توصیه مرکز مشاوره روانشناسی: 6 قانون مهم صحبت کردن با همسر را بیاموزید!

0

بعضی از کلمات که از زبان ما جاری می شوند ، سرد و بی روح و یکنواخت و برخی دیگر سرزنده و گرم و شمرده اند. بر اساس مطالعات صورت گرفته در بهترین مرکز مشاوره روانشناسی ایران صدای گویا، سرزنده و پر هیجان می تواند از ویژگی های روابط موثر باشد اما در کنار آن ها رعایت کردن برخی قوانین در باره ی گفت و گو می تواند شرایط بهتری را رقم بزند. در ادامه به مهارت های مهمی اشاره می کنیم که توجه و آگاهی نسبت به آن ها می تواند رابطه شما با همسرتان را بهتر کند.

مرکز مشاوره

توصیه یک مرکز مشاوره خوب : به همسرتان گوش کنید.

ما معمولا در زندگی به گوش دادن کمتر اهمیت می دهیم و تمرکزمان روی صحبت کردن است ولی نکته کلیدی در ارتباط تمایل ما به گوش دادن به همسر است.طبق مطالعات انجام شده روی زوجین در جلسات تخصصی مشاوره ازدواج گوش دادن آگاهانه یعنی این که شما بر شنیدن و درک آن چه طرف مقابل می گوید تمرکز می کنید. و سرتان داخل گوشی نیست و به کارهایی که بعدا انجام خواهید دادو یا به چیزهایی که در آینده قرار است بگویید فکر نمی کنید. و بدون این که وسط حرف هایش بپرید،گوش می دهید و همچنین با ذهن باز و بی طرفانه گوش می دهید .

این تمرین زمانی چالش بر انگیز تر می شود که همسر شما چیزهایی می گوید که دوست ندارید یا با آن ها موافق نیستید . در این لحظات با تمرین گوش دادن، به ناراحتی توجه کرده و بیشتر به صحبت های همسرتان گوش دهید. حالت دفاعی را از خود دور کنید و روی صحبت های همسرتان تمرکز کنید و می توانید از شریک زندگی خود سوال بپرسید تا درونیاتش را واضح تر بیان کند و آن ها را بهتر درک کنید.

نکات مشاوره ازدواج در مورد صحبت کردن:

احتمالا به ما یاد داده شده است که هنگام اشتراک گذاری و مطرح نمودن احساسات خود زیاد حرف نزنیم و یا خودمان را افشا نکنیم . در صورتی که باید یاد بگیریم احساسات خود را به اشتراک بگذاریم . بررسی های دقیق از نتایج و خروجی های مشاوره خانواده نشان می دهد که تلاش برای اشتراک گذاشتن یا افشای درون برای بسیاری از ما منجر به شرمساری یا انزوا می شود. خیلی از ما هنوز نمی دانیم که چگونه احساسات خود را بیان کنیم.

وقتی در موقعیت های استرس زا یا ناراحت کننده از بیان درونیات خود جلوگیری می کنیم، مشکلی حل نمی شود. و فقط پنهان می شوند و بعدا با شدت بیشتری بر می گردند. بسیاری از ما به جای تمرین خوب صحبت کردن عادت های ضعیف در زمینه ی گفتار را انتخاب کرده ایم. که در ادامه به رایج ترین عادت ها  از دیدگاه مشاوران مرکز مشاوره می پردازیم و توضیحاتی کوتاه جهت آشنایی شما با آن ها می دهیم. این عادت های اشتباه عبارت اند از استفاده از کلمات به عنوان سلاح، ارتباط منفعل مهاجم، سکوت کردن و بله گفتن در زمانی که منظورتان چیز دیگری است. اگر مواردی که در ادامه بیان می کنیم را حذف کنید ، رابطه بهتری را برقرار خواهید کرد.

تذکر مشاوره خانواده به زوجین : زخم زبان نزنید.

طبق مطالعات صورت گرفته در تخصص مشاوره روانشناسی کلمات در رابطه شما نقش چاقو دارند و مانند خنجری در قلب بوده و منجر به درد و حتی مرگ رابطه می شود. هر کلمه ای که با هدف ایجاد درد در شخص دیگر استفاده شود به یک سلاح تبدیل می شود. ما در بیشتر اوقات از کلمات برای حمله به شخص مقابل استفاده می کنیم و اتهام می زنیم و آسیب های گذشته را مطرح می کنیم. زمانی که درد های گذشته بروز می یابند و وارد عمل می شود، ارتباط متوقف می شود و اکنون دیگر در لحظه ی حال نیستید و غرق در اتفاقات گذشته شده اید.

