چراغ ریلی چیست و نحوه خرید چراغ ریلی همراه با نورپردازی ویژه

0

چراغ ریلی چیست و در چه فضاهایی استفاده می‌شود؟

چراغ هایی کاربردی با منبع نوری ال ای دی توکار و روکار، که تحولی در نورپردازی با نور متمرکز ایجاد نموده است

معماران و طراحان روشنایی و نورپردازی همواره به دنبال بهترین و به روزترین سیستم های روشنایی هستند. یکی از این سیستم‌های به روز  و کاربردی سیستم چراغ‌های ریلی است که اختصاصا برای تامین نور تاکیدی و وظیفه‌ای مورد توجه قرار گرفته است.

معرفی چراغ ریلی

چراغ ریلی، یکی از سیستم‌های روشنایی نسبتا مدرن است که برای تامین روشنایی تاکیدی و وظیفه‌ای طراحی و ساخته شده است. دلیل اینکه به آن سیستم روشنایی می‌گویند این است که از چند قسمت تشکیل شده است. این قسمت‌ها شامل ریل و اتصالات آن و چراغ‌ها هستند. در واقع در این سیستم چراغ‌ها قابلیت حرکت و جا به‌ جایی بر روی ریل را دارند، به این معنی که بعد از نصب ریل‌ها می‌توان چراغ‌ها را به هر قسمت از ریل متصل کرد و در صورت نیاز تغییر دکوراسیون داخلی، چراغ‌ها را بر اساس چینش جدید جا به‌ جا کرد.

چراغ ریلی

اجزا مختلف چراغ ریلی

این سیستم از قسمت‌های مختلفی زیر تشکیل شده است:

  1.  ریل
  2. اتصالات
  3. چراغ‌

ریل:

ریل در واقع اتصال دهنده چراغ‌ها به سقف یا دیوار و  تغذیه‌کننده آن‌ها است. جنس ریل معمولا از آلومینیوم است و داخل شیارهای آن تعدادی ورقه مسی وجود دارد که وظیفه انتقال جریان الکتریکی از منبع به چراغ‌ها را بر عهده دارد. تعداد این ورقه‌ها مشخص کننده تعداد پل‌های قابل دسترسی برای ریل است، یعنی مشخص می‌کند که آیا همه چراغ‌های متصل شده به ریل با هم روشن می‌شوند یا می‌توان با 2 یا سه کلید مجزا چراغ‌ها را با ترتیب دلخواه روشن و خاموش کرد. ریل‌ها قابلیت برش به طول دلخواه را دارند. طول ریل‌ها معمولا 1 یا 2 متر می باشد. از مزایای ریل‌ها امکان ساخت اشکال چهار گوش و ‌L شکل بصورت روکار و آویز می‌باشد.

اتصالات:

برای اتصال مکانیکی و الکتریکی ریل‌ها با هم از اتصالات مخصوص چراغ‌ ریلی استفاده می‌شود. این اتصالات در فرم‌های مستقیم و فرم L موجود هستند و با استفاده از آنها می‌توان ریل‌ها را در اشکال زاویه دار نصب کرد.

چراغ:

چراغ‌های سیستم ریلی معمولا به فرم استوانه و دارای قابلیت زاویه پذیری 360 درجه  به صورت چرخشی و حدود 90 درجه در راستای عمود هستند. تفاوت این چراغ ها در شکل بدنه، رنگ بدنه، توان و شدت آن‌ها است.  منابع نور چراغها LED است و از طریق یک اتصال مکانیکی به ریل وصل می‌شوند و به راحتی در ریل جابجا می‌شوند. همچنین به خاطر قابلیت چرخش بدنه چراغ در 2 محور، می‌توان جهت تابش نور آن را به آسانی تنظیم کرد. از آنجاییکه زاویه پرتاب نور در این چراغ ها بسته (معمولا در محدوده 15 تا 45 درجه ) است، به عنوان نور تاکیدی برای نمایش آثار هنری  و المان های معماری بسیار مناسب هستند.

