سفری به شهر شیراز: روایتی از زیبایی‌ها و هتل های آن

0

شیراز، شهر شعر و شاعر یکی از بهترین مقاصد گردشگری در کشورمان بشمار می‌رود، زیبایی‌های حیرت‌انگیز این شهر نه‌تنها در ایران بلکه آوازه‌اش در سراسر دنیا پیچیده است. شهر زیبای شیراز با توجه به قدمت تاریخی که دارد جاذبه‌های تاریخی بسیاری را در دل خود جای‌داده است که هرکدام شاهکاری از تاریخ محسوب می‌شوند. البته سفر به شهر شیراز تنها سفر به تاریخ نیست، بلکه باغ و بستان، مراکز خرید رنگارنگ و اماکن تفریحی در شیراز باعث شده این شهر برای همه افراد با هر سلیقه‌ای جذاب باشد. اگر شیراز مقصد سفرتان است، شاید یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایتان محل اقامت باشد؛ در شیراز هتل‌های متعددی وجود دارد از هتل‌های 5 ستاره لوکس مثل هتل بزرگ شیراز گرفته تا هتل‌های ارزان‌قیمت.

در این مطلب سعی کردیم با روایتگری از زیبایی‌ها و هتل های شیراز، سفر لذت بخشی را برای مسافران رقم بزنیم.

شیراز کجاست؟

قبل از هر چیزی بهتر است، بدانیم شیراز در کدام نقطه از کشورمان قرارگرفته است. شیراز مرکز استان فارس می‎باشد که در جنوب غربی کشورمان و در منطقه کوهستانی زاگرس واقع‌شده. شیراز به‌عنوان یکی از کلان‌شهرها شناخته می‌شود که پس از تهران، مشهد و اصفهان، شیراز چهارمین شهر پرجمعیت در ایران محسوب می‌شود.

برخی از افراد شهر شیراز را تنها مقصدی برای تفریح و گشت‌وگذار می‌دانند درصورتی‌که این‌چنین نیست. مراکز آموزشی و درمانی معروف این شهر باعث شده بسیاری از افراد به‌منظور تحصیل یا درمان به شیراز سفر کنند.

پیشینه شهر شیراز

شیراز که در گذشته آن را تیرازیس، شیرازیس یا تیراژه می‌نامید از قدمت طولانی برخوردار است. بر اساس مستندات و لوح‌های سنگی به‌جامانده قدمت این شهر به 2000 سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. شیراز در طول تاریخ چندین بار به‌عنوان پایتخت سلسله‌ها گوناگون انتخاب شد، از همین رو این شهر قدیمی و منحصربه‌فرد حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

لازم به ذکر است شیراز از گذشته تا به امروز از موقعیت مکانی بسیار خوبی برخوردار است به‌طوری‌که این شهر منطقه مهمی برای مبادلات تجاری بوده است، همچنین با توجه به اینکه شیراز در مسیر دو جاده تجاری بندرعباس و بوشهر است، اهمیت زیادی دارد.

بهترین زمان سفر به شیراز چه موقع است؟

شیراز در منطقه نیمه‌خشک کشورمان قرارگرفته است از همین رو در طول سال شاهد بارندگی محدودی در این شهر هستیم. به‌طورکلی شیراز از آب‌وهوای معتدلی برخوردار است و میانگین دمای هوا در سال حدود 18 درجه سانتی‌گراد می‌باشد. شیراز گرم‌ترین روزهای خود را در تیرماه و سردترین روزهای خود را در دی‌ماه تجربه می‌کند.

شهر زیبای شیراز در هر فصل زیبایی‌ها خاص خودش را دارد، اما همان‌طور که میدانید در فصل بهار به‌ویژه در اردیبهشت‌ماه، شیراز به بهشتی روی زمین تبدیل می‌شود.

سفر به شهر شیراز در فصل بهار

بدون شک بهترین زمان برای سفر به شهر شیراز روزهای بهاری سال است. چراکه با فرارسیدن سال نو عطر شکوفه‌های بهارنارنج در کوچه خیابان‌های شهر می‌پیچد و حال‌وهوای بی‌نظیری را به شهر هدیه می‌دهد. البته به‌غیراز شکوفه بهارنارنج، عطر خوش گل‌های نسترن، محمدی و بابونه شما را مدهوش خواهد کرد.

در کنار طبیعت سرسبز و فو‌ق‌العاده زیبا، آب‌وهوای معتدل و دلپذیر بهاری در شیراز، باعث شده گردشگران زیادی برای سفر به این شهر زیبا برنامه‌ریزی کنند به‌گونه‌ای که در روزهای بهاری شیراز مملو از توریست می‌باشد. توجه داشته باشید در تعطیلات بهار به‌ویژه تعطیلات نوروز شلوغی و ازدحام زیادی در اماکن گردشگری شیراز برقرار است؛ چنانچه این موضوع برایتان آزار دهند است، بهتر است ایام خلوت سال را برای سفر انتخاب کنید.

سفر به شهر شیراز در فصل تابستان

ازآنجایی‌که شیراز از آب‌وهوای گرم خشک برخوردار است، تابستان‌های گرمی را تجربه می‌کند و این گرما شاید برای افرادی که گرما را دوست ندارند، خوشایند نباشد. با توجه به گرمای هوا در روزهای تابستانی، کمتر کسی به فکر سفر به شیراز است درنتیجه زمان غیر پیک شیراز محسوب می‌شود.

