بررسی قیمت اهن در سال 1402

0

قیمت اهن هر روز دست خوش تغییرات فراوانی می شود. از جمله مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر روند های قیمت اهن در بازار های اهن را می توان به بالا رفتن یا پایین آمدن قیمت سنگ اهن یا نوسان های نرخ ارز و یا حتی در بعضی از شرایط نرخ کرایه حمل و نقل دانست. اگرچه حوادث سیاسی و اتفاقات از جمله تحریم ها هم در هر دوره توانسته است بازار آهن را با مشکلات فراوان روبه رو کند. ناهماهنگی های موجود در مقدار تقاضا و عرضه باعث می شود تا بازار های کالایی مثل بازار اهن در بعضی دوره ها با کمبودی های فراوان و در بعضی دوره های دیگر با مازاد ساخت روبه رو شود که این هم موجب بی ثباتی در بازار خواهد شد. کنترل کردن کامل و همه جانبه بازار آهن بهترین شیوه برای نگه داشتن این بازار در یک خط ثابت می باشد که اگر صورت نگیرد این امر باعث سردرگمی مصرف کننده و خریداران در بازار خواهد شد. اهن و مقاطع فولادی ، از بهترین و مهم ترین محصولات در صنعت های متفاوت به شمار می آید و ویژگی ها و کاربرد های بسیار فراوان و گسترده‌ای دارند. با توجه به نوع استفاده از این محصولات در صنعت ها، قیمت اهن برای تعدادی از صنعت ها مثل ساختمان سازی یا خودروسازی خیلی مهم است. در حال حاضر و در این شرایط کنونی سیاسی و اقتصادی کشور و بالا رفتن زیاد نرخ دلار، تعدادی از مشتریان خرید مقاطع فولادی ای را می خواهند بدانند که مناسب ترین زمان برای خرید چه زمانی است؟ پیش بینی قیمت آهن در سال ۱۴۰۲ چگونه است و آیا اهن به مقدار زیاد گران‌تر خواهد شد یا نه؟

برای مشاوره رایگان در این زمینه با شماره های 02191010666 و 06153222100 با کارشناسان مجموعه آهن لند : https://ahanlands.com تماس بگیرید.

ما در این مقاله، قصد داریم که به بررسی روند تغییرات مهم قیمت اهن در سال ۱۴۰۲، بپردازیم.

 

بررسی قیمت اهن در سال 1402

قیمت اهن در سال ۱۴۰۱، نوسانات بسیاری را تجربه کرد. چند ماهی در تابستان و پاییز، قیمت اغلب مقاطع تقریبا نزولی و برای برخی از مقاطع ثابت بود.

با افزایش قیمت دلار و رسیدن آن به ۴۵ هزار تومان و همچنین قطعی گاز در زمستان و کاهش عرضه کارخانه‌ها، قیمت‌ها نیز روند صعودی شدید به خود گرفت.

به طور کلی، پیش بینی قیمت اهن در سال ۱۴۰۲ تحت تاثیر چند عامل از جمله نرخ شمش، قیمت سنگ آهن جهانی، شمش cis، نرخ دلار نیمایی و دلار آزاد است. از سویی، شرایط سیاسی و اقتصادی به هر سمت و سویی که حرکت کند، خود عاملی بر تغییرات قیمت‌ها خواهد بود.

 

قیمت جهانی سنگ اهن و مواد اولیه

ماده اولیه ساخت مقاطع فولادی سنگ اهن، است. در نتیجه، از جمله عوامل مهم در نوسان های بازار، قیمت سنگ اهن جهانی است. قیمت نفت و قیمت ارز و یا قیمت جهانی سنگ اهن، هر کدام با تاثیر بر یکدیگر، قیمت‌ ها را در بازار مقاطع فولادی تغییر می‌دهند.

البته هرگز فراموش نکنید که مواد اولیه مهم و پرکاربردی مثل نیکل و کک، کروم و قراضه آهن ها هم اثر خود را بر قیمت فولاد در بازار اهن خواهند گذاشت. پیش بینی کردن قیمت سنگ آهن، به پیش بینی کردن قیمت آهن در سال ۱۴۰۲ کمک می‌کند و همچنین توجه به تغییر های قیمت مواد اولیه هم به ما در این قیمت ها کمک می‌کند.

 

دلار و تاثیر آن بر قیمت اهن در سال ۱۴۰۲

دلار، خود عاملی بسیار مهم در قیمت‌گذاری مقاطع فولادی است که به شدت اوج گرفته است. بنابراین نمی‌توان انتظار کاهش قیمت شدید را داشت اما می‌تواند پیش بینی کرد که در سال آینده، تعادل در قیمت اتفاق خواهد افتاد.

