وظایف سرپرست بسته بندی

0

آیا می‌دانید وظایف سرپرست بسته بندی چیست؟ تمامی کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی که کالایی تولید کرده و به بازار عرضه می‌کنند باید یک سرپرست بسته بندی داشته باشند. نحوه بسته بندی و چیدمان محصولات پیش از عرضه به بازار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. سهم زیادی از فروش یک محصول، در گرو کیفیت بسته بندی آن است. به همین خاطر نظارت دقیق بر چگونگی بسته بندی محصولات امری ضروری است. کارخانجات برای بالاتر بردن کیفیت بسته بندی محصولات خود، فردی را مسئول بر نظارت بسته بندی می‌کنند.

کنترل بسته بندی‌ها از نظر شکل ظاهری، کنترل بسته بندی از نظر  مطابقت آن با استانداردهای سازمان غذا و دارو،  نظارت بر عملکرد دستگاه‌های بسته بندی، کنترل تجهیزات بسته بندی، چیدمان بسته بندی‌ها و نظارت بر خدمات گرافیکی بسته بندی یک محصول همگی از شرح وظایف پرسنل بسته بندی محسوب می‌شوند. آیا می‌توان یک شرکت بسته بندی بدون حضور سرپرست بسته بندی راه اندازی کرد؟

توجچه داشته باشید که بسته بندی یک محصول باید از قوانین و استانداردهای مشخصی پیروی کند. علاوه بر حفظ ظاهر  بسته‌بندی یک کالای خوراکی، رعایت اصول قوانین سازمان غذا و دارو نیز الزامی است. بسته بندی محصول کاربردهای متعددی دارد. مهم‌ترین وظیفه پکیجینگ محصول این است که از آن تا زمان رسیدن به دست مشتری محافظت کند. این کالا ممکن است یک کالای شکستنی باشد یا حتی مواد غذایی که در اثر تماس مستقیم با هوا و نور فاسد شود. بسته بندی محصول باید از تمامی جهات محافظ آن باشد. چه کسی وظیفه دارد بر این موضوع مهم نظارت داشته باشد؟ اگر یک بسته بندی کیفیت لازم را نداشته باشد چه کسی باید این موضوع را تشخیص داده و پیگیری‌های لازم را انجام دهد؟ این موارد شرح وظایف مسئول بسته بندی است. در ادامه مطلب بیشتر با وظایف پرسنل بسته بندی آشنا خواهید شد.

چر ا استخدام پرسنل بسته بندی حرفه‌ای  الزامی است؟

بسته بندی خوب و کاربردی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. یک کارخانه یا تولیدکننده هر محصولی را در نظر بگیرید که محصولاتش به خوبی بسته بندی نشده باشند. این محصولات به احتمال زیاد صحیح و سالم به دست مشتری نخواهند رسید. اگر بسته بندی اصولی صورت نگرفته باشد در طی انبارداری، پخش محصول و قرار گرفتن آن در قفسه‌های فروشگاه‌ها و مغازه‌ها چه از نظر فیزیکی و چه از نظر شیمیایی ممکن است تغییراتی در شکل ظاهری یا ترکیبات محصول رخ دهد که آن را غیر قابل استفاده کند. در صورت بروز چنین اتفاقی می‌توانید برآورد کنید که آن کارخانه یا تولیدکننده متحمل چه خسارت‌های سنگینی می‌شود؟.

برای پیشگیری از چنین خسارت‌هایی همواره توصیه می‌شود که تولیدکننده‌ها از پرسنل‌های حرفه‌ای بسته بندی کمک بگیرند. علاوه بر پرسنل، وجود تجهیزات پیشرفته و ماشین آلات بسته بندی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اما حتی عملکرد تجهیزات نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد. اگر تنها یک روز یکی از تجهیزات بسته بندی دچار خرابی شود و نیاز به تعمیر داشته باشد، کارخانه از نظر زمانی ضرر زیادی خواهد کرد. از همین‌رو نظارت بر پرسنل و تجهیزات بسته بندی جزو مهم‌ترین وظایف سرپرست بسته بندی به شمار می‌رود. در ادامه به شرح وظایف مسئول بسته بندی به صورت دقیق‌تر خواهیم پرداخت.