توهین یا اتهام و مطرح کردن هر آن چه در گذشته اتفاق افتاده است ، شریک زندگی را در حالت تدافعی قرار می دهد تا یکی از دو نفر در بحث برنده شود. اما این در حالی است که هیچ کس برنده ی بحث نخواهد شد. بر اساس مطالعات مشاوره ازدواج،  شما با سلاح کردن کلمات به همسرتان حمله کرده اید و موضوع مبهم خواهد شد. برای رهایی از این شرایط باید به خودتان آگاهی داشته باشید تا متوجه اشتباهاتتان شوید و این سوال را از خود بپرسید که از چه چیزی می ترسم  و می خواهم که الان چه اتفاقی بیفتد؟ و با تمرکز بر این سوال ها می توانید کلمات مناسب تری را انتخاب کنید که احساساتتان را بیان کند و همچنین علت این احساس خود را پیدا کنید و ببینید که چه چیزی می تواند حالتان را بهتر کند.

ارتباط منفعل مهاجم را کنار بگذارید.

بر اساس مطالعات روی بهترین مراکز مشاوره خانواده ایران این ارتباط و عادت اشتباه نیز زمانی اتفاق می افتد که ما احساسات واقعی خود را بیان نمی کنیم و وانمود می کنیم که مشکلی نداریم و ترس ها و نیاز ها و خواسته هایمان را از طرف مقابلمان پنهان می کنیم. و به همین دلیل از شریک زندگی مان ناراحت می شویم و حتی به او آسیب می زنیم. و در واقع انتظار داریم که همسرمان خودش بفهمد خواسته های واقعی مان با آن چه که نشان می دهیم متفاوت است . اما این روش بسیار آسیب رسان و اشتباه است و رابطه را آسیب پذیر خواهد کرد  بر اساس مطالعات مرکز مشاوره روانشناسی برای رهایی از این عادت احساسات خود را با شریک زندگی تان به اشتراک بگذارید و همچنین او را برای گفت و گو دعوت کنید و سعی کنید با همدیگر راه حلی را پیدا کنید که برای هر دو نفر و در کل برای رابطه مفید و سودمند باشد و با این مهارت رضایت را در زندگی و رابطه تان ایجاد کنید.

سکوت کردن را کنار بگذارید.

یکی از عادت های نامناسب که باید کنار گذاشته شود حذف صورت مسئله است. طبق مطالعات مشاوره روانشناسی خیلی وقت ها سکوت کردن باعث دردسر خواهد شد . برای مثال بسیاری از ما بر این باور هستیم که چون همسرمان ما را دوست دارد می داند که چه می خواهیم و یا به چه چیزی نیاز داریم ولی این درست و منصفانه نیست زیرا که همسرمان نمی تواند ذهن ما را بخواند .

تابع جماعت

آقای دکتر محمد رضا تابع جماعت متخصص مشاور روانشناس در زمینه مشاوره خانواده بیان می کند که حتی اگر شریک زندگی ما گاهی به خواسته ها و نیاز های ما پی ببرد، نمی توانیم از او انتظار داشته باشیم که همیشه این کار را انجام دهد. با در میان گذاشتن خواسته های خود و صحبت در مورد آن ها می توانید این مشکل را برطرف کنید. فراموش نکنید که رابطه تان زمانی به خوبی پیش خواهد رفت که خودتان واضح و شفاف خواسته ها و نیازها و حتی احساساتتان را بیان کنید و از هیچ کس انتظار ذهن خوانی نداشته باشید.

((نه)) گفتن را یاد بگیرید.

ناراحتی و رنجش و حتی سوء تفاهم ها  زمانی در رابطه بیشتر می شود که نمی توانید ((نه)) بگویید. و در واقع مخالف آن چه که از درونتان می خواهید را ابراز می کنید.

دکتر باقری

خانم دکتر نسرین باقری متخصص مشاور روانشناس در زمینه مشاوره ازدواج بیان می کند که همه ی ما می خواهیم که در رابطه مان سازش داشته باشیم و مشکلی پیش نیاید ، اما ابراز کردن مخالف آن چه را که می خواهید، باعث خواهد شد که به دردسر بیفتید. و اگر این مسئله را رعایت نکنید، ممکن است که حتی همسرتان را سرزنش کنید و او را مقصر اصلی بدانیدو با این شرایط هم برای خود و هم دیگری شرایط دشواری را ایجاد می کنید.

سخن آخر مرکز مشاوره انتخاب نو

در ازدواج دو انسان بالغ بخش وسیعی از زندگی خود را با دیگری به اشتراک می گذارند و به همین دلیل ضروری است که نحوه ی انجام آن به درستی و مهارت هایی که ضروری هستند را یاد بگیریم. می توان گفت که اساس و پایه ی ازدواج رابطه است و به همین دلیل برای ایجاد کیفیت بهتر در رابطه و رهایی از بسیار از مشکلات، موارد گفته شده را تمرین کرد و به صورت عادت های مفید، آن ها را در هر شرایطی حفظ نمود.  برای یادگیری مهارت های بیشتر و ضروری دیگر و کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه دهنده خدمات تخصصی مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج در تهران با شماره تلفن 22593216 در ارتباط باشید.

5/5 - (2 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.