روزهای خلوت سال بهترین زمان برای سفر ارزان‌قیمت است؛ چراکه هزینه‌های سفر مثل بلیط و هزینه اقامت با کاهش قیمت همراه است. چنانچه که به دنبال سفر مقرون‌به‌صرفه هستید، تابستان زمان مناسبی است؛ اما ممکن است گرمای هوا، انرژی‌تان را برای گشت‌وگذار در شیراز بگیرد. البته با نزدیک شدن به اواخر شهریور و خنک شدن هوا دوباره بازار سفر به شهر زیبای شیراز داغ می‌شود.

سفر به شهر شیراز در فصل پاییز

درست است که در فصل پاییز از طبیعت سرسبز و شکوفه‌های بهارنارنج خبری نیست، اما بااین‌حال هوای خنک و دلپذیر پاییزی موجب شده بسیاری از گردشگران سفرشان را به‌روزهای پاییزی موکول کنند.

با فرارسیدن پاییز طبیعت شهر شیراز رنگ نارنجی و زرد به خود می‌گیرد که این طبیعت فوق‌العاده زیبا طرفداران خاص خودش را دارد. ضمن هوای خنک پاییزی، در شیراز تعداد گردشگران در این فصل نسبت به بهار کاهش می‌یابد درنتیجه این خلوتی تا حد قابل چشمگیری می‌تواند از هزینه‌های سفرتان بکاهد.

سفر به شهر شیراز در فصل زمستان

شهر شیراز در روزهای برفی زمستان روزهای سردی را تجربه می‌کند به‌طوری‌که میانگین دمای هوا در زمستان به 5 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. شاید زمستان فصل مناسبی برای گشت‌وگذار و تفریح در شیراز نباشد؛ اما آرامشی که در جاذبه‌های گردشگری این شهر برقرار است، در هیچ فصلی نخواهید یافت. اگر در زمستان به شیراز سفر کردید به حافظیه بروید و در فضای سرشار آرامش این مجموعه با تفأل به حضرت حافظ خاطره خوشی را برای خود رقم بزنید.

البته همان‌طور که در ابتدای گفتیم، داستان شیراز تنها با جاذبه‌های تاریخی‌اش به پایان نمی‌رسد؛ بلکه تفریحات زمستانی مثل اسکی و برف‌بازی روی کوه‌های سپیدان، لذت سفر به شیراز را در زمستان دوچندان می‌کند.

سفر به شیراز در روز شیراز

شاید برایتان جالب باشد، بدانید شیراز تنها شهری از کشورمان است که یک روز از تقویم ایرانی را به خود اختصاص داده است. ازآنجایی‌که شهر تاریخی شیراز در طول تاریخ درزمینهٔ علم و ادب و شعر شخصیت‌های فرهیخته و بزرگی را در دامان خود پروش داده است، پانزدهمین روز از اردیبهشت را به‌عنوان روز شیراز در تقویم ایرانی به ثبت رسید.

نیمه اردیبهشت یا همان روز شیراز، این شهر به تیکه‌ای بهشت روی زمین توصیف می‌شود؛ چراکه علاوه بر آب‎وهوای معتدل و دلپذیر، طبیعت شیراز زیباترین شکل خود را به نمایش می‌گذارد. در روز شیراز معمولاً در شهر شیراز برنامه‌های شاد و مفرحی مثل محفل‌های ادبی، کارگاه‌های آموزشی مسابقه‌های گوناگون و… برگزار می‌شود و همین امر موجب شده تعداد قابل‌توجهی مسافر در این ایام به شیراز سفر می‌کند و شهر شیراز با تخفیف‌های مراکز اقامتی، حمل‌ونقل رایگان و ورودی رایگان در کلیه جاذبه‌های گردشگری به میزبانی از مسافران می‌پردازد.

سفر به شیراز در روز شیراز می‌تواند تجربه بی‌نظیری برایتان باشد، اما فراموش نکنید شلوغی و ازدحام در سراسر شهر دور از انتظار نیست.

در شیراز کجا اقامت کنیم؟

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مسافران در سفر به شهر شیراز، انتخاب اقامتگاه است. چراکه رفت‌وآمد مسافران به این شهر باعث شده در شیراز اقامتگاه‌های متنوعی برپا شود و همین تنوع زیاد ممکن است شما را سردرگم کند. مسافران در سفر به شیراز، با هر بودجه‌ای می‌توانند اقامتگاه دلخواه خود را انتخاب کنند؛ زیرا در شیراز هتل‌های گوناگونی وجود دارد از هتل‌های 5 ستاره لوکس گرفته تا اقامتگاه‌های سنتی ارزان‌قیمت. در ادامه به معرفی برترین هتل های شیراز ازنظر مسافران خواهیم پرداخت.

هتل بزرگ

یکی از بهترین هتل های شیراز بر اساس رتبه‌بندی مسافران، هتل بزرگ است. هتل بزرگ با معماری بسیار زیبا که به کشتی شباهت دارد، در سال 1392 در حوالی دروازه قرآن تأسیس شد. ازآنجایی‌که این هتل با دروازه قرآن فاصله کوتاهی دارد برخی از افراد، این هتل را به هتل دروازه قرآن می‌شناسند.

هتل بزرگ شیراز در 14 طبقه 158 باب واحد اقامتی متنوع و مجهز با چشم‌انداز بسیار تماشایی، درون خود جای‌داده است. این سوئیت‌ها و اتاق‌ها در طبقات هفتم الی دوازدهم هتل پراکنده‌شده‌اند. ازنظر مسافران واحدهای اقامتی شیک و راحت بهترین ویژگی این هتل است.