نظارت بر بسته بندی محصولات مطابق با ماهیت آن‌ها

یکی از مهم‌ترین وظایف یک سرپرست بسته بندی این است که به طور دقیق بر جنس و ماهیت بسته بندی نظارت داشته باشد. بسته بندی هر کالا باید درست مطابق با جنس و ویژگی‌های آن باشد. بسته بندی‌های فلزی برای مواد خوراکی و غذایی مانند کنسروها مناسب هستند. از ظروف شیشه‌ای می‌توان برای بسته بندی مربا، ترشی، خیارشور و… استفاده کرد. بسته بندی‌های پلاستیکی برای حبوبات و بسته بندی‌های جعبه‌ای یا کاغذی برای زعفران، بسته بندی هل و… گزینه مناسب‌تری به نظر می‎‌رسند. مسئول نظارت بر تمامی این موارد سرپرست بسته بندی است.

نظارت بر شکل ظاهری بسته بندی‌ها

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای یک بسته بندی خوب شکل ظاهری آن است. مسلما اگر شما برای خرید  کالایی به یک فروشگاه مراجعه کنید، ترجیح می‌دهید محصولی را انتخاب کنید که شکل و ظاهر شیک‌تری داشته باشد. کارتن محصولی را تصور کنید که قسمت‌هایی از آن دچار پارگی شده باشد. حتی ممکن است کارتن‌ها بر اثر ماندن در محیطی مرطوب، دچار نم شده باشند. آیا شما چنین محصولی را برای خرید انتخاب می‌کنید؟ مسئول نظارت بر تمامی این موارد سرپرست بسته بندی است. این شخص وظیفه دارد پیش از خروج محصول از کارخانه یا کارگاه بسته بندی، پک محصول را از تمامی جهات بررسی کند. وجود هرگونه مشکل بر روی بسته بندی محصول اعم از مخدوش شدن آن، پارگی یا نم‌گرفتکی آن مستلزم خروج محصول و بسته بندی مجدد است.

نظارت بر خدمات طراحی بسته بندی محصول

علاوه بر اصول و استانداردهای بسته بندی یک محصول، چگونگی طراحی گرافیکی آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. سرپرست بسته بندی وظیفه دارد بر این موضوع نیز نظارت داشته باشد. یک سرپرست بسته بندی باید با بهترین شرکت ارائه دهنده خدمات طراحی بسته بندی قرارداد ببندد. بهترین شرکت خدمات طراحی گرافیک کدام شرکت است؟ استفاده از طرح‌های گرافیکی روز به روز در حال افزایش است. دیگر کسب و کار و برندی را نمی‌توان پیدا کرد که نیاز به طرح گرافیکی نداشته باشد و بتواند مخاطبان خود را مجاب به استفاده از محصول یا خدمت خود کند. دنیای امروز دنیای رنگ‌ها و طرح‌هاست. لازمه پیروزی در این نبرد سخت، همراه داشتن توانایی و قدرت بهترین شرکت گرافیکی است. شرکتی که از همه لحاظ توانایی به اجرا گذاشتن طرح را داشته باشد و بدون کم و کاستی بتواند برند و کسب و کار را به نقطه دلخواهش برساند.

خدمات طراحی بسته بندی

نظارت بر تجهیزات بسته بندی

کارخانه‌های بسته بندی بسته به حجم تولید و نوع محصول، از تجهیزات متفاوتی استفاده می‌کنند. تنظیم و راه اندازی دستگاه‌های بسته بندی مستلزم وجود فردی باسابقه در این زمینه است. یکی دیگر از وظایف سرپرست بسته بندی این است که بر عملکرد این دستگاه‌ها نظارت داشته باشد و در صورت خرابی و نیاز به تعمیر، پیگیری‌های لازم را انجام دهد.