همان اتفاقی که برای صنعت فولاد در زمستان می‌افتد، در فصل تابستان و با قطعی برق نیز رخ می‌دهد. بنابراین با بررسی قیمت‌ها در تابستان و زمستان می‌توانیم افزایش قیمت را مشاهده نماییم. پیش بینی می‌شود که در بهار ۱۴۰۲ قیمت‌ها متعادل شوند اما در تابستان و زمستان سال آینده، افزایش قیمت آهن را مشاهده کنیم. این پیش‌بینی‌ها برای بهار سال ۱۴۰۲، با فرض این است که دلار افزایش قیمت نجومی نداشته باشد.

 

تاثیر بودجه دولت و تورم بر قیمت فولاد در سال ۱۴۰۲

بودجه دولت، در تعیین کردن قیمت‌ ها هم بسیار اهمیت دارد. دولت، خود تورم در سال ۱۴۰۲ را در حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد پیش‌بینی کرده است.

البته با درنظرگرفتن تاثیرات تورم بر قیمت دلار، می توان انتظار دلار بالای ۵۵ هزارتومان را در سال های آینده را هم داشته باشیم. در نتیجه در دید کلان، تورم به عنوان عامل بسیار موثر و مهم، قیمت‌ ها را افزایش می دهد. افزایش نقدینگی هم خود به عنوان عاملی تایید کننده برای بالا بردن قیمت ها و تورم در سال های آینده است.

 

قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۲

قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۲ با اثرپذیری از صنایع وابسته‌ای چون صنعت ساختمان‌سازی و تحت تاثیر قیمت سنگ آهن جهانی و قیمت مقاطع بورس کالا، افزایش خواهد یافت.

با توجه به افزایشی که نرخ دلار دارد، نمی‌توان انتظار کاهش قیمت این مقطع را داشت. شایان ذکر است، تغییرات قیمت این مقطع بر قیمت مسکن در سال ۱۴۰۲ اثر خواهد گذاشت.

قیمت تیرآهن در سال ۱۴۰۲

قیمت تیرآهن هم مثل میلگرد، با بالا رفتن قیمت دلار، روند های افزایشی را طی خواهد کرد و انتظار آن را نداشته باشد که قیمت آن کاهش پیدا کند. البته باز هم ما امید داریم که قیمت‌ها در بازار کنترل شود.

قیمت ورق در سال ۱۴۰۲

قیمت ورق های فولادی در سال ۱۴۰۲ به عنوان یک ماده ورودی به بسیاری از صنایع، وابسته به عرضه در کارخانه‌های تولیدکننده چون فولاد مبارکه، کارخانه اکسین، کاویان و … است. به عنوان مثال، عرضه ورق بر قیمت ورق گالوانیزه امروز ۱۴۰۲ اثر می‌گذارد. همچنین، صنعت خودرو سازی به علت وابستگی های زیاد به ورق فولادی، رابطه‌ای دو سویه با فولاد دارد. قیمت ورق روغنی در سال ۱۴۰۲ را می‌توان تحت تاثیر این صنعت نیز دانست.

 

چرا پیش بینی قیمت آهن مهم است؟

هر کدام از مقاطع فولادی و آهن در صنعت های متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع، کافی است به اطراف خود نگاهی کنید، حتما در اطراف خود اثری از آهن را مشاهده می‌کنید. فولاد و اهن به همه جوانب زندگی انسان وارد شده است و صنعت ها را تحت تاثیر فراوان قرار می‌دهند.

در نتیجه پیش بینی کردن قیمت اهن در سال ۱۴۰۲ خیلی مهم تلقی شده است. برای مثال، قیمت های میلگرد و قیمت های تیرآهن در سال ۱۴۰۲ بر قیمت های ساخت و ساز های متفاوت مثل تولید پل ‌ها و مسکن ها بسیار مهم است.

از سوی دیگر، قیمت های ورق در شکل های متفاوت سیاه، گالوانیزه و روغنی در پیش بینی کردن قیمت های خودرو ها در سال ۱۴۰۲ بسیار مهم است.

همه ی کالا های استیل هم برای صنعت هایی مثل صنعت مواد شیمیایی و پتروشیمی و مواد غذایی و وسایل های پزشکی خیلی مهم تلقی می‌شوند.

در نتیجه، در این مقاله، عوامل های مهمی که در پیش بینی کردن قیمت آهن در سال ۱۴۰۲ اثر می گذارند را مورد بررسی قرار داده ایم.

 

سخن نهایی

آن چیزی که در این بررسی بیان شد، پیش بینی کردن قیمت آهن و فولاد در سال ۱۴۰۲ از دید ما است. از آن‌ جایی که عامل های بسیار زیادی بر قیمت آهن اثر می گذارند نمی‌توان به طور حتمی شرایط آینده را پیش‌ بینی کرد. باید حتما در نظر داشت که احتمال دارد گاهی اتفاق هایی خارج از انتظار و خیلی ناگهانی هم رخ بدهد که ممکن است باعث کاهش یا افزایش قیمت ها بشود..

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.