هتل بزرگ ازجمله هتل‌های 5 ستاره شیراز است که ازنظر خدمات و امکانات حرف اول را در شیراز می‌زند؛ از بهترین امکانات این هتل می‌توان به چندین رستوران عالی، کافی‌شاپ، سالن بدنسازی، سالن ماساژ، استخر، سالن همایش و کنفرانس، اینترنت، فروشگاه، اتاق بازی، پارکینگ و… اشاره کرد.

موقعیت مکانی هتل بزرگ، علاوه بر اینکه اقامتی آرام در منطقه خوش آب‌وهوا برای مسافران فراهم می‌کند، دسترسی به سایر جاذبه‌های گردشگری شیراز را آسان می‌سازد.

آدرس هتل: شیراز، ورودی شمالی شیراز، جنب دروازه قرآن

هتل زندیه

هتل زندیه با معماری سنتی درعین‌حال امکانات پیشرفته و مدرن، یکی از محبوب‌ترین هتل های شیراز در میان گردشگران است. این هتل در سال 1394 در 3 طبقه و 72 واحد اقامتی به‌عنوان هتل 5 ستاره فعالیت خود را آغاز نمود.

مسافرانی که علاوه بر اقامت لاکچری به دنبال اقامتی متفاوت هستند، می‌توانند با خیال راحت هتل زندیه شیراز را انتخاب کنند. اولین چیزی که توجه شما در این هتل جلب می‌کند، معماری بسیار زیبا است که از معماری ایران باستان الهام گرفته‌شده است. همچنین دکورهای این هتل، عتیقه‌هایی هستند به قدمت آن به قرن‌ها قبل برمی‌گردد.

اگر از حال و هوای نوستالژی و دلنشین هتل زندیه بگذریم، این هتل واحدهای اقامت شیک و مجهزی را در اختیار مسافران قرار داده است. مسافران با اقامت در هتل زندیه شیراز اقامت آرام و راحتی را تجربه خواهند کرد.

هتل 5 ستاره زندیه از بهترین هتل های شیراز معرفی می‌شود که امکانات و خدمات عالی سبب محبوبیت این هتل شده است. هتل زندیه امکاناتی نظیر رستوران، کافی‌شاپ، پارکینگ، استخر، سالن بدنسازی، سالن ماساژ و اسپا، فضای سبز و… برای مهمانان خود فراهم کرده است.

اگر هدفتان از سفر به شیراز تفریح و گشت‌وگذار است، هتل زندیه از بهترین انتخاب‌ها برای اقامت می‌باشد؛ چراکه این هتل در بافت تاریخی شهر واقع‌شده و دسترسی راحتی را به سایر جاذبه‌های شهر فراهم می‌کند.

آدرس هتل: شیراز، بلوار هجرت، نرسیده به ارگ کریم‌خان

هتل زندیه

هتل هما

هتل هما ازجمله قدیمی‌ترین هتل های شیراز است که سال‌های زیادی را به میزبانی از گردشگران پرداخته است. البته لازم به ذکر است این هتل به‌منظور ارتقا کیفیت خدمات و نوسازی امکانات، در سال 1395 مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

هتل هما شیراز در 8 طبقه شامل 232 واحد اقامتی گوناگون است که امکانات و خدمات عالی این واحدهای اقامت تاکنون رضایت‌بخش مهمانان بوده است.

هتل هما از هتل‌های 5 ستاره رده‌بالا شیراز است؛ پس امکانات رفاهی و تفریحی کامل این هتل، دور از انتظار نیست. از بهترین امکانات هتل هما می‌توان به رستوران‌های گوناگون، کافی‌شاپ، سالن بدنسازی، استخر، فروشگاه و غرفه، صندوق امانات، سالن اجتماعات، سالن آمفی‌تئاتر، فضای سبز، اینترنت، زمین‌بازی و… اشاره کرد.

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث شده هتل هما از بهترین هتل های شیراز معرفی شود، موقعیت مکانی بسیار خوب این هتل است. چراکه مهمانان مقیم این هتل، با طی کردن مسافتی کوتاه به جاذبه‌های گردشگری شیراز دسترسی خواهند داشت.

آدرس هتل: شیراز، ميدان گاز، جنب پارک آزادی

هتل چمران

یکی از لوکس‌ترین هتل های شیراز، هتل چمران است که در 30 طبقه جزو 5 هتل مرتفع ایران و بلندترین هتل شیراز می‌باشد. این هتل در سال 1389 در یکی از بهترین مناطق شیراز فعالیت خود را آغاز نمود.

هتل درمجموع دارای 250 باب واحد اقامتی است. یکی از بهترین ویژگی‌های هتل چمران اتاق‌ها و سوئیت‌های گوناگون است. تنوع واحدهای اقامتی در هتل به‌قدری زیاد است که هرکسی با هر سلیقه‌ای می‌تواند اتاق دلخواه خود را انتخاب نماید.

همه واحدهای اقامتی هتل از خدمات و امکانات بسیار خوبی برخوردار هستند. همچنین برخی از اتاق‌ها چشم‌اندازی فوق‌العاده زیبایی از شهر را به ارمغان می‌آورند.

هتل چمران ازجمله هتل‌های 5 ستاره شیراز و هر آنچه که مسافران برای اقامت نیاز داشته باشند، در این هتل فراهم‌شده است. از امکانات رفاهی و تفریحی هتل چمران می‌توان به رستوران، کافی‌شاپ، استخر، سالن ماساژ، سالن ورزشی، صندوق امانات، فضای سبز، اینترنت، سالن تشریفات و… اشاره کرد.

هتل چمران در منطقه خوش آب‌وهوای قصرالدشت واقع‌شده است. مسافران با اقامت در این هتل دسترسی آسانی به سایر جاذبه‌های شهر خواهند داشت.

