حداکثر مهریه قابل قبول در قانون جدید

0

مهریه مالی است که بعد از خواندن خطبه عقد به مالکیت زن در آمده و در ذمه مرد قرار می گیرد. این مال ممکن است طلا، سکه، وجه نقد یا اموال منقول یا غیر منقول باشد. لذا در سال های اخیر قانون تغییراتی را در مبلغ صداق ایجاد کرده و بیان کرده که اگر میزان آن بیش از ۱۱۰ عدد سکه باشد در صورتی حکم به پرداخت اضافی توسط مرد داده خواهد شد که توانایی مالی او ثابت شود.

 

سقف مطالبه مهریه چه اندازه است؟

بر اساس قانون میزان متعارف مهریه ۱۱۰ سکه است و تا این اندازه مرد موظف به پرداخت آن است. اگر بیش از این میزان باشد دادگاه بررسی می کند که آیا مرد توان پرداخت این مبلغ اضافی را دارد یا خیر و بر اساس آن حکم به پرداخت یا زندانی شدن مرد می دهد. به این صورت که مرد به میزان ۱۱۰ عدد را باید پرداخت کند و در صورت عدم پرداخت به زندان می رود. سپس نسبت به مقدار اضافی دادگاه بر اساس توان مالی مرد تصمیم می گیرد. لذا اگر سقف صداق کمتر از ۱۱۰ عدد باشد مرد در صورتی به زندان می رود که توان پرداخت آن را داشته باشد ولی پرداخت نکند. در نتیجه اگر صداق به اندازه ۱۱۰ عدد یا کمتر از آن باشد باید پرداخت شود.

 

نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز

در صورتی که صداق به صورت نقد باشد قیمت مهریه به روز محاسبه خواهد شد. لذا دادگاه بر اساس تغییر شاخص سال زمان تادیه، میزان آن را محاسبه خواهد کرد. در صورتی که زوجین در طلاق توافقی مقدار صداق را به صورت توافقی تعیین کنند. همان مبلغ در حکم دادگاه در نظر گرفته می شود و مرد نیز با پرداخت آن بری الذمه خواهد شد.

جهت محاسبه مهریه به نرخ روز 1402 از فرمول خاصی استفاده می شود. به صورتی که متوسط شاخص بها در سال قبل از درخواست، بر متوسط شاخص بهار در سال وقوع عقد تقسیم خواهد شد و نتیجه بدست آمده بر مبلغ مندرج در عقدنامه ضرب خواهد شد‌. اگر مهریه سکه باشد نیز باید عینا همان تعداد سکه درج شده در سند ازدواج پرداخت شود.

زن نسبت به صداق مالکیت دارد و مرد باید هر زمان که زن آن را مطالبه کرد نسبت به پرداختش اقدام کند. این مهریه بر ذمه مرد است و به هیچ عنوان ساقط نمی شود، مگر اینکه زن آن را ببخشد. حتی بعد از فوت مرد از دارایی او به زن پرداخت خواهد شد. همچنین در صورت فوت زن این صداق باید به ورثه پرداخت شود. اگر صداق وجه نقد باشد باید به نرخ روز محاسبه شود و در محاسبه آنلاین مهریه به نرخ روز مبلغ روز آن طبق فرمول بدست خواهد آمد.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.