دستگاه اسپکترومتر هوشمند، زندگی هوشمندتر

0

در سال های اخیر، دستگاه اسپکترومتر با پردازش دقیق و پیشرفت چشمگیر در شناسایی مواد رواج بیشتری در ایران یافته اند و روز به روز هم بیشتر مورد توجه حوزه های صنعتی و علمی قرار می گیرند.

فناوری اسپکترومتر دنیای ما را متحول کرده است و با به کار بردن آنها در کارهای آزمایشگاهی و تحلیلی، می توان درک بهتری از دنیای پیرامون داشت و کارهای پیچیده تری را انجام داد.

اسپکترومتر یک دستگاه اپتیکی است که به نوعی می توان گفت قلب هر آزمایشگاه تحلیلی و طیف سنجی است و زمانی که با مواد ناشناخته سر و کار دارید، می تواند به شما کمک کند تا اطلاعاتی در مورد ساختار یا ترکیبات آنها بدست آورید.

با ما همراه باشید تا به بررسی نقش دستگاه اسپکترومتر در آنالیزهای طیفی و شناسایی مواد بپردازیم. اجازه بدهید که ابتدا تعریفی از این دستگاه گران بها و کلیدی داشته باشیم و سپس به حوزه های کاربردی آن بپردازیم.

اسپکترومتر چیست و عملکرد آن به چه شکل است؟

احتمالاً کلمه طیف سنجی یا اسپکترومتری به گوشتان خورده باشد. طیف سنجی، شاخه ای از علم اپتیک است که به مطالعه برهمکنش یا رفتار نور (امواج الکترومغناطیسی) با مواد مختلف می پردازد.

زمانی که نور با ماده برخورد می کند، بسته به اینکه چه انرژی داشته باشد، ماده جامد، مایع یا گاز باشد و آرایش الکترونی مولکول ها و اتم های آن چگونه باشد، برهمکنش متفاوتی خواهند داشت. برای مثال، نور خورشید به اجسام می تابد و سپس از سطح آنها به چشم ما بازتاب می شود تا ما بتوانیم ببینیم. بازتاب یکی از رفتارهای نور در هنگام برخورد با مواد است.

به طور کلی، برهمکنش نور با مواد یا اجسام، در سه حالت اتفاق می افتد: جذب توسط ماده، عبور از ماده و یا بازتاب از سطح آن. دانشمندان، بر اساس این برهمکنش ها، دستگاه هایی را ساخته اند که به آنها اسپکترومتر می گویند.

عملکرد یک دستگاه اسپکترومتر از این قرار است که نور برهمکنش کننده با ماده را به اجزای کوچکتر تقسیم کرده و شدت آنها ثبت و مورد آشکارسازی قرار می گیرد. با ثبت مشخصات این نور، می توان اطلاعاتی ارزشمندی در مورد آن ماده بدست آورد و این اطلاعات برای هر ماده، منحصر به فرد است.

در حقیقت، در یک اسپکترومتر، به جای آنالیز مستقیم ماده، نوری که با آن برهمکنش می کند را بررسی کرده و اطلاعات بدست می آورند. جالب نیست؟؟؟؟؟؟

البته بسته به نوع روش اسپکترومتری (اسپکتروفتومتری، اشعه ایکس، فلورسانسی و …)، طرح اپتیکی (چیدمان) و کاربرد مورد نظر، پیکربندی دستگاه اسپکترومتر می تواند متفاوت باشد.

یک دستگاه اسپکترومتر از چه بخش هایی تشکیل می شود؟

دستگاه اسپکترومتر مدرن، برای اینکه دقت و قدرت پردازش اطلاعات بالایی داشته باشند، معمولاً از سیستم های پیچیده و تخصصی تشکیل می شوند. با این حال، عملکرد کلی آنها و اجزای اصلی آنها تقریباً یکسان است که به قرار زیر هستند:

شکاف ورودی

محل ورود نور به داخل دستگاه اسپکترومتر را شکاف یا اسلیت می گویند و به این دلیل اینطور نامگذاری شده است که باید بسیار باریک باشد تا نور های اضافی وارد سیستم نشوند و عملکرد دستگاه مختل نشود.

