مخملک چه نوع بیماری ای است؟

0

تب اسکارلت نوعی بیماری باکتریایی است که در افراد مبتلا به گلودرد استرپتوکوکی با دانه ‌های قرمز روشن ایجاد می‌ شود . در گذشته مخملک یک بیماری جدی دوران کودکی محسوب می‌ شد اما در حال حاضر با آنتی ‌بیوتیک قابل کنترل است.

مخملک همیشه با گلودرد و تب شدید همراه است که در صورت عدم درمان به ‌موقع می ‌تواند اثرات منفی بر قلب ، کلیه و سایر قسمت ‌های بدن بگذارد. این بیماری اغلب در کودکان ۵ تا ۱۵ سال مشاهده می‌ شود با این حال می‌ توان آن را عامل خطر برای نوزادان ، مادران باردار و بزرگسالان دانست . تا انتهای این متن همراه ما باشید که علت ، علائم ، روش تشخیص و راه ‌کارهای درمانی بیماری مخملک را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم .

اگر در غرب پایتخت ساکن هستید با ثبت درخواست ویزیت در منزل غرب تهران جهت درمان انواع بیماری های خود اقدام کنید .

مخملک چیست ؟

مخملک یا به عبارت دیگر تب اسکارلت یک بیماری عفونی مسری است که توسط باکتری استرپتوکوک بتا همولیتیک ایجاد می شود. این بیماری در کودکان ۵ تا ۱۵ سال شایع تر است ، اما می تواند در هر سنی رخ دهد.

اگر كودك شما دچار مخملك شده باشد ، احتمالا آن را از كودك بيماري گرفته است. عامل بيماري مي تواند از طريق تنفس هواي آلوده ، استفاده مشترك از اسباب بازي ، ظروف غذا و يا ساير وسايل مانند حوله كه توسط فرد بيمار آلوده شده است ، انتشار یابد .

بیماری مخملک چه علائم و نشانه هایی دارد ؟

معمولاً ۱ تا ۴ روز پس از قرارگرفتن در معرض باکتری استرپتوکوک بتا همولیتیک علائم هشدار دهنده مخملک ظاهر می شوند . این علائم عبارتند از :

تب بالا (۳۸ درجه سانتیگراد یا بالاتر)

گلودرد

تاول های ریز قرمز رنگ روی پوست

زبان توت فرنگی

لوزه های قرمز و متورم

بزرگ شدن غدد لنفاوی

مخملک معمولاً از گردن شروع می شود و به سایر قسمت های بدن گسترش می یابد. زبان توت فرنگی در مخملک زمانی رخ می دهد که غدد لنفاوی زیر زبان متورم می شوند و زبان را قرمز و برجسته می کنند .

آیا مخملک قابل درمان است ؟

خوشبختانه بله ، مخملک یک بیماری قابل درمان است . درمان معمولاً شامل دوره ای از آنتی بیوتیک ها است. آنتی بیوتیک ها به کشتن باکتری های ایجاد کننده عفونت کمک می کنند .

اگر فکر می کنید که ممکن است به مخملک مبتلا شده باشید ، مهم است که به پزشک مراجعه کنید. درمان زودهنگام می تواند به جلوگیری از عوارض جدی ، مانند التهاب کلیه ، کمک کند .

چگونه از بیماری مخملک پیشگیری کنیم ؟

برای پیشگیری از مخملک ، واکسیناسیون با واکسن پنوموکوک توصیه می شود. این واکسن از ابتلا به مخملک جلوگیری نمی کند ، اما می تواند از شدت بیماری در صورت ابتلا بکاهد .

در اینجا چند نکته برای کاهش خطر ابتلا به بیماری مخملک ذکر شده است :

از تماس با افراد مبتلا به مخملک جدا خودداری کنید و حتی نزدیک آنها نشوید .

اگر در معرض خطر ابتلا به مخملک هستید ، با پزشک خود در مورد واکسیناسیون پنوموکوک صحبت کنید .

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم ؟

بروز چند علائم همراه با نشانه‌ های اصلی مخملک نیاز به اقدام فوری و اورژانسی دارد . این علائم عبارتند از :

درد قفسه سینه

کم آبی بدن

تنفس سریع

تنگی نفس هنگام استراحت

استفراغ و اسهال شدید

ناتوانی در بلع مایعات یا بزاق

سرگیجه هنگام نشستن یا ایستادن

تنفس پر سروصدا یا خس خس سینه

گیجی ، ناتوانی و کمبود انرژی برای هوشیاری و بیدار ماندن .

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.