کاربرد چراغ ریلی چیست؟

چراغ‌های ریلی بسیار پرکاربرد هستند. در فضاهای مختلف مانند: فضای مسکونی، تجاری، موزه و گالری و آموزشی می‌توان به عنوان نور تاکیدی یا وظیفه‌ای از این چراغ‌ها استفاده نمود. اگر نیاز به  برجسته کردن یک اثر یا کالا یا یک ویژگی معماری باشد چراغ ریلی یک گزینه مناسب است. همچنین از چراغ‌های ریلی می‌توان برای تامین نور وظیفه‌ای به طور مثال روشن کردن میز کار، کانتر آشپزخانه یا پیشخوان فروش استفاده نمود.

نحوه نصب چراغ ریلی

ریل‌ها به  دو صورت روکار و آویز قابل نصب هستند. ریل  بر روی همه نوع سقف و دیوار (کاذب و ثابت) قابل اجرا است. در فرم روکار ریل‌ها به سقف یا سازه پیچ می‌شوند و در فرم آویز نیاز به تجهیزات آویز برای نصب ریل است.

الزامات نصب چراغ ریلی

از آنجایی که چراغ ریلی معمولا با برق 220 ولت AC تغذیه می‌شود تنها وجود یک سرخط برق برای تغذیه هر قطعه پیوسته ریل کافی است. بعضی از ریل‌ها قابلیت اتصال دو پل یا سه پل را دارند که برای آنها باید سر خط‌های بیشتری در نظر گرفت. ریل چراغ معمولا سبک است و وزن زیادی به سازه سقف تحمیل نمی‌کند.

اتصال چراغ به ریل چگونه انجام می شود؟

چراغ معمولا دارای یک قفل مکانیکی است. این قفل دارای زبانه‌هایی در دو طرف  است که به یک ضامن که روی پایه چراغ قرار دارد متصل است. با حرکت دادن این ضامن، زبانه‌ها داخل ریل قفل می‌شوند و علاوه بر نگه داشتن چراغ، اتصال الکتریکی آن با ریل را برقرار می‌کنند تا چراغ روشن شود. برای جا به جا کردن چراغ روی ریل کافی است که ضامن چراغ آزاد شود و سپس چراغ در جای جدید به روش بالا به ریل متصل شود.

زاویه تابش چراغ و دمای رنگ نور سیستم ریلی

نحوه تابش این چراغ به طور کلی متمرکز است، زاویه تابش چراغها معمولا در محدوده 15 تا 45 درجه است. این چراغ ها با دمای رنگ نور  4000 کلوین یا Natural و 3000 کلوین یا Warm White موجود هستند. رنگ نور 6000 کلوین یا Cool White چندان برای استفاده در چراغ ریلی مرسوم نیست اما در صورت نیاز قابل تامین است.

هنگام تهیه چراغ ریلی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

شرکت مهندسی روشنایی آراشید توصیه می‌کند هنگام تهیه این سیستم روشنایی، چراغ‌های ریلی را به همراه ریل از یک مجموعه قابل اعتماد و حرفه‌ای در زمینه تهیه و اجرای روشنایی و نورپردازی تهیه نمایید تا محصول با کیفیت همراه با گارانتی قابل قبول و قیمت رقابتی را به شما ارائه دهند. بسته به طراحی روشنایی، مکان هایی که لازم است نور داده شود و نوع فضا، نوع و تعداد چراغ‌ها انتخاب می‌شوند.

برای خرید چراغ خطی روی لینک کلیک کنید.

این بدان معنی است که این چراغ‌ها می‌توانند در کنار هم درون ریل جای بگیرند و هر کدام هدف خاصی را روشن کنند.  یک چراغ‌ می‌تواند به عنوان یک نور تاکیدی برای برجسته کردن عناصر معماری، یا به عنوان یک نور برای تامین نور وظیفه ای، به‌کار گرفته شود، همه در یک سیستم قرار می‌گیرند و بسته به نیاز می‌توانند مورد استفاده واقع شوند. باید توجه داشت که در هنگام طراحی و استفاده از چراغ ریلی ارتفاع سقف در نظر گرفته شود. در سقف های با ارتفاع کم امکان ایجاد خیرگی وجود دارد.

نحوه ارتباط با شرکت مهندسی روشنایی آراشید
کارشناسان حرفه‌ای این مجموعه مهندسی برای مشاوره رایگان تلفنی همواره در خدمت هستند. جهت مشاوره با شماره های شرکت درج شده در وب سایت www.arashidlight.ir، اینستاگرام این شرکت به آدرس: @arshid.lighting تماس حاصل فرمایید.

1.1/5 - (100 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.