده باشد، وجود دارد.

خرید بهترین دیسک و صفحه برای خودرو و افزایش عمر مفید آن

در صورت نیاز به افزایش عمر مفید دیسک و صفحه خودرو ضروری است که بهترین آن را برای خودرو انتخاب نمایید. چرا که کیفیت یکی از مهم‌ترین عوامل موثر روی دوام و عمر مفید کیلومتری دیسک و صفحه است. فروشگاه اینترنتی یدک پارت به عنوان فروشگاه معتبر در حوزه فروش انواع لوازم یدکی خودرو و دیسک و صفحه، محصولات خود را با بهترین کیفیت و ضمانت اصالت به مشتریان عرضه می کند. در صورت نیاز به خرید دیسک و صفحه خارجی و اورجینال، می توانید از طریق سایت یدک پارت به آدرس yadakpart.com سفارش خودتان را ثبت کرده و این محصولات را درب منزل دریافت نمایید.

سخن پایانی

عمر مفید کیلومتری دیسک و صفحه خودرو می تواند از ۴۵ هزار کیلومتر تا ۷۰ هزار کیلومتر متغیر باشد. بسته به نوع رانندگی، کیفیت اولیه دیسک و صفحه و شهر محل زندگی، عمر مفید این قطعه نیز متفاوت است. با وجود اینکه ممکن است در برخی از خودروها دیسک و صفحه همچنان بعد از ۷۰ هزار کیلومتر کار کند، اما بهتر است که برای جلوگیری از هر گونه مشکل آن را تعویض نمایید. برای تعویض و خرید این قطعه با بهترین کیفیت می بایست به فروشگاهی معتبر همچون فروشگاه یدک پارت مراجعه کنید.

سوالات متداول

آیا امکان تعمیر دیسک و صفحه خودرو وجود دارد؟

معمولا خیر. تعمیر دیسک و صفحه بسته به هزینه ای که دارد، اصلا به صرفه نیست و بهتر است که آن را با نمونه جدید جایگزین کنید.

نحوه افزایش عمر مفید دیسک و صفحه در ترافیک چیست؟

برای افزایش عمر مفید دیسک و صفحه در ترافیک بهتر است که به جای استفاده مداوم از کلاچ، دنده را در صورت امکان خلاص کنید.

آیا ممکن است دیسک و صفحه هر ۳۵ هزار کیلومتر نیاز به تعویض داشته باشد؟

بله. در برخی از مواقع این قطعه به دلیل رانندگی در ترافیک و یا نگهداری نامناسب زودتر از ۴۵ هزار کیلومتر نیاز به تعویض دارد.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.