آدرس هتل: شیراز، بلوار شهيد چمران

هتل الیزه

هتل‌های 4 ستاره گزینه خوبی برای اقامت در شیراز هستند؛ چراکه علاوه بر امکانات عالی از هزینه مناسبی برخوردار هستند و این موضوع باعث شده، هتل‌های 4 ستاره شیراز در بین مسافران محبوب واقع شوند. یکی از بهترین هتل‌های 4 ستاره شیراز از دیدگاه مسافران، هتل الیزه است.

هتل لوکس الیزه در سال 1393 در 7 طبقه و 50 واحد اقامتی فعالیت خود را آغاز نمود و در همان سال‌های اولیه موردتوجه مسافران واقع شد. شایان‌ذکر است تمامی واحدهای اقامتی هتل الیزه بر اساس استانداردهای بین‌المللی طراحی‌شده‌اند.

درست است که هتل الیزه به‌عنوان هتل 4 ستاره در شیراز معرفی می‌شود، اما به‌جرئت می‌توان گفت این هتل ازنظر امکانات تفاوتی با هتل‌های 5 ستاره ندارد. از بهترین امکانات این هتل می‌توان به رستوران، کافی‌شاپ، استخر، سونا و جکوزی، سالن همایش، سالن بدنسازی، خشک‌شویی، پارکینگ، اینترنت، خدمات ویژه معلولین و… اشاره کرد.

مسافران با اقامت در هتل الیزه شیراز، دسترسی بسیار خوبی به سایر مراکز مهم شهر خواهند داشت و همچنین موقعیت مکانی هتل به صورتی است که مسافران مقیم هتل در کوتاه‌ترین زمان ممکن به جاذبه‌های گردشگری خواهند رسید.

آدرس هتل: شیراز، معالی آباد، کوی پزشکان

هتل کریم‌خان زند

یکی از بهترین هتل های شیراز را می‌توان هتل کریم‌خان زند معرفی کرد؛ چراکه این هتل با ارائه خدمات و امکانات عالی، اقامت خاطره‌انگیزی را برای مسافران رقم می‌زند.

هتل کریم‌خان زند در سال 1392 با شکل و شمایل تاریخی و سنتی در بافت تاریخی شهر زیبای شیراز فعالیت خود را درزمینهٔ هتلداری آغاز کرد. این هتل درمجموع 51 واحد اقامتی با امکانات رفاهی بسیار عالی در اختیار مسافران قرار می‌دهد. مهمانانی که می‌خواهند در شیراز اقامتی راحتی را تجربه کنند، هتل کریم‌خان زند گزینه خوبی برای آن‌ها خواهد بود.

در بدو ورود به هتل کریم‌خان شاید با خود فکر کنید قرار است در یک اقامتگاه سنتی، اقامت داشته باشید. درست است، این هتل به‌صورت خانه‌های سنتی قدیمی طراحی‌شده اما امکانات پیشرفته‌ای را در اختیار مسافران قرار می‌دهند. از امکانات هتل کریم‌خان زند می‌توان مواردی را همچون رستوران، کافی‌شاپ، چایخانه سنتی، استخر، سونا و جکوزی، سالن بدنسازی، صندوق امانات، خشک‌شویی، پارکینگ، اینترنت، فروشگاه و… نام برد.

ازآنجایی‌که هتل کریم‌خان زند در بافت تاریخی شهر واقع‌شده است، دسترسی آسانی به جاذبه‌های تاریخی و گردشگری را فراهم‌شده است.

آدرس هتل: شیراز، خیابان کریم‌خان زند، خیابان رودکی

هتل پارک سعدی

هتل پارک سعدی ازجمله قدیمی‌ترین هتل های شیراز بشمار می‌رود که قدمت آن به دهه 40 بازمی‌گردد. البته در سال‌های اخیر به‌منظور ارتقا کیفیت هتل و نوسازی امکانات چندین بار مورد مرمت و بازسازی قرارگرفته است پس نگران قدیمی بودن هتل نباشید.

هتل پارک سعدی در 2 طبقه شامل 53 اتاق و سوئیت شیک و مجهز است. بدون شک مسافران با اسکان در این هتل اقامت دلنشین و راحتی را تجربه خواهند کرد، چراکه در تمامی واحدهای اقامتی امکانات رفاهی عالی در نظر گرفته‌شده است.

هتل 4 ستاره پارک سعدی، ازجمله هتل‌های کامل شیراز محسوب می‌شود چراکه مسافران در طول اقامت در این هتل کمبود چیزی را احساس نخواهند کرد. از امکانات رفاهی و تفریحی هتل پارک سعدی شیراز می‌توان به رستوران، سفره‌خانه سنتی، کافی‌شاپ، استخر، سونا و جکوزی، زمین‌بازی، فوتبال دستی، سالن بدنسازی، سالن آمفی‌تئاتر، سالن همایش، فضای سبز، پارکینگ، اینترنت و… اشاره کرد.

اگر هدفتان از سفر به شیراز تفریح و بازدید از جاذبه‌های گردشگری این شهر است، با خیال راحت هتل پارک سعدی را رزرو کنید. چراکه این هتل از موقعیت مکانی بسیار خوبی برخوردار است و مسافران با طی کردن مسیری کوتاه به اماکن تاریخی مثل باغ جهان‌نما و آرامگاه حافظ خواهند رسید.

هتل پارس

یکی از لوکس‌ترین هتل های شیراز، هتل 4 ستاره پارس است. این هتل در سال 1381 در یکی از بهترین مناطق شیراز به بهره‌برداری رسید. این هتل دارای دو برج 13 طبقه است که درمجموع 217 واحد اقامتی گوناگون را در خود جای‌داده است.

