علت درد کتف چپ و 10 راه درمان قطعی آن

0

یکی از درد های رایجی که برخی افراد به آن دچار می شوند مربوط به درد کتف و شانه سمت چپ می باشد، برای بسیاری این سوال ایجاد می شود که علل بروز این درد چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

از این رو در این مقاله قصد داریم بررسی نماییم که علت درد کتف در سمت چپ چیست و چه روش هایی برای درمان آن وجود دارد، بنابراین حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

علت درد کتف و شانه چپ

شایع ترین علل درد بالای بازوی چپ به پنج دسته تقسیم می شود:

  • شرایط پزشکیحمله قلبی، سکته مغزی، پانکراتیت

  • آسیب بافت نرمپارگی روتاتور کاف، تاندونیت، بورسیت، پارگی لابروم، نقاط ماشه ای

  • مشکلات مفصل شانهسندرم گیرافتادگی، شانه یخ زده

  • مشکلات استخوانیشکستگی، دررفتگی، آرتریت

مشکلات ستون فقرات/اعصاببرآمدگی دیسک، عصب فشرده شده، نوریت بازویی

درد شانه چپ می تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد و ممکن است ناشی از تعدادی از مسائل مختلف باشد که ممکن است مستقیماً از خود مفصل شانه نشات بگیرد یا از نواحی اطراف آن ارجاع داده شود.

افرادی که به طور خاص دست چپ دارند ممکن است به دلیل استفاده مکرر از شانه از درد بالای بازوی چپ رنج ببرند.

لطفاً به یاد داشته باشید، هر گونه بروز جدید درد بالای بازو باید توسط فوق تخصص شانه و کتف ارزیابی شود تا از تشخیص دقیق اطمینان حاصل شود.

تشخیص درد شانه چپ

در ادامه چند مورد از رایج ترین علل ها همراه با علائم را آورده ام تا بفهمید چه چیزی ممکن است باعث درد شانه چپ شما شود:

درد شانمعمولاً نشان دهنده یک مشکل استخوان یا بافت نرم است که اغلب به عنوان درد آزاردهنده توصیف می شود، مانند بورسیت شانه، سندرم گیرافتادگی، نقاط ماشه ای

درد بعد از فعالیتمعمولاً نشان دهنده یک مشکل عضلانی است، به عنوان مثال پارگی روتاتور کاف

درد تیزساختارهایی که به یکدیگر گیر می کنند یا له می شوند مانند رباط ها یا تاندون ها مانند تاندونیت دوسر بازو، تاندونیت فوق خارخاری، پارگی لابروم، سندرم گیرافتادگی

سفتی شانهحرکات بازو محدود به سفتی است نه درد معمولی نشان دهنده شانه یخ زده است

درد سوزش و یا تغییر حسمعمولاً نشان دهنده یک مشکل عصبی مانند درد عصبی یا نوریت بازویی است.

بدشکلی آشکاربه احتمال زیاد به دلیل شکستگی استخوان مانند شکستگی استخوان ترقوه یا شکستگی شانه

درد مداومدرد 24 ساعته که از بین نمی رود ممکن است نشان دهنده حمله قلبی، شکستگی شانه یا نوریت بازویی باشد.

احساس ناخوشیممکن است نشان دهنده یک مشکل پزشکی زمینه ای مانند حمله قلبی، سکته مغزی، پانکراتیت باشد

علائم درد کتف سمت چپ درمان

آرتریت شانه

آرتریت شانه به این معنی است که التهاب و ساییدگی غیر طبیعی یک یا هر دو مفصل شانه وجود دارد.

آرتروز در هر مفصلی اغلب در اثر ساییدگی طولانی مدت ایجاد می شود که به آن استئوآرتریت می گویند، توسط یک بیماری خودایمنی که به مفاصل حمله می کند، به نام آرتریت روماتوئید، یا در اثر آسیبی که آرتریت پس از سانحه نامیده می شود.

علائم شامل درد است که با استفاده از مفصل بدتر می شود؛ دامنه حرکت محدود است.