نظارت بر سرویس دستگاه‌های بسته بندی

برخی از کارخانه‌ها و کارگاه‌ها بسته بندی محصولات خود را به صورت دستی انجام می‌دهند. به عبارتی از تعداد زیادی نیروی کار بسته بندی کمک می‌گیرند. اما اگر حجم تولید محصولات در سطح گسترده باشد، دیگر نمی‌توان از نیروی کار انسانی برای بسته بندی کمک گرفت. در چنین شرایطی تجهیز کردن کارخانه یا کارگاه به ماشین آلات بسته بندی ضروری است. تصور کنید تجهیزات بسته بندی یک کارخانه که روزانه حجم بسیار زیادی تولید دارد، با مشکل و خرابی مواجه شود. تنها چند ساعت خرابی این ماشین آلات ممکن است کارخانه را با ضررهای مالی زیادی روبه‌رو کند. به همین خاطر سرپرست بسته بندی باید نسبت به سرویس و تعمیر  به موقع تجهیزات اقدام کند.

نظارت کارتن‌هایی که بسته بندی محصولات در آن قرار می‌گیرد

هر محصولی نه تنها خودش بسته بندی مجزایی دارد، بلکه برای عرضه به بازار به صورت چند عددی در یک کارتن دیگر  نیز پک می‌شوند. نظارت بر سلامت این کارتن‌ها نیز از شرح وظایف مسئول بسته بندی است. کارتن‌های بسته بندی شده ممکن است مدتی در انبار نگهداری شوند. در مدت زمان انبارداری یک محصول بنا به دلایل مختلفی ممکن است بسته‌ها دچار مشکل شوند. بنابراین طی یک مرحله دیگر یعنی پیش از خروج بسته‌ها از کارخانه، سرپرست بسته بندی وظیفه دارد مجددا سلامت کارتن‌ها را بررسی کند. یک محصول تنها زمانی باید از کارخانه خارج شود که بسته بندی آن از هیچ نظر مشکلی نداشته باشد. در غیر این صورت اعتبار تولیدکننده زیر سوال می‌رود و این ضرر به راحتی جبران نخواهد شد.

نظارت بر نحوه چیدمان کارتن‌های بسته بندی شده

نحوه چیدمان کارتن‌ها در انبار نیز بسیار مهم است. اگر به درستی چیدمان نشوند ممکن است آسیب‌هایی به بسته بندی‌های محصول وارد شود. به همین خاطر وجود یک فرد مسئول برای نظارت بر نحوه چیدمان این کارتن‌ها در انبار ضروری است. کارخانه‌های بزرگ بسته بندی تعداد زیادی پرسنل بسته بندی دارند که یک سرپرست بر  کار تمامی آن‌ها نظارت دارد.

همکاری طراح بسته بندی با سرپرست بسته بندی

سرپرست بسته بندی فردی است که در کارخانه یا کارگاه بسته بندی مستقر است درحالی‌که طراح بسته بندی از شرکت طراحی بسته بندی با سرپرست بسته بندی در ارتباط است. یکی از وظایف سرپرست بسته بندی این است که بر چگونگی طراحی گرافیکی بسته بندی نیز نظارت داشته باشد. به این منظور نیاز است که این دو مسئول با یکدیگر در ارتباط باشند. مسئول بسته بندی باید طراح  را به خوبی از ماهیت محصول آگاه کند تا طراح بهترین طراحی را پیاده سازی کند.