اتاق‌ها و سوئیت‌های هتل پارس علاوه بر امکانات رفاهی بسیار خوب، از چشم‌انداز فوق‌العاده زیبایی برخوردار هستند. هتل پارس با ارائه امکانات رفاهی و تفریحی عالی، توانسته رضایت‌بخش مسافران باشد. لازم به ذکر این هتل ازنظر کیفیت خدمات و امکانات با هتل‌های 5 ستاره شیراز برابری می‌کند.

هتل پارس امکاناتی همچون رستوران‌های باکیفیت، کافی‌شاپ، استخر، سونا و جکوزی، سالن بدنسازی، سالن ماساژ، فروشگاه و غرفه، سالن همایش، سالن تشریفات، پارکینگ رایگان، اینترنت و… برای مهمانان خود فراهم کرده است.

هتل پارس در خیابان زند، بافت تاریخی شهر واقع‌شده است به همین دلیل دسترسی به سایر جاذبه‌های گردشگری شیراز را آسان می‌سازد.

آدرس هتل: شیراز، خیابان زند

هتل بین‌الحرمین

هتل‌های سه ستاره به‌عنوان هتل‌های اقتصادی شناخته می‌شوند، از به همین دلیل این هتل‌ها در میان گردشگران بسیار پرطرفدار هستند. چنانچه شما هم در میان هتل های شیراز به دنبال اقامتگاهی باکیفیت درعین‌حال مقرون‌به‌صرفه هستید، هتل‌های سه ستاره پیشنهاد می‌شود.

در شیراز هتل‌های سه ستاره بسیاری وجود دارد که هرکدام سعی می‌کنند بهترین‌های خود را در اختیار مهمانان قرار دهند. هتل بین‌الحرمین از محبوب‌ترین هتل های شیراز است که در سال 1397، در فضای زیبا و دلنشین فعالیت خود را آغاز کرد.

هتل بین‌الحرمین در 2 طبقه دارای 58 واحد اقامتی می‌باشد. اتاق‌های این هتل علاوه بر فضای دنج و راحت امکانات خوبی را برای مهمانان تدارک دیده است. توجه داشته باشید هتل بین‌الحرمین ازجمله هتل‌های 3 ستاره شیراز است، پس نباید انتظار زیادی از این هتل داشت. بااین‌حال هتل بین‌الحرمین امکانات رفاهی خوبی مثل رستوران، کافی‌شاپ، پارکینگ، فروشگاه، سالن همایش، صندوق امانات، فضای سبز، اینترنت، اتاق چمدان و… در اختیار مسافران قرار داده است.

هتل بین‌الحرمین در کنار امکانات خوب و هزینه اقتصادی، از موقعیت مکانی مناسبی برخوردار است. این هتل فاصله کوتاهی با مترو دارد و این را می‌توان یکی از بهترین ویژگی‌های هتل دانست.

آدرس هتل: شیراز، میدان آستانه، خیابان بین‌الحرمین، جنب حرم سید علاالدین حسین

هتل سنتی وکیل

اگر دوست دارید در سفر به شیراز اقامت متفاوتی را تجربه کنید، هتل‌های سنتی می‌تواند برایتان بسیار جذاب باشد. این هتل‌ها با فضای سنتی و دلنشین از پرطرفدارترین هتل های شیراز محسوب می‌شوند. یکی از بهترین هتل‌های سنتی شیراز، هتل وکیل است.

در بدو ورود به هتل سنتی وکیل شیراز، دیوارهای آجری، حوض آب وسط حیاط و گل‌های شمعدانی حال‌وهوای نوستالژی را برایتان تداعی می‌کند. این هتل در سال 1397 در 3 طبقه و 30 واحد اقامتی تأسیس شد و در همان سال‌های اولیه به خاطر فضای سنتی و دل‌نشینش با استقبال خوب مسافران رو‌به‌رو شد.

هتل سنتی وکیل ازجمله هتل‌های سه ستاره شیراز است که با توجه به سه ستاره بودنش امکانات خوبی را برای مهمانان فراهم کرده است. از بهترین آن‌ها می‌توان به رستوران، کافی‌شاپ، پارکینگ، صندوق امانات، نمازخانه، آسانسور، امکانات ویژه معلولین و… اشاره کرد.

یکی از بهترین ویژگی‌های هتل سنتی وکیل شیراز، موقعیت مکانی بسیار خوب این اقامتگاه است، چراکه رفت‌وآمد مسافران را به جاذبه‌های گردشگری شهر آسان می‌سازد.

آدرس هتل: شیراز، خیابان لطفعلی‌خان زند، بین چهارراه مشیر و چهارراه پیروزی، ابتدای کوچه ۵۹

در سفر به شیراز از کجاها بازدید کنیم؟

شهر خوش‌رنگ و لعاب شیراز از آن دسته از مقاصدی است که نمی‌توان آن را توصیف کرد، بلکه باید آن را از نزدیک دید تا شگفتی‌های آن را درک کنید. شیراز با توجه به قدمتی که دارد، جاذبه‌های تاریخی و گردشگری زیادی را در دل خود جا کرده است که بازدید از همه آن‌ها در سفر کوتاه‌مدت، قطعاً امکان‌پذیر نیست.

در ادامه می‌خواهیم بهترین جاذبه‌های گردشگری شیراز را که هرکسی در سفر به این شهر، باید از آن بازدید کند را معرفی کنیم.