آرتریت شانه قابل درمان نیست، اما علائم را می توان برای بهبود کیفیت زندگی و کاهش درد و ناراحتی مدیریت کرد.

تشخیص از طریق شرح حال بیمار، معاینه فیزیکی و عکس برداری با اشعه ایکس انجام می شود؛ برای تایید، ممکن است یک ماده بی حس کننده به مفصل تزریق شود، اگر درد کاهش یابد، تقریباً به طور قطع علت آرتریت است.

درمان شامل فیزیوتراپی است، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی برای کاهش ناراحتی و التهاب؛ و تزریق کورتیکواستروئید به شانه برای تسکین درد، و در آخر جراحی و تعویض مفصل شانه در برخی موارد قابل انجام است.

تاندونیت روتاتور کاف

روتاتور کاف بخشی از ماهیچه ها و تاندون ها است که سر استخوان بازو را در حفره شانه نگه می دارد، اگر این عضلات ملتهب شوند، این عارضه تاندونیت روتاتور کاف نامیده می شود .

شایع ترین علت استفاده بیش از حد، به ویژه در ورزشکاران یا کارگران است.

پرتاب یا تاب دادن مکرر یک جسم باعث ساییدگی شدید عضلات و تاندون ها می شود و همچنین می تواند با یک آسیب حاد اتفاق بیفتد.

علائم شامل درد آزاردهنده و دردناک در بازو و شانه است که با بالا بردن بازوها یا برگشتن به عقب بدتر می شود.

تشخیص از طریق معاینه فیزیکی، اشعه ایکس و گاهی ام آر آی انجام می شود.

درمان اولیه شامل قطع فوری استفاده از شانه آسیب دیده، گذاشتن یخ در ناحیه دردناک و مصرف داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن برای کاهش درد و التهاب است؛ کشش دقیق گاهی اوقات می تواند کمک کننده باشد و حتی ممکن است تزریق کورتیزون و همچنین سونوگرافی و ماساژ درمانی انجام شود.

در آخر ممکن است جراحی آرتروسکوپی شانه برای برداشتن بافت آسیب دیده یا هر گونه خار استخوانی توصیه شود.

شانه یخ زده (کپسولیت چسبنده شانه)

به شانه یخ زده کپسولیت چسبنده شانه نیز گفته می شودکپسول شانه تار محکمی از بافت همبند است که مفصل توپی بازو را در داخل حفره تیغه شانه نگه می دارد، اگر این بافت همبند آسیب دیده باشد، ممکن است بافت اسکار یا چسبندگی ایجاد شود و باعث سفتی، دردناک و غیر قابل انعطاف شدن کپسول شانه شود.

اگر آسیب دیدگی شانه باعث شود که در حین بهبودی بی حرکت بماند، این وضعیت ممکن است رخ دهد؛ عوامل خطر اضافی ممکن است دیابت، ناهنجاری های تیروئید و بیماری قلبی باشد.

علائم عبارتند از بدتر شدن تدریجی توانایی حرکت شانه، به دلیل افزایش درد و سفتی در قسمت بیرونی شانه و بازو.

تشخیص از طریق معاینه فیزیکی، با آزمایش های ساده برای اندازه گیری میزان حرکت شانه و همچنین تصویربرداری مانند اشعه ایکس یا ام آر آی انجام می شود.

درمان شامل فیزیوتراپی برای کمک به بازگرداندن دامنه حرکتی است، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی بدون نسخه برای کاهش درد؛ و گاهی اوقات تزریق کورتیزون به مفصل شانه در آخر ممکن است در برخی موارد نیاز به جراحی باشد.

تاندونیت عضله دوسر

تاندونیت عضله دوسر که به آن تاندونیت دوسر بازو نیز گفته می شود، التهاب یکی از تاندون های فوقانی عضله دوسر بازو است.

