انواع جعبه آتش نشانی، جنس و متریال ساختاری، سایزبندی

0

جعبه آتش نشانی یک وسیله حیاتی و مهم در بسیاری از ساختمان‌ها میباشد. بطوریکه هیچ تفاوتی ندارد نوع سازه به چه صورت باشد و چه فعالیت هایی درون آن انجام می‌شود در همه این موارد باید از سیستم های اطفاء حریق استفاده شود. خصوصا در محیط های کاری و صنعتی که به دلیل وجود تنشهای بالا هر لحظه امکان آتش سوزی وجود دارد.

از آنجاییکه خسارات ناشی از حریق و آتش سوزی بسیار سنگین است پس کاملا منطقی است که با خرید و نصب و راه اندازی انواع جعبه آتش نشانی یک سیستم قوی برای مقابله با حریق را داشته باشیم. در ادامه مقاله در مورد اینکه دقیقا این محصول چیست و چه ویژگی هایی دارد صحبت می‌کنیم.

جعبه آتش نشانی چیست؟

جعبه آتش نشانی یک باکس فلزی درب دار است که محتویات داخل آن همگی برای اطفاء حریق و خاموش کردن آتش می‌باشد. همانطور که میدانید آب فشار قوی و همچنین کپسول های آتش نشانی دو نوع سیستم خاموش کننده هستند که هر دوی آنها برای انواع حریق های خاص استفاده می‌شود. شما میتوانید از آب برای خاموش کردن شعله های ناشی از مواد سوختی خشک استفاده کنید. حال آنکه از کپسول های آتش نشانی میتوانید برای شعله های ناشی از سیالات اشتعال زا مانند بنزین و مشتقات نفتی استفاده کنید.

با توجه به ابعادی که این باکس‌ها دارد هر دو نوع سیستم خاموش کننده یعنی سیال آب و کپسول‌ها داخل جعبه قرار دارند. معمولا محل نصب این باکس‌ها در مسیر یک لوله کشی آب که منبع تغذیه مناسبی است می‌باشد. یک جعبه آتش نشانی محتوای شلنگ های ۲۰ متری متحرک رول شده داخل قرقره، کوپلینگ‌ها و شیر فلکه‌ها هستند.

این قرقره‌ها با داشتن لولا قابلیت حرکت دارند و شما میتوانید پس از باز کردن درب باکس آنها را کاملا از باکس خارج کنید تا با تسلط بیشتری شلنگ‌ها آزاد شوند و امکان باز کردن شیر فلکه وجود داشته باشد. در ساختمان های مسکونی، تجاری، صنعتی، فروشگاه‌ها، سازه های آموزشی مانند مدارس، دانشگاه‌ها و بسیاری از مجموعه های کاری قابل استفاده هستند.

جنس و متریال ساختاری انواع جعبه آتش نشانی

جنس و متریال ساختاری انواع جعبه آتش نشانی

بهترین متریالی که میتوان برای ساخت جعبه آتش نشانی استفاده کرد ورق های فلزی هستند. در حال حاضر ورق های فولادی گالوانیزه و همچنین نمونه های استیل پرکاربرد ترین متریال فلزی میباشند. البته برخی از ورق های آهنی با پوشش رنگ الکترواستاتیک مقاوم سازی شدند. بنابراین المان های محیطی نظیر رطوبت باعث خوردگی بدنه و تغییر رنگ در آنها نخواهد شد. البته این پوشش های رنگی تنوع بالایی دارند که میتوان به رنگ بندی های قرمز، سفید، صدفی اشاره کرد.

مدل های جعبه آتش نشانی استیل آن نیز در دو نوع رنگ بسیار زیبای دودی یا خاکستری و همچنین طلایی طبقه بندی می‌شوند. معمولا از یک صفحه شیشه ای یا صفحه پلیمری شفاف در مرکز باکس استفاده می‌شود تا باعث زیباتر شدن محصول و ایجاد یک نمای مناسب در محیط های بسته شود.

باکس‌ها دارای یک قفل بسیار مقاومی هستند که به صورت اهرمی می‌باشند. بنابراین در هر زمانی که بخواهید میتوانید از طریق این اهرم‌ها در را باز و متعلقات داخل را استفاده کنید. طراحی آنها نیز به شکل تک درب یا دو درب است که غالبا مدل های دو درب فضای بیشتری دارند و شما میتوانید از یک کپسول اضافی نیز در داخل آن استفاده کنید.

ابعاد و سایزبندی

ابعاد جعبه آتش نشانی به گونه ای است که نه باعث سنگین تر شدن آن می‌شود و نه فضای بیش تری را اشغال میکند. اصولا آنچه که باعث دست و پاگیر شدن یک محفظه فلزی می‌شود عمق آن است. به این صورت که اگر در یک راهرو یا محل خاصی نصب شوند هرچه قدر از سطح دیوار فاصله بگیرند افراد در زمان عبور و مرور ممکن است با آن برخورد داشته باشند.

پس عمق این باکس‌ها در یک مقدار کنترل شده است که غالبا برابر ۱۸ سانتی متر می‌باشد. اما از لحاظ طولی و عرضی قدری بزرگتر هستند. بطوریکه معمولا دارای طول های ۶۰، ۶۵، ۷۰، ۸۵، ۱۰۰ سآنتی متر می‌باشند. در طرف دیگر عرض های آنها نیز در اندازه های ۵۰، ۵۵، ۶۰، ۸۰، ۸۵ سانتی متر می‌باشد.

این باکس های فلزی در هر ساختمانی ضروری هستند. بطوریکه در صورت استفاده صحیح می‌تواند سرعت پیشروی حریق را کاهش دهد و از خسارت سنگینتر جلوگیری کند. اما این بدان معنا نیست که در زمان حریق همه افراد در داخل سازه باقی بمانند و محل را تخلیه نکنند. بلکه برعکس در وقوع هر نوع حریق سریعا باید محل تخلیه و با آتشنشانی تماس گرفته شود و در این مدت کوتاه نیز از این باکس‌ها به نحو صحیح تا رسیدن نیروهای آتش نشانی استفاده شود.

شرکت بهسازان سرای مهر آهنگ برترین تولید کننده انواع جعبه آتش نشانی

شرکت بهسازان سرای مهر آهنگ برترین تولید کننده انواع جعبه آتش نشانی

شرکت بهسازان سرای مهر آهنگ یکی از تولید کنندگان برتر در زمینه ی طراحی و ساخت جعبه آتش نشانی است که طبق استانداردهای بین المللی توانسته است با بهترین متریال این جعبه های پرکاربرد را تولید کند. علاوه بر این محصول انواع سیستم های اعلام حریق شامل دیتکتورهای دودی، دیتکتورهای حرارتی، گازی و شعله با ساختار بسیار پیشرفته و کاملا جدید عرضه می‌شوند. شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه خرید سیستم های اعلام و اطفاء حریق به وبسایت ما به آدرس Bsma.ir مراجعه فرمائید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.