دروازه قرآن، نمادی از شیراز

دروازه قران یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری شیراز است، به‌گونه‌ای که بسیاری از افراد شیراز را به دروازه قرآنش می‌شناسند. این بنای تاریخی ارزشمند در ورودی شهر ساخته‌شده است که به آداب سفر ایرانیان یعنی از زیر قرآن رد شدن اشاره دارد. بدین‌صورت که در طبقه فوقانی دروازه، قرآنی قرارگرفته است تا مسافران پیش از ورود به شهر و پس از خروج از شیراز با عبور از زیر قرآن به‌سلامت به سفر بروند.

آرامگاه سعدی، محفل دوستداران شعر

آرامگاه سعدی معروف به سعدیه یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری شیراز است که به خاطر فضای زیبا و معماری شگفت‌انگیزی که دارد، سالانه میزبان قابل‌توجهی گردشگر داخلی و خارجی می‌باشد. سعدیه درواقع آرامگاه شاعر ایرانی، سعدی است که در قلب شیراز واقع‌شده است.

از ویژگی‌های مجموعه سعدیه می‌توان به معماری منحصربه‌فرد آن اشاره کرد که گنبد لاجوردی، کاشی‌کاری بسیار زیبا و حوض ماهی کنار آرامگاه جلوه ویژه‌ای به مجموعه سعدیه بخشیده است.

جالب است بدانید سعدیه امروزی، در ابتدا خانقاهی بوده که شاعر بزرگ فارسی، روزهای پایانی زندگی‌اش را در آنجا سپری می‌کرده، درنهایت پس از فوت او در همان‌جا به خاک سپرده شد و پس از 35 سال بعد از وفات سعدی اولین یادبود وی بنا شد. بنای آرامگاه در ابتدا به این شکل نبوده در طول تاریخ تغییرات زیادی در آن صورت گرفت تا به شکل امروزی درآمده است. چنانچه به شیراز سفر کردید، از بازدید مجموعه سعدیه غافل نشوید.

حافظیه، آرامگاه حافظ

حافظیه یا همان آرامگاه حافظ نیاز به معرفی ندارد چراکه کسی نیست آرامگاه این شاعر بزرگ را نشناسد. خواجه شمس‌الدین محمد بهاءالدین، معروف به حافظ یکی از بزرگ‌ترین شاعران نام‌آور در قرن هشتم بوده. این مرد بزرگ نه‌تنها شاعر بلکه از عارفان محبوب شناخته می‌شود که به‌عنوان پرچم‌دار زبان فارسی، در کل جهان شهرت دارد. البته فراموش نکنید ترجمه اشعار این شاعر، به زبان‌های دیگر باعث شده افراد زیادی در سراسر دنیا ارادت ویژه‌ای برای حافظ قائل باشند.

حافظیه شیراز یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی شیراز است به این معنی که سفر به شیراز با مجموعه فوق‌العاده زیبای حافظیه معنا پیدا می‌کند. معماری حافظیه به این صورت است که دارای ایوانی بزرگی با بیست ستون است؛ این ستون‌ها مجموعه حافظیه را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌کند. بخش شمالی شامل آرامگاه حافظ است و بخش جنوبی را باغی سرسبز با درختان بهارنارنج و حوض آب بزرگ تشکیل می‌دهد.

باغ ارم، بهشت روی زمین

در هر گوشه‌کناری از شهر شیراز که نگاه بیندازید، باغ‌های فوق‌العاده زیبایی را با قدمت طولانی خواهید دید؛ اما در میان این باغ و بوستان‌ها، باغ ارم یک‌چیز دیگری است. این باغ از قدیمی‌ترین جاهای تاریخی شیراز محسوب می‌شود که کسی از زمان دقیق ساخت این باغ خبر ندارد؛ ولی شواهد و مستندات از وجود باغ ارم در قرن دهم و یازدهمم اطلاع می‌دهند.

باغ ارم علاوه بر درختان سرو و بهارنارنج سر به فلک کشیده، عمارتی قدیمی وجود دارد که جلوه زیبایی را به باغ ارم بخشیده است. این عمارت در زمان قاجار با الهام گیری از معماری صفویه و زندیه به باغ ارم اضافه شد.

در حال حاضر در عمارت اصلی، به موزه سنگ و گوهر تبدیل‌شده است. این موزه بیش از 140 نوع سنگ و گوهر کمیاب و ارزشمند را نگهداری می‌کند. باغ ارم از آن دسته از جاذبه‌هایی است که در سفر به شیراز باید از آن بازدید کنید.

مسجد نصیرالملک، معروف به مسجد صورتی

یکی از زیباترین مساجد ایران در شیراز واقع‌شده است. مسجد نصیرالملک از متفاوت‌ترین مساجد بشمار می‌رود که قدمت آن به زمان قاجاریه برمی‌گردد. این مسجد از بخش‌های گوناگونی تشکیل‌شده است، اما آنچه که برای بازدیدکنندگان حیرت‌انگیز است، شبستان غربی مسجد است. شیشه‌کاری‌های بکار رفته در این قسمت با انعکاس نور تصویر بسیار زیبایی را خلق می‌کند؛ که همین تصویر شگفت‌انگیز باعث شده این مسجد به نام مسجد صورتی شهرت داشته باشد.

اگر قصد دارید، از مسجد نصیرالملک بازدید کنید، بهتر است زمان مناسبی را انتخاب کنید. بهترین زمان برای بازدید از مسجد نصیرالملک شیراز، صبح‌ها قبل از ساعت 10 است؛ چراکه در این زمان تابش اریب نور خورشید روی شیشه‌ها بسیار جذاب‌تر از هرزمانی است.