عضله دوسر در انتهای پایینی خود در نزدیکی آرنج قرار دارد، تقریباً تا نیمه بازو به دو قسمت تقسیم می شود که یکی کمی بلندتر از دیگری است؛ یک قسمت، سر کوتاه یا کوتاهتر از عضلات تقسیم شده، به تیغه شانه متصل می شوددیگری، سر بلند که به بالای شانه متصل می شود.

تاندونیت عضله دوسر معمولاً در اثر استفاده بیش از حد، به ویژه حرکات پرتابی مکرر بازو ایجاد می شود، بنابراین در درجه اول یک آسیب ورزشی است.

علائم شامل درد ضربان دار و دردناک در شانه است که ممکن است به بازو کشیده شودهر حرکت پرتاب، بلند کردن یا کشیدن ممکن است باعث ایجاد درد در شانه شود.

تشخیص از طریق معاینه فیزیکی و سونوگرافی و احتمالاً با سی تی اسکن و یا ام آر آی انجام می شود.

درمان با استراحت، یخ، مسکن های بدون نسخه و فیزیوتراپی آغاز می شود، همچنین ممکن است شامل تزریق بی حس کننده موضعی و یا کورتیکواستروئیدها در غلاف تاندون دوسر باشد؛ ممکن است در برخی موارد نیاز به جراحی باشد.

پارگی تاندون دوسر بازو

عضله دوسر بازو در بالای بازو توسط دو تاندون مجزا محکم می شود، یکی به تیغه شانه و دیگری به بالای مفصل شانه متصل می شوداگر یکی از این تاندون ها به اندازه ای تحت فشار باشد که به طور کامل به دو نیم شود، به این حالت پارگی می گویند.

این آسیب بیشتر در افراد بالای 40 سال دیده می شود، به خصوص پس از سال ها استفاده بیش از حد از شانه؛ ممکن است فرد در گذشته اپیزودهایی از تاندونیت عضله دوسر داشته باشد که نشانه ساییدگی و آسیب به تاندون استدر افراد جوان تر، در درجه اول یک آسیب حاد ورزشی، ناشی از وزنه برداری یا سقوط است.

علائم شامل ضربه به بالای شانه، همراه با درد شدید استممکن است کبودی در نیمه بالای بازو همراه با درد آشکار عضله ایجاد شود.

تشخیص از طریق شرح حال بیمار، معاینه فیزیکی، عکس برداری با اشعه ایکس و گاهی ام آر آی انجام می شود.

درمان شامل داروهای ضد التهابی بدون نسخه است، همچنین استفاده از یخ، فیزیوتراپی و برخی موارد جراحی انجام شود.

درمان خانگی شانه درد سمت چپ

برای شرایط غیر اورژانسی، مهم ترین کاری که باید بعد از هر آسیب عضلانی یا تاندون انجام داد، استراحت است.

استراحتشانه خود را با نگه داشتن بازو به سمت پایین، در نزدیک به بدن خود استراحت دهید، از نگهدارنده ها استفاده نکنید مگر اینکه پزشک توصیه کرده باشد زیرا آن ها می توانند تحرک بازوی شما را محدود کند و باعث یخ زدگی شانه شود.

یخبرای کاهش التهاب و درد شانه خود را به مدت 15 دقیقه هر چند ساعت یکبار یخ قرار دهید.

NSAIDs: داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، مانند ایبوپروفن (ادویل، موترینیا ناپروکسن (Aleve) هم درد و هم التهاب را کاهش می دهند.

تمرینات و کشش های شانههنگامی که التهاب فروکش کرد، می توانید تمرینات پیشرونده شانه یا فیزیوتراپی را برای کمک به بهبودی ایمن انجام دهید، حرکات کششی، دامنه حرکتی، گرما و ماساژ نیز می تواند در این مرحله از ریکاوری مفید باشد.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با علل و روش های درمان درد کتف سمت چپ آشنا کنیم؛ در آخر این مورد را در نظر داشته باشید که در زمان شروع این درد بهترین کار این است که نزد پزشک متخصص مراجعه نمایید تا علت بروز درد شما به صورت دقیق شناسایی شود؛ امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.