فارکس از نظر شرعی

0

معامله‌گری در فارکس از نظر شرعی چه حکمی دارد؟ آیا فارکس در ایران جرم است؟ آیا سود به دست آمده از بازار فارکس حلال است یا حرام؟ آیا اگر یک ایرانی وارد معاملات فارکس شود، مجازات می‌شود؟ احتمالا شما هم به عنوان یک ایرانی که می‌خواهید معامله‌گری در بازار فارکس را آغاز کنید، درباره حکم شرعی فعالیت در این بازار و قوانین آن سوالاتی دارید. در ادامه این مطلب می‌خواهیم سرمایه گذاری در فارکس را از نظر شرعی مورد بحث و بررسی قرار دهیم. لطفا همراه ما باشید.

فارکس چیست و چه معاملاتی در آن انجام می‌شود

ابتدا می‌خواهیم توضیح دهیم که فارکس چیست و چه نوع معاملاتی در آن انجام می‌شود. فارکس، یک بازار بزرگ ارز برای مبادله ارزهای جهانی، ارزهای دیجیتال و همچنین کالاهای فیزیکی مثل طلا، نقره، نفت، گاز و سهام شرکت‌های معروف و بزرگ جهانی است. بازار فارکس، هیج مکان فیزیکی ندارد اما فعالیت در آن در تمام ساعات شبانه روز و در تمام روزهای غیرتعطیل امکان پذیر است.

معامله‌گران از کشورهای مختلف می‌توانند در این بازار برای خود حساب ایجاد کنند و به معامله‌گری مشغول شوند. مزیتی که بازار فارکس دارد، در نقدینگی بسیار زیاد آن است و شما به عنوان معامله‌گر در این بازار قادر هستید در لحظه پول خود را به نقد تبدیل کنید.

دلیل مخالفت قانون ایران با بازار فارکس

افراد بسیاری از کشورهای مختلف دنیا هستند که قانون کشور آنها، معامله‌گری در بازار فارکس را منع نکرده است اما در ایران، یکسری محدودیت‌هایی برای ورود به این بازار جهانی وجود دارد.

دلیل غیرقانونی بودن معامله در بازار فارکس این است که دولت ایران فکر می‌کند مردم یا معامله‌گران، ارز را از کشور خارج می‌نمایند اما در حالی که یک معامله‌گر ایرانی که در ایران زندگی می‌کند، در واقع در حال خرج کردن ریال است. اگر یک معامله‌گر ایرانی بتواند در بازار فارکس حرفه‌ای عمل کند، می‌تواند سود دلاری کسب کند و خرج ریالی داشته باشد.

علاوه بر این، حتما اطلاع دارید که ما با تحریم‌های گوناگونی دست و پنجه نرم می‌کنیم و این تحریم ها به شکل‌های مختلفی زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده اند. به دلیل همین تحریم ها، فعالیت در بازار فارکس هم برای ایرانی‌ها ممنوع اعلام شده است که البته به روش هایی هم می‌توان وارد این بازار شد.

حکم شرعی فعالیت در بازار فارکس

مقام معظم رهبری و هر یک از علما، حکم شرعی خود را برای فعالیت در بازار فارکس و بازار مبادلات ارزی اعلام کرده‌اند که در این بخش شرح می‌دهیم :

  • حکم شرعی آیت الله العظمی خامنه‌‌ای : مبادله ارزى با ارز دیگر که همجنس هم نیستند چنانچه منع قانونى در میان نباشد اشکال ندارد و سود حاصله نیز حلال است.

طبق این حکم، معامله از نظر شرعی هیچ اشکالی ندارد و فقط نباید از نظر قانونی مشکلی وجود داشته باشد. در بازار فارکس، ارزهای مختلفی معامله می‌شوند و اگر تمام شرایط معامله رعایت شود یعنی هم هویت کارگزار احراز شود و هم مطمئن شد که کارگزار طبق خواست صاحب سرمایه معاملات را انجام می‌دهد، معامله در این بازار شرعا جایز است.

  • حکم شرعی آیت ‌الله سیستانی در مورد بازار فارکس : مسلمانان اجازه ورود به بازار فارکس و انجام معاملات در آن را ندارند.
  • حکم شرعی آیت ‌الله صافی گلپایگانی در مورد بازار فارکس : با توجه به اینکه معامله در بازار فارکس صوری است، لذا معاملات واقعه در آن صحیح نمی‌باشد.
  • حکم شرعی آیت ‌الله مکارم شیرازی در مورد بازار فارکس : با توجه به اینکه فارکس شرایط شرعیه معاملات را ندارد، جایز نیست.
  • حکم شرعی آیت الله نوری همدانی در مورد بازار فارکس : بازار فارکس و معاملات آن صورت شرعی ندارند.

فارکس از نظر شرعی

تحریم فارکس در ایران

کمی قبل‌تر اشاره کردیم که بازار فارکس در ایران تحریم است پس چطور می‌توان در این بازار فعالیت کرد؟ با وجود اینکه هیج کارگزاری یا بروکری در ایران فعالیت ندارد، اما جای نگرانی در این زمینه نیست و شما هم می‌توانید مثل بسیاری دیگر از ایرانی ها، از داخل ایران در این بازار فعالیت کنید. در واقع، بروکرهای زیادی هستند که تحت قوانین آمریکا نیستند و خدمات خود را به معامله‌گران ایرانی نیز ارائه می‌دهد.

نحوه واریز و برداشت پول از فارکس

واریز و برداشت پول از فارکس و نحوه واریز پول به متاتریدر از نگرانی‌های معامله‌گران است مخصوصا افرادی که برای اولین بار می‌خواهند در این بازار ورود کنند. با توجه به اینکه فارکس در ایران تحریم شده است، واریز و برداشت پول از فارکس به صورت مستقیم امکان پذیر نیست اما می‌توان از طریف نمایندگی بروکرها، این امکان را فراهم ساخت.

بنابراین هیچ نگرانی بابت واریز و برداشت پول از فارکس در ایران نداشته باشند و می‌توانید این کار را به راحتی انجام دهید.

منظور از فارکس قانونی و غیر قانونی

منظور از فارکس غیرقانونی، فعالیت بروکرهایی است که در ایران فعالیت غیرقانونی دارند. این بروکرها هیچ مجوزی از سازمان بورس و اوراق بهادار ایران ندارند و توصیه می‌شود به هیج وجه با بروکر‌های غیرقانونی اقدام به معاملات ارزی نکنید. همچنین اگر با بروکرهای غیرقانونی در حال همکاری هستید، سریعا سرمایه خود را از حساب خارج کرده و حساب خود را در این بروکر به طور کامل ببندید.

منظور از فارکس قانونی هم فعالیت‌های بروکرهایی است که به صورت قانونی در خارج از کشور فعالیت می‌کنند اما خدمات خود را به معامله‌گران ایرانی نیز ارائه می‌دهند. از جمله آنکه :

  • بروکر آلپاری
  • بروکر کپیتال اکستند
  • بروکر لایت فارکس
  • بروکر ارانته
  • بروکر روبو فارکس
  • بروکر آمارکتس
  • بروکر فیبوگروپ
  • بروکر یو اس جی اف ایکس (USGFX)
  • بروکر HYCM
  • بروکر اینستا فارکس
  • و…

شما می‌توانید پس از بررسی آموزش تصویری ثبت نام در فارکس، در این بازار ثبت نام کنید و سپس با توجه به سرمایه‌ای که دارید، یک نوع حساب را انتخاب کرده و از طریق کارگزاری‌های قانونی، اقدام به معامله‌گری کنید.

آیا فارکس حرام است

سخن پایانی و معرفی کانال تلگرام سینگال رایگان

همانطور که در این مطلب توضیحات کاملی راجع به فعالیت در فارکس از نظر شرعی ارائه شد، شما با انتخاب بروکرهای قانونی می‌توانید در این بازار وارد شوید و کسب سود داشته باشید. همچنین تحریم‌های وضع شده برای ایران از سوی آمریکا، منعی برای فعالیت در بازار فارکس ندارد چرا که کارگزاری‌های زیادی هستند که تحت قوانین دولت آمریکا نیستند و خدمات را برای معامله‌گران ایرانی نیز در نظر گرفته‌اند.

پس از تمام این توضیحات، اگر نیازمند سیگنال فارکس هستید، می‌توانید در کانال تلگرام مستر اسکلپر عضو شوید. در این کانال تلگرامی، تریدرهای حرفه‌ای مجموعه مستر اسکلپر ( https://mrscalpr.com/ ) فعالیت دارند و می‌توانید علاوه بر استفاده از سیگنال‌های رایگان، از تحلیل‌های آنها درباره بازار فارکس نیز بهره مند شوید.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.