مسجد نصیرالملک

تخت جمشید، میراثی از تمدن ایرانیان

تخت جمشید درواقع نمادی از قدرت و غرور ایرانیان در زمان قدیم است. این بنای ارزشمند به‌عنوان تاریخ تمدن در جهان معرفی می‌شود. از همین رو گردشگران زیادی از سراسر جهان برای بازید از این میراث ارزشمند، راهی شیراز می‌شود. تخت جمشید یا پرسپولیس یادگاری از پادشاهان هخامنشی است که قدمت آن به 2500 سال قبل برمی‌گردد.

در مجموعه تاریخی و باستانی تخت جمشید، شاهد کاخ‌هایی با معماری شگفت‌انگیز هستیم، هرکدام از این کاخ‌ها متعلق به یکی از پادشاهان هخامنشی می‌باشد. علاوه بر کاخ‌های پادشاهان هخامنشی در مجموعه تخت جمشید کتیبه‌ها و سنگ‌نوشته‌هایی وجود دارد که هرکدام داستانی از تاریخ را روایت می‌کنند.

پیشنهاد می‌شود در سفر به شهر شیراز به‌هیچ‌وجه فرصت بازدید از تخت جمشید را از دست ندهید.

باغ نارنجستان قوام، یادگاری از قاجار

باغ نارنجستان قوام یکی دیگر از زیباترین باغ‌هایی است که می‌توانید در شیراز ببینید. این باغ وسیع متعلق به خاندان قوام السلطنته بوده که طی 10 سال بناشده است. چنانچه در بهار وارد این باغ شوید، علاوه بر درختان طبیعت سرسبز که هرکسی را متحیر می‌کند، بوی خوش شکوفه‌های بهارنارنج در تمام فضای باغ پیچیده است.

در همان ورودی باغ نارنجستان قوام، اگر حوض سنگی باریک را پیش بگیرید به عمارت مجلل باغ خواهید رسید. حوض سنگی با اشکال هندسی و همچنین عمارتی بزرگ و مجلل جلوه ویژه‌ای به باغ نارنجستان قوام بخشیده است.

عمارتی که در باغ نارنجستان قوام می‌بینید، بر اساس معماری زندیه بناشده است که بدون شک شاهکاری از معماری قاجار است. این عمارت باهنرهای بسیار جذاب آیینه‌کاری، منبت‌کاری، مقرنس‌کاری، گچ‌بری و… تزئین شده است.

بهترین زمان برای بازدید از این مجموعه تاریخی زیبا، فصل بهار است. چراکه طبیعت نارنجستان قوام در فصل بهار به زیباترین شکل خود درمی‌آید.

شاهچراغ، آرامگاه احمد بن موسی کاظم (ع)

در شیراز، احمد بن موسی کاظم (ع) معروف به شاهچراغ، برادر امام رضا (ع) آرامیده است. حرم شاهچراغ پس از حرم مشهد و حرم قم یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های مذهبی کشورمان است که هرساله زائران زیادی به زیارت حرم شاهچراغ می‌روند.

وجود بابرکت حرم شاهچراغ در شیراز باعث شده، مسافران در کنار سفر تفریحی، سفر زیارتی را نیز تجربه کنند. اگر از اهمیت مذهبی و معنوی شاهچراغ بگذریم، این مسجد یکی از زیباترین مساجد بشمار می‌رود. معماری و تزئینات بکار رفته در حرم شاهچراغ نگاه هرکسی را به خود جلب می‌کند. توصیه می‌شود در سفر به شیراز زمانی را برای زیارت از حرم شاهچراغ اختصاص دهید.

معرفی بهترین مراکز خرید شیراز

خرید و گشت‌وگذار در بازارها و مراکز خرید رنگارنگ در سفر یکی از لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌‌ها بشمار می‌رود. شیراز با توجه به نزدیکی با شهرهای بندری و مرزی، بازارهای پررونقی دارد. در ادامه به معرفی بهترین بازارهای شیراز خواهیم پرداخت.

بازار وکیل

وقتی زمزمه خرید سوغاتی در شیراز باشد، قطعاً به شما بازار سنتی وکیل را پیشنهاد خواهند کرد. بازار وکیل یکی از بهترین و مشهورترین بازارهای شیراز است که از قدمت زیادی برخوردار است. این بازار در سال 1137 به دستور کریم‌خان زند بنا شد که در آن زمان در اقتصاد شهر نقش مهمی را ایفا می‌کرده است.

اگر از اهمیت تاریخی بازار وکیل بگذریم، این بازار حجره‌های زیادی را در خود جای‌داده است، این حجره‌ها اجناس و محصولات متنوعی را به فروش می‌رساند. در بازار وکیل شیراز انواع صنایع‌دستی، پوشاک، خوراک و… پیدا می‌شود، درنتیجه بازار خوبی برای خرید سوغات است. حتی اگر قصد خرید هم ندارید قدم زدن در این بازار سنتی می‌تواند برایتان بسیار جذاب باشد.

بازار وکیل

بازار مسگرها

یکی دیگر از بازار سنتی و قدیمی شیراز بازار مسگرها است که در گذشته صدای چکش زدن روی مس در کل بازار می‌پیچید. این بازار همان‌طور که از نامش پیداست، محلی برای ساخت ظرف و ظروف مسی به دست هنرمندان شیراز بوده. امروزه تعداد انگشت‌شماری از حجره‌های مسگری باقی‌مانده است و مغازه‌های لوازم‌خانگی جایگزین مسگری شده‌اند.

اگر قصد خرید لوازم‌خانگی دارید، بازار مسگرهای شیراز یکی از بهترین بازارهای شیراز برای خرید خواهد بود.

سرای مشیری

اگر به بازار وکیل شیراز رفتید، بهتر است به سرای مشیری نیز سری بزنید. سرای مشیری درواقع بازار کوچکی در ضلع جنوبی بازار وکیل قرارگرفته است. سرای مشیری ازجمله بازارهای قدیمی شیراز است که در زمان فتحعلی شاه بنا شد.

یکی از مهم‌ترین مواردی که سرای مشیری را با سایر بازارهای شیراز متمایز می‌کند، فضای زیبا این بازار است که در آن درختان نارنج و حوضچه آبی وسط بازار حال‌وهوای نوستالژی و دل‌نشینی را به ارمغان آورده است.

شما می‌توانید در سرای مشیری، انواع صنایع‌دستی مثل معرق‌کاری، منبت‌کاری، حکاکی و قلم‌زنی روی ظروف، حاتم کاری و… تهیه کنید.

مجتمع تجاری خلیج‌فارس

بازارها و مراکز خرید شیراز تنها به بازارهای قدیمی و سنتی خلاصه نمی‌شوند. بلکه مراکز خرید بزرگ و لوکس در این شهر کم نیست. یکی از لوکس‌ترین مراکز خرید شیراز، مجتمع تجاری خلیج‌فارس است. این مجتمع در وسعتی به 500 هزار مترمربع، بیش از 2500 واحد تجاری را در خود جای‌داده است. بدون شک آن‌قدر تنوع اجناس و محصولات در این مرکز خرید زیاد است که شما هر آنچه که نیاز داشته باشید در آنجا پیدا خواهید کرد.

مجتمع تجاری خلیج‌فارس علاوه بر فروشگاه‌های مدرن امکانات تفریحی بسیار خوبی را برای مسافران فراهم کرده است. از دیگر امکانات مجتمع تجاری خلیج‌فارس می‌توان به رستوران، کافی‌شاپ، سینما، سالن بولینگ، شهربازی، فضای سبز، پارکینگ، هایپر مارکت، سالن حسینیه و… اشاره کرد.

مجتمع تجاری زیتون فارس

مجتمع تجاری زیتون فارس، یکی دیگر از بهترین مراکز خرید شیراز می‌باشد. اگر به دنبال خرید لوکس هستید، قطعاً مرکز خرید زیتون از بهترین گزینه‌ها برایتان خواهد بود. این مجتمع تجاری با 12 طبقه یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید شیراز محسوب می‌شود.

از اقلام موجود در فروشگاه‌های مرکز خرید زیتون شیراز می‌توان به پوشاک، محصولات آرایشی و بهداشتی، لوازم‌خانگی، زیورآلات و اکسسوری، لوازم تزئینی، اسباب‌بازی و… اشاره کرد. بدون شک دست‌خالی از این مرکز خرید بیرون نخواهید آمد.

مجتمع تجاری هامون

مجتمع تجاری هامون از مراکز خرید بزرگ و مدرن شیراز بشمار می‌رود. این مرکز خرید با ارائه امکانات تفریحی گوناگون، برای همه افراد با هر سن و سالی بسیار جذاب است. در مجتمع تجاری هامون بیش از 70 نوع واحد تجاری وجود دارد که انواع پوشاک زنانه و مردانه، کیف و کفش و لوازم‌آرایشی برند‌های مطرح به فروش می‌رسد. از آنجایی این مرکز خرید به فروشگاه‌های لوکس و برند‌های مطرح دنیا شناخته می‌شود، انتظار خرید ارزان در این مجتمع تجاری نداشته باشید. از دیگر بخش‌های مرکز خرید هامون، می‌توان به شهربازی و رستوران اشاره کرد.

معروف‌ترین سوغات شیراز

سوغات شیراز آن‌قدر هوس برانگیز هستند که نمی‌توان از آن‌ها گذشت همچنین سفر به شیراز با خرید سوغاتی کامل می‌شود. در شیراز سوغات‌های گوناگونی وجود دارد، از صنایع‌دستی گرفته تا شیرینی‌های خوشمزه و عرقیجات. در ادامه معروف‌ترین سوغات شیراز را معرفی خواهیم کرد.

صنایع‌دستی

هنر دست هنرمندان شیرازی‌ها باعث شده در این شهر شاهد صنایع‌دستی متنوعی باشیم. از صنایع‌دستی شیراز می‌توان به منبت‌کاری، خاتم‌کاری، گلیم‌بافی، قلمکاری، شیشه‌گری، نمدمالی و… اشاره کرد.

شیرینی‌ و دسر

اغلب افراد سوغات شیراز را به فالوده شیرازی و مسقطی می‌شناسند درصورتی‌که شیرینی و دسرهای خوشمزه دیگری مثل بادام‌سوخته، یوخه، رنگینک، نان فسا، حلوا شیرازی و… به‌عنوان سوغات شیراز معرفی می‌شود.

عرقیجات

اگر تابه‌حال تجربه سفر به شیراز را داشته باشید در سراسر شهر شربت‌های رنگی و عرقیجات‌ را حتماً دیده‌اید. اگر قصد خرید سوغاتی برای عزیزانتان دارید، عرقیجات درجه‌یک شیراز مثل بهارنارنج، بیدمشک، گلاب، آبغوره و آبلیمو می‎تواند گزینه خوبی باشد.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم با گذری به شهر شیراز اطلاعات لازم که هر مسافر قبل از سفر باید بداند را در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید سفری خاطره‌انگیزی را به شیراز تجربه کنید. توجه داشته باشید هتل های شیراز و همچنین جاذبه‌های شیراز به همین موارد گفته‌شده ختم نمی‌شود؛ اما ما در این مطلب به معرفی محبوب‎ترین هتل‌ها و جاذبه‌های شیراز از دیدگاه مسافران پرداختیم.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.