قطعات تفکیک کننده نور

به احتمال قوی با منشور آشنا باشید که نور را به اجزای رنگی تبدیل می کند. در دستگاه اسپکترومتر سنتی برای تقسیم نور به اجزای طیفی کوچکتر معمولاً از منشورهای تخصصی استفاده می شود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، توری های پراش جای منشور ها را گرفته اند و قدرت تفکیک بسیار بالایی دارند. بسته به نوع دستگاه اسپکترومتر و دقتی که دارد، انواع مختلفی از توری پراش در بازار موجود است.

سیستم ثبت و آشکارسازی نور تفکیک شده

پس از اینکه نور تجزیه می شود، باید مشخصات آن ثبت شود. برای این منظور، از آشکارساز استفاده می شود. در حقیقت، آشکارساز مجموعه ای از حسگرهای حساس به نور هستند که در هنگام برخورد نور با آنها، فرایندهای خاصی رخ می دهد و مشخصات نور اندازه گیری می شود. با تحلیل این مشخصات ثبت شده، دانشمندان می توانند ویژگی های ماده اصلی را رمزگشایی کنند و به شناخت ما از دنیای پیرامون کمک کنند.

اسپکترومتر چه کاربردی دارد؟

دستگاه اسپکترومتر نقش پر رنگی در شیمی تجزیه، کیهان شناسی و نجوم، پزشکی و کنترل کیفیت محصولات صنعتی، غذایی و دارویی ایفا می کند و با اندازه ‌گیری دقیق خصوصیات و ترکیبات، کمک قابل توجهی به شناسایی اجرام آسمانی، بهبود روند تولید، اطمینان از کیفیت بالای محصولات و جلوگیری از تقلب کمک می‌ کنند.

اینها تنها بخشی از کاربرد های دستگاه اسپکترومتر است و به نوعی می توان گفت که اسپکترومتر، آچار فرانسه آزمایشگاه های تحلیلی است. لذا انتخاب و خرید آن نیز امر مهمی است که باید در آزمایشگاه ها به آن دقت شود.

از کجا اسپکترومتر بخریم؟

در سال های اخیر کشور عزیزمان ایران، در زمینه های مختلف علمی و صنعتی از جمله در توسعه ابزارهای آزمایشگاهی، پیشرفت هایی داشته است و اهمیت استفاده از دستگاه های حساس و دقیق به خوبی شناخته شده است.

خرید اسپکترومتر متناسب با کاربری ویژه هر آزمایشگاه تحلیلی، امری ضروری و مهم است که باید بسیار جدی به آن پرداخت، زیرا اطلاعات خروجی حاصل از آنها باید دقت و صحت کافی داشته باشند تا اعتبار آزمایشگاه شما نیز حفظ شود.

یکی از شرکت های پیشرو در حوزه تولید دستگاه های طیف سنجی، شرکت دانش بنیان بلورآزما سنجش نور است که چندین سال است توسط تیمی از محققین و اساتید برجسته و معتبر دانشگاهی اداره می شود. از تولیدات بی رقیب شرکت بلورآزما، اسپکترومتر ایرانی BloorSpec را می توان نام برد که بالاترین سطح عملکردی و دقتی را دارد و از این رو، با برندهای معتبر خارجی از جمله HACK و Shimadzu قابل مقایسه می باشد.

دستگاه اسپکترومتر BloorSpec، از انعطاف بالایی برخوردار است زیرا تمامی قطعات نصب شده بر روی این دستگاه، بسته به کاربرد مورد نظر، قابل تنظیم هستند. ضمناً تمامی محصولات دارای دو سال گارانتی و 15 سال خدمات پس از فروش هستند که

برای خرید اسپکترومتر و یا دریافت مشاوره رایگان، می توانید با مهندسان و کارشناسان ما تماس بگیرید تا دستگاه متناسب با نیازهای ویژه شما معرفی نمایند.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.