هر طراح بسته بندی وابسته به میزان حقوق دریافتی از سرپرست بسته‌بندی وظایفی را بر عهده دارد؛ از طراحی ظروف محصول به صورت اصولی گرفته تا رعایت کردن وجه ظاهری پاکت محصول. از مهم‌ترین وظیفه‌های یک دیزاینر بسته بندی می‌توان به توانایی همکاری تیمی با پرسنل بسته بندی، استفاده از فونت، رنگ، متریال و… درست در ساخت باکس محصول اشاره کرد. نظارت بر تمامی این موارد از شرح وظایف سرپرست بسته بندی است.

از دیگر وظایف سرپرست بسته بندی این است که یک طراح بسته بندی حرفه‌ای پیدا کند. به نظر شما یک پکیج دیزاینر باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ طراح بسته بندی حرفه‌ای به شخصی گفته می‌شود که کار ساخت بسته محصول را بر عهده دارد و آن را به نحواحسن انجام می‌دهد. مهارت‌ها و موارد گوناگونی وجود دارد که یک طراح بسته بندی باید به آن تسلط کامل داشته باشد. طراحان بسته بندی در حالت کلی باید توانایی کار با نرم افزارهای گرافیکی، آشنایی حرفه‌ای با روانشناسی رنگ و… را داشته باشند.

حضور سرپرست بسته بندی برای چه کسب‌وکارهایی ضروری‌تر است؟

یک مسئول بسته بندی حرفه‌ای شخصی است که بتواند تمامی شرح وظایف فوق را به خوبی به جا آورد. سرپرست کاربلد بسته بندی با اصول بسته بندی و خدمات طراحی گرافیکی آن به خوبی آشنا است به همین خاطر حضور چنین فردی در تمامی کارخانه‌های تولیدی ضروری است. اما اگر محصولات خود را صادر می‌کنید، وجود یک مسئول بسته بندی حرفه‌ای ضروری‌تر خواهد شد. بسته بندی محصولاتی که به خارج کشور صادر می‌شوند باید حرفه‌ای‌تر و اصولی‌تر صورت بگیرند. چرا؟

  1. به این دلیل که این محصول باید بتواند در بازارهای خارجی که تنوع بیشتر است، توجه مشتری را به خود جلب کند. بنابراین ظاهر گرافیکی و شکل بسته بندی بسیار مهم است.
  2. محصول صادراتی تا زمان رسیدن به دست مشتری فاصله بیشتری را طی می‌کند و مدت زمان بیشتری ممکن است محصول درون بسته بندی خود باقی بماند. پس استحکام جعبه یا کارتن محصول موضوع بسیار مهمی است.

اگر یکی از محصولات صادراتی زیر را تولید می‌کنید، نسبت به استخدام یک سرپرست بسته بندی حرفه‌ای توجه بیشتری داشته باشید:

نظارت بر طراحی بسته بندی پسته

در طراحی بسته بندی پسته  باید جعبه‌ یا بسته‌ای طراحی‌شود که از  آن در برابر عواملی چون رطوبت و نور محافظت کند. بسته بندی پسته باید جنبه بصری خوبی نیز برای جذب مخاطب داشته باشد. پسته با نام ایران گره خورده است و مردم اکثر کشورهای جهان با پسته ایرانی آشنا هستند. مراحل مختلفی همچون کاشت، برداشت، فرآوری، بسته بندی و حمل و نقل باید گذرانده شود تا یک محصول درجه یک و نام آور به دست مصرف کننده در نقاط دور و نزدیک دنیا برسد. بدیهی است هر یک از این مراحل بر نتیجه کل فرآیند تاثیر گذار بوده و بسیار پراهمیت است. بهترین بسته بندی برای پسته جعبه‌های چوبی، کارتنی و کیسه‌های پلی اتیلن است. بسته بندی حرفه‌ای پسته موجب افزایش فروش، جذب مشتری بیشتر و افزایش قیمت محصول می‌شود.

طراحی بسته بندی پسته

نظارت بر طراحی بسته بندی زعفران

زعفران نیز مانند پسته یکی از محصولات مهم صادراتی ایران است که بسته بندی آن باید به بهترین شکل ممکن صورت